.
Informācijpratība sabiedrības veselībai
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:04.09.2024 14:55:08
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | B_024 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Sabiedrības veselība | Mērķauditorija: | Sabiedrības veselība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Daiga Spila | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Bibliotēka | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 16, bibliotekarsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 2 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 4 | ||||
Nodarbības (skaits) | 14 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 28 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 2 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 4 | ||||
Nodarbības (skaits) | 14 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 28 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Pamatiemaņas darbā ar datoru, valsts valodas un angļu valodas zināšanas. | ||||||||
Mērķis: | Uzlabot studiju procesa kvalitāti, padziļinot zināšanas par medicīnas un sabiedrības veselības informācijas daudzveidību un pilnveidot iemaņas medicīnas un sabiedrības veselības informācijas meklēšanā, izvērtēšanā, izgūšanā un apstrādē. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Informācijpratības jēdziens. Informācijas meklēšanas pamatprincipi, tēmas definēšana, atslēgvārdu noteikšana, meklēšanas stratēģijas veidošana, informācijas saglabāšana, individuālā reģistrēšanās elektroniskajos resursos. | Lekcijas | 1.00 | datorklase | |||||
2 | RSU abonētās datubāzes, resursi, rīki. Piekļuve RSU abonētajiem resursiem. | Lekcijas | 1.00 | datorklase | |||||
3 | Elektroniskie katalogi. Grāmatu, RSU akadēmiskā personāla publikāciju un studiju noslēguma darbu meklēšana elektroniskajā katalogā. Institucionālais atvērtās piekļuves e-resursu repozitorijs: DSpace. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
4 | Publikāciju meklēšana elektroniskajos katalogos. Elektronisko katalogu sasaiste ar vienoto meklētāju Primo. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
5 | E-grāmatu datubāzes: EBSCO, EbookCentral, AccessMedicine, ClinicalKey. Informācijas meklēšana, izvērtēšana un saglabāšana e-grāmatu datubāzēs. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
6 | Vienotais resursu meklētājs Primo. Rīks: e-resursi no A-Z. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
7 | Zinātnisko žurnālu veidi. Elektroniskie žurnāli. Citēšanas informācijas datubāzes. Žurnālu ietekmes faktors. Citēšanas indeksu meklēšana. Atsauces, to veidi. Atsauču izgūšana no resursiem, datubāzēm, vienotā meklētāja Primo. RSU noteikumi atsauču veidošanai. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
8 | Pilntekstu žurnālu datubāzes. Informācijas meklēšana, izvērtēšana un saglabāšana e-žurnālu datubāzēs. Publikāciju pilno tekstu iegūšana. Starpbibliotēku abonements. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
9 | Atsauču veidošanas rīks EndNote. Atsauču eksportēšana un izgūšana. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
10 | Uzziņu, enciklopēdiju un ziņu datubāzes: Letonika, News.lv, Leta, Nozare, Britanica. Mākslīgā interneta rīki. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
11 | Brīvpieejas interneta resursi. Elektroniskās informācijas meklēšanas līdzekļi internetā. Interneta resursu kvalitātes principi. Brīvpieejas resursu kvalitātes izvērtēšana. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
12 | Datubāze PubMed: raksturojums, individuālā profila izveide, meklēšanas stratēģijas veidošana, darbības ar rezultātiem, rezultātu saglabāšana. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
13 | PubMed rīki: MeSH datubāze, žurnālu datubāze, konkrētu rakstu meklēšana, PubMed Centrāle. PubMed sasaiste ar citiem resursiem (datubāzēm, EndNote, Primo), pilntekstu izguve. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
14 | Pierādījumos balstīto medicīnas resursu raksturojums, informācijas meklēšana specifika tajos. RSU pieejamās pierādījumos balstītās datubāzes: DynaMed, ClinicalKey, Cochrane Library, UpToDate. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
15 | Pierādījumos balstītie brīvpieejas resursi. Medicīnisko publikāciju kritiskais izvērtējums. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
16 | Resursu sasaiste pilno tekstu izgūšanai. Kursa kopsavilkums. Interaktīvs tests. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Informācijpratības jēdziens. Informācijas meklēšanas pamatprincipi, tēmas definēšana, atslēgvārdu noteikšana, meklēšanas stratēģijas veidošana, informācijas saglabāšana, individuālā reģistrēšanās elektroniskajos resursos. | Lekcijas | 1.00 | datorklase | |||||
2 | RSU abonētās datubāzes, resursi, rīki. Piekļuve RSU abonētajiem resursiem. | Lekcijas | 1.00 | datorklase | |||||
3 | Elektroniskie katalogi. Grāmatu, RSU akadēmiskā personāla publikāciju un studiju noslēguma darbu meklēšana elektroniskajā katalogā. Institucionālais atvērtās piekļuves e-resursu repozitorijs: DSpace. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
4 | Publikāciju meklēšana elektroniskajos katalogos. Elektronisko katalogu sasaiste ar vienoto meklētāju Primo. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
5 | E-grāmatu datubāzes: EBSCO, EbookCentral, AccessMedicine, ClinicalKey. Informācijas meklēšana, izvērtēšana un saglabāšana e-grāmatu datubāzēs. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
6 | Vienotais resursu meklētājs Primo. Rīks: e-resursi no A-Z. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
7 | Zinātnisko žurnālu veidi. Elektroniskie žurnāli. Citēšanas informācijas datubāzes. Žurnālu ietekmes faktors. Citēšanas indeksu meklēšana. Atsauces, to veidi. Atsauču izgūšana no resursiem, datubāzēm, vienotā meklētāja Primo. RSU noteikumi atsauču veidošanai. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
8 | Pilntekstu žurnālu datubāzes. Informācijas meklēšana, izvērtēšana un saglabāšana e-žurnālu datubāzēs. Publikāciju pilno tekstu iegūšana. Starpbibliotēku abonements. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
9 | Atsauču veidošanas rīks EndNote. Atsauču eksportēšana un izgūšana. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
10 | Uzziņu, enciklopēdiju un ziņu datubāzes: Letonika, News.lv, Leta, Nozare, Britanica. Mākslīgā interneta rīki. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
11 | Brīvpieejas interneta resursi. Elektroniskās informācijas meklēšanas līdzekļi internetā. Interneta resursu kvalitātes principi. Brīvpieejas resursu kvalitātes izvērtēšana. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
12 | Datubāze PubMed: raksturojums, individuālā profila izveide, meklēšanas stratēģijas veidošana, darbības ar rezultātiem, rezultātu saglabāšana. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
13 | PubMed rīki: MeSH datubāze, žurnālu datubāze, konkrētu rakstu meklēšana, PubMed Centrāle. PubMed sasaiste ar citiem resursiem (datubāzēm, EndNote, Primo), pilntekstu izguve. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
14 | Pierādījumos balstīto medicīnas resursu raksturojums, informācijas meklēšana specifika tajos. RSU pieejamās pierādījumos balstītās datubāzes: DynaMed, ClinicalKey, Cochrane Library, UpToDate. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
15 | Pierādījumos balstītie brīvpieejas resursi. Medicīnisko publikāciju kritiskais izvērtējums. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
16 | Resursu sasaiste pilno tekstu izgūšanai. Kursa kopsavilkums. Interaktīvs tests. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Patstāvīga, sistemātiska norādīto literatūras un informācijas avotu apguve pēc lekciju un nodarbību noklausīšanās. Individuālais vai grupu darbs informācijas meklēšanas uzdevumu veikšanā un rezultātu prezentācija. Studējošais nostiprina apgūto lekciju materiālu, lasot norādītos avotus, aktīvi darbojoties ar RSU abonētajām datubāzēm un brīvpieejas resursiem, veicot patstāvīgos darbus un iesniedzot tos. Praktisko darbu mērķis ir iepazīt katru resursu, kurā meklējama kvalitatīva un izvērtēta informācija saviem pētnieciskajiem darbiem, prast pašiem izvērtēt resursu kvalitāti tiešsaistes resursos, kā arī izprast sasaiti starp šiem resursiem pilntekstu izgūšanai un atsauču veidošanai. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Aktīva līdzdarbība nodarbībās (20%). 100% patstāvīgo darbu un mājas darbu izpilde (30%). Nobeiguma pārbaudījums: eksāmens (50%). Aicinājums aizpildīt studiju kursa novērtējuma anketu. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pēc sekmīgas studiju kursa prasību izpildes studējošie būs apguvuši zināšanas, kas ļaus atpazīt un novērtēt kvalitatīvus, ticamus, izvērtētus un zinātniskus medicīnas un sabiedrības veselības informācijas resursus. Studējošie demonstrēs informācijas meklēšanas rīkus un līdzekļus, izveidos atbilstošu informācijas meklēšanas stratēģiju un piemēros kritisku izvērtēšanu atrastajai informācijai. Iegūtās zināšanas ļaus pielietot otrā tīmekļa rīkus un iespējas medicīnas un veselības sporta jaunākās informācijas saņemšanai un organizēšanai. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā studējošie pratīs patstāvīgi strādāt ar elektroniskajiem resursiem medicīnas un sabiedrības veselības nozarē, pielietot paplašinātās meklēšanas prasmes elektroniskās informācijas meklēšanā. Veiks padziļinātu informācijas meklēšanu e-grāmatu, tiešsaistes datubāzēs, pasaules citējamo žurnālu datubāzē PubMed, veidos precīzas meklēšanas stratēģijas un saglabās rezultātus. Studējošie pilnveidos savas digitālās prasmes, kas saistītas ar datu, informācijas un digitālā satura pārvaldīšanu. Studējošie pratīs pielietot digitālās tehnoloģijas, izveidot personīgo profilu informācijas resursos, pielāgot savas darbības atbilstoši autortiesībām un licencēm, kā arī pratīs atrast un citēt autorus digitālajam saturam. | ||||||||
Kompetences: | Studējošie, pielietojot apgūtās teorētiskās un praktiskās zināšanas, spēs veikt kvalitatīvu, izvērtētu informācijas meklējumu. Patstāvīgi analizēs informācijas meklēšanas iespējas un situācijas, kā arī veidos atbilstošu meklēšanas stratēģiju. Kritiski analizēs atrastās informācijas ticamību un noderīgumu, tās atbilstību tēmai un konkrētajai situācijai un izveidos pilnīgus atsauču sarakstus. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Mārtinsone K., Pipere A. Zinātniskā rakstīšana un pētījumu rezultātu izplatīšana / Kristīnes Mārtinsones un Anitas Piperes zinātniskajā redakcijā; autori: Uldis Berķis, Maija Dambrova, Inese Gobiņa, Kristīne Mārtinsone; Ivans Jānis Mihailovs [un vēl 7 autori]. Rīga: RSU, 2019. | ||||||||
2 | Spila D., Znotiņa I. Medicīnas informācijas pamatu apgūšana elektroniskajos resursos: Mācību materiāls informācijpratībā [Elektroniskais resurss]. Rīga: RSU, 2014. | ||||||||
3 | Spila D. Pasaules medicīnas citējamo žurnālu datubāze PubMed un informācijas meklēšanas iespējas: Mācību materiāls informācijpratībā [Elektroniskais resurss]. Rīga: RSU, 2013. | ||||||||
4 | The NCBI handbook [electronic publication]. cited 2023, January 5 | ||||||||
5 | Thomas N, Franklin L, Crow S. Information Literacy And Information Skills Instruction: Applying Research To Practice In The 21St Century School Library [e-book]. Santa Barbara, Calif: Libraries Unlimited; 2011. Available from: eBook Academic Collection (EBSCOhost) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Mārtinsone, K., Pipere, A., Berķis, U., u.c. Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplināra perspektīva / K. Mārtinsones un A. Piperes zinātniskajā redakcijā. Rīga: RSU, 2021. | ||||||||
2 | Berkman, Robert I. Find It Fast : Extracting Expert Information From Social Networks, Big Data, Tweets, and More. Information Today, 2015. (EBSCO) | ||||||||
3 | Downey, Annie. Critical Information Literacy : Foundations, Inspiration, and Ideas. Library Juice Press, 2016. (EBSCO) | ||||||||
4 | Freedman T. Coming of age: an introduction to the NEW worldwide web [electronic publication]. cited 2015, May 25 | ||||||||
5 | Teaching Information Literacy and Writing Studies : Volume 2, Upper-Level and Graduate Courses, edited by Grace Veach, Purdue University Press, 2019. (EBSCO) | ||||||||
6 | The Centre for Evidence-Based Medicine. 2023, Jan 5 | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Apmācību ceļvedis Informācijpratība [Elektronisks resurss]. (05.01.2023). |