.
Informācijpratība māszinībās
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:06.03.2024 13:50:46
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | B_026 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Medicīnas bāzes zinātne, tai skaitā farmācija | Mērķauditorija: | Māszinības | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Daiga Spila | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Bibliotēka | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 16, bibliotekarsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 2 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 4 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Pamatiemaņas darbā ar datoru, valsts valodas un angļu valodas zināšanas. | ||||||||
Mērķis: | Uzlabot studiju procesa kvalitāti, padziļinot zināšanas par medicīnas un māszinību informācijas daudzveidību un pilnveidot iemaņas medicīnas un māszinību informācijas meklēšanā, izvērtēšanā, izgūšanā un apstrādē. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | RSU abonētās datubāzes, resursi, rīki. Piekļuve RSU abonētajiem resursiem. | Lekcijas | 1.00 | datorklase | |||||
2 | Informācijpratības jēdziens. Informācijas meklēšanas pamatprincipi, tēmas definēšana, atslēgvārdu noteikšana, meklēšanas stratēģijas veidošana, informācijas saglabāšana, individuālā reģistrēšanās elektroniskajos resursos. Informācijas izguves paņēmieni: pamata un izvērstā meklēšana, frāžu meklēšana, defises pievienošana, saīsināšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Datubāze PubMed: raksturojums, individuālā profila izveide, meklēšanas stratēģijas veidošana, darbības ar rezultātiem, rezultātu saglabāšana. PubMed sasaiste ar citiem resursiem (datubāzēm, EndNote, Primo), pilntekstu izguve. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
4 | PubMed rīki: MeSH datubāze, žurnālu datubāze, konkrētu rakstu meklēšana, PubMed Centrāle. Visaptverošu un dziļu meklējumu veidošana. Pētījumu un sistemātisko pārskatu meklēšana. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
5 | Citēšana. Atsauces un to veidi. Citēšanas informācijas datubāzes. Žurnālu ietekmes faktors. Citēšanas indeksu meklēšana žurnāliem un autoriem. Atsauču izgūšana no resursiem, datubāzēm, vienotā meklētāja Primo. RSU noteikumi atsauču veidošanai. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
6 | Atsauču veidošanas rīks EndNote. Atsauču eksportēšana un izgūšana. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
7 | Zinātnisko žurnālu veidi. Elektroniskie žurnāli. Pilntekstu žurnālu datubāzes. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
8 | Publikāciju meklēšana datubāzēs. Informācijas izvērtēšana, filtrēšana un saglabāšana e-žurnālu datubāzēs. Publikāciju pilno tekstu iegūšana. Starpbibliotēku abonements. Resursu sasaiste pilno tekstu izgūšanai. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
9 | Vienotais resursu meklētājs Primo. Rīks: E-resursi no A-Z. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
10 | Pierādījumos balstīto medicīnas resursu raksturojums, informācijas meklēšana specifika tajos. RSU pieejamās pierādījumos balstītās datubāzes: DynaMed, ClinicalKey, Cochrane Library, UpToDate. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
11 | Pierādījumos balstītie brīvpieejas resursi. Publikāciju kritiskais izvērtējums. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
12 | Brīvpieejas interneta resursi. Brīvpieejas resursu kvalitātes izvērtēšana. Mākslīgā interneta resursi datu iegūšanai. Kursa kopsavilkums. Interaktīvs tests (Mentimeter). | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Patstāvīga, sistemātiska norādīto literatūras un informācijas avotu apguve, pēc lekciju un nodarbību noklausīšanās. Individuālais vai grupu darbs informācijas meklēšanas uzdevumu veikšanā un rezultātu prezentācija. Studējošie nostiprina apgūto lekciju materiālu, lasot norādītos avotus, aktīvi darbojoties ar RSU abonētajām datubāzēm un brīvpieejas resursiem, veicot patstāvīgos darbus un iesniedzot tos. Praktisko darbu mērķis ir iepazīt katru resursu, kurā meklējama kvalitatīva un izvērtēta informācija saviem pētnieciskajiem darbiem, prast pašiem izvērtēt resursu kvalitāti tiešsaistes resursos, kā arī izprast sasaisti starp šiem resursiem, pilntekstu izgūšanai un atsauču veidošanai. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Aktīva līdzdarbība nodarbībās. 100% patstāvīgo darbu un mājas darbu izpilde. Nobeiguma pārbaudījums: eksāmens. Aicinājums aizpildīt studiju kursa novērtējuma anketu. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pēc sekmīgas studiju kursa prasību izpildes studējošie būs apguvuši zināšanas, kas ļaus atpazīt un novērtēt kvalitatīvus, ticamus, izvērtētus un zinātniskus medicīnas un māszinību informācijas resursus un izmantot uz pierādījumiem balstītus informācijas resursus. Maģistranti demonstrēs informācijas meklēšanas rīkus un līdzekļus, izveidos atbilstošu informācijas meklēšanas stratēģiju un piemēros kritisku izvērtēšanu atrastajai informācijai. Iegūtās zināšanas ļaus precīzi izveidot atsauces un bibliogrāfisko norāžu sarakstus, kā arī lietot otrā tīmekļa rīkus un iespējas medicīnas un māszinību jaunākās informācijas saņemšanai un organizēšanai. Maģistranti izpratīs pētniecības mērīšanas rīkus un demonstrēs to meklēšanu informācijas resursos. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā studējošie pratīs patstāvīgi strādāt ar elektroniskajiem resursiem medicīnas un māszinību nozarē, pielietot paplašinātās meklēšanas prasmes elektroniskās informācijas meklēšanā. Veiks padziļinātu informācijas meklēšanu tiešsaistes datubāzēs, pasaules citējamo žurnālu datubāzē PubMed, veidos precīzas meklēšanas stratēģijas un saglabās rezultātus. Pratīs patstāvīgi meklēt medicīnas informāciju, uz pierādījumiem balstītajos medicīnas informācijas resursos un tos kritiski izvērtēt. Pratīs sameklēt citēšanas informāciju žurnāliem un autoriem. Studējošie pilnveidos savas digitālās prasmes, kas saistītas ar datu, informācijas un digitālā satura pārvaldīšanu. Studējošie pratīs pielietot digitālās tehnoloģijas, izveidot personīgo profilu informācijas resursos, pielāgot savas darbības, atbilstoši autortiesībām un licencēm, kā arī pratīs atrast un citēt autorus digitālajam saturam. | ||||||||
Kompetences: | Studējošie, pielietojot apgūtās teorētiskās un praktiskās zināšanas, spēs veikt kvalitatīvu, izvērtētu informācijas meklējumu. Patstāvīgi analizēs informācijas meklēšanas iespējas un situācijas, kā arī veidos atbilstošu meklēšanas stratēģiju. Kritiski analizēs atrastās informācijas ticamību un noderīgumu, tās atbilstību tēmai un konkrētajai situācijai un izveidos pilnīgus atsauču sarakstus. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Mārtinsone K., Pipere A. Zinātniskā rakstīšana un pētījumu rezultātu izplatīšana / Kristīnes Mārtinsones un Anitas Piperes zinātniskajā redakcijā ; autori: Uldis Berķis, Maija Dambrova, Inese Gobiņa, Kristīne Mārtinsone; Ivans Jānis Mihailovs [un vēl 7 autori]. Rīga : Rīgas Stradiņa universitāte, 2019. | ||||||||
2 | Spila D. Pasaules medicīnas citējamo žurnālu datubāze PubMed un informācijas meklēšanas iespējas: Mācību materiāls informācijpratībā [Elektroniskais resurss]. Rīga: RSU, 2013. | ||||||||
3 | Spila D., Znotiņa I. Medicīnas informācijas pamatu apgūšana elektroniskajos resursos: Mācību materiāls informācijpratībā [Elektroniskais resurss]. Rīga: RSU, 2014. | ||||||||
4 | Znotiņa I. Uz pierādījiem balstītas medicīnas resursi: labāko pieradījumu meklēšana un izmantošana: Mācību materiāls informācijpratībā [Elektroniskais resurss]. Rīga: RSU, 2014. | ||||||||
5 | NCBI. PubMed help: NCBI help manual. Bethesda: National Center for Biotechnology Information National Center for Biotechnology Information, 2020. | ||||||||
6 | The NCBI handbook [Internet]. 2nd edition.. [cited 2024 March 5]; | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Mārtinsone, K., Pipere, A., Berķis, U., u.c. Zinātniskās darbības metodoloģija : starpdisciplināra perspektīva / K. Mārtinsones un A. Piperes zinātniskajā redakcijā. Rīga : Rīgas Stradiņa universitāte, 2021. | ||||||||
2 | Downey, Annie. Critical Information Literacy : Foundations, Inspiration, and Ideas. Library Juice Press, 2016. (EBSCO) | ||||||||
3 | Greenhalgh T. How to Read a Paper: the Basics of Evidence-based Medicine. 3-rd ed. Oxford, Blackwell Publishing, 2006. | ||||||||
4 | The Centre for Evidence-Based Medicine [2023 Jan 5] | ||||||||
5 | Zawacki-Richter, O., Kerres, M., Bedenlier, S., Bond, M. and Buntins, K. 2020. Systematic Reviews in Educational Research: Methodology, Perspectives and Application. Springer Nature. | ||||||||
6 | Howick J.H. The Philosophy of Evidence-based Medicine [e-book]. Oxford : Wiley-Blackwell, 2011. (EbookCentral) | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Apmācību ceļvedis Informācijpratība |