.
Neatliekamā medicīniskā palīdzība; Anestezioloģija un reanimatoloģija dzemdniecībā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:21.03.2022 10:40:07
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | AURK_004 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Anestezioloģija un reanimatoloģija | Mērķauditorija: | Māszinības | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Arta Bārzdiņa | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Anestezioloģijas un reanimatoloģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Pilsoņu iela 13, VSIA P.Stradiņa KUS, 32. korpuss, arkrsu[pnkts]lv, +371 67069452 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 11 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 22 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Iepriekšējos studiju gados apgūtie kursi. | ||||||||
Mērķis: | Iemācīt studentiem rīkoties dzīvībai neatliekamās situācijās, veicināt zināšanu apguvi par intensīvo terapiju biežāk sastopamās neatliekamās situācijās dzemdniecībā, iemācīt pamata atdzīvināšanu un padziļinātās kardiopulmonālās reanimācijas pamatus; apgūt pamata zināšanas par vispārējo un reģionālo anestēziju, tās veidiem un etapiem, par operācijas un anestēzijas risku, pēcoperācijas analgēziju, t.sk. par anestēzijas un analgēzijas īpatnībām dzemdniecībā. Apgūt vispārējās un reģionālās anestēzijas, intensīvās terapijas, neatliekamās medicīnas un sāpju terapijas pamatus dzemdniecībā. Apgūt padziļināto kardiopulmonālo reanimāciju, elpošanas ceļu caurlaidības nodrošināšanas metodes, mākslīgās plaušu ventilācijas pamatmetodes, prast novērtēt komatoza pacienta stāvokli. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads. Dzīvības un nāves pamatjēdzieni. Pamatatdzīvināšanas algoritms pieaugušajiem, bērniem un jaundzimušajiem | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
2 | Padziļinātais atdzīvināšanas algoritms pieaugušajiem, bērniem un jaundzimušajiem | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
3 | Hemostāzes traucējumi un to novēršana. Asiņošana un šoks | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
4 | Ārējās vides kaitīgie faktori. Termoregulācija, pārkaršana, hipotermija un apsaldējumi. Palīdzība akūtas saindēšanās gadījumos | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
5 | Anestēzijas metodes dzemdniecībā | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
6 | Pamatatdzīvināšanas algoritms pieaugušajiem | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
7 | Pamatatdzīvināsanas algoritms pediatrijā un neonatoloģijā | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
8 | Padziļinātais atdzīvināšanas algoritms pieaugušajiem | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
9 | Elpceļu caurlaidības nodrošinājums pieaugušajiem, bērniem un jaundzimušajiem | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
10 | Palīdzība mīksto audu bojājumu gadījumos | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
11 | Palīdzība kaulu lūzumu, locītavu mežģījumu un cīpslu un muskuļu sastiepumu gadījumos | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
12 | Pirmā palīdzība pārkaršanas, hipotermijas un apsaldējuma gadījumos. Akūta saindēšanās | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
13 | Palīdzība dažādu šoku gadījumu novēršanā | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
14 | Apdegumi. Apdegumu virsmas un dziļuma pakāpes. Pirmā palīdzība | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
15 | Vizuāli informatīva materiāla apguve par reģionālās anestēzijas metodēm dzemdniecībā | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
16 | Pamatatdzīvināšanas un padziļinātā atdzīvināšanas algoritma atkārtojums. Situācijas uzdevumi | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Iepriekšēja sagatavošanās attiecīgās nodarbības tēmai, izmantojot rekomendēto literatūru un interneta avotus, ar to sekojošu izvērtējumu un praktisko pielietojumu praktiskajās nodarbībās. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Eksāmens: daudzatbilžu tests un mutiski jautājumi par kursa tematiku, praktisko iemaņu kontrole, izmantojot pieaugušo un bērnu mācību manekenus par atdzīvināšanas pamatalgoritmu un aizrīšanos. Vērtēšanas kritēriji, veicot atdzīvināšanu manekenam: (1) soļu secība un rīcības algoritms, veicot kardiopulmonālo reanimāciju – jāzina un precīzi jāizpilda; (2) cietušā primārā izmeklēšana (ABC) – jāzina un precīzi jāizpilda; (3) sirds netiešās masāžas punkta pareiza atrašana un masāžas dziļums – jāzina un precīzi jāizpilda; (4) elpošanas ceļu manuālā atvēršana un mākslīgās plaušu ventilācijas „mute-mute” vai „mute-deguns” realizācija – jāzina precīzi un vismaz 70% gadījumos jāizdodas sasniegt pareizo ieelpas tilpumu; (5) defibrilatora sagatavošana darbam, ritma analīze, praktiskā defibrilācija; (6) stabilās sānu guļas praktiskā realizācija - jāzina un precīzi jāizpilda; (7) Heimliha un citu paņēmienu realizācija aizrīšanās gadījumā - jāzina un precīzi jāizpilda. Vērtēšanas kritēriji teorētiskajā daudzatbilžu testā: vairāk kā 75% pareizu atbilžu. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti pratīs veikt sistemātisku pacienta (cietušā) stāvokļa izvērtējumu pirmshospitālā etapā, zinās nosaukt un atrast jaunākās Eiropas vadlīnijas kardiopulmonālajā reanimācijā pieaugušajiem un bērniem. Pratīs realizēt defibrilāciju, pastāstīt par sirds-asinsvadu un elpošanas nozīmi dzīvībai svarīgu funkciju uzturēšanā un regulēšanā. Spēs pastāstīt par asins zuduma, mīksto audu un balsta aparāta traumatisko bojājumu nozīmi šoka attīstībā, kā arī mācēs pielietot tiešā un netiešā spiediena metodes asiņošanas apturēšanā. Zinās rīcību neatliekamā situācijā pretšoka pasākumu veikšanā, pratīs nosaukt un raksturot kaulu lūzumu veidus, locītavu mežģījumus, cīpslu un muskuļu sastiepumus un pirmo palīdzību cietušajiem imobilizācijas veikšanā. Nosauks ārējās vides kaitīgo faktoru nelabvēlīgo ietekmi uz cilvēka organismu (pārkaršanu, atdzišanu, apsaldējumus) un palīdzības sniegšanu apdegumu, pārkaršanas, hipotermijas gadījumos, akūto intoksikāciju veidus, to klīniku un pirmo palīdzību akūtas saindēšanās gadījumos. Mācēs realizēt manuālās elpceļu caurlaidības nodrošināšanas metodes, kā arī varēs nosaukt instrumentālās un ķirurģiskās metodes. Pratīs nosaukt anestēzijas metodes dzemdniecībā un izstāstīt to pielietošanas pamatindikācijas. Spēs nosaukt dzemdību epidurālas atsāpināšanas priekšrocības un ierobežojumus. Zinās pastāstīt par biežāko grūtniecības komplikāciju nozīmi, izvērtējot pacienta stāvokli no anesteziologa-reanimatologa viedokļa. Nosauks pamatprincipus komatoza pacienta aprūpē. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti pratīs veikt pamata un padziļinātās kardiopulmonālās reanimācijas pasākumus, pratīs veikt sirds elektrisko defibrilāciju, nodrošināt elpceļu caurlaidību ar manuālām un instrumentālām metodēm. Pratīs apturēt asiņošanu, pielietojot tiešā un netiešā spiediena metodi, spēs izvērtēt komatoza pacienta stāvokli un sniegt palīdzību. | ||||||||
Kompetences: | Students spēs atbilstoši rīkoties cietušā dzīvībai svarīgu funkciju traucējumu gadījumos: veikt pirmreizējo (primāro) un otrreizējo (sekundāro) cietušā izmeklēšanu, sniegt pirmo medicīnisko palīdzību pirmshospitālā etapā, analizēt situāciju, pielietojot atdzīvināšanas pamatalgoritmu un citas pirmās palīdzības darbības vadlīnijas, novērtēt apkārtējās vides fizikālo faktoru ietekmi uz cilvēka organismu un veselību. Spēs izstrādāt kompetentu rīcības plānu, izvērtējot vitālos rādītājus konkrētā klīniskā situācijā dzemdniecībā; saskaņot to ar citu veselības aprūpes sistēmas dalībnieku darbību, veikt situācijas analīzi, demonstrēt individuālu attieksmi pret pacientu, balansēti pielietojot vispārējas darbības vadlīnijas un radošu pieeju katrā klīniskā gadījumā. Pieņemt uz argumentiem balstītus, pārbaudāmus un zinātniskas domāšanas ceļā izstrādātus lēmumus attiecībā uz pacientu veselību vai dzīvību. | ||||||||
Klīniskās Prasmes: | |||||||||
Nr. | Skill | Level | |||||||
1 | Augstas O2 koncentrācijas maskas izmantošana | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
2 | Elpceļu nodrošināšana ar laringeālo cauruli | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
3 | Kardiopulmonālā reanimācija (pamata) | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
4 | Manuālā defibrilācija | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Klīniskā anestezioloģija un intensīvā terapija. I.Vanaga un A.Sondores redakcijā. Rīga: Medicīnas Apgāds, 2017, 1243-1249, 1259-1283. lpp. | ||||||||
2 | Toksikoloģijas rokasgrāmata. V.Liguts. Nacionālais medicīnas apgāds, Rīga, 2001, 1070 lpp. (akceptējams izdevums) | ||||||||
3 | Intensīvās terapijas rokasgrāmata. V.Liguts. Rīga: Nacionālais Apgāds, 2008, 560 lpp. (akceptējams izdevums) | ||||||||
4 | Greif, R., Lockey, A., Breckwoldt, J., Carmona, F., Conaghan, P., Kuzovlev, A., . . . Monsieurs, K. (2021). European Resuscitation Council Guidelines 2021: Education for resuscitation. Resuscitation, 161, 388-407. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | ACOG Practice Bulletin No. 36: Obstetric Analgesia and Anesthesia. Obstetrics & Gynecology: July 2002 - Volume 100 - Issue 1 - p 177-191 | ||||||||
2 | Cyna, A., & Dodd, J. (2007). Clinical update: Obstetric anaesthesia. The Lancet (British Edition), 370(9588), 640-642. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Lekciju un praktisko nodarbību materiāli. | ||||||||
2 | Interneta resursi. |