.
Fizioloģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:8.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:19.04.2024 12:43:27
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | CFUBK_055 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Normālā fizioloģija | Mērķauditorija: | Medicīnas tehnoloģijas | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Leons Blumfelds | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Cilvēka fizioloģijas un bioķīmijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 16, cfbkrsu[pnkts]lv, +371 67061550 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 13 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 1 | Kopā lekciju kontaktstundas | 13 | ||||
Nodarbības (skaits) | 23 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 1 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 23 | ||||
Kopā kontaktstundas | 36 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Bioloģija, fizika, ķīmija, cilvēka anatomija. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt zināšanas par vesela cilvēka organisma funkcijām un regulācijas mehānismiem, un prasmi pielietot šīs zināšanas problēmu risināšanā, savas specialitātes ietvaros. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Homeostāze. Funkciju izmeklēšanas metodes. Šūnas fizioloģija. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
2 | Uzbudināmie audi. Skeleta muskuļu fizioloģija. | Lekcijas | 2.00 | E-studiju vide | |||||
3 | Sinapses. Refleksi. Regulācijas pamatprincipi. Ķermeņa temperatūra. Sensorās sistēmas I. | Lekcijas | 2.00 | E-studiju vide | |||||
4 | Sensorās sistēmas II. Redzes fizioloģija. | Lekcijas | 2.00 | E-studiju vide | |||||
5 | Asinsrites hidrodinamika. Asinsspiediens. | Lekcijas | 2.00 | E-studiju vide | |||||
6 | Sirds fizioloģija. | Lekcijas | 2.00 | E-studiju vide | |||||
7 | Elpošanas fizioloģija. | Lekcijas | 2.00 | E-studiju vide | |||||
8 | Homeostāze. Funkciju izmeklēšanas metodes. Šūnas fizioloģija. | Nodarbības | 3.00 | laboratorija | |||||
9 | Uzbudināmie audi. Skeleta muskulatūra. | Nodarbības | 3.00 | laboratorija | |||||
10 | Sinapses. Refleksi. Regulācijas pamatprincipi. Ķermeņa temperatūra. Sensoro sistēmu fizioloģija I. | Nodarbības | 3.00 | laboratorija | |||||
11 | Sensoro sistēmu sliekšņi. Redzes fizioloģija. | Nodarbības | 3.00 | laboratorija | |||||
12 | Asinsrites hidrodinamika. Asinsspiediens. | Nodarbības | 3.00 | laboratorija | |||||
13 | Sirds fizioloģija. | Nodarbības | 3.00 | laboratorija | |||||
14 | Elpošanas fizioloģija. | Nodarbības | 3.00 | laboratorija | |||||
15 | Kolokvijs | Nodarbības | 2.00 | datorklase | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Spēt regulāri, patstāvīgi un kritiski apgūt mācību materiālu – atbilstoši mācību plānam un programmai. Kvalitatīvi izpildīt mācību plānā paredzētos uzdevumus un savlaicīgi iesniegt to rezultātus pārbaudei. Par katru praktisko darbu patstāvīgi ir jānoformē protokols atbilstoši darba uzdevumiem, kas tajā minēti, un javeic tā augšupielāde e-studijās norādītajā termiņā. Atsevišķiem praktiskajiem darbiem, pēc protokola noformēšanas nav jāveic augšupielāde e-studijās, bet patstāvīgi jāatbild uz jautājumiem e-studijās strukturētu uzdevumu formā. Katrs no šiem uzdevumiem tiks vērtēts atbilstoši darba kvalitātei. Ja darbs netiks ieskaitīts, jāizlabo kļūdas un neprecizitātes un darbs jāiesniedz atkārtoti, ievērojot atkārtotas iesniegšanas termiņus. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | • studējošo piedalīšanās praktiskajās nodarbībās; • studējošo zināšanu un prasmju vērtējums praktiskajās nodarbībās; • studējošo zināšanu un prasmju vērtējums praktisko darbu protokolos; • studējošo zināšanu un prasmju vērtējums kolokvijos (lai kārtotu kolokviju, jābūt ieskaitītiem visiem praktisko darbu protokoliem pirms kārtējā kolokvija) - jābūt sekmīgi nokārtotiem visiem kursā paredzētajiem kolokvijiem; • studējošo zināšanu un prasmju vērtējums eksāmenā. Eksāmena vērtējumu saņem tikai tie studenti, kas sekmīgi nokārtojuši visus kursa kolokvijus. Eksāmena vērtējums – kumulatīvs. Kursa visu kolokviju sekmīgo kārtošanas reižu vidējam procentam tiek pieskaitīts 2% par katra kolokvija sekmīgu nokārtošanu plānā paredzētās kolokvija nodarbības laikā un tas tiek pielīdzināts vērtējumam 10 ballu skalā, atbilstoši RSU reglamenta vērtēšanas sistēmai. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pēc sekmīgas studiju kursa apguves students spēs: • nosaukt dažādu orgānu un orgānu sistēmu sistēmu galvenās funkcijas; • izskaidrot dažādu organisma funkciju realizācijas mehānismus; • analizēt cilvēka organismā notiekošo procesu cēloņu un seku savstarpējo saistību; • paskaidrot organismā notiekošos regulatoros mehānismus; • uzskaitīt un definēt dažādu organisma funkciju raksturojošos parametrus; • atšķirt regulatoro mehānismu hierarhijas līmeņus. | ||||||||
Prasmes: | Pēc sekmīgas studiju kursa apguves students pratīs: • izvēlēties atbilstošāko funkcionālās izmeklēšanas metodi, konkrētas organisma funkcijas izpētei; • aprēķināt vai atrast svarīgāko organisma funkcijas raksturojošo parametru normas lielumus; • identificēt un izmērīt funkciju pierakstos svarīgākos fizioloģiskos parametrus; • atšķirt korektus mērījumu vai pierakstu rezultātus no iespējamiem artefaktiem; • atpazīt veselam organismam raksturīgus funkcionālo izmeklēšanas metožu rezultātus. | ||||||||
Kompetences: | Pēc sekmīgas studiju kursa apguves students spēs: • integrēt atsevišķās zināšanas un prasmes vienotā priekšstatā par vesela cilvēka organismu; • izmantot iegūtās zināšanas un prasmes, lai sekmīgāk izprastu un apgūtu specializētos studiju kursus. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Aberberga-Augškalne, L. un Koroļova O. 2021. Fizioloģija ārstiem. 2. izd. Rīga : Medicīnas apgāds. | ||||||||
2 | Linda S. Costanzo. Costanzo Physiology. 7th Edition, Elsevier, 2021. ClinicalKey. | ||||||||
3 | Ārvalstu studentiem/For international students: | ||||||||
4 | Linda S. Costanzo. Costanzo Physiology. 7th Edition, Elsevier, 2021. ClinicalKey. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Bruce M. Koeppen & Bruce A. Stanton. Berne & Levy Physiology. 7th Edition, Elsevier, 2018. ClinicalKey. | ||||||||
2 | Susan Mulroney & Adam Myers. Netter's Essential Physiology, 2nd Edition, Elsevier, 2016. | ||||||||
3 | John E. Hall & Michael E. Hall, Pocket Companion to Guyton and Hall Textbook of Medical Physiology, 14th Edition, Elsevier, 2021. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Lekciju materiāls, t. sk., lekciju izdales materiāli, e-studiju vidē ievietotie materiāli, saites uz interneta resursos pieejamiem materiāliem./ Lecture material, t. see, lecture handouts, materials placed in the e-study environment, links to materials available on Internet resources. | ||||||||
2 | Wikibooks | ||||||||
3 | Physiologie |