.
Neatliekamā medicīna
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:7.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:06.09.2022 16:25:00
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | AURK_020 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Anestezioloģija un reanimatoloģija | Mērķauditorija: | Ārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Anastasija Fjodorova | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Anestezioloģijas un reanimatoloģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Pilsoņu iela 13, VSIA P.Stradiņa KUS, 32. korpuss, arkrsu[pnkts]lv, +371 67069452 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 5 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Anatomija, fizioloģija, farmakoloģija, pirmā palīdzība, EKG, bāzes zināšanas internajā medicīnā, kardioloģijā, neiroloģijā, ķirurģijā un traumatoloģijā. | ||||||||
Mērķis: | Veicināt zināšanu apguvi, attīstīt izpratni un prasmes par dažādām ārkārtas situācijām, kas ir saistītas ar slimībām, traumām un nelaimes gadījumiem, lai sniegtu zināšanas par neatliekamās medicīniskās palīdzības sniegšanu pirms slimnīcas un slimnīcas etapā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Neatliekamā medicīna Latvijā un pasaulē – pamatprincipi, kopējās un atšķirīgās nostādnes. Pacientu un ārstu psiholoģija neatliekamās situācijās, masveida negadījumi. | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
2 | Pacienta ārstēšanas principi dzīvībai kritiskos stāvokļos: sirds apstāšanās. | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
3 | Pēcreanimācijas aprūpe. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
4 | Pacienta ārstēšanas principi dzīvībai kritiskos stāvokļos: traumas “zelta stunda”. | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
5 | Neatliekamie stāvokļi internajā medicīnā. | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
6 | Neatliekamie stāvokļi ķirurģijā. | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
7 | Ārsta rīcība negadījumā ar daudziem cietušajiem. Šķirošana neatliekamās medicīnas nodaļās un masveida negadījumu vietā. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
8 | Atdzīvināšanas algoritmi kardioloģiskam pacientam. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
9 | Atdzīvināšanas algoritmi traumas pacientam. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
10 | Neatliekamie stāvokļi internajā medicīnā. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
11 | Neatliekamie stāvokļi ķirurģijā. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Iepazīties ar teorētiskajiem materiāliem, kas ir izlikti e-studijās. Sagatavot prezentācijas par neatliekamo medicīnu, izmantojot ieteikto literatūru un interneta avotus, ar to sekojošo izvērtējumu un analīzi raktiskajās nodarbībās. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Zināšanu novērtēšana praktisko nodarbību laikā: diskusijas, klīnisko gadījumu analīze. Katrā nodarbībā jāizpilda daudz atbilžu tests e-studijās, kas tiek automātiski ieskaitīts, jo testa beigās paradās pareizās atbildes un to interpretācija. Kursa beigās – eksāmens, kas arī sastāv no: 1) praktiska uzdevuma risināšanas: darbs ar manekeniem (ieskaitīts/neieskaitīts) – tikai klātienes nodarbībām 2) daudzatbilžu testa e-studijās. Students saņem 1 punktu par katru jautājumu. Lai nokārtotu testu – jābūt 55% pareizām atbildēm. Atzīmes tiks izliktas atbilstoši: 10: 96-100% 9: 85-95% 8: 75-84% 7: 70-74% 6: 65-69% 5: 60-64% 4: 55-59% 3: 40-54% 2: 20-39% 1: 0-19% | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti pratīs: • identificēt dzīvībai bīstamus neatliekamus stāvokļus; • aprakstīt neatliekamo stāvokļu patofizioloģiju; • izmantot EKG, laboratorās analīzes un radioloģiskus attēlus klīniskas diagnozes noteikšanā; • aprakstīt neatliekamo stāvokļu ārstēšanas principus pirms slimnīcas un slimnīcas etapā. | ||||||||
Prasmes: | Studenti pratīs: • izmantot medicīnisko aprīkojumu dzīvībai bīstamās neatliekamās situācijās; • sniegt neatliekamo palīdzību, ieskaitot kardiopulmonālo reanimāciju; • plānot ārstēšanu dažādās neatliekamās situācijās pirms slimnīcas un slimnīcas etapā, arī traumas pacientam ieskaitot; • organizēt komandas darbu dzīvībai bīstamās neatliekamajās situācijās saskaņā ar atzīvināšanas pamata algoritmu un paplašināto algoritmu. | ||||||||
Kompetences: | Kompetence pacientu aprūpē, komunikācija, sadarbība, profesionalitāte, ētiski un tiesiski jautājumi, organizatoriskā plānošana un personāla vadība. | ||||||||
Klīniskās Prasmes: | |||||||||
Nr. | Skill | Level | |||||||
1 | Elpceļu nodrošināšana ar laringeālo cauruli | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
2 | Hemodinamikas monitorings | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
3 | Kardiopulmonālā reanimācija (pamata) | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
4 | Manuālā defibrilācija | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Praktisko nodarbību materiāli un E-studiju resursi. | ||||||||
2 | Klīniskā anestezioloģija un intensīvā terapija. I.Vanaga un A.Sondores redakcijā. Rīga: Medicīnas Apgāds, 2017, 1243.-1283. lpp. | ||||||||
3 | European Resuscitation Council Guidelines, 2021 | ||||||||
4 | Advanced Trauma Life Support (ATLS), 10th Edition, 2018 | ||||||||
5 | Ārvalstu studentiem/For International students: | ||||||||
6 | European Resuscitation Council Guidelines, 2021 | ||||||||
7 | Advanced Trauma Life Support (ATLS), 10th Edition, 2018 | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | European Resuscitation Council Guidelines for Resuscitation 2015. Resuscitation (Elsevier), 2015, 81; 1219-1451 p. | ||||||||
2 | HIGHLIGHTS of the 2015 American Heart Association Guidelines Update for CPR and ECC | ||||||||
3 | Emergency Department Leadership and Management: Best Principles and Practice. 1st Edition, by Stephanie Kayden (Editor), Philip D. Anderson (Editor), et.al. 2015 | ||||||||
4 | Surgical Emergencies in Clinical Practice. Editors: Shergill, I., Arya, M., et.al. 2013 | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | www.erc.edu | ||||||||
2 | Emergency Severity Index (ESI) A Triage Tool for Emergency Department Care Version 4. Implementation Handbook, 2012 | ||||||||
3 | UpToDate | ||||||||
4 | AMBOSS |