.
Cilvēka uzvedības ģenētika
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:08.11.2021 15:58:33
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | BUMK_031 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Bioloģija; Ģenētika | Mērķauditorija: | Sociālā labklājība un sociālais darbs | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Erika Nagle | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Bioloģijas un mikrobioloģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 16, bmkrsu[pnkts]lv, +371 67061584 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Zināšanas par cilvēka un vides mijiedarbību ar citām dzīvām būtnēm, dzīvo organismu daudzveidību, eikariotu šūnas uzbūvi un funkcijām, šūnu dalīšanās veidiem: mitozi, mejozi un priekšzināšanas par iedzimtību, mainību, un pazīmju pārmantošanas tipiem. | ||||||||
Mērķis: | Pilnveidot izpratni par cilvēka ģenētiskās daudzveidības nozīmi sabiedrības komunikācijas procesos, kā arī veicināt tolerantu attieksmi pret cilvēkiem ar uzvedības pārmaiņām. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Cilvēka ģenētikas pamatprincipi. Cilvēka genoma organizācija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Gēni un vide. Vides faktoru loma genoma funkcionēšanā, vides faktoru radītās genoma pārmaiņas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Ģenētiskās slimības, kurām raksturīgas uzvedības pārmaiņas. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
4 | Autiskā spektra slimības, disleksija, Tureta sindroms. Hiperaktivitātes sindroms. Dopamīna un serotonīna sistēmas gēnu loma antisociālas uzvedības etioloģijā. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
5 | Klasiskās ģenētikas likumsakarību praktiskais pielietojums. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
6 | Gēnu mijiedarbība. Asinsgrupu iedzimšanas likumības. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
7 | DNS izdalīšana un šķirošana, PCR, DNS sekvenēšana. Metožu demonstrējums. | Nodarbības | 2.00 | laboratorija | |||||
8 | Iedzimšanas tipi. Cilstkoku analīze. Klīnisko gadījumu analīze. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
9 | Sociālā darbinieka loma klientu ģenētiskajā konsultēšanā. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Cilvēka ģenētikas pamatprincipi. Cilvēka genoma organizācija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Gēni un vide. Vides faktoru loma genoma funkcionēšanā, vides faktoru radītās genoma pārmaiņas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Ģenētiskās slimības, kurām raksturīgas uzvedības pārmaiņas. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
4 | Autiskā spektra slimības, disleksija, Tureta sindroms. Hiperaktivitātes sindroms. Dopamīna un serotonīna sistēmas gēnu loma antisociālas uzvedības etioloģijā. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
5 | Klasiskās ģenētikas likumsakarību praktiskais pielietojums. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
6 | Gēnu mijiedarbība. Asinsgrupu iedzimšanas likumības. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
7 | DNS izdalīšana un šķirošana, PCR, DNS sekvenēšana. Metožu demonstrējums. | Nodarbības | 2.00 | laboratorija | |||||
8 | Iedzimšanas tipi. Cilstkoku analīze. Klīnisko gadījumu analīze. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
9 | Sociālā darbinieka loma klientu ģenētiskajā konsultēšanā. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Jāsagatavo atbilstoši nodarbībā pārrunātajiem kritērijiem prezentācija par sociālā darbinieka lomu klientu ģenētiskajā konsultēšanā. Literatūras avotos jāatlasa ģimeņu cilstkoki atbilstošiem iedzimšanas tipiem. Jāizveido klīnisko gadījumu apraksti diskusijai par ģenētiskajām slimībām. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Tiek vērtēta studentu prasme prezentēt sagatavoto materiālu atbilstoši uzdotajam tematam (20%); prasme lietot teorētiskās zināšanas ģenētikas uzdevumu risināšanā un diskusijās (20%). Tiek vērtēta studentu līdzdalība praktiskajās nodarbībās (30%) un metodikas ievērošana laboratorijas darbos (10%). Studiju kursa noslēgumā mutiska kontrolnodarbība (20%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs raksturot cilvēka ģenētikas pamatprincipus; novērtēs Mendeļa eksperimentu nozīmi ģenētikas attīstībā; novērtēs klasiskās ģenētikas likumsakarību praktisko pielietojumu; skaidros alēlisko un nealēlisko gēnu mijiedarbības veidus un gēnu mijiedarbības ietekmi uz pazīmju izpausmi fenotipā; skaidros galvenos procesus molekulārajā ģenētikā; zinās cilvēka genoma izpētes galvenos etapus un iegūtos rezultātus; analizēs vides faktoru lomu genoma funkcionēšanā un vides faktoru radītās genoma pārmaiņas; zinās ģenētiskās slimības, kurām raksturīgas uzvedības pārmaiņas, analizēs to iespējamos rašanās mehānismus. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti analizēs situācijas par cilvēka uzvedības ģenētikas aspektiem; analizēs klīnisko gadījumu aprakstus, ieteiks iespējamos risinājumus; zīmēs un analizēs ģimenes ciltskokus; risinās uzdevumus klasiskajā un molekulārajā ģenētikā; identificēs mikroskopā dažādu tipu metafāzes hromosomas, skaidros struktūru uzbūves saistību ar funkcijām vai pataloģijām; veiks DNS izdalīšanu, šķirošanu un sekvenēšanu; diskutēs par sociālā darbinieka lomu klientu ģenētiskajā konsultēšanā. | ||||||||
Kompetences: | Studenti pratīs iegūt ticamu ģimenes vēsturi, identificēt klientus, kuriem ir nepieciešama ģenētiskā konsultācija, analizēt uzvedības pārmaiņas; novērtēs ģenētikas lomu sociālā darba praksē. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Carey G. Human Genetics for Social Sciences. Sage Publ., 2003. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Handbook of Behavior Genetics. Editor Yong-Kyu Kim. Springer, 2009. http://www.springer.com/biomed/human+genetics/book/978-0-38… | ||||||||
2 | Behavior Genetics. An International Journal. Devoted to Research in the Inheritance of Behavior | ||||||||
3 | Brock L. Eide. The dyslexic advantage. 2011. | ||||||||
4 | Human genome editing. Science, Ethics, and Governance. The National Acad. Press, 2017. https://doi.org/10.17226/24623. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Rokasgrāmata skolotājiem, strādājošiem specialižetajās iestādēs bērniem ar psihiskās veselības traucējumiem. Metodisks materiāls. Eiropas sociālā fonda projekta sagatavots materiāls. 2009. | ||||||||
2 | Evija Landrāte, Sarmīte Tūbele. Autisms un saskarsme. Raka. - 212 lpp. | ||||||||
3 | Sarmīte Tūbele. Disleksija vai lasīšanas traucējumi. Raka. -161 lpp. | ||||||||
4 | Jānis Pavulēns. Bērnu uzvedības problēmas - izaicinājumi un risinājumi. file://Berni_Pavulens.pdf |