.
Normālā fizioloģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:26.03.2024 10:31:14
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | CFUBK_084 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 6.67 | ECTS: | 10.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Normālā fizioloģija | Mērķauditorija: | Farmācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Leons Blumfelds | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Cilvēka fizioloģijas un bioķīmijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 16, cfbkrsu[pnkts]lv, +371 67061550 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 11 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 22 | ||||
Nodarbības (skaits) | 32 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 1 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 32 | ||||
Kopā kontaktstundas | 54 | ||||||||
Pilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 11 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 22 | ||||
Nodarbības (skaits) | 32 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 1 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 32 | ||||
Kopā kontaktstundas | 54 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Bioloģija, fizika, ķīmija, cilvēka anatomija. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt zināšanas par vesela cilvēka organisma funkcijām un regulācijas mehānismiem, un prasmi pielietot šīs zināšanas medicīnisku problēmu risināšanā, savas specialitātes ietvaros. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Šūnas fizioloģija. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
2 | Uzbudināmie audi. Skeleta muskuļu fizioloģija. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
3 | Gludā muskulatūra. Uzbudinājuma pārvade starp šūnām. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
4 | Signālu apstrāde centrālajā nervu sistēmā. Regulācijas pamatprincipi. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
5 | Refleksi. Vienkāršākās motoriskās funkcijas. Veģetatīvās funkcijas. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
6 | Veģetatīvās funkcijas. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
7 | Motoriskās funkcijas. Motorisko funkciju kontrole. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
8 | Centrālās nervu sistēmas integratīvās funkcijas. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
9 | Sensorās sistēmas. | Lekcijas | 3.00 | E-studiju vide | |||||
10 | Asinsrites hidrodinamika. Artērijas un vēnas. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
11 | Sirds fizioloģija. | Lekcijas | 2.00 | E-studiju vide | |||||
12 | Asinsrites fizioloģija. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
13 | Asiņu fizioloģija. Elpošanas fizioloģija. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
14 | Elpošanas fizioloģija. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
15 | Vielu un enerģijas maiņa. Termoregulācija. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
16 | Hormonālā regulācija. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
17 | Gremošanas fizioloģija. | Lekcijas | 2.00 | E-studiju vide | |||||
18 | Ūdens balanss. Nieru funkcijas. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
19 | Šūnas fizioloģija. | Nodarbības | 3.00 | laboratorija | |||||
20 | Uzbudināmie audi. Skeleta muskuļu fizioloģija | Nodarbības | 2.00 | laboratorija | |||||
21 | Gludā muskulatūra. Uzbudinājuma pārvade starp šūnām. Signālu apstrāde centrālajā nervu sistēmā. | Nodarbības | 3.00 | laboratorija | |||||
22 | Regulācijas pamatprincipi. Refleksi. Vienkāršākās motoriskās funkcijas. | Nodarbības | 3.00 | laboratorija | |||||
23 | Veģetatīvās funkcijas. | Nodarbības | 3.00 | laboratorija | |||||
24 | 1. kolokvijs. | Nodarbības | 2.00 | datorklase | |||||
25 | Motoriskās funkcijas. Centrālās nervu sistēmas integratīvās funkcijas I. | Nodarbības | 2.00 | laboratorija | |||||
26 | Centrālās nervu sistēmas integratīvās funkcijas II. | Nodarbības | 3.00 | laboratorija | |||||
27 | Sensoro sistēmu fizioloģija I. Vispārīgā sensoro sistēmu fizioloģija. Garšas sajūta. Ožas sajūta. | Nodarbības | 3.00 | laboratorija | |||||
28 | Sensoro sistēmu fizioloģija II. Redzes fizioloģija. Sāpju fizioloģija. | Nodarbības | 3.00 | laboratorija | |||||
29 | Sensoro sistēmu fizioloģija III. Dzirdes fizioloģija. Līdzsvara sajūta. Taustes sajūta. Temperatūras sajūta. | Nodarbības | 3.00 | laboratorija | |||||
30 | 2. kolokvijs. | Nodarbības | 2.00 | datorklase | |||||
31 | Asinsrites hidrodinamika. Artērijas un vēnas. | Nodarbības | 3.00 | laboratorija | |||||
32 | Sirds fizioloģija. | Nodarbības | 3.00 | laboratorija | |||||
33 | Mikrocirkulācijas asinsrite. Asinsrites un asinsspiediena regulācija. | Nodarbības | 3.00 | laboratorija | |||||
34 | Asiņu fizioloģija. Elpošanas fizioloģija I. | Nodarbības | 3.00 | laboratorija | |||||
35 | Elpošanas fizioloģija II. | Nodarbības | 3.00 | laboratorija | |||||
36 | 3. kolokvijs. | Nodarbības | 2.00 | datorklase | |||||
37 | Vielu un enerģijas maiņa. Termoregulācija. Epitēliju fizioloģija. | Nodarbības | 3.00 | laboratorija | |||||
38 | Hormonālā regulācija I. | Nodarbības | 2.00 | laboratorija | |||||
39 | Hormonālā regulācija II. Gremošanas fizioloģija I. | Nodarbības | 2.00 | laboratorija | |||||
40 | Gremošanas fizioloģija II. Hormonālā regulācija III. | Nodarbības | 3.00 | laboratorija | |||||
41 | Ūdens balanss. Nieru funkcijas. | Nodarbības | 3.00 | laboratorija | |||||
42 | 4. kolokvijs. | Nodarbības | 2.00 | datorklase | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Spēt regulāri, patstāvīgi un kritiski apgūt mācību materiālu – atbilstoši mācību plānam un programmai. Kvalitatīvi izpildīt mācību plānā paredzētos uzdevumus un savlaicīgi iesniegt to rezultātus pārbaudei. Par katru praktisko darbu patstāvīgi ir jānoformē protokols, atbilstoši darba uzdevumiem, kas tajā minēti, un javeic tā augšupielāde e-studijās norādītajā termiņā. Atsevišķiem praktiskajiem darbiem, pēc protokola noformēšanas nav jāveic augšupielāde e-studijās, bet patstāvīgi jāatbild uz jautājumiem e-studijās strukturētu uzdevumu formā. Katrs no šiem uzdevumiem tiks vērtēts atbilstoši darba kvalitātei. Ja darbs netiks ieskaitīts, jāizlabo kļūdas un neprecizitātes un darbs jāiesniedz atkārtoti, ievērojot atkārtotas iesniegšanas termiņus. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | • studējošo piedalīšanās praktiskajās nodarbībās; • studējošo zināšanu un prasmju vērtējums praktiskajās nodarbībās; • studējošo zināšanu un prasmju vērtējums praktisko darbu protokolos; • studējošo zināšanu un prasmju vērtējums kolokvijos (lai kārtotu kolokviju, jābūt ieskaitītiem visiem praktisko darbu protokoliem pirms kārtējā kolokvija) – jābūt sekmīgi nokārtotiem visiem kursā paredzētajiem kolokvijiem; • studējošo zināšanu un prasmju vērtējums eksāmenā. Eksāmena vērtējumu saņem tikai tie studenti, kas sekmīgi nokārtojuši visus kursa kolokvijus. Eksāmena vērtējums – kumulatīvs. Kursa visu kolokviju sekmīgo kārtošanas reižu vidējam procentam tiek pieskaitīts 1,2% par katra kolokvija sekmīgu nokārtošanu plānā paredzētās kolokvija nodarbības laikā un tas tiek pielīdzināts vērtējumam 10 ballu skalā atbilstoši RSU reglamenta vērtēšanas sistēmai. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pēc sekmīga studiju kursa apguves students spēs: • nosaukt dažādu orgānu un orgānu sistēmu galvenās funkcijas; • izskaidrot dažādu organisma funkciju realizācijas mehānismus; • analizēt cilvēka organismā notiekošo procesu cēloņu un seku savstarpējo saistību; • paskaidrot organismā notiekošos regulatoros mehānismus; • uzskaitīt un definēt dažādu organisma funkciju raksturojošos parametrus; • atšķirt regulatoro mehānismu hierarhijas līmeņus. | ||||||||
Prasmes: | Pēc sekmīgas studiju kursa apguves students pratīs: • sagatavot izmeklējamo personu, konkrētas izmeklēšanas metodes veikšanai; • izvēlēties atbilstošāko funkcionālās izmeklēšanas metodi, konkrētas organisma funkcijas izpētei; • aprēķināt vai atrast svarīgāko organisma funkcijas raksturojošo parametru normas lielumus; • identificēt un izmērīt funkciju pierakstos svarīgākos fizioloģiskos parametrus; • atšķirt korektus mērījumu vai pierakstu rezultātus no iespējamiem artefaktiem; • atpazīt veselam organismam raksturīgus funkcionālo izmeklēšanas metožu rezultātus. | ||||||||
Kompetences: | Pēc sekmīgas studiju kursa apguves students spēs: • integrēt atsevišķās zināšanas un prasmes vienotā priekšstatā par vesela cilvēka organismu; • izmantot iegūtās zināšanas un prasmes, lai sekmīgāk izprastu un apgūtu specializētos/klīniskos studiju kursus. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Aberberga-Augškalne, L. un Koroļova O. Fizioloģija ārstiem. 2. izd. Rīga : Medicīnas apgāds, 2021 | ||||||||
2 | Linda S. Costanzo. Costanzo Physiology. 7th Edition, Elsevier, 2021. ClinicalKey. | ||||||||
3 | Ārvalstu studentiem/For international students | ||||||||
4 | Linda S. Costanzo. Costanzo Physiology. 7th Edition, Elsevier, 2021. ClinicalKey. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | John E. Hall & Michael E. Hall Guyton and Hall Textbook of Medical Physiology. 14th Edition, Elsevier, 2020. ClinicalKey. | ||||||||
2 | Bruce M. Koeppen & Bruce A. Stanton. Berne & Levy Physiology. 7th Edition, Elsevier, 2018. ClinicalKey. | ||||||||
3 | Susan Mulroney & Adam Myers. Netter's Essential Physiology, 2nd Edition, Elsevier, 2016. | ||||||||
4 | John E. Hall & Michael E. Hall, Pocket Companion to Guyton and Hall Textbook of Medical Physiology, 14th Edition, Elsevier, 2021. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Lekciju materiāls, t. sk., lekciju izdales materiāli, e-studiju vidē ievietotie materiāli, saites uz interneta resursos pieejamiem materiāliem. | ||||||||
2 | http://en.wikibooks.org/wiki/Human_Physiology | ||||||||
3 | http://physiologie.cc/Pruef.htm |