.
Informācijpratība zinātnē
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:13.01.2022 15:18:44
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | B_017 | LKI līmenis: | 8. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna | Mērķauditorija: | Ārstniecība; Psiholoģija; Farmācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Inga Znotiņa | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Bibliotēka | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 16, bibliotekarsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Pamatiemaņas darbā ar datoru, valsts valodas un angļu valodas zināšanas. | ||||||||
Mērķis: | Uzlabot studiju procesa kvalitāti informācijas ieguves, meklēšanas un apstrādes jomā. Sniegt doktorantiem padziļinātas iemaņas medicīnas informācijas meklēšanā tiešsaistes datubāzēs un brīvpieejas medicīnas informācijas resursos. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Zinātniskās informācijas un datu meklēšana | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
2 | Kritiskais novērtējums un sistemātiskais pārskats | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
3 | Padziļināta meklēšana – datubāze PubMed | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
4 | Zinātniskās informācijas un datu pārvaldīšana | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
5 | Zinātniskā informācija un datu publicēšana. Publicēšanās stratēģija | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
6 | Atvērtā piekļuve | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
7 | Pētniecības ietekmes novērtēšana. Zinātnisko žurnālu novērtēšana | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
8 | Pierādījumos balstīta prakse: pierādījumos balstīti informācijas resursi | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Patstāvīga, sistemātiska norādīto literatūras un informācijas avotu apguve pēc lekciju un nodarbību noklausīšanās. Doktoranti nostiprina apgūto lekciju materiālu, lasot norādītos avotus, aktīvi darbojoties ar RSU abonētajām datubāzēm un brīvpieejas resursiem, veicot patstāvīgos darbus un iesniedzot tos. Praktisko darbu mērķis ir iepazīt katru resursu, kurā meklējama kvalitatīva un izvērtēta informācija saviem zinātniskajiem darbiem, prast izvērtēt resursu un avotu kvalitāti, kā arī izprast sasaiti starp resursiem pilntekstu izgūšanai un atsauču veidošanai. Aicinājums aizpildīt studiju kursa novērtējuma anketu. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Aktīva līdzdarbība nodarbībās. 100% patstāvīgo darbu un mājas darbu izpilde. Nobeiguma pārbaudījums: ieskaite. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Ieskaite | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pēc sekmīgas studiju kursa prasību izpildes doktoranti būs apguvuši zināšanas, kas ļaus atpazīt un novērtēt kvalitatīvus, ticamus, izvērtētus, starptautiski citētus un zinātniskus medicīnas informācijas resursus un izmantot uz pierādījumiem balstītus informācijas resursus. Doktoranti demonstrēs informācijas meklēšanas rīkus un līdzekļus, izveidos atbilstošu informācijas meklēšanas stratēģiju un piemēros kritisko izvērtēšanu atrastajai informācijai. Iegūtās zināšanas ļaus precīzi izveidot atsauces un bibliogrāfisko norāžu sarakstus, kā arī lietot 2.tīmekļa rīkus un iespējas medicīnas jaunākās informācijas saņemšanai un organizēšanai. Doktoranti izpratīs pētniecības mērīšanas rīkus un demonstrēs to meklēšanu informācijas resursos. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā doktoranti pratīs patstāvīgi strādāt ar elektroniskajiem resursiem medicīnas un farmācijas nozarē, pielietot paplašinātās meklēšanas prasmes elektroniskās informācijas meklēšanā. Spēs izveidot bibliogrāfiskās atsauces un bibliogrāfiskās norādes. Veiks padziļināto informācijas meklēšanu tiešsaistes datubāzēs, pasaules citējamo žurnālu datubāzē PubMed, veidos precīzas meklēšanas stratēģijas un saglabās rezultātus. Pratīs patstāvīgi meklēt medicīnas informāciju uz pierādījumiem balstītajos medicīnas informācijas resursos un tos kritiski izvērtēt. Pratīs sameklēt citēšanas informāciju žurnāliem un autoriem. Studējošie pilnveidos savas digitālās prasmes, kas saistītas ar datu, informācijas un digitālā satura pārvaldīšanu. Studējošie pratīs pielietot digitālās tehnoloģijas, izveidot personīgo profilu informācijas resursos, pielāgot savas darbības atbilstoši autortiesībām un licencēm, kā arī pratīs atrast un citēt autorus digitālajam saturam. | ||||||||
Kompetences: | Doktoranti, pielietojot apgūtās teorētiskās un praktiskās zināšanas, spēs veikt kvalitatīvu, izvērtētu informācijas meklējumu. Patstāvīgi analizēs informācijas meklēšanas iespējas un situācijas, kā arī veidos atbilstošu meklēšanas stratēģiju. Kritiski analizēs avotus un atrastās informācijas ticamību un noderīgumu, tās atbilstību tēmai un konkrētajai situācijai. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Barnes, C. 2015. The Use of Altmetrics as a Tool for Measuring Research Impact. Australian Academic & Research Libraries, 46(2), 121-134. | ||||||||
2 | Kirkham, J. J., Penfold, N. C., Murphy, F., Boutron, I., Ioannidis, J. P., Polka, J. and Moher, D. 2020. Systematic examination of preprint platforms for use in the medical and biomedical sciences setting. BMJ open. 10(12), e041849. | ||||||||
3 | Spila, D. Pasaules medicīnas citējamo žurnālu datubāze PubMed un informācijas meklēšanas iespējas: Mācību materiāls informācijpratībā. Rīga: RSU, 2013. | ||||||||
4 | Zawacki-Richter, O., Kerres, M., Bedenlier, S., Bond, M. and Buntins, K. 2020. Systematic Reviews in Educational Research: Methodology, Perspectives and Application. Springer Nature. | ||||||||
5 | Zinātniskā rakstīšana un pētījumu rezultātu izplatīšana / Kristīnes Mārtinsones un Anitas Piperes zinātniskajā redakcijā. Otrais, papildinātais izdevums. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte, 2019. | ||||||||
6 | Znotiņa, I. Uz pierādījiem balstītas medicīnas resursi: labāko pieradījumu meklēšana un izmantošana: Mācību materiāls informācijpratībā. Rīga: RSU, 2014. | ||||||||
7 | Mārtinsone, K., Pipere, A., Berķis, U., u.c. Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplināra perspektīva / K. Mārtinsones un A. Piperes zinātniskajā redakcijā. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte, 2021. | ||||||||
8 | Tegbaru, D., Braverman, L., Zietman, A. L., Yom, S. S. at all.. 2019. ASTRO Journals’ Data Sharing Policy and Recommended Best Practices. Advances in radiation oncology, 4(4), 551-558. | ||||||||
9 | Ārvalstu studentiem/For international students | ||||||||
10 | Barnes, C. 2015. The Use of Altmetrics as a Tool for Measuring Research Impact. Australian Academic & Research Libraries, 46(2), 121-134. | ||||||||
11 | Kirkham, J. J., Penfold, N. C., Murphy, F., Boutron, I., Ioannidis, J. P., Polka, J. and Moher, D. 2020. Systematic examination of preprint platforms for use in the medical and biomedical sciences setting. BMJ open. 10(12), e041849. | ||||||||
12 | Zawacki-Richter, O., Kerres, M., Bedenlier, S., Bond, M. and Buntins, K. 2020. Systematic Reviews in Educational Research: Methodology, Perspectives and Application. Springer Nature. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Evidence-based Medicine Resource Center. 2021. | ||||||||
2 | Williams, A. E. 2017. Altmetrics: an overview and evaluation. Online Information Review, 41(3), 311-317. | ||||||||
3 | Spila, D., Znotiņa, I. Medicīnas informācijas pamatu apgūšana elektroniskajos resursos: Mācību materiāls informācijpratībā. Rīga: RSU, 2014. | ||||||||
4 | NCBI. Pubmed help: NCBI help manual. Bethesda: National Center for Biotechnology Information National Center for Biotechnology Information, 2021. | ||||||||
5 | Ārvalstu studentiem/For international students | ||||||||
6 | Evidence-based Medicine Resource Center. 2021. | ||||||||
7 | Williams, A. E. 2017. Altmetrics: an overview and evaluation. Online Information Review, 41(3), 311-317. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Informācijpratības ceļvedis veselības aprūpes zinātnēs. (2021.03.03). | ||||||||
2 | Informācijpratības ceļvedis sociālajās zinātnēs. (2021.06.09). |