.
Informācijpratība
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:16.09.2024 10:24:21
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | B_023 | LKI līmenis: | 5. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Sporta treneris | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Daiga Spila | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Bibliotēka | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 16, bibliotekarsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 1 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 2 | ||||
Nodarbības (skaits) | 7 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 14 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 1 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 2 | ||||
Nodarbības (skaits) | 7 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 14 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Pamatiemaņas darbā ar datoru, valsts valodas un angļu valodas zināšanas. | ||||||||
Mērķis: | Uzlabot studiju procesa kvalitāti, padziļinot zināšanas par medicīnas un veselības informācijas daudzveidību un pilnveidot iemaņas medicīnas un veselības informācijas meklēšanā, izvērtēšanā, izgūšanā un apstrādē no tiešsaistes datubāzēm, pasaules citējamo žurnālu datubāzes PubMed un pierādījumos balstītajiem medicīnas informācijas resursiem. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | RSU abonētās datubāzes, resursi, rīki. Attālināta piekļuve RSU abonētajiem resursiem. Informācijas meklēšanas stratēģijas veidošanas pamatprincipi, darbs ar atslēgvārdiem, individuālā reģistrēšanās elektroniskajos resursos. | Lekcijas | 1.00 | datorklase | |||||
2 | Grāmatu un publikāciju meklēšanas elektroniskajos katalogos. RSU akadēmiskā personāla publikāciju un studiju noslēguma darbu meklēšana. RSU DSpace repozitorijs un noslēguma darbi. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
3 | E-grāmatu datubāzes: EBSCO, EbookCentral, AccessMedicine, ClinicalKey. Informācijas meklēšana, izvērtēšana un saglabāšana e-grāmatu datubāzēs. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
4 | Zinātnisko žurnālu veidi. Elektroniskie žurnāli. Citēšanas informācijas datubāzes: Web of Science, Scopus. Atsauces un to veidi. Atsauču izgūšana. Pilntekstu žurnālu datubāzes. Informācijas meklēšana, izvērtēšana un saglabāšana e-žurnālu datubāzēs. Publikāciju pilno tekstu iegūšana. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
5 | Vienotais resursu meklētājs Primo. RSU abonēto e-resursu meklētājs: Primo E-resursi no A-Z. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
6 | Atsauču veidošanas rīks: EndNote. Atsauču eksportēšana un izgūšana. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
7 | Datubāze PubMed: meklēšanas stratēģijas veidošana, paplašinātā meklēšana, meklējumu kombinēšana, darbības ar rezultātiem, rezultātu saglabāšana, pilno tekstu izgūšana, atsauču eksports. PubMed rīki: žurnālu datubāze, konkrētu rakstu meklēšana, MeSH datubāze, PubMed Centrāle. PubMed sasaiste ar citiem resursiem (datubāzēm, EndNote, Primo), pilntekstu izguve. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
8 | Datubāze PubMed: visaptveroša meklējuma veidošana. Citas RSU abonētās datubāzes. Kursa kopsavilkums. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | RSU abonētās datubāzes, resursi, rīki. Attālināta piekļuve RSU abonētajiem resursiem. Informācijas meklēšanas stratēģijas veidošanas pamatprincipi, darbs ar atslēgvārdiem, individuālā reģistrēšanās elektroniskajos resursos. | Lekcijas | 1.00 | datorklase | |||||
2 | Grāmatu un publikāciju meklēšanas elektroniskajos katalogos. RSU akadēmiskā personāla publikāciju un studiju noslēguma darbu meklēšana. RSU DSpace repozitorijs un noslēguma darbi. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
3 | E-grāmatu datubāzes: EBSCO, EbookCentral, AccessMedicine, ClinicalKey. Informācijas meklēšana, izvērtēšana un saglabāšana e-grāmatu datubāzēs. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
4 | Zinātnisko žurnālu veidi. Elektroniskie žurnāli. Citēšanas informācijas datubāzes: Web of Science, Scopus. Atsauces un to veidi. Atsauču izgūšana. Pilntekstu žurnālu datubāzes. Informācijas meklēšana, izvērtēšana un saglabāšana e-žurnālu datubāzēs. Publikāciju pilno tekstu iegūšana. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
5 | Vienotais resursu meklētājs Primo. RSU abonēto e-resursu meklētājs: Primo E-resursi no A-Z. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
6 | Atsauču veidošanas rīks: EndNote. Atsauču eksportēšana un izgūšana. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
7 | Datubāze PubMed: meklēšanas stratēģijas veidošana, paplašinātā meklēšana, meklējumu kombinēšana, darbības ar rezultātiem, rezultātu saglabāšana, pilno tekstu izgūšana, atsauču eksports. PubMed rīki: žurnālu datubāze, konkrētu rakstu meklēšana, MeSH datubāze, PubMed Centrāle. PubMed sasaiste ar citiem resursiem (datubāzēm, EndNote, Primo), pilntekstu izguve. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
8 | Datubāze PubMed: visaptveroša meklējuma veidošana. Citas RSU abonētās datubāzes. Kursa kopsavilkums. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Patstāvīga, sistemātiska norādīto literatūras un informācijas avotu apguve pēc lekciju un nodarbību noklausīšanās. Individuālais vai grupu darbs informācijas meklēšanas uzdevumu veikšanā un rezultātu prezentācija. Studējošais nostiprina apgūto lekciju materiālu, lasot norādītos avotus, aktīvi darbojoties ar RSU abonētajām datubāzēm un brīvpieejas resursiem, veicot patstāvīgos darbus un iesniedzot tos. Praktisko darbu mērķis ir iepazīt katru resursu, kurā meklējama kvalitatīva un izvērtēta informācija saviem pētnieciskajiem darbiem, prast pašiem izvērtēt resursu kvalitāti tiešsaistes resursos, kā arī izprast sasaiti starp šiem resursiem pilntekstu izgūšanai un atsauču veidošanai. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Aktīva līdzdarbība nodarbībās. 100% patstāvīgo darbu un mājas darbu izpilde. Nobeiguma pārbaudījums: eksāmens. Aicinājums aizpildīt studiju kursa novērtējuma anketu. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pēc sekmīgas studiju priekšmeta prasību izpildes studējošie būs apguvuši zināšanas, kas ļaus atpazīt un novērtēt kvalitatīvus, ticamus, izvērtētus un zinātniskus veselības, sporta un medicīnas informācijas resursus un izmantot uz pierādījumiem balstītus informācijas resursus. Studējošie demonstrēs informācijas meklēšanas rīkus un līdzekļus, izveidos atbilstošu informācijas meklēšanas stratēģiju un piemēros kritisko publikāciju vērtēšanu. Iegūtās zināšanas ļaus pielietot otrā tīmekļa rīkus un iespējas veselības sporta jaunākās informācijas saņemšanai un organizēšanai. | ||||||||
Prasmes: | Studiju priekšmeta apguves rezultātā studējošie pratīs patstāvīgi strādāt ar elektroniskajiem resursiem medicīnas, veselības un sporta medicīnas nozarē, pielietot paplašinātās meklēšanas prasmes elektroniskās informācijas meklēšanā. Veiks padziļināto informācijas meklēšanu tiešsaistes datubāzēs, pasaules citējamo žurnālu datubāzē PubMed, veidos precīzas meklēšanas stratēģijas un saglabās rezultātus. Pratīs patstāvīgi meklēt medicīnas informāciju uz pierādījumiem balstītajos medicīnas informācijas resursos un tos kritiski izvērtēt. Studējošie pilnveidos savas digitālās prasmes, kas saistītas ar datu, informācijas un digitālā satura pārvaldīšanu. Studējošie pratīs pielietot digitālās tehnoloģijas, izveidot personīgo profilu informācijas resursos, pielāgot savas darbības atbilstoši autortiesībām un licencēm, kā arī pratīs atrast un citēt autorus digitālajam saturam. | ||||||||
Kompetences: | Studējošie, pielietojot apgūtās teorētiskās un praktiskās zināšanas, spēs veikt kvalitatīvus, izvērtētus, uz pierādījumiem balstītus informācijas meklējumus. Patstāvīgi analizēs informācijas meklēšanas iespējas un situācijas, kā arī veidos atbilstošu meklēšanas stratēģiju. Kritiski analizēs atrastās informācijas ticamību un noderīgumu, tās atbilstību tēmai un konkrētajai situācijai un izveidos pilnīgus atsauču sarakstus. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Mārtinsone K., Pipere A. Zinātniskā rakstīšana un pētījumu rezultātu izplatīšana / Kristīnes Mārtinsones un Anitas Piperes zinātniskajā redakcijā; autori: Uldis Berķis, Maija Dambrova, Inese Gobiņa, Kristīne Mārtinsone; Ivans Jānis Mihailovs [un vēl 7 autori]. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte, 2019. | ||||||||
2 | Mārtinsone, K., Pipere, A., Berķis, U., u.c. Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplināra perspektīva / K. Mārtinsones un A. Piperes zinātniskajā redakcijā. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte, 2021. | ||||||||
3 | Spila D., Znotiņa I. Medicīnas informācijas meklēšanas pamatu apgūšana elektroniskajos resursos: Mācību materiāls informācijpratībā [Elektroniskais resurss]. Rīga: RSU, 2014. | ||||||||
4 | Spila D. Pasaules medicīnas citējamo žurnālu datubāze PubMed un informācijas meklēšanas iespējas: Mācību materiāls informācijpratībā [Elektroniskais resurss]. Rīga: RSU, 2013. | ||||||||
5 | Znotiņa I. Uz pierādījiem balstītas medicīnas resursi: labāko pieradījumu meklēšana un izmantošana: Mācību materiāls informācijpratībā [Elektroniskais resurss]. Rīga: RSU, 2014. | ||||||||
6 | NCBI handbook [electronic publication]. [cited 2024 August 2] | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Evidence-based Medicine Resource Center [homepage on the Internet]. [2023 Nov 21] | ||||||||
2 | Greenhalgh T. How to Read a Paper: the Basics of Evidence-based Medicine. 3rd ed. Oxford, Blackwell Publishing, 2019. | ||||||||
3 | Haynes R. B. Of studies, syntheses, synopses, summaries, and systems: the "5S" evolution of information services for evidence-based healthcare decisions. Evidence-Based Nursing. 2007 Jan; 10(1): 6–7. | ||||||||
4 | Howick J. H. The Philosophy of Evidence-based Medicine [e-book]. Oxford: Wiley-Blackwell, 2011. | ||||||||
5 | McKibbon A., Wilczynski N PDQ Evidence-based principles and practice. 2nd ed. [e-book]. Shelton, CT, USA: PMPH USA, Ltd., 2009. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Informācijpratības ceļvedis veselības aprūpes zinātnēs. [2024.05.09.] |