.
Gēnu horizontālā pārnese
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:12.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:15.08.2023 15:02:03
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | BUMK_005 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Bioloģija; Molekulārā bioloģija | Mērķauditorija: | Māszinības; Farmācija; Ārstniecība; Klīniskā farmācija; Zobārstniecība; Dzīvās dabas zinātnes; Medicīnas tehnoloģijas; Bioloģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Inese Čakstiņa-Dzērve | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Bioloģijas un mikrobioloģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 16, bmkrsu[pnkts]lv, +371 67061584 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Pilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Molekulārā bioloģijā un ģenētikā, mikrobioloģijā, cilvēka anatomijā un fizioloģijā. | ||||||||
Mērķis: | Iepazīstināt studentus ar horizontālo gēnu pārnesi gan dabā, gan laboratorijā (gēnu inženierija) un tās izmantošanu mūsdienu medicīnā (gēnu terapija u.c. tēmas), kā arī palīdzēt apgūt zinātniskās literatūras analīzes iemaņas. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievadlekcija: gēnu pārneses veidi, horizontālā gēnu pārnese (HGP) prokariotos un eikariotos, mobilie ģenētiskie elementi, HGP un evolūcija; ievads gēnu inženierijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Rekombinanto DNS tehnoloģija un pielietojums biomedicīnā (konstruktu dizainu principi). | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Pārskats par gēnu terapiju. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Pārskats par imūnterapiju. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Šūnu terapija un audu inženierija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Cilvēka materiāla ģenētisko manipulāciju bioētiskie aspekti (vieslekcija). | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Cilvēka materiāla ģenētisko manipulāciju bioloģiskie aspekti. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Gēnu inženierija: transgēnie dzīvnieki un augi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Konstruktu dizainēšana/modelēšana (nepieciešami klēpjdatori). Kā veidot 10 minūšu prezentāciju (praktiski padomi)? | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Seminārs "Satiec autoru", zinātniskā raksta analīze kopā ar autoru tiešsaistē (notiek angļu valodā). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | DNS izdalīšana u.c. analītisko metožu apspriešana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Mākslīgā intelekta izmantošanas iespējas pētniecībā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Praktiskais darbs – baktēriju transformācija ar plazmīdu DNS (DNS klasē) vai seminārs "Satiec embriologu" tiešsaistē | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Studentu prezentācijas, jautājumi un atbildes, diskusija. | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Uz kursa pēdējām nodarbībām katrs studējošais sagatavo un prezentē vienu 10 minūšu prezentāciju par sev interesējošu tēmu, kas atbilst kursā apskatītajiem tematiem. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Patstāvīgo darbu (prezentāciju) vērtē pēc vairākiem kritērijiem: prezentācijas vizuālais materiāls, prezentētāja runa un stāstījuma raitums, atbildes uz jautājumiem un spēja argumentēti diskutēt par savu prezentācijas tēmu. Papildus studenti vērtē viens otru. Kumulatīvajā vērtējumā ņem vērā tikai pasniedzēja vērtējumu. E-testi un eksāmens tiek vērtēts ar punktu sistēmu, kas ievietota e-studijās. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pēc studiju kursa apgūšanas, studenti spēs: • raksturot gēnu pārneses procesus dabā; • izklāstīt daudzveidīgās metodes un iespējas biotehnoloģijā, transgēno augu un dzīvnieku izveidē; • raksturot gēnu terapijas metodes, pašreizējos sasniegumus un pielietojuma iespējas. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs izskaidrot ieguvumus, kurus sniedz biotehnoloģija un gēnu terapija un ar tiem saistītus riskus. | ||||||||
Kompetences: | Studenti analizē situācijas, argumentē, loģiski noformulē un pamato savu viedokli par gēnu horizontālo pārnesi un gēnu terapijas iespējām, atbilstoši mērķim, prognozē iespējamās blakus parādības. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Alberts, et al. 2015. Molecular Biology of the Cell. 6th edition | ||||||||
2 | Journal of Gene Medicine. | ||||||||
3 | Gene therapy (Nature) | ||||||||
4 | Strachan & Read. Human Molecular Genetics. 4th edition. Bios Scientific Publishers, NY, 2011. (akceptējams izdevums) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Starptautisks zinātnisks žurnāls par augu šūnu bioloģiju /International Scientific Journal of Plant Cell Biology | ||||||||
2 | Innovative Medicine: Basic Research and Development. Nakao K., Minato N., Uemoto S. (editors.) Tokyo: Springer; 2015. | ||||||||
3 | GeneReviews [Internet]. Adam M.P., Ardinger H.H., Pagon R.A., et al. (editors.) Seattle (WA): University of Washington, Seattle; 1993-2022. |