.
Funkcionālā fizioloģija un bioloģiskie regulācijas mehānismi
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:09.08.2023 08:56:48
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | CFUBK_003 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Normālā fizioloģija | Mērķauditorija: | Dzīvās dabas zinātnes; Bioloģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Gita Gersone | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Cilvēka fizioloģijas un bioķīmijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 16, cfbkrsu[pnkts]lv, +371 67061550 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 12 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 24 | ||||
Nodarbības (skaits) | 12 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 48 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Bioloģija, fizika, ķīmija, cilvēka anatomija un fizioloģija. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt zināšanas par vesela cilvēka organisma funkcijām un regulācijas mehānismiem, un prasmi pielietot šīs zināšanas problēmu risināšanā, savas specialitātes ietvaros. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Lekcija: Ievads fizioloģijā (1); Praktiskais darbs: Nerva stimulācija | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||||
2 | Lekcija: Ievads fizioloģijā (2); Seminārs un tests par lekcijas materiālu | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||||
3 | Lekcija: Neirālā regulācija (Sensorā daļa); Praktiskais darbs: Refleksu loki | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||||
4 | Lekcija: Neirālā regulācija (Motorā daļa); Seminārs un pārbaudes darbs par lekcijas materiālu | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||||
5 | Lekcija: Hormonālā regulācija (1); Praktiskais darbs: Situācijas uzdevumu analīze | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||||
6 | Lekcija: Hormonālā regulācija (2); Seminārs un pārbaudes darbs par lekcijas materiālu | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||||
7 | Lekcija: Sirds elektrofizioloģija; Praktiskais darbs: Elektrokardiogrāfija | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||||
8 | Lekcija: Sirds sūkņa fizioloģija; Seminārs un pārbaudes darbs par lekcijas materiālu | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||||
9 | Lekcija: Asinsrites fizioloģija; Seminārs un pārbaudes darbs par lekcijas materiālu | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||||
10 | Lekcija: Elpošanas fizioloģija; Praktiskais darbs: Spirogrāfija | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||||
11 | Lekcija: Gremošanas fizioloģija; Seminārs un pārbaudes darbs par lekcijas materiālu | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||||
12 | Lekcija: Nieres fizioloģija; Praktiskais darbs: Urīna specifiskās gravitātes un citu parametru izvērtēšana | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Spēt regulāri, patstāvīgi un kritiski apgūt mācību materiālu – atbilstoši mācību plānam un programmai. Kvalitatīvi izpildīt mācību plānā paredzētos uzdevumus un savlaicīgi iesniegt to rezultātus pārbaudei. Par katru praktisko darbu patstāvīgi ir jānoformē protokols, atbilstoši darba uzdevumiem, kas tajā minēti, un javeic tā augšupielāde e-studijās norādītajā termiņā. Atsevišķiem praktiskajiem darbiem pēc protokola noformēšanas nav jāveic augšupielāde e-studijās, bet patstāvīgi jāatbild uz jautājumiem e-studijās strukturētu uzdevumu formā. Katrs no šiem uzdevumiem tiks vērtēts, atbilstoši darba kvalitātei. Ja darbs netiks ieskaitīts, kļūdas un neatbilstības jālabo un uzdevums jāiesniedz vēlreiz, ievērojot tam noteiktos datumus. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | • studējošo zināšanu un prasmju vērtējums praktisko darbu protokolos - Sagatavoti un iesniegti 6 laboratorijas darbi (protokoli) [20%]; • studējošo zināšanu un prasmju vērtējums praktiskajās nodarbībās - seši teorijas testi [70%]; • studējošo zināšanu un prasmju vērtējums semināros [10%] Lai kārtotu kursu, jābūt ieskaitītiem visiem praktisko darbu protokoliem, semināriem un jābūt sekmīgi nokārtotiem visiem kursā paredzētajiem teorētiskiem testiem; Eksāmena vērtējums – kumulatīvs. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pēc sekmīgas studiju kursa apguves students spēs: - izskaidrot specifiskus terminus, piemēram, homeostāze, metabolisms u.c., kas atbilst fizioloģijas nozarei, aprakstīt fizioloģisko norišu organismā pamatprincipus. - izklāstīt un sasaistīt daudzveidīgās fizioloģiskās norises organismā un, balstoties uz apgūtajām regulācijas novērtēšanas metodēm, patstāvīgi veikt to izvērtēšanu. - raksturot veģetatīvo, somatisko, sensoro un psihisko funkciju būtību un to izpausmi cilvēka organismā. - izskaidrot organisma mijiedarbību ar vidi un fizioloģiskajiem adaptīvajiem mehānismiem. - aprakstīt organisma galveno funkciju novērošanu un reģistrāciju, fizioloģisko norišu (t.sk., traucējumu) konstatāciju. | ||||||||
Prasmes: | Pēc sekmīgas studiju kursa apguves students pratīs: - apkopot un izvērtēt zinātnisko literatūru saistībā ar fizioloģijas nozari. - atlasīt būtisko informāciju, kas saistīta ar fizioloģijas apakšnozarēm. - spēs pielietot atbilstošās metodes fizioloģisko funkciju izvērtēšanai, piemēram, kardiovaskulāro parametru novērtēšanai. - patstāvīgi veikt eksperimentu plānošanu un to izstrādi fizioloģijas apakšnozarēs, patstāvīgi izvēloties vispiemērotākās un atbilstošākās metodes. - veikt datu reģistrāciju un analīzi, rezultātu interpretāciju un zinātniskā valodā formulēt iegūtos rezultātus un secinājumus. - zinātniski pētnieciskā darba rezultātus prezentēt un sagatavot apkopojošā formā, piemēram, protokolā, referātā u.c. | ||||||||
Kompetences: | Pēc sekmīgas studiju kursa apguves students spēs: - noformulēt zinātniski pētnieciskā darba tēmu un izveidot literatūrā balstītu problēmas formulējumu. - Izstrādāt zinātniski pētnieciskā darba dizainu un ar tā realizāciju saistītos protokolus datu ievākšanai un apstrādei. - izvēlēties metodiski pamatotas metodes datu ievākšanai - interpretēt un analizēt atbilstošā zinātniskajā līmenī. - argumentēti iztirzāt un loģiski noformulēt un izskaidrot iegūtos rezultātus izvērtējot to nozīmīgumu un atbilstību teorētiskajai bāzei. -Zinātniski pētnieciskā formā apkopot veikto pētījumu. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | L.S. Costanzo. Physiology. 6th edition. Saunders, Elsevier, 2022: 512. | ||||||||
2 | Līga Aberberga-Augškalne. Fizioloģija ārstiem. 2021: 516. | ||||||||
3 | A.C. Guyton and J.E. Hall. Guyton and Hall Textbook of Medical Physiology. 14th edition; Saunders, 2021: 1120. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Ganong's Review of Medical Physiology. LANGE Basic Science; McGraw-Hill Medical; 26th edition, 2019: 726. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | https://en.wikibooks.org/wiki/Human_Physiology | ||||||||
2 | http://physiologie.cc/Pruef.htm |