Biežāk uzdotie jautājumi
Informācija par interesējošiem informācijas resursiem, grāmatu rezervāciju, datu bāzu apmācību iespējām un citiem RSU bibliotēkas piedāvātajiem resursiem.
Iepazīsti RSU bibliotēku
- Kas ir Brīvpieejas abonements un Informācijas centrs?
Brīvpieejas abonements atrodas G korpusa 1. stāvā un tajā ir izvietoti informācijas resursi, kurus var izsniegt sev līdzi uz mājām. Akadēmiskā gada laikā Brīvpieejas abonementa telpas ir pieejamas visu diennakti ar atsevišķiem izņēmumiem svētku dienās. Pēc bibliotekāra darba stundām, Brīvpieejas abonementā atrodas apsargs, kas nodrošina kārtību bibliotēkā.
Informācijas centrs atrodas G korpusa 2. stāvā un strādā noteiktos darba laikos. Informācijas centrā ir pieejami bibliotēkas informācijas resursu vienīgie eksemplāri un tie ir izmantojami tikai uz vietas bibliotēkā.
- Kas var izmantot 24/7 Brīvpieejas abonementu?
RSU studenti un darbinieki 24/7 režīmu Brīvpieejas abonementā var izmantot visu diennakti, bet viesi no plkst. 8.30 līdz plkst. 22.00.
- Kā varu kļūt par RSU bibliotēkas lietotāju?
RSU studenti tiek automātiski reģistrēti bibliotēkas sistēmā pēc iepazīšanās ar bibliotēkas lietošanas noteikumiem e-studijās.
RSU darbinieki un viesi tiek reģistrēti pirmajā bibliotēkas apmeklējuma reizē.
NB! Katra bibliotēkas lietotāja pienākums ir kārtējā bibliotēkas apmeklējuma reizē pārliecināties, ka par viņu norādītā informācija bibliotēkas sistēmā ir korekta.- Kā paņemt un nodot grāmatas pie pašapkalpošanās iekārtas?
- Kāpēc nepieciešams atjaunot reģistrāciju bibliotēkā?
Pārreģistrācija bibliotēkā ir nepieciešama, lai pilnvērtīgi izmantotu bibliotēkas sniegtos pakalpojumus un informācijas resursus. Ja jauna mācību gada sākumā nav atjaunots reģistrācijas statuss Bibliotēkā, tad nav iespējams pagarināt un izsniegt grāmatas.
- Kāda ir bibliotēkas kontaktinformācija un darba laiki?
Šo informāciju var apskatīt sadaļā Kontakti un darba laiks. Darba laika izmaiņām iespējams sekot līdzi tajā pašā sadaļā, bibliotēkas Facebook lapā vai studējošo portālā MyRSU.
- Kā var ieteikt grāmatu bibliotēkas krājumam?
RSU bibliotēkas lietotājiem ir iespēja ieteikt iegādāties bibliotēkas krājumam noderīgas grāmatas (vai ieteikt papildināt esošo eksemplāru skaitu). Ieteikumus izvērtēs RSU Bibliotēkas krājuma komisija.
- Bibliotēkas lietotāji var ieteikt grāmatas RSU bibliotēkas krājumam, elektroniski aizpildot brīvās formas veidlapu help.rsu.lv sadaļā
- Bibliotēkas pašapkalpošanās lasītavās centrālā ēkā un filiālēs ir izvietotas kastītes ar veidlapām, kurās studējošie var ierakstīt nepieciešamo literatūru, kas pietrūkst studijām vai papildliteratūru.
Konsultācijas: Ilze[pnkts]Vitolarsu[pnkts]lv vai bibliotekarsu[pnkts]lv
Bibliotēkai nepieciešamo grāmatu saraksti: Nepieciešamo grāmatu saraksts (kopējais), Nepieciešamo medicīnas/dabaszinātņu grāmatu saraksts, Nepieciešamo sociālo zinātņu grāmatu saraksts, Citu nepieciešamo grāmatu saraksts (skatīt zemāk).RSU bibliotēka būs pateicīga visiem par to grāmatu dāvinājumiem, kuras nepieciešamas lietotāju informacionālo vajadzību nodrošināšanai un studiju procesam, bet pašlaik bibliotēkas krājumā trūkst vai ir nepietiekamā skaitā, vai arī vairs nav pieejamas tirdzniecības tīklos. Informējam arī, ka bibliotēkai nav iespējas iegādāties informācijas avotus par skaidru naudu.
Nepieciešamo grāmatu saraksts (kopējais)
Nepieciešamo medicīnas/dabaszinātņu grāmatu saraksts
Nepieciešamo sociālo zinātņu grāmatu saraksts
Citu nepieciešamo grāmatu saraksts
Bibliotēkas pakalpojumu izmantošana
- Vai lietotāji, kas nav RSU studenti vai darbinieki, var izmantot bibliotēkas pakalpojumus?
Jā, RSU bibliotēkas pakalpojumus var izmantot ikviens atbilstoši Bibliotēkas noteikumiem un maksas pakalpojumu cenrādim.
- Kā var izdrukāt/nokopēt materiālus?
Lai izdrukātu vai nokopētu materiālus, vispirms ir jāpapildina savs virtuālais maciņš Studējošo portālā MyRSU. Kā to izdarīt, var apskatīt šeit: https://wiki.rsu.lv/pages/viewpage.action?pageId=23724196 Pēc maciņa papildināšanas, izmanto e-pakalpojumu veidni vai kādu no drukas kioskiem RSU ēkās, vai bibliotēkas stacionārajiem datoriem, lai nosūtītu dokumentu drukāšanai uz daudzfunkcionālo ierīci (DFI). Atceries aktivizēt drukāšanu (eng. print release), nopīkstinot savu studenta apliecību pie DFI.
Jautājumu gadījumā sazinies ar IT Servisa centru: Tālrunis: +37167061515 E-pasts: itrsu[pnkts]lv
- Kā var pasūtīt grāmatas no citām bibliotēkām?
Starpbibliotēku abonements (SBA) un starptautiskais starpbibliotēku abonements (SSBA) sniedz iespēju bibliotēkas lietotājiem pasūtīt no citām Latvijas un ārvalstu bibliotēkām un dokumentu piegādes centriem tādus informācijas avotus, kuri nav pieejami RSU bibliotēkas krājumā.
Uzzini vairākPirms pasūtīt nepieciešamo informācijas avotu ar SBA starpniecību, lūdzam pārliecināties, vai tas nav pieejams RSU bibliotēkas krājumā vai abonētajās datubāzēs.
Kontakti: SBArsu[pnkts]lv; +37167409193
Informācijas resursu izmantošana
- Kā var piekļūt RSU noslēguma darbiem?
Izmanto RSU E-resursu repozitoriju (DSpace), lai attālināti skatītu kopš 2020. gada aizstāvētos bakalaura, maģistra un citus RSU studējošo noslēguma darbus!
Atver repozitorija mājaslapu un pārbaudi uzrakstu lapas augšējā labajā stūrī. Ja būsi automātiski pieslēdzies sistēmai, redzēsi “Logged in as” un savu RSU e-pasta adresi:
Ja nebūsi pieslēdzies automātiski, redzēsi “Sign on to:” – uzspied, izvēlies “My DSpace” un autorizējies ar saviem RSU datiem:
Lai saņemtu piekļuvi RSU studējošo noslēguma darbu pilnajiem tekstiem, izveido pieteikumu vienā no sekojošiem veidiem:
- izmanto “Request a copy” funkciju pie konkrēta darba, lai aizpildītu pieprasījumu
- izveido piekļuves pieteikumu lapā help.rsu.lv vai spiežot palīdzības pogu Bibliotēkas mājaslapā
- Atsūti e-pastu uz bibliotekarsu[pnkts]lv
Bibliogrāfisko informāciju (autors, nosaukums, gads u. c.) par noslēguma darbiem, kas aizstāvēti līdz 2020. gadam, var pārlūkot Valsts nozīmes bibliotēku kopkatalogā sadaļā “Datubāzes”
Jāizvēlas Rīgas Stradiņa universitātes bibliotēka --> "Noslēguma darbi". Šeit darbus varēsiet pārlūkot pēc dažādiem meklēšanas kritērijiem.
Noslēguma darbi, kas aizstāvēti no 2016. līdz 2020. gadam, ir pieejami bibliotēkā uz vietas, bet par vecāku noslēguma darbu izmantošanu konsultējies ar bibliotekāru.
- Kā var rezervēt grāmatas, izmantojot Primo?
Pieslēdzies PRIMO, izmantojot RSU e-pastu un paroli.
Veic nepieciešamās grāmatas meklēšanu. Izvēlies resursu, kas ir pieejams RSU Bibliotēkā.
Aplūko resursa atrašanās vietas un izvēlies izdevumu, kas pieejams īslaicīgā vai ilglaicīgā abonementā.
NB! Resursi ar atzīmi “On the spot” un “Spec.eks.” pieejami tikai uz vietas lasītavāIzvēlies izdevumu, kas atrodas plauktā, aplūko, uz cik dienām to ir iespējams saņemt, un izvēlies opciju “Pasūtīt”
Aplūko datus par izdevumu, kuru vēlies pieprasīt. Ja esi izvēlējies nepieciešamo izdevumu, izvēlies opciju “Sūtīt pieprasījumu”.
Saņemsi apstiprinājumu, ka darbība ir izpildīta. Aizver ciet eksemplāra skatu.
Dodies uz savu profilu un aplūko informāciju par pieprasītajiem izdevumiem sadaļā “Mani pieprasījumi”.
Ja pieprasījumam uzrādās ziņa, ka tas ir rezervēts, vari doties uz Bibliotēku!
- Kā rezervēt grāmatas Kopkatalogā?
Nepieciešams autorizēties RSU Bibliotēkas Kopkatalogā ar Jums piešķirto Bibliotēkas informācijas sistēmas ALEPH ID un paroli.
NB! Lai iegūtu autorizēšanas datus, vispirms ir nepieciešams kļūt par RSU Bibliotēkas lietotāju.
ALEPH ID piemērs: 260420 (sešu ciparu kombinācija). ALEPH paroles piemērs: ParoleLV2017* (var uzstādīt savu, jautājot bibliotekāram). Ja neatceraties savu Aleph ID un paroli – jautājiet bibliotekāram.
Pēc veiksmīgas autorizācijas parādīsies meklēšanas logs. Ievadiet meklēšanas kritērijus, lai atrastu nepieciešamo informācijas resursu. Piemēram, izvēloties meklēt pēc nosaukuma “Medicīnas tiesības”:
Skaidrojums par dažādām informācijas resursu meklēšanas iespējām ir atrodams šeit:
Atrodot nepieciešamo grāmatu Aleph kopkatalogā, to ir iespējams rezervēt jums ērtākajā RSU bibliotēkas filiālē, piemēram, RSU bibliotēkas Informācijas centrs Latvijas veselības aprūpes speciālistiem:
NB! Pirms pasūtīt nepieciešamo informācijas resursu, pievērsiet uzmanību eksemplāru statusam (izsniegšanas termiņam). Resursi ar atzīmi “Spec.eks.” pieejami tikai uz vietas lasītavā!Pasūtiet informācijas resursu ar nepieciešamo statusu
Pēc veiksmīgas informācijas resursa pasūtīšanas Aleph kopkatalogā redzēsiet paziņojumu
Savā lietotāja profilā “Lietotājs” turpmāk varēsiet sekot līdzi informācijai par pieprasījuma apstrādi
Kad parādās statuss “Rezervēts”, varat doties uz filiāli pēc informācijas resursa
Atcerieties savlaicīgi izņemt rezervētās grāmatas!
- Vēlos pagarināt grāmatu lietošanas termiņus, izmantojot MyRSU
Jā, var pagarināt grāmatu lietošanas termiņus, izmantojot MyRSU Studējošo portālu.
Pēc tam, atveroties Primo meklētājam, lapas labajā pusē spiediet uz pogas "Ienākt" un ievadiet savu RSU studējošā e-pastu un paroli. Tad spiediet uz lietotāja izvēlnes un Mani izsniegumi, tieši tā kā norādīts ekrānšāviņā
Savukārt, pēc tam atveras saraksts ar izsniegtajām grāmatām ar iespēju pagarināt to lietošanas termiņus. Spiediet uz Pagarināt.
Parādīsies jaunais pagarinājuma termiņš vai, ja pagarināšanas limits pārsniegts, parādīsies paziņojums.
- Man uzrādās paziņojums, ka grāmatas atdošanas termiņš ir beidzies. Kā šādā situācijā rīkoties?
Grāmatu lietošanas termiņu attālinātai pagarināšanai var rakstīt uz e-pastu vai zvanīt:
- Brīvpieejas abonements – tālr. 67061521, e-pasts bibliotekarsu[pnkts]lv;
- RSU bibliotēkas Informācijas centrs Latvijas veselības aprūpes speciālistiem – tālr. 67270790, e-pasts icarstiemrsu[pnkts]lv
- Bibliotēkas filiāle RSU Medicīnas izglītības tehnoloģiju centrā – tālr. 67061562, e-pasts bibl[pnkts]mitcrsu[pnkts]lv
- RSU Liepājas filiāles bibliotēka – tālr. 63484634.
- Ko nozīmē uzlīmes uz grāmatām?
Katrai grāmatai bibliotēkas krājumā ir uzlīme.
Sarkana – lasītavas grāmata, netiek izsniegta līdzi uz mājām.
Zaļa – īslaicīga grāmata jeb tiek izsniegta darbam mājās uz 30 dienām, ar iespēju pagarināt lietošanas termiņu.
Balta – ilgtermiņa grāmata jeb tiek izsniegta darbam mājās uz semestri, ar iespēju pagarināt lietošanas termiņu.
Informācijas centrā ir divu krāsu norādes plauktu galos: zaļās norādes ir medicīnas profila grāmatām, bet oranžās sociālo zinātņu profila grāmatām. Uz grāmatu muguriņām dažādu krāsu uzlīmes norāda piederību konkrētai nodaļai, kas ir redzams aprakstos plauktu galos.
- Kas ir grāmatas statuss?
Statuss apzīmē grāmatas pieejamību bibliotēkā. Visbiežāk sastopamie statusi ir "30 dienas" un "Uz semestri", kas norāda lietošanas termiņu grāmatai, savukārt statuss "Lasītavā" tiek norādīts grāmatām, kuras neizsniedz darbam ārpus bibliotēkas.
- Kā apmaksāt izveidojušos kavējuma naudu?
Vispirms ir jānoskaidro kavējuma naudas apmērs - to var apskatīt savā virtuālajā bibliotēkas lietotāja kartē PRIMO, sadaļā "Maksājumi" vai sazinoties ar kādu no bibliotēkas apkalpošanas punktiem.
Kavējuma naudu ir iespējams apmaksāt izmantojot RSU rekvizītus, maksājuma mērķī norādot "Kavējuma nauda RSU bibliotēkai". Pēc maksājuma veikšanas, maksājuma uzdevums ir jānosūta uz e-pastu bibliotekasrsu[pnkts]lv , tā apliecinot kavējuma naudas apmaksu. Bibliotekārs jūs informēs par saistību kārtošanas procesu.
- Kur varu meklēt bibliotēkas datubāzes?
Lai piekļūtu RSU abonētajām datubāzēm, nepieciešams pieslēgties MyRSU Studējošo portālam ar savu RSU studējošo e-pastu un paroli.
MyRSU portālā izvēlieties flīzi vai sānu izvēlni "E-datubāzes un rīki".
Atvērsies saraksts ar RSU abonētajām datubāzēm, logo, saiti un īsu aprakstu.
- Vai varu pārlūkot savu meklēšanas vēsturi PRIMO meklētājā?
Jā, ir iespējams pārlūkot savu meklēšanas vēsturi PRIMO meklētājā. Lai to izdarītu, nepieciešams atvērt Primo un spiest uz "Ienākt". Pēc tam, spiežot uz lietotāja izvēlnes, spiediet uz "Meklēšanas vēsture".
Meklējumus var saglabāt, lai pēc tam apskatītu vēlreiz (tad tos meklējiet pie "Saglabātie meklējumi") un tos var arī dzēst.
- Studējošo portālā MyRSU neuzrādās paņemtās grāmatas, kā rīkoties?
Ja pamanāt, ka ir kļūdas paziņojums "Can not load library data", šādā situācijā nepieciešams rakstīt pieteikumu, izmantojot RSU lietotāju atbalsta sistēmu: help.rsu.lv vai e-pastu uz itrsu[pnkts]lv. Lai palīdzību varētu veikt pēc iespējas vairāk, lūgums norādīt Jūsu vārdu, uzvārdu un studējošā ID numuru.
- Man nestrādā e-datubāzes, kā rīkoties?
Vienmēr pārliecinieties, ka datubāzes apmeklējat caur MyRSU Studējošo portālu (tieši tā, kā aprakstīts augstāk). Šādā situācijā nepieciešams rakstīt pieteikumu, izmantojot RSU lietotāju atbalsta sistēmu: help.rsu.lv vai e-pastu uz itrsu[pnkts]lv. Lai palīdzību varētu veikt pēc iespējas vairāk, lūgums norādīt, kura datubāze nestrādā, kā arī, ja iespējams, atsūtīt ekrānšāviņus ar kļūdas paziņojumu.
Informācijas meklēšanas stratēģijas
- Atrastās informācijas izvērtējums
Uzzini vairāk par informācijas izvērtēšanas kritērijiem, veicot meklēšanu tīmeklī: Panopto videopamācība
- Meklējums ar MeSH vārdnīcu
Šī videopamācība ir domāta PubMed datubazes lietotājiem, kuri aktīvi izmano MeSH tezauru: Panopto videopamācība
- Informācijas meklēšanas rezultātu precizēšana
- Informācijas meklēšanas veidi
- Meklēšanas atslēgvārdi
EndNote izmantošana
- Kā izveidot EndNote kontu?
- Kā eksportēt references no datubāzēm uz EndNote?
- Kā strādāt ar EndNote?
- Kā strādāt ar EndNote word dokumentā?
VI 10.00-17.00
+37167061521 (grāmatas lietošanas termiņa pagarināšana)
+37167409192 (uzziņas par datubāzu lietošanu)