.
Vispārējā medicīniskā ķīmija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:29.03.2022 09:51:36
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | CFUBK_020 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Ķīmija; Medicīnas ķīmija | Mērķauditorija: | Zobārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Mihails Haļitovs | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Cilvēka fizioloģijas un bioķīmijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 16, cfbkrsu[pnkts]lv, +371 67061550 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 1 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Pamatzināšanas atbilstoši vidusskolas ķīmijas, fizikas un matemātikas programmām. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt ievadu cilvēka organismā notiekošo ķīmisko procesu norisē, kā arī ķīmiskajos procesos medicīnā un zobārstniecībā. Veicināt izpratni par dažādu medikamentu un ķīmisku vielu darbību, īpašībām un izmantošanu. Uzlabot praktiskās un eksperimentālās prasmes darbā ar dažāda veida pētniecisko aprīkojumu un biežāk izmantotajām ķīmiskajām vielām. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Koncentrāciju veidi | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
2 | Oksidēšanās -reducēšanas reakcijas | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
3 | Ķīmisko reakciju līdzsvars | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
4 | pH un pH aprēķini | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
5 | Bufersistēmas | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
6 | Ķīmisko reakciju kinētika | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
7 | Kompleksie savienojumi | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
8 | Ķīmiskās vielas un savienojumi zobārstniecībā un medicīnā | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
9 | Laboratorijas trauki un aprīkojums | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
10 | Koncentrāciju aprēķini | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
11 | Ox-red sistēmas un ox-red titrēšana | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
12 | Ķīmiskais līdzsvars | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
13 | pH aprēķini | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
14 | Bufersistēmas | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
15 | Ķīmisko reakciju kinētika | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
16 | Kompleksie savienojumi | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studenti nepieciešamās teorijas pamatus apgūst ar videolekciju un citu resursu palīdzību. Pirms un pēc katras praktiskās nodarbības ir pieejami uzdevumi papildus treniņam. Studenti veic laboratorijas darbos iegūto eksperimentālo datu analīzi un interpretāciju. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Lai sekmīgi nokārtotu kursu, studentam jāspēj sekmīgi nokārtot pirms- un pēc- nodarbības testus (kopā 42% no gala vērtējuma), kas iekļauj teorijas pamatus, tematam atbilstošus uzdevumus un problēmsituāciju skaidrojumus, jāspēj veikt praktiskos eksperimentus un iegūto datu analīzi (16%). Kursa noslēgumā studentam jāspēj sekmīgi nokārtot gala pārbaudījums, kurā ir dažādi uzdevumi par kursā apskatītājām tēmām (42%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti spēs skaidrot, kādas ir dažādu vielu īpašības cilvēka organismā un kā tās spēj ietekmēt dažādus procesus, kā, piemēram, elektrolītu disociāciju, daļiņu koncentrāciju šķīdumā un pH. Papildus, studenti spēs aprakstīt ķīmiskā līdzsvara nobīdes iespējas ķīmiskā pārvērtībā, kā bufersistēmas uztur nemainīgu pH un kā noris komplekso savienojumu veidošanās un sagraušana. Apskatītās tēmas palīdzēs labāk izprast, kā norisinās dažādas ķīmiskas pārvērtības cilvēka organismā un kādas ir dažu biežāk izmantoto ķīmisko vielu īpašības. | ||||||||
Prasmes: | Studenti varēs aprakstīt dažādus cilvēka organismā notiekošos procesus no vairākiem skatu punktiem – kas notiek ar iesaistītajām vielas daļiņām, kāda ir daļiņu koncentrācija šķīdumā un pH, kā konkrētās daļiņas ietekmē reakcijas ātrumu un kā tas tiek praktiski pielietots medicīnā un zobārstniecībā. Studenti uzlabos eksperimentālās prasmes dažādu ķīmisku pārvērtību veikšanai ar vielām, izmantos plašāk pielietotās analīzes metodes (titrēšana, kinētikas dati) un laboratorijas aprīkojumu. | ||||||||
Kompetences: | Studenti uzlabos savas prasmes analizēt un pielietot iegūtos datus, izmantos dažāda veida laboratorijas aprīkojumu un iekārtas, kā arī pielietos iegūtās zināšanas kompleksu problēmsituāciju risināšanā. Veicot dažādus praktiskus un teorētiskus uzdevumus, tiks pilnveidots darbs komandā un kritiskās domāšanas prasmes. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | J. McMurray, R. C. Fay. „General Chemistry”. Prentice Hall, 2010. (akceptējams izdevums) | ||||||||
2 | I. Kazuša, Ā. Kaksis. „Vispārīgā ķīmija medicīniskās ķīmijas kursam”, Rīga, RSU, 2020, 2021 | ||||||||
3 | Ārvalstu studentiem/For international students | ||||||||
4 | J. McMurray, R. C. Fay. „General Chemistry”. Prentice Hall, 2010. (akceptējams izdevums) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | A. Rauhvargers. „Vispārīgā ķīmija”, Rīga, „Zinātne”, 1996. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Chemistry LibreTexts |