.
Normālā fizioloģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:11.08.2023 09:10:30
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | CFUBK_075 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 7.00 | ECTS: | 10.50 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Normālā fizioloģija | Mērķauditorija: | Zobārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Maija Rumaka | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Cilvēka fizioloģijas un bioķīmijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 16, cfbkrsu[pnkts]lv, +371 67061550 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 14 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 28 | ||||
Nodarbības (skaits) | 14 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 28 | ||||
Kopā kontaktstundas | 56 | ||||||||
Pilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 14 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 28 | ||||
Nodarbības (skaits) | 14 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 28 | ||||
Kopā kontaktstundas | 56 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Bioloģija, fizika, ķīmija un cilvēka anatomija. | ||||||||
Mērķis: | Apgūt zināšanas par vesela cilvēka organisma funkcijām un regulācijas mehānismiem, un prasmi pielietot šīs zināšanas medicīnisku problēmu risināšanā, savas specialitātes ietvaros. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Šūnas fizioloģija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Membrānas potenciāli and uzbudinājuma pārvade nervu šķiedrās. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Sinaptiskā pārvade. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Skeleta muskuļu fizioloģija. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
5 | Gludā muskulatūra. Refleksi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Veģetatīvā nervu sistēma. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Centrālās nervu sistēmas funkcijas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | CNS integratīvās funkcijas. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
9 | Sensorās sistēmas. | Lekcijas | 4.00 | auditorija | |||||
10 | Asiņu fizioloģija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Sirds fizioloģija. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
12 | Asinsrites hidrodinamika. Artērijas un vēnas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Asinsrites fizioloģija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Reģionārā asinsrite. Elpošana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Elpošanas fizioloģija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
16 | Hormonālā regulācija. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
17 | Gremošanas sistēmas fizioloģija. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
18 | Vielu un enerģijas maiņa. Termoregulācija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
19 | Ūdens balanss. Nieru funkcijas. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
20 | Šūnas fizioloģija. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
21 | Uzbudinājuma pārvade nervu šķiedrās un starp šūnām. Signālu apstrāde centrālajā nervu sistēmā. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
22 | Skeleta muskulatūra. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
23 | Gludie muskuļi. Refleksi. Vienkāršākās motoriskās funkcijas. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
24 | Veģetatīvās funkcijas. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
25 | 1. kolokvijs. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
26 | Centrālās nervu sistēmas integratīvās funkcijas I. Motoriskās funkcijas. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
27 | Centrālās nervu sistēmas integratīvās funkcijas II. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
28 | Sensorās sistēmas I. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
29 | Sensorās sistēmas II. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
30 | Asiņu fizioloģija. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
31 | 2. kolokvijs | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
32 | Sirds muskuļšūnu fizioloģija. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
33 | Sirds cikls un sirds darbības regulācija. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
34 | Asinsrites hidrodinamika. Artērijas un vēnas. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
35 | Mikrocirkulācija. Asinsrites regulācija. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
36 | Elpošanas fizioloģija. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
37 | 3. kolokvijs. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
38 | Hormonālā regulācija I. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
39 | Hormonālā regulācija II. Gremošanas fizioloģija I. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
40 | Gremošanas fizioloģija II. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
41 | Vielu un enerģijas maiņa. Termoregulācija. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
42 | Ūdens balanss. Nieru funkcijas. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
43 | 4. kolokvijs. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | • spēt regulāri, patstāvīgi un kritiski apgūt mācību materiālu – atbilstoši mācību plānam un programmai; • kvalitatīvi izpildīt mācību plānā paredzētos uzdevumus un savlaicīgi iesniegt to rezultātus pārbaudei. Par katru praktisko darbu patstāvīgi ir jānoformē protokols, atbilstoši darba uzdevumiem, kas tajā minēti, un jāaugšuplādē e-studijās norādītajā termiņā. Atsevišķiem praktiskajiem darbiem, pēc protokola noformēšanas, tas nav jāaugšupielādē e-studijās, bet patstāvīgais darbs ir – atbildēt uz jautājumiem e-studijās strukturētu uzdevumu formā. Katrs no šiem uzdevumiem tiks vērtēts atbilstoši darba kvalitātei. Ja darbs netiks ieskaitīts, jāizlabo kļūdas un neprecizitātes un darbs jāiesniedz atkārtoti, ievērojot atkārtotas iesniegšanas termiņus. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | • studējošo piedalīšanās praktiskajās nodarbībās; • studējošo zināšanu un prasmju vērtējums praktiskajās nodarbībās; • studējošo zināšanu un prasmju vērtējums praktisko darbu protokolos; • studējošo zināšanu un prasmju vērtējums kolokvijos (lai kārtotu kolokviju, jābūt ieskaitītiem visiem praktisko darbu protokoliem pirms kārtējā kolokvija) – jābūt sekmīgi nokārtotiem visiem kursā paredzētajiem kolokvijiem; • studējošo zināšanu un prasmju vērtējums eksāmenā. Eksāmena vērtējumu saņem tikai tie studenti, kas sekmīgi nokārtojuši visus kursa kolokvijus. Eksāmena vērtējums – kumulatīvs. Kursa visu kolokviju sekmīgo kārtošanas reižu vidējam procentam tiek pieskaitīts 1% par katra kolokvija sekmīgu nokārtošanu plānā paredzētās kolokvija nodarbības laikā un tas tiek pielīdzināts vērtējumam 10 ballu skalā atbilstoši RSU reglamenta vērtēšanas sistēmai. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pēc sekmīga studiju kursa apguves students spēs: • nosaukt dažādu orgānu un orgānu sistēmu galvenās funkcijas; • izskaidrot dažādu organisma funkciju realizācijas mehānismus; • analizēt cilvēka organismā notiekošo procesu cēloņu un seku savstarpējo saistību; • paskaidrot organismā notiekošos regulatoros mehānismus; • uzskaitīt un definēt dažādu organisma funkciju raksturojošos parametrus; • atšķirt regulatoro mehānismu hierarhijas līmeņus. | ||||||||
Prasmes: | Pēc sekmīga studiju kursa apguves students pratīs: • sagatavot izmeklējamo personu, konkrētas izmeklēšanas metodes veikšanai; • izvēlēties atbilstošāko funkcionālās izmeklēšanas metodi konkrētas organisma funkcijas izpētei; • aprēķināt vai atrast svarīgāko organisma funkcijas raksturojošo parametru normas lielumus; • identificēt un izmērīt funkciju pierakstos svarīgākos fizioloģiskos parametrus; • atšķirt korektus mērījumu vai pierakstu rezultātus no iespējamiem artefaktiem; • atpazīt veselam organismam raksturīgus funkcionālo izmeklēšanas metožu rezultātus. | ||||||||
Kompetences: | Pēc sekmīga studiju kursa apguves students spēs: • integrēt atsevišķās zināšanas un prasmes vienotā priekšstatā par vesela cilvēka organismu; • izmantot iegūtās zināšanas un prasmes, lai sekmīgāk izprastu un apgūtu specializētos/klīniskos studiju kursus. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Costanzo, L. S., 2018. Physiology. 6th ed. Philadelphia, PA: Elsevier. ClinicalKey. Available from: https://www.clinicalkey.com | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Hall, J. E., 2016. Guyton and Hall Textbook of Medical Physiology. 13th ed. Philadelphia, PA: Elsevier. ClinicalKey. Available from: https://www.clinicalkey.com | ||||||||
2 | Silbernagl, S. and Despopoulos, A. 2009. Color atlas of physiology. 6th ed. Stuttgart; New York: Thieme. | ||||||||
3 | Koeppen, B. M. and Stanton, B. A., 2018. Berne & Levy Physiology. 7th ed. Philadelphia, PA: Elsevier. ClinicalKey. Available from: https://www.clinicalkey.com | ||||||||
4 | Boron W. F. and Boulpaep E. L. 2016. Medical physiology, 3rd ed. Elsevier: 1312 | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Lecture materials, materials in e-studies, links to web resources. | ||||||||
2 | http://en.wikibooks.org/wiki/Human_Physiology | ||||||||
3 | http://physiologie.cc/Pruef.htm |