.
Ārstniecības augi, to izmantošana
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:11.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.05.2023 11:37:52
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | BUMK_013 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Bioloģija; Augu fizioloģija | Mērķauditorija: | Ārstniecība; Bioloģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Rudīte Koka | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Bioloģijas un mikrobioloģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 16, bmkrsu[pnkts]lv, +371 67061584 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Vispārējā vidējā izglītībā apgūtās zināšanas bioloģijā, ķīmijā, datorzinībās, angļu valodā (B2. līmenī). Centralizētā eksāmena rezultāts bioloģijā un angļu valodā. | ||||||||
Mērķis: | Izskaidrot cilvēka organisma un homeostāzes vietu apkārtējā pasaulē un tā attiecības ar citiem bioloģiskiem objektiem. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ārstniecības augi. To uzbūve un izplatība. Ārstniecības augu ievākšanas, žāvēšanas un uzglabāšanas nosacījumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Augu biogēnās vielas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Ārstniecības augu lietošana grūtniecības, zīdīšanas periodā un bērniem. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
4 | Ārstniecības augi, to grupēšana pēc iedarbības mērķa. Ārstniecības augu lietošana noteiktu saslimšanu ārstēšanā. Iespējamās blakusparādības. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Ārstniecības augu uzbūve. Latvijā izplatītāko ārstniecības augu noteikšana un atpazīšana. Zāļu formas. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
6 | Makroskopiskā un mikroskopiskā ārstniecības augu analīze. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
7 | Ārstniecības augu drogu ūdens izvilkumu gatavošana. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
8 | Ārstniecības augu biogēnās vielu noteikšana I. Vielu identifikācija un kvalitatīvā analīze. Aromātisko ūdeņu gatavošana. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
9 | Ārstniecības augu biogēnās vielas II. C vitamīna kvantitatīva analīze drogās. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
10 | Ārstniecības augu pagatavojumi – cietās, šķidrās un mīkstās zāļu formas. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
11 | Ārstniecības augu izmantošana noteiktu saslimšanu ārstēšanai. Problēmsituāciju analīze. Darbs ar datu bāzēm. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
12 | Individuālā darba izstrāde un prezentācija. LU botāniskā dārza apmeklējums. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studējošie izpilda testus par katru videolekciju. Izpilda praktiskos darbus un uzdevumus nodarbības protokolā. Veic gadījuma analīzi. Sagatavo un prezentē gala darbu pēc kritērijiem no ārstniecības augiem, atbilstoši dotajam situācijas aprakstam un apgūtajām prasmēm nodarbībās, izmantojot zāļu reģistra un uztura bagātinātāju datu bāzes un pamatojot ārstniecības augu izvēli konkrētu slimību ārstēšanai un profilakses nodrošināšanai, un prognozējot iespējamās blakus parādības, iesniedz gala darba prezentāciju. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Gala vērtējums veidojas kumulatīvi: vērtējums testos 25%; praktisko nodarbību vērtējums 35% un gala darba vērtējums 40%. Formatīvi tiek vērtēta studentu līdzdalība nodarbībās – drošības noteikumu un metodikas ievērošana laboratorijas darbos; prasme lietot augu morfoloģijas shēmas, augu noteicējus; prasme lietot lekcijā un nodarbībā apskatīto ārstniecības augu latviskos, latīniskos nosaukumus un terminus; prasme skaidrot eksperimenta rezultātus par biogēno vielu ķīmiskajām un fizikālajām īpašībām un to pamatstruktūru, izdarīt atbilstoši iegūtajiem rezultātiem secinājumus; prasme prezentēt materiālu par augos esošo biogēno vielu iedarbības mērķi; prasme lietot zāļu reģistra un uztura bagātinātāju datu bāzes; prasme izvēlēties, atbilstoši ārstēšanas mērķim, ārstniecības augus konkrētu slimību ārstēšanai un profilakses nodrošināšanai, prasme prognozēt iespējamās blakus parādības; prasme diskutēt par drogu izmantošanu terapijā un profilaksē, prasme gatavot zāļu formas. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Mutisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti izskaidro ārstniecības augu ievākšanas, žāvēšanas un uzglabāšanas nosacījumus; klasificē ārstniecības augus atbilstoši tajos esošām biogēnām vielām, pamato ārstniecības augu izmantošanu konkrētu slimību ārstēšanai (sirds un asinsvadu slimību ārstēšanai; gremošanas trakta darbības uzlabošanai; saaukstēšanās slimību ārstēšanai; ādas slimību ārstēšanai), skaidro to ietekmi uz organismu; pamato ārstniecības augu racionālu izmantošanu terapijā; iesaka nomierinošo un vitamīnu tējas kā pamatu ikdienas lietošanai; lieto lekcijā un nodarbībā apskatīto ārstniecības augu latīniskos (latviskos, krieviskos, u.tml., atbilstoši dzimtajai valodai) nosaukumus un terminus. | ||||||||
Prasmes: | Studenti atpazīst Latvijā izplatītākos ārstniecības augus; grupē ārstniecības augus pēc iedarbības mērķa; pierāda augos esošās biogēnās vielas; skaidro eksperimenta rezultātus par biogēno vielu ķīmiskajām un fizikālajām īpašībām un to pamatstruktūru, secina atbilstoši iegūtajiem rezultātiem; pagatavo tējas, uzlējumus un novārījumus; dažādas zālu formas; lieto zāļu reģistra un uztura bagātinātāju datu bāzes. | ||||||||
Kompetences: | Studenti analizē situācijas, argumentē, loģiski noformulē un pamato savu viedokli par ārstniecības augu terapeitisko efektu un ārstniecības augu preparātu izvēli atbilstoši mērķim, prognozē iespējamās blakus parādības. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | European Pharmacopoeia. 9th edition, 2019. | ||||||||
2 | Rubīne, H., Eniņa, V. Ārstniecības augi. Rīga: Zvaigznes ABC, 2004. (akceptējams izdevums) | ||||||||
3 | Ārvalstu studentiem/For international students | ||||||||
4 | European Pharmacopoeia. 9th edition, 2019. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Eniņa, V. Veselība pie mājas sliekšņa. Rīga: Zvaigzne ABC, 2017. | ||||||||
2 | Ārstniecības augi veselībai. Rīga: Avots, 2010. | ||||||||
3 | Makhojs, P., Vestlande, P. Ārstniecības augi. Rīga: Jumava, 2008. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Лекарственные растения. | ||||||||
2 | Энциклопедия. Лекарственных растений. |