.
Cilvēka molekulārā bioloģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:17.08.2021 15:26:11
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | BUMK_045 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Bioloģija; Molekulārā bioloģija | Mērķauditorija: | Zobārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Rudīte Koka | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Bioloģijas un mikrobioloģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 16, bmkrsu[pnkts]lv, +371 67061584 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 7 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 14 | ||||
Nodarbības (skaits) | 9 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 18 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Pilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Vispārējā vidējā izglītībā apgūtās zināšanas bioloģijā un ķīmijā. | ||||||||
Mērķis: | Veidot izpratni par molekulārajiem procesiem šūnā, šūnas funkciju saistību ar homeostāzes nodrošināšanu cilvēka organismā, kā arī izpratni par cilvēka genoma uzbūves principiem un genoma funkciju traucējumu lomu ģenētisko patoloģiju etioloģijā, attīstīt studējošo prasmes molekulārās bioloģijas metožu apgūšanā, palīdzēt izprast iegūto teorētisko zināšanu izmantošanai medicīniskajā praksē, palīdzēt izprast zinātnes lomu medicīnas attīstībā un zinātnes atziņu pielietojuma iespējas ārsta praksē. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Cilvēka bioloģijas priekšmets. Dzīvība un tās formu daudzveidība. Šūnu bioloģija. Galvenie šūnu veidi. Vielu transports. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Šūnas kodols. Hromatīns. Hromosomas. Cilvēka kariotips. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Iedzimtības molekulārais pamats. Nukleīnskābju loma iedzimtās informācijas realizēšanā. DNS replikācija. Transkripcija. Patstāvīgai apgūšanai. Nukleīnskābu ķīmiskais sastāvs, telpiskā struktūra. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Olbaltumvielu biosintēze šūnā. Patstāvīgai apgūšanai: Ģenētiskais kods, tā īpašības. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Gēnu darbības regulēšana. DNS reparācija, mehānismi, reparācijas slimības. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Šūnu dzīves cikls un tā regulēšana. Šūnu dalīšanās. Mitoze. Mejoze. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Gametoģenēze. Šūnu dalīšanās traucējumi un to sekas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Klasiskās ģenētikas pamati. Alēlisko gēnu mijiedarbība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Neallēlisko gēnu mijiedarbība. Gēnu saistība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Ģenealoģijas metode. Pazīmju iedzimšanas tipi un to analīze cilvēkam. Temati patstāvīgai apgūšanai: Ciltskoku veidošana, pieņemtie apzīmējumi. Ciltskoku sastādīšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Multifaktoriālais iedzimšanas tips. Slimību predispozīcija. Biežāk sastopamās multifaktoriālās patoloģijas. Gadījumu analīze. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Cilvēka genoma variācijas. Gēnu izmaiņas. Hromosomu aberācijas. Genoma izmaiņas. Pastāvīgai apgūšanai Hromosomālās slimības. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Populāciju ģenētika. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Mikroskops un mikroskopēšana. Specializēto augu un dzīvnieku šūnu uzbūve (patstāvīgie mikropreparāti). | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
16 | Osmoze eikariotu šūnās. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
17 | Cilvēka kariotips. Metafāžu plātnīšu analīze. Politēnās hromosomas (patstāvīgie mikropreparāti). | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
18 | DNS izdalīšana. Laboratorijas darbs. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
19 | Molekulārā bioloģija. Diskusija. Uzdevumu risināšana. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
20 | Kolokvijs citoloģijā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
21 | Mitozes, mejozes dažādu stadiju analīze augu un dzīvnieku mikropreparātos. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
22 | Spermatoģenēze un ooģenēze. Dzimumšūnu morfoloģija (patstāvīgie mikropreparāti). | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
23 | Kolokvijs molekulārajā bioloģijā. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
24 | Klasiskā ģenētika (uzdevumu risināšana un sastādīšana). | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
25 | Gēnu mijiedarbība (uzdevumu risināšana un sastādīšana). | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
26 | Saistīto pazīmju iedzimšanas analīze (uzdevumu risināšana). | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
27 | Ciltskoku analīze un sastādīšana (A-D; A-R). | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
28 | Ciltskoku analīze un sastādīšana (X-D; X-R; holandriskais). | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
29 | Kolokvijs klasiskā ģenētikā (teorētiskā un praktiskā daļa). | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
30 | Multifaktoriālais iedzimšanas tips. Slimību predispozīcija. Biežāk sastopamās multifaktoriālās patoloģijas. Gadījumu analīze. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
31 | Hromosomu mutācijas. Genoma mutācijas. Hromosomālās slimības. Diskusija. Uzdevumu risināšana. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
32 | Populāciju ģenētika; uzdevumu risināšana. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
33 | Kolokvijs ģenētikā II. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | 1. semestrī patstāvīgi jāapgūst un jāprezentē temats Eikariotu šūnu citoplazmas un organoīdu uzbūve, funkcijas. Katrā nodarbībā atbilstoši tematam students saņem uzdevumus patstāvīgam darbam. Uzdevumu risinājumos jālieto ģenētiskais kods. Jāsagatavo atbilstoši nodarbībā pārrunātajiem un e-studijās pieejamiem kritērijiem prezentācijas: 1. semestrī par eikariotu šūnas organoīdiem, 2.semestrī par multifaktoriālām slimībām. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Tiek vērtēta studentu līdzdalība nodarbībās un metodikas ievērošana laboratorijas darbos; iknedēļas teorētisko zināšanu pārbaude, prasme skaidrot praktiskajos darbos iegūtos rezultātus, izdarīt atbilstoši iegūtajiem rezultātiem secinājumus. Studentu zināšanas un prasmes tiek vērtētas kolokvijos – 1. semestrī: rakstveida divos kolokvijos – citoloģijā un iedzimtības molekulārā pamatā , 2. semestrī – divos rakstveida kolokvijos: 1. kolokvijs – klasiskā ģenētikā (rakstveida teorētiskā daļa un uzdevumu risināšana); 2. kolokvijs – par hromosomālo patoloģiju, gēnu darbību populācijā (rakstveida teorētiskā daļa un uzdevumu risināšana). Tiek vērtēta studentu prasme prezentēt sagatavoto materiālu atbilstoši uzdotajam tematam; prasme lietot teorētiskās zināšanas ģenētikas uzdevumu risināšanā. 1.semestra noslēgumā semestra ieskaite. Ieskaites vērtējumu veido vidējais vērtējums, kas iegūts abos kolokvijos. Studiju kursa noslēgumā rakstveida eksāmens vai kumulatīvais vērtējums. Eksāmens ietver 2. semestra saturu. Kumulatīvo vērtējumu aprēķina: 70% kolokvija atzīme +30% praktisko nodarbību testi. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | • Studenti analizē dažādu eikariotu šūnas uzbūves atbilstību tās funkcijām; • pamato saistību starp šūnas struktūru un abnormālību funkciju lomu cilvēka patoloģijā; • salīdzina mitozē un mejozē notiekošos procesus; • zina ģenētikas galvenās likumsakarības; • novērtē Mendeļa eksperimentu nozīmi ģenētikas attīstībā; • salīdzina monohibrīdiskās, dihibrīdiskās, polihibrīdiskās un analizējošās krustošanas rezultātus; • skaidro alēlisko un nealēlisko gēnu mijiedarbības veidus un gēnu mijiedarbības ietekmi uz pazīmju izpausmi fenotipā, analizē gēnu saistību; • zina nukleīnskābju struktūru, skaidro DNS replikāciju, transkripcija, translāciju un gēnu ekspresijas regulēšanu; • zina hromosomālās pataloģijas, analizē to iespējamos rašanās mehānismus un sekas; • zina faktorus, kas izjauc gēnu līdzsvaru populācijā, zina izlases veidus un raksturo izlasi cilvēka populācijā; • skaidro populācijas ģenētikas atziņu pielietošanas iespējas praktiskajā medicīnā; • pamato attīstības gēnu mutāciju izpausmes agrīnās ontoģenēzes stadijās; skaidro attīstības gēnu ietekmi uz organisma uzbūvi; • pamato savu viedokli, analizējot konkrētās situācijas par cilvēka pazīmju pārmantošanu; • lieto lekcijā un nodarbībā apskatītos bioloģijas jēdzienus un terminus. | ||||||||
Prasmes: | Studenti lieto gaismas mikroskopu, lai identificētu eikariotu specifiskas šūnas struktūras; dažādu tipu metafāzes hromosomas; politēnās hromosomas; skaidro struktūru uzbūves saistību ar funkcijām; grafiski attēlo mitozes un mejozes fāzes un skaidro notiekošos procesus; veido ooģenēzes un spermatoģenēzes shēmas; sastāda un analizē dažādu iedzimšanas tipu ciltskokus; prezentē multifaktoriālā iedzimšanas tipa slimības etioloģiju, iespējamos cēloņus; izmantos molekulārās bioloģijas metodi, lai izdalītu un pierādītu bukālā epitēlija šūnu DNS; klasificē mainības un mutāciju veidus; diskutē par gēnu, hromosomu, genoma mutāciju rašanās mehānismiem; risina ģenētikas un molekulārās bioloģijas uzdevumus. | ||||||||
Kompetences: | Studenti analizē situācijas medicīniskajā citoloģijā, ģenētikā, novērtē zinātnes sasniegumu un ģenētikas lomu zobārsta praksē. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | A. Krūmiņa., V. Baumanis. Eikariotu šūnu bioloģija. Rīga. RSU. 2015. | ||||||||
2 | Tsisana Shartava. DNA Research, Genetics, and Cell Biology. Nova Science Publishers, 2011. RSU. E-grāmata. datu bāze: EBSCO. (akceptējams izdevums) | ||||||||
3 | Molecular Biology, David P. Clark, Nanette J. Pazdernik. [2019] RSU E-book. Datu bāze: ClinicalKey&EBRARY | ||||||||
4 | Ārvalstu studentiem/For international students | ||||||||
5 | Tsisana Shartava. DNA Research, Genetics, and Cell Biology. Nova Science Publishers, 2011. RSU. E-grāmata. datu bāze: EBSCO. (akceptējams izdevums) | ||||||||
6 | Molecular Biology, David P. Clark, Nanette J. Pazdernik. [2019] RSU E-book. Datu bāze: ClinicalKey&EBRARY | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Benjamin A. Pierce. Genetics A Conceptual Approach. 5th Edition. Southwestern University. 2014. | ||||||||
2 | Pollard T.D., Earnshaw W.C. Cell biology. 3rd edition. Elsevier Science (USA), 2017.-908 p. | ||||||||
3 | Evans J., Manson A.L. Cell Biology and Genetics. Mosby, Elsevier, 2008. | ||||||||
4 | Selga Tūrs. Šūnu bioloģija. LU akadēmiskais apgāds. 2008.- 342.lpp. | ||||||||
5 | Ārvalstu studentiem/For international students | ||||||||
6 | Benjamin A. Pierce. Genetics A Conceptual Approach. 5th Edition. Southwestern University. 2014. | ||||||||
7 | Pollard T.D., Earnshaw W.C. Cell biology. 3rd edition. Elsevier Science (USA), 2017.-908 p. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Internetā atslēgvārdi- DNA &RNA, Genetics&Medicine, Genes &Expression, Genomes&Maps. | ||||||||
2 | http://estudijas. rsu.lv. --> Zobārstniecība--> 1. studiju gads-->cilvēka molekulārā bioloģija |