Pārlekt uz galveno saturu

Informācijpratība zinātnē

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:13.01.2022 15:18:44
Par studiju kursu
Kursa kods:B_017LKI līmenis:8. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīnaMērķauditorija:Ārstniecība; Psiholoģija; Farmācija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Inga Znotiņa
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Bibliotēka
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Dzirciema iela 16, bibliotekaatrsu[pnkts]lv
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)0Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)0Kopā lekciju kontaktstundas0
Nodarbības (skaits)8Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas16
Kopā kontaktstundas16
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Pamatiemaņas darbā ar datoru, valsts valodas un angļu valodas zināšanas.
Mērķis:
Uzlabot studiju procesa kvalitāti informācijas ieguves, meklēšanas un apstrādes jomā. Sniegt doktorantiem padziļinātas iemaņas medicīnas informācijas meklēšanā tiešsaistes datubāzēs un brīvpieejas medicīnas informācijas resursos.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Zinātniskās informācijas un datu meklēšanaNodarbības1.00datorklase
2Kritiskais novērtējums un sistemātiskais pārskatsNodarbības1.00datorklase
3Padziļināta meklēšana – datubāze PubMedNodarbības1.00datorklase
4Zinātniskās informācijas un datu pārvaldīšanaNodarbības1.00datorklase
5Zinātniskā informācija un datu publicēšana. Publicēšanās stratēģijaNodarbības1.00datorklase
6Atvērtā piekļuveNodarbības1.00datorklase
7Pētniecības ietekmes novērtēšana. Zinātnisko žurnālu novērtēšanaNodarbības1.00datorklase
8Pierādījumos balstīta prakse: pierādījumos balstīti informācijas resursiNodarbības1.00datorklase
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Patstāvīga, sistemātiska norādīto literatūras un informācijas avotu apguve pēc lekciju un nodarbību noklausīšanās. Doktoranti nostiprina apgūto lekciju materiālu, lasot norādītos avotus, aktīvi darbojoties ar RSU abonētajām datubāzēm un brīvpieejas resursiem, veicot patstāvīgos darbus un iesniedzot tos. Praktisko darbu mērķis ir iepazīt katru resursu, kurā meklējama kvalitatīva un izvērtēta informācija saviem zinātniskajiem darbiem, prast izvērtēt resursu un avotu kvalitāti, kā arī izprast sasaiti starp resursiem pilntekstu izgūšanai un atsauču veidošanai. Aicinājums aizpildīt studiju kursa novērtējuma anketu.
Vērtēšanas kritēriji:
Aktīva līdzdarbība nodarbībās. 100% patstāvīgo darbu un mājas darbu izpilde. Nobeiguma pārbaudījums: ieskaite.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Ieskaite
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Pēc sekmīgas studiju kursa prasību izpildes doktoranti būs apguvuši zināšanas, kas ļaus atpazīt un novērtēt kvalitatīvus, ticamus, izvērtētus, starptautiski citētus un zinātniskus medicīnas informācijas resursus un izmantot uz pierādījumiem balstītus informācijas resursus. Doktoranti demonstrēs informācijas meklēšanas rīkus un līdzekļus, izveidos atbilstošu informācijas meklēšanas stratēģiju un piemēros kritisko izvērtēšanu atrastajai informācijai. Iegūtās zināšanas ļaus precīzi izveidot atsauces un bibliogrāfisko norāžu sarakstus, kā arī lietot 2.tīmekļa rīkus un iespējas medicīnas jaunākās informācijas saņemšanai un organizēšanai. Doktoranti izpratīs pētniecības mērīšanas rīkus un demonstrēs to meklēšanu informācijas resursos.
Prasmes:Studiju kursa apguves rezultātā doktoranti pratīs patstāvīgi strādāt ar elektroniskajiem resursiem medicīnas un farmācijas nozarē, pielietot paplašinātās meklēšanas prasmes elektroniskās informācijas meklēšanā. Spēs izveidot bibliogrāfiskās atsauces un bibliogrāfiskās norādes. Veiks padziļināto informācijas meklēšanu tiešsaistes datubāzēs, pasaules citējamo žurnālu datubāzē PubMed, veidos precīzas meklēšanas stratēģijas un saglabās rezultātus. Pratīs patstāvīgi meklēt medicīnas informāciju uz pierādījumiem balstītajos medicīnas informācijas resursos un tos kritiski izvērtēt. Pratīs sameklēt citēšanas informāciju žurnāliem un autoriem. Studējošie pilnveidos savas digitālās prasmes, kas saistītas ar datu, informācijas un digitālā satura pārvaldīšanu. Studējošie pratīs pielietot digitālās tehnoloģijas, izveidot personīgo profilu informācijas resursos, pielāgot savas darbības atbilstoši autortiesībām un licencēm, kā arī pratīs atrast un citēt autorus digitālajam saturam.
Kompetences:Doktoranti, pielietojot apgūtās teorētiskās un praktiskās zināšanas, spēs veikt kvalitatīvu, izvērtētu informācijas meklējumu. Patstāvīgi analizēs informācijas meklēšanas iespējas un situācijas, kā arī veidos atbilstošu meklēšanas stratēģiju. Kritiski analizēs avotus un atrastās informācijas ticamību un noderīgumu, tās atbilstību tēmai un konkrētajai situācijai.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Barnes, C. 2015. The Use of Altmetrics as a Tool for Measuring Research Impact. Australian Academic & Research Libraries, 46(2), 121-134.
2Kirkham, J. J., Penfold, N. C., Murphy, F., Boutron, I., Ioannidis, J. P., Polka, J. and Moher, D. 2020. Systematic examination of preprint platforms for use in the medical and biomedical sciences setting. BMJ open. 10(12), e041849.
3Spila, D. Pasaules medicīnas citējamo žurnālu datubāze PubMed un informācijas meklēšanas iespējas: Mācību materiāls informācijpratībā. Rīga: RSU, 2013.
4Zawacki-Richter, O., Kerres, M., Bedenlier, S., Bond, M. and Buntins, K. 2020. Systematic Reviews in Educational Research: Methodology, Perspectives and Application. Springer Nature.
5Zinātniskā rakstīšana un pētījumu rezultātu izplatīšana / Kristīnes Mārtinsones un Anitas Piperes zinātniskajā redakcijā. Otrais, papildinātais izdevums. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte, 2019.
6Znotiņa, I. Uz pierādījiem balstītas medicīnas resursi: labāko pieradījumu meklēšana un izmantošana: Mācību materiāls informācijpratībā. Rīga: RSU, 2014.
7Mārtinsone, K., Pipere, A., Berķis, U., u.c. Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplināra perspektīva / K. Mārtinsones un A. Piperes zinātniskajā redakcijā. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte, 2021.
8Tegbaru, D., Braverman, L., Zietman, A. L., Yom, S. S. at all.. 2019. ASTRO Journals’ Data Sharing Policy and Recommended Best Practices. Advances in radiation oncology, 4(4), 551-558.
9Ārvalstu studentiem/For international students
10Barnes, C. 2015. The Use of Altmetrics as a Tool for Measuring Research Impact. Australian Academic & Research Libraries, 46(2), 121-134.
11Kirkham, J. J., Penfold, N. C., Murphy, F., Boutron, I., Ioannidis, J. P., Polka, J. and Moher, D. 2020. Systematic examination of preprint platforms for use in the medical and biomedical sciences setting. BMJ open. 10(12), e041849.
12Zawacki-Richter, O., Kerres, M., Bedenlier, S., Bond, M. and Buntins, K. 2020. Systematic Reviews in Educational Research: Methodology, Perspectives and Application. Springer Nature.
Papildu literatūra
1Evidence-based Medicine Resource Center. 2021.
2Williams, A. E. 2017. Altmetrics: an overview and evaluation. Online Information Review, 41(3), 311-317.
3Spila, D., Znotiņa, I. Medicīnas informācijas pamatu apgūšana elektroniskajos resursos: Mācību materiāls informācijpratībā. Rīga: RSU, 2014.
4NCBI. Pubmed help: NCBI help manual. Bethesda: National Center for Biotechnology Information National Center for Biotechnology Information, 2021.
5Ārvalstu studentiem/For international students
6Evidence-based Medicine Resource Center. 2021.
7Williams, A. E. 2017. Altmetrics: an overview and evaluation. Online Information Review, 41(3), 311-317.
Citi informācijas avoti
1Informācijpratības ceļvedis veselības aprūpes zinātnēs. (2021.03.03).
2Informācijpratības ceļvedis sociālajās zinātnēs. (2021.06.09).