.
Anestezioloģija un reanimatoloģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:21.03.2022 10:10:12
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | AURK_001 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Anestezioloģija un reanimatoloģija | Mērķauditorija: | Māszinības | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Irina Evansa | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Anestezioloģijas un reanimatoloģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Pilsoņu iela 13, VSIA P.Stradiņa KUS, 32. korpuss, arkrsu[pnkts]lv, +371 67069452 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 11 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 22 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Nepieciešamas priekšzināšanas studiju kursos, kas apgūti iepriekšējos studiju gados par ķirurģisko operāciju veidiem, topogrāfisko anatomiju, klīnisko farmakoloģiju, patoloģisko fizioloģiju, klīniski laboratoriskajiem izmeklējumiem, kā arī pirmajā palīdzībā par pacienta primāro un sekundāro izmeklēšanu notikuma vietā, kardiopulmonālās reanimācijas pamatalgoritmu, šoka pamatelementiem. | ||||||||
Mērķis: | Veicināt zināšanu apguvi par anestēzijas etapiem un veidiem, operācijas un anestēzijas risku, par intensīvo terapiju biežāk sastopamās situācijās iekšķīgo slimību, neiroloģijas un ķirurģijas klīnikās, kā arī iemācīties padziļinātās kardiopulmonālās reanimācijas pamatus. Sniegt zināšanas par katastrofu medicīnas organizatoriskiem pamatiem, materiāli-tehnisko nodrošinājumu, cietušo vispārējā stāvokļa novērtējumu, medicīniskās šķirošanas un ārstēšanas pamatprincipiem, ķīmiskām katastrofām un to seku likvidācijas īpatnībām, kā arī sniegt zināšanas par akūtu eksogēnu intoksikāciju epidemioloģiju, toksikokinētiku un ārstēšanas īpatnībām, atsevišķu saindēšanās veidu klīnisko norisi, ieteiktiem ārstēšanas principiem un aktuālākām indīgām vielām. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Katastrofu medicīna: katastrofās un masu negadījumos cietušo šķirošanas principi un metodika prehospitālā etapā, “zelta stunda” katastrofu medicīnā, medicīniskā dokumentācija, situācijas uzdevumu risināšana. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
2 | Vispārējās un reģionālās anestēzijas praktiskais nodrošinājums, etapi, aparatūra. | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
3 | Pacienta sagatavošana operācijai anestēzijā. Anesteziologa apskate poliklīnikā. Premedikācijā izmantojamie medikamenti. | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
4 | Anestezioloģija un intensīvā terapija: Elpošanas ceļu caurlaidības nodrošināšanas metodes (manuālās metodes, Gvedela un COPA elpvadi, laringeālā maska, divlūmenu traheoezofageālā caurule (Combitube), laringeālā caurule, trahejas intubācija, ekstrēmā krikotireotomija ar “Quick trach” ierīci, trahejas punkcija ar adatu. Mākslīgā plaušu ventilācija ar manuālo ventilatoru un narkozes aparāta masku. Mākslīgā plaušu ventilācija anestezioloģijā un intensīvajā terapijā. | Nodarbības | 2.00 | klīniskā bāze | |||||
5 | Anestezioloģija un intensīvā terapija: Padziļinātā kardiopulmonālā atdzīvināšana. Defibrillācija. | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
6 | Anestēzija pacientiem bērnu vecumā. | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
7 | Anestezioloģija un intensīvā terapija: priekšmets un uzdevumi, ķirurģiskā operācija kā traumas veids, sāpes, to pārvades ceļi un blokādes iespējas, specifiskā terminoloģija, anestēzijas standarta noteikumi un dokumentācijas paraugi, pirmsanestēzijas pacientu aptaujas un informācijas dokumentācija, anesteziologa konsultācija pirms anestēzijas, pacienta fiziskā stāvokļa izvērtēšana pēc ASA skalas. Klīniski laboratorisko izmeklējumu apjoms, ko jāveic pacientam pirms anestēzijas. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
8 | Šoks. Hipovolēmiskais šoks. Anafilaktiskais šoks. | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
9 | Intensīvās terapijas pacienta stāvokļa interpretācija, orgānu mazspēja, intensīvās terapijas principi. | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
10 | Anestezioloģija un intensīvā terapija: Anestēzijas etapi un praktiskais nodrošinājums. Pacienta stāvokļa standarta un paplašinātais monitorings anestezioloģijā un intensīvajā terapijā. Klīnisko, bioķīmisko, ūdens-elektrolītu analīzes, asins gāzu sastāva un skābju-sārmu līdzsvara rādītāju, koagulācijas rādītāju izvērtēšana un interpretācija. Pacientu pēcoperācijas analgēzija. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
11 | Anestezioloģija un intensīvā terapija: Vispārējā anestēzija, tās veidi un realizācijā izmantojamie medikamenti. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
12 | Anestezioloģija un intensīvā terapija: Reģionālā anestēzija, tās veidi un realizācijā izmantojamie medikamenti. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
13 | Anestezioloģija un intensīvā terapija: Šoks. Infūzu terapija. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
14 | Anestezioloģija un intensīvā terapija: Kritiski slimo pacientu izmeklēšanas un intensīvās terapijas pamatprincipi un primārā aprūpe. Kritiski slimā pacienta izmeklēšanas un intensīvās terapijas soļi. Kritiskā stāvokļa vērtējuma un ārstēšanas iznākuma skalas (Glazgovas, APACHE II) un organisma funkciju mazspējas vērtējuma skalas (SOFA, Euroscore II u.c.). Komatozo pacientu monitorings un intensīvās terapijas principi. Komas pacientu un to intensīvās terapijas praktiskais demonstrējums ITN. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
15 | Anestezioloģija un intensīvā terapija: Enterālā un parenterālā barošana intensīvās terapijas nodaļu praksē. Anestezioloģija un intensīvā terapija: Hemostāzes traucējumi intensīvajā terapijā un anestezioloģijā. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Iepriekšēja sagatavošanās attiecīgās nodarbības tēmai, izmantojot rekomendēto literatūru un interneta avotus, ar to sekojošo izvērtējumu un praktisko pielietojumu praktiskajās nodarbībās. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Eksāmens (daudzatbilžu tests; klīnisko gadījumu analīze; iegūto prasmju apliecināšana, veicot kardiopulmonālo reanimāciju, ieskaitot defibrilāciju; elpceļu caurlaidības nodrošināšanas metodes un pacientu mākslīgo plaušu ventilāciju). Vērtēšanas kritēriji teorētiskajā daudzatbilžu testā: vairāk kā 75% pareizu atbilžu. Vērtēšanas kritēriji, veicot padziļināto kardiopulmonālo reanimāciju, ieskaitot defibrilāciju manekenam - jāzina un praktiski jāizpilda atdzīvināšanas pamatalgoritms, vērtējot apkārtnes drošību, reakcijas pārbaudi, palīdzības izsaukšanu, elpceļu atbrīvošanu, elpošanas pārbaudi, krūšu kurvja kompresiju, mākslīgo plaušu ventilāciju ar manuālo ventilatoru, turpmāk defibrilatora sagatavošanu darbam, sirds ritma analīzi, defibrilatora uzlādi, defibrilācijas drošības pārbaudi, praktisko defibrilāciju, kardiopulmonālo reanimāciju, atkārtotu sirds ritma analīzi, pulsa un elpošanas pārbaudi, medikamentu intravenozo ievadi, kā arī turpmākās taktikas aprakstu. Kopumā jāiegūst pēc speciālas novērtēšanas tabulas vismaz 28 punkti, kas atbilst 70% precīzi realizēto manipulāciju. Nodrošinot elpceļu caurlaidību, jāzina izmantojamo ierīču praktiskais pielietojums, ātra un atraumatiska ievade pareizi elpceļos, ventilācijas kontrole un nodrošināšana, kā arī ievadītās caurules fiksācija. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs nosaukt un raksturot anestezioloģijas un intensīvās terapijas metodes, atpazīs un raksturos šoku (īpaši hipovolēmisko, anafilaktisko, septisko), spēs veikt padziļināto kardiopulmonālo reanimāciju, pratīs nosaukt un raksturot patofizioloģisko un bioķīmisko procesu pārmaiņas ķirurģiskās traumas ietekmē, sāpju sindroma postošo ietekmi uz organismu un nociceptīvās impulsācijas pārvadi uz CNS, raksturos sāpju sindroma blokādes veidus reflektorā loka posmos, anestēzijas pamata principus, veidus, to priekšrocības un blakusefektus, ķirurģiskā pacienta pirmsoperācijas izmeklēšanas īpatnības, ķirurģiskā pacienta fizikālā stāvokļa vērtēšanas metodi ar ASA skalu, kā arī ķirurģiskā pacienta pirmsoperācijas sagatavošanas pamata principus un perioperatīvo aprūpi, kritiskos stāvokļus un intensīvās terapijas pamatus. Studiju kursa apguves rezultātā studenti iegūs pamatzināšanas par katastrofu medicīnisko seku likvidācijas principiem, sniedzot neatliekamo palīdzību pēc iespējas lielākam cietušo skaitam iespējami īsākā laikā, ievērojot prioritātes principu, kā arī iegūs pamatzināšanās klīniskā toksikoloģijā – toksisko vielu iekļūšanas ceļi organismā toksikokinētiskie apsvērumi, saindēšanās klīniskā gaita un ārstēšanas iespējām un īpatnībām. | ||||||||
Prasmes: | Varēs veikt sirds elektrisko defibrilāciju, padziļinātās kardiopulmonālās reanimācijas pamatpasākumus, nodrošināt elpceļu caurlaidību ar instrumentālām metodēm (elpvadi, balsenes maska, balsenes caurule, trahejas intubācija, krikotireotomija), spēs izvērtēt komatoza pacienta stāvokli. Varēs veikt cietušo šķirošanu notikuma vietā un slimnīcās, spēs nodrošināt cietušajiem dzīvībai svarīgās funkcijas un nepieciešamo neatliekamo terapiju, atbilstoši katastrofas un ievainojuma raksturam, spēs izmantot individuālos aizsardzības līdzekļus; balstoties uz anamnēzes datiem, pacienta sūdzībām, klīniskiem simptomiem un laboratoriskiem izmeklējumiem spēs diagnosticēt akūtas intoksikācijas, novērtēt to smaguma pakāpi un nepieciešamās terapijas apjomu. | ||||||||
Kompetences: | Varēs veikt sirds elektrisko defibrilāciju, padziļinātās kardiopulmonālās reanimācijas pamatpasākumus, nodrošināt elpceļu caurlaidību ar instrumentālām metodēm (elpvadi, balsenes maska, balsenes caurule, divlūmenu traheoezofageālā (Combitube) caurule, trahejas intubācija, krikotireotomija), spēs izvērtēt komatoza pacienta stāvokli. Varēs nodrošināt cietušajiem dzīvībai svarīgās funkcijas un nepieciešamo neatliekamo terapiju, balstoties uz anamnēzes datiem, pacienta sūdzībām, klīniskiem simptomiem un laboratoriskiem izmeklējumiem. | ||||||||
Klīniskās Prasmes: | |||||||||
Nr. | Skill | Level | |||||||
1 | Augstas O2 koncentrācijas maskas izmantošana | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
2 | Kardiopulmonālā reanimācija (pamata) | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
3 | Manuālā defibrilācija | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
4 | Nazofaringeālā elpvada ievadīšana | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
5 | Orofaringeālā elpvada ievadīšana | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
6 | Ventilācija ar elpināmo maisu | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Praktisko nodarbību materiāli un E-studiju resursi. | ||||||||
2 | Klīniskā anestezioloģija un intensīvā terapija. I.Vanaga un A.Sondores redakcijā. Veselības Apgāds, 2017 | ||||||||
3 | Miller`s Anesthesia. 2-Volume Set. 9th Edition, October 7, 2019. Elsevier. | ||||||||
4 | V.Liguts. Intensīvās terapijas rokasgrāmata. Rīga: Medicīnas apgāds. 2008. (akceptējams izdevums) | ||||||||
5 | Ārvalstu studentiem/For international students | ||||||||
6 | Miller`s Anesthesia. 2-Volume Set. 9th Edition, October 7, 2019. Elsevier. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | A.Sondore. Anestezioloģijas pamati vairāk nekā 1000 jautājumos un atbildēs. Rīga: Nacionālais Apgāds, 2016. | ||||||||
2 | B.Mamaja. Anestēzija pediatrijā. Rīga, RSU, 2008. | ||||||||
3 | E.Vasiļevskis. Reģionālās anestēzijas ABC. Nacionālais Apgāds, 2008. | ||||||||
4 | Aitkenhead A.R., Rowbotham D.J., Smith G. Smith and Aitkenhead's Textbook of Anaesthesia. Edinburgh: Churchill Livingstone, 2019. | ||||||||
5 | Morgan and Mikhail`s Clinical Anesthesiology. 7th Edition. McGraw Hill, 2022. | ||||||||
6 | Clinical Anesthesia. Barash P.G., Cullen B.F., Stoelting R.K. (ed.). 5th Edition. Lippincott- Williams& Wilkins, 2017. | ||||||||
7 | European Resuscitation Council Guidelines for Resuscitation 2021. Resuscitation (Elsevier), 2021, 161 | ||||||||
8 | Ārvalstu studentiem/For international students | ||||||||
9 | Aitkenhead A.R., Rowbotham D.J., Smith G. Smith and Aitkenhead's Textbook of Anaesthesia. Edinburgh: Churchill Livingstone, 2019. | ||||||||
10 | Morgan and Mikhail`s Clinical Anesthesiology. 7th Edition. McGraw Hill, 2022. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | http://www.anest.lv/ | ||||||||
2 | http://www.euroanesthesia.org/ | ||||||||
3 | http://www.anaesthesiologists.org/ | ||||||||
4 | http://www.shocksocieties.org/international/shockjournal/ | ||||||||
5 | http://www.esicm.org/ | ||||||||
6 | http://www.intensive.org/ |