.
Arodmedicīna, darba veselība un civilā aizsardzība
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:23.11.2022 08:56:38
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | AUVMK_053 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Sabiedrības veselība | Mērķauditorija: | Sabiedrības veselība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ivars Vanadziņš | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Aroda un vides medicīnas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 16, avmkrsu[pnkts]lv, +371 67060816 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 10 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 20 | ||||
Nodarbības (skaits) | 7 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 28 | ||||
Kopā kontaktstundas | 48 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Nepieciešamas priekšzināšanas ķīmijā, bioķīmijā, fizikā, mikrobioloģijā, fizioloģijā, vides veselībā, internā medicīnā, neiroloģijā. | ||||||||
Mērķis: | Kursa mērķis ir apgūt arodmedicīnas, darba veselības un civilās aizsardzības teorētiskos pamatus, kā arī praktiskās metodes par dažādu darba vides riska faktoru ietekmi uz strādājošo veselību, prognozēšanu, identificēšanu, novērtēšanu, kontroli, novēršanu vai samazināšanu un rīcību ārkārtas situācijās. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Praktisko nodarbību un prakses organizēšana, uzdevumi, metodiskie norādījumi. Darba spēju indekss kā līdzeklis strādājošo veselības izvērtēšanā, aptaujas principi un datu vākšana, novērtēšana. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
2 | Aroda medicīnas disciplīna un uzdevumi. Ķīmisko vielu izraisītās arodpatoloģijas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | P.Stradiņa KUS Aroda un radiācijas medicīnas centrs un tā darbība. Valsts reģistrs arodslimniekiem un Černobiļas AES avārijā cietušām personām. Černobiļas AES avārijas seku likvidētāju veselības problēmas. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
4 | Jauniešu un sieviešu darba īpatnības. Aroda faktoru iedarbība uz reproduktīvo funkciju. Aroda onkoloģiskās slimības. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Ķīmisko vielu un produktu klasifikācijas un marķēšanas principi. REACH principi. DDL sastādīšana. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
6 | Aroda veselība un darba higiēna. Likumdošana darba aizsardzībā. Darba vides iekšējā uzraudzība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Darba vides ergonomiskie riska faktori. Darbs ar datoru, tā ietekme uz nodarbināto veselību. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Darba vides riska faktoru novērtējums uzņēmumā. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
9 | Toksikoloģijas un ekotoksikoloģijas loma darba un vides veselībā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Trokšņa un vibrācijas novērtējums darba vidē. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
11 | Mehāniskie darba vides riska faktori. Nelaimes gadījumi darbā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Darba vides ķīmisko riska faktoru novērtējums, aizsardzības līdzekļi. REACH principi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Darba vides fizikālais piesārņojums. Tā iedarbība uz strādājošajiem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Civilā aizsardzība un tās vispārējie uzdevumi. Valstī iespējamās katastrofas un to sekas, terorisms un tā izpausmes. Vispārējās prasības rīcībai ārkārtas situācijās. Civilās aizsardzības sistēmas organizācija valstī kopumā un dažādās institūcijās. Indivīda uzdevumi, tiesības un pienākumi civilajā aizsardzībā. Paaugstinātas bīstamības objekti un tiem specifiskās prasības. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Civilās trauksmes un apziņošanas sistēmas – valstī kopumā un konkrētās struktūrvienībās. Indivīda rīcība, izdzirdot trauksmes signālu. Iespējamie individuālās aizsardzības līdzekļi katastrofu gadījumā, ņemot vērā notikušo katastrofu raksturu. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
16 | Arodmedicīna: arodslimības, to izmeklēšanas kārtība un preventīvie pasākumi; obligātās veselības pārbaudes | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
17 | Arodveselība: Veselības veicināšana darba vietās | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Patstāvīgais darbs – projekta veidošana darba veselības uzlabošanai. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Testi kursa laikā, patstāvīgais darbs – projekta veidošana darba veselības uzlabošanai; eksāmens. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pēc sekmīgi apgūtas studiju kursa programmas studējošais iegūs pamatzināšanas arodveselībā, arodmedicīnā, civilā aizsardzībā un spēs: • atpazīt arodslimības, ar darbu saistītās slimības; • uzskaitīt darba vides riska faktorus – fizikālos riska faktorus, ķīmiskos riska faktorus, bioloģiskos riska faktorus, ergonomiskos riska faktorus, psihosociālos un organizatoriskos riska faktorus; • atpazīt bīstamo ķīmisko vielu marķēšanas zīmes; • atstāstīt svarīgākos toksikometrijas rādītājus un to lomu higiēnisko normatīvu pamatojumā; • definēt, kas ir Ergonomika, spēs nosaukt ergonomikas veidus, galvenās problēmas, ko risina ergonomika; • paskaidrot arodslimību diagnosticēšanas kārtību Latvijā; • aprakstīt kārtību, kādā tiek veiktas obligātās veselības pārbaudes Latvijā; • izklāstīt preventīvos pasākumus veselības riska novēršanai, strādājošo veselības uzlabošanai un arodslimību profilaksei; • paskaidrot galvenos civilās aizsardzības uzdevumus, individuālos pienākumus un raksturot bīstamās situācijas, rīcības un preventīvos pasākumus. | ||||||||
Prasmes: | Pēc sekmīgi apgūtas studiju kursa programmas studējošais pratīs: • piemērot darba aizsardzības svarīgākos normatīvos aktus; • sistematizēt galvenos darba aizsardzības principus; • ieteikt individuālās aizsardzības līdzekļus strādājošajiem; • kritiski analizēt darba vides riska faktorus un tos novērtēt; • izmērīt trokšņa līmeni vidē, izmērīt apgaismojumu darba vidē, izmērīt mikroklimata rādītājus vidē, noteikt vibrāciju vidē, noteikt elektromagnētiskos laukus darba vidē; • piemērot civilās aizsardzības galvenās prasības, risinot bīstamo situāciju jautājumus. | ||||||||
Kompetences: | Pēc sekmīgi apgūtas studiju kursa programmas studējošais spēs: • novērtēt izmaiņas cilvēka organismā saistībā ar dažādu darba vides riska faktoru iedarbību uz cilvēka organismu; • novērtēt cilvēka atbilstību darbam dažādu riska faktoru ietekmē; • klasificēt bīstamās ķīmiskās vielas; • risināt jautājumus par veselību un drošību darbā; • pielietot darba aizsardzības svarīgākos normatīvos aktus un dokumentāciju, saistībā ar arodveselības un arodmedicīnas jautājumiem; • diskutēt arodveselības komandas ietvaros par arodveselības un arodmedicīnas jautājumiem; • novērtēt ārkārtas situācijas un rīkoties atbilstoši situācijai, ņemot vērā civilās aizsardzības pamatprincipus. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Eglīte M. Darba medicīna. 2. papildinātais izdevums, - Rīga, 2012. – 701 lpp. (akceptējams izdevums) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Darba apstākļi un riski Latvijā. - Rīga: LR Labklājības ministrija, 2012.-2013. | ||||||||
2 | Darba apstākļi un veselība darbā. – Rīga: LR Labklājības ministrija, 2010. – 163 lpp. | ||||||||
3 | Darba drošība. – Rīga: LR Labklājības ministrija, 2010. – 278 lpp. | ||||||||
4 | Darba higiēna. - Rīga: LR Labklājības ministrija, 2010. – 180 lpp. | ||||||||
5 | Ergonomika darbā. – Rīga: LR Labklājības ministrija, 2010. – 191 lpp. | ||||||||
6 | Psihosociālā darba vide. – Rīga: LR Labklājības ministrija, 2010. – 191 lpp. | ||||||||
7 | Jayjock M.A., Lynch J.R., Nelson D.I. Risk Assessment Principles for the Industrial Hygiene. - Fairfax: American Industrial Hygiene Association, 2000, - Pp.63-83. | ||||||||
8 | John P., Tomberlin, Duane Saunders H., Evaluation, Treatment and Prevention of Musculoskeletal Disorders, vol. 1., vol. 2., 3rd ed., The Saunders Group, 1995. | ||||||||
9 | Kaļķis V., Roja Ž. „Darba vides riska faktori un strādājošo veselības aizsardzība., Rīga, Elpa, 2001., - 510lpp | ||||||||
10 | Kaļķis V., Darba vides risku novērtēšanas metodes.- Rīga: Latvijas izglītības fonds, 2008. – 242 lpp. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Matheson MC., Benke G., Raven J., et. al. Biological Dust Exposure in the Workplace is a Risk Factor for Hronic Obstructive Pulmonary Disease // Thorax, 2005; 60: 645-651. | ||||||||
2 | Maynard A.D., Kuempel E.D. Airborne Nanostructured Particles and Occupational Health // J. Nanopart. Res., 2005; 7(6):587- 614. | ||||||||
3 | Maynard A.D., Pui D.,Y. Nanotechnology and Occupational Health: New Technologies – New Challenges // J. Nanopart. Res., 2007; 9:1-3. | ||||||||
4 | MacLeod D., MA, MPH, Jacobs Ph, MS, CSP Larson M, MS The Ergonomics Manual, The Saunders Group, Inc., 1990. | ||||||||
5 | Occupational Medicine. Editor C. Zenc. Third edition. – St. Louis, Baltimore, Boston, Chicago: Mosby Year Book Inc., 1994.- 840 p. |