.
Medicīniskā bioķīmija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:08.08.2023 16:19:11
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | CFUBK_068 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Ķīmija | Mērķauditorija: | Sabiedrības veselība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Irina Kazuša | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Cilvēka fizioloģijas un bioķīmijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 16, cfbkrsu[pnkts]lv, +371 67061550 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Ķīmijā, fizikā, bioloģijā. | ||||||||
Mērķis: | Studiju kursa mērķis ir veicināt zināšanu apguvi ne tikai par ķīmiskām reakcijām, bet par bioķīmiskām norisēm konkrētu dzīvības procesus nodrošinošo pārvērtību kontekstā, kā arī attīstīt praktisko darbu pieredzi studentiem, un veidot priekšstatu par analītisko rezultātu statistisko apstrādi. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Enerģijas transformācija bioķīmiskajos procesos. Enerģijas nezūdamības likums. Katabolisms un anabolisms. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Homeostāzi nodrošinošie procesi: elektrolītiskā disociācija, koncentrāciju izlīdzināšanās šķīdumos, osmoze, osmotiskais spiediens, pH nemainība, līdzsvara reakciju virziena regulēšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Ievads bioķīmijā. Funkcionālās grupas organisko vielu molekulās. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Bioķīmiski nozīmīgi ogļhidrāti. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Bioķīmiski nozīmīgi lipīdi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Vienkāršo un salikto proteīnu raksturojums. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Enzīmu darbības mehānisms, un specifiskums. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Ogļhidrātu, lipīdu, proteīnu katabolisms un anabolisms. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Seminārs: Pamatmetodes analītiskajā ķīmijā. Koncentrāciju aprēķini. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
10 | Laboratorijas darbs „Skābju - bāzu titrēšana". | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
11 | Kolokvijs: Homeostāzi nodrošinošie procesi, šķīdumu koligatīvās īpašības, elektrolītiskā disociācija. Koncentrāciju un osmotiskā spiediena aprēķināšana šķīdumos. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
12 | Seminārs: Laboratorijas darbs. Ogļhidrātu molekulu īpašības. Ogļhidrātu gremošana. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
13 | Seminārs: Lipīdu molekulu uzbūve. Lipīdu un tauku gremošana. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
14 | Seminārs: Vienkāršo un salikto proteīnu molekulu uzbūve. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
15 | Laboratorijas darbs "Amiloklastiskais spēks". | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
16 | Kolokvijs: Ogļhidrātu, lipīdu, proteīnu katabolisms un anabolisms. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Ķīmisko reakciju vienādojumu sastādīšana, koncentrāciju pārrēķina uzdevumu risināšana, mācību literatūras studēšana, e-studijās pieejamo materiālu apgūšana. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Kontroldarbi studiju kursa apguves laikā, rakstisks teorētiskais eksāmens (ar daudzizvēles jautājumiem). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Students zina dzīvības procesus nodrošinošo pārvērtību ķīmisko un bioķīmisko reakciju pamatprincipus, norises apstākļus un sekas. | ||||||||
Prasmes: | Students prot pamatot attiecīgo ķīmisko un bioķīmisko metožu pielietojumu un ir ieguvis prasmes patstāvīgi veikt minētās laboratoriskās metodes, lai kvalitatīvi un kvantitatīvi noteiktu analītus dažādos paraugos. Students prot analizēt ar laboratoriskajām metodēm iegūtos datus, t.sk., paša iegūtos datus; spēj tos adekvāti apstrādāt un izdarīt izrietošus un pamatotus secinājumus par laboratoriski noteikto analītu saistību ar vielmaiņas procesiem organismā. | ||||||||
Kompetences: | Balstoties uz teorētisko faktu zināšanām students spēj: • raksturot reakciju enerģētiskos un kinētiskos raksturlielumus (entalpija, entropija, Gibsa enerģija, koncentrācija, reakcijas ātrums); • galvenos vilcienos aprakstīt bioķīmiskos procesus un to norises nosacījumus, piem., uzturvielu hidrolīze gremošanas traktā, biomolekulu struktūra un funkcijas; • izskaidrot ogļhidrātu, lipīdu un proteīnu sintēzes reakciju un to realizēšanas nozīmi. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | A.Rauhvargers. „Vispārīgā ķīmija”. Rīga, 1996 (akceptējams izdevums) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | RSU e-studiju materiāli | ||||||||
2 | D. Cēdere, J. Logins. „Organiskā ķīmija ar ievirzi bioķīmijā”. Zvaigzne ABC, 1996 | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Nelson, Cox, Lehninger, Cox, Michael M, & Lehninger, Albert L. Lehninger principles of biochemistry / David L. Nelson, Professor Emeritus of Biochemistry, University of Wisconsin-Madison, Michael M. Cox Professor of Biochemistry, University, 2017 | ||||||||
2 | Lippincotts Illustrated Reviews: Biochemistry, 2010 |