.
Vides aroda veselība un Ergonomija zobārstniecībā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:28.07.2024 14:07:44
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | AUVMK_055 | LKI līmenis: | 5. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Sporta medicīna un rehabilitoloģija | Mērķauditorija: | Zobārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Sabīne Grīnberga | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Aroda un vides medicīnas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 16, oralpatokatrsu[pnkts]lv, +371 67060816 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Anatomijā, fizioloģijā. | ||||||||
Mērķis: | Apgūt pamatzināšanas vides un arodveselībā, kā arī ergonomikā. Iegūt praktiskās iemaņas kā pielietot ergonomikas principus zobu higiēnista darba vietas iekārtošanā un kā iegūtās zināšanas pielietot veselības uzturēšanā un slimību profilaksē, | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Vides veselība, vides slimības un ar vidi saistītās slimības. Vides piesārņojuma galvenie iedarbības veidi uz cilvēka organismu. Globālās vides veselības problēmas. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
2 | Gaisa piesārņojums un tā ietekme uz veselību. Iekštelpu gaisa piesārņojuma problēmas, slimo ēku sindroms. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
3 | Elektromagnētiskais starojums. Jonizējošais un nejonizējošais starojums. Ultravioletais starojums, tā ietekme uz veselību. Redzamās gaismas ietekme uz cilvēka darbaspējām un veselību. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
4 | Ūdens higiēniskā un epidemioloģiskā nozīme. Galvenie ūdens piesārņojuma veidi. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
5 | Arodveselība, aroda medicīna. Aroda slimības un ar darbu saistītas slimības. Darba vides riska faktori zobārstniecībā. Arodslimību saraksts, arodslimnieka tiesības. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
6 | Ergonomikas definīcija un pamatprincipi. Likumi un normas, kas reglamentē zobu higiēnista darba vietas iekārtojumu. Ergonomiskie darba vides riska faktori zobu higiēnista darbā. Vienlīdzīga piekļuve zobārstniecības pakalpojumiem cilvēkiem ar īpašām vajadzībām. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
7 | Muskuļu, skeleta un saistaudu sistēmas saslimšanu profilakse. Ergonomiski ērta krēsla izvēle, pareizu darba pozu nozīme veselības saglabāšanā. Pareizi roku stāvokļi strādājot ar rokas instrumentiem. Eiropas dentālās ergonomikas biedrības (European Society of Dental Ergonomics) ieteikumi darba vietas iekārtošanā. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
8 | Darba un ārpus darba līdzsvara saglabāšanas nozīme. Veselības veicināšanas pasākumi darba vietās. Fizisko aktivitāšu nozīme veselības saglabāšanā un uzlabošanā. Ieteicamie sporta veidi. Slodzes aprēķināšanas pamatprincipi. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
9 | Telpu mikroklimatiskie parametri un to novērtējums. Ogļskābā gāze kā iekštelpu gaisa tīrības rādītājs. Situācijas uzdevumu risināšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Dzeramā ūdens kvalitātes novērtējums. Situācijas uzdevumu risināšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Ergonomisko risku analīze – situācijas uzdevumi: darba pozu analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Ergonomisko risku analīze – situācijas uzdevumi: pacienta pozicionēšanas principi, zobu higiēnista un pacienta krēsla izvēles principi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Ergonomisko risku analīze – situācijas uzdevumi (aprīkojuma, palielināmo ierīču, instumentu analīze). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Pacienta pārvietošanas pamatprincipi no ratiņkrēsla uz pacienta krēslu un otrādi. Spēka, lokanības un izturības vingrojumi darba vietā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Studentu patstāvīgo darbu prezentācija - zobu higiēnista darba vides riska faktoru novērtējums. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | E-testu izpilde. Darba vides riska faktoru izvērtējums zobu higiēnista darbā un rezultātu prezentēšana. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studenti tiek vērtēti pēc: - piedalīšanās praktiskajās nodarbībās - 30%; - atbilžu aktualitātes un kvalitātes e-testos - 30%; - prezentāciju kvalitātes - 40%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti iegūs pamatzināšanas: - par vides faktoru ietekmi uz cilvēka veselību un piesārņojuma mazināšanas iespējām; - par darba vides fizikālo, ergonomisko, psihoemocionālo u.c. riska faktoru ietekmi uz cilvēka veselību un to mazināšanas iespējām. - par darba vides riska faktoru izraisītām arodslimībām, tai skaitā par muskuloskeletālo slimību iemesliem un to profilaksi; - par to, kā pareizi iekārtot un organizēt zobu higiēnista darba vietu. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti iegūs prasmes: - atpazīt izplatītākos vides faktorus, kas var izraisīt vides slimības; - atpazīt darba vides riska faktorus, kas var ietekmēt nodarbināto un pacientu veselību. - pareizi turēt instrumentus, - noregulēt gaismu un higiēnista krēslu, - kā arī izvēlēties pareizu darba pozu. | ||||||||
Kompetences: | Pēc kursa apgūšanas studenti iegūs kompetenci: - piedalīties dabas un darba vides faktoru ietekmes mazināšanas pasākumos savā darba vietā, - iegūtās zināšanas ergonomikā pielietot zobu higiēnista darba vietā, - samazināt muskuļu, skeleta un saistaudu sistēmas slimību risku un - ņemt vērā ergonomikas principus darba vietas iekārtošanā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Lekciju materiāli e-studijās | ||||||||
2 | Eglīte M. (sast). Vides veselība. Rīga, RSU, 2008. 696 lpp. (2024. gadā akceptējams izdevums) | ||||||||
3 | Ergonomika darbā. Rīga: Labklājības ministrija (tulkojums no spāņu valodas), 2010. (2024. gadā akceptējams izdevums). Pieejams tiešsaistē: http://osha.lv/lv/publications | ||||||||
4 | MK Noteikumu Nr.660 1. pielikums ‘’Darba vietas vai darba veida pārbaude un tajā esošo darba vides faktoru noteikšana un to novērtēšana’’ no 2007.gada 1. jūnija (Pielikums grozīts ar MK 07.04.2015. noteikumiem Nr.165) (2024. gadā akceptējams izdevums) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Eglīte M. „Darba medicīna”, Rīga, 2012, - 834 lpp. (2024. gadā akceptējams izdevums) | ||||||||
2 | Psihosociālā darba vide. Rīga: Labklājības ministrija (tulkojums no spāņu valodas), 2010. (2024. gadā akceptējams izdevums) | ||||||||
3 | Darba drošība – Rīga: LR Labklājības ministrija, 2010. 278 lpp. (2024. gadā akceptējams izdevums) | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Strādā vesels | ||||||||
2 | WHO | ||||||||
3 | EPA |