.
Komunikācijas teorijas un pētniecības metodoloģijas aktuālie jautājumi
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:14.08.2023 08:53:03
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | DN_201 | LKI līmenis: | 8. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Komunikācijas zinātne; Komunikācijas teorija | Mērķauditorija: | Informācijas un komunikācijas zinātne; Komunikācijas zinātne | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Sergejs Kruks | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Doktorantūras nodaļa | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 16, dnrsu[pnkts]lv, +371 67409120 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Apgūti filozofijas, socioloģijas, kvantitatīvo un kvalitatīvo pētījumu metodoloģijas kursi. | ||||||||
Mērķis: | Iepazīt studējošos ar jaunākām tendencēm komunikācijas teorijās un pētniecības metodoloģijā, sekmēt jauno teorētisko un metodoloģisko atziņu integrēšanu promocijas darba izstrādē attiecīgajā apakšnozarē. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Demokrātijas un politiskās komunikācijas teorētiskie modeļi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
2 | Apspriešanas demokrātija | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | Manipulatīva komunikācijā: populisms un dezinformācija | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Mediju efekti: teorijas un pētniecības metodoloģija | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | Aktīvās auditorijas, vēstījumu dekodēšana un atgriezeniskā saite | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
6 | Veselības komunikācija: starppersonu un digitālā pieeja | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
7 | Multimodalitāte: teorija un pētniecība | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
8 | Valodas korpuss un diskursa analīze | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Literatūras analīze un apkopošana, prezentāciju sagatavošana, diskusiju materiālu sagatavošana semināriem, individuālais projekts. Pēc studiju kursa beigām, RSU studējošo portālā aizpildīt studiju kursa novērtējuma anketu. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Sagatavoti un prezentēti divi referāti; patstāvīgais darbs. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pēc kursa apguves studējošais pārzinās mūsdienu komunikācijas teorētiskās paradigmas un pētniecības metodes. | ||||||||
Prasmes: | Spēj analizēt, kritiski izvērtēt un interpretēt komunikācijas fenomenus dažādās teorētiskajās paradigmās. | ||||||||
Kompetences: | Spēj kritiski izvērtēt, salīdzināt, pielietot un attīstīt teorētiskās paradigmas akadēmiskajās publikācijās, promocijas darbā, praktiski pielietojamā pētniecībā un publiskajā komunikācijā ar nozares pārstāvjiem, politikas veidotājiem un plašāku auditoriju. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Habermas, J. (1992). The Structural Transformation of the Public Sphere. Cambridge, MA: MIT Press. | ||||||||
2 | Habermas, J. (1992). Further Reflections on the Public Sphere. In C. Calhoun (Ed.), Habermas and the Public Sphere (pp. 421–461). Cambridge, MA: MIT Press. | ||||||||
3 | Rawls, J. (1999). A Theory of Justice (Revised ed.). Cambridge, MA: Harvard University Press. | ||||||||
4 | Rawls, J. (2001). Justice as Fairness: A Restatement. Cambridge, MA: The Belknap Press. | ||||||||
5 | Rawls, J. (2005). Political Liberalism (Expanded ed.). New York: Columbia University Press. | ||||||||
6 | Oliver, M. B., Raney, A. A., Bryant, J. (eds). (2019). Media Effects. Advances in Theory and Research. London: Routledge. | ||||||||
7 | Jensen, Klaus Bruhn. (2021). A Theory of Communication and Justice. London: Routledge. | ||||||||
8 | Lewis, Belinda and Jeff Lewis. (2015). Health Communication. A Media and Cultural Studies Approach. London: Macmillan. | ||||||||
9 | O'Hair, Dan. (2018). Risk and Health Communication in an Evolving Media Environment. London: Routledge. | ||||||||
10 | Mitu, Bianca and Valentina Marinescu. (eds.) (2016). The Power of the Media in Health Communication. London: Routledge. | ||||||||
11 | Iedema, Rick. (ed) (2007). The Discourse of Hospital Communication. Tracing Complexities in Contemporary Health Care Organizations. London: Palgrave. | ||||||||
12 | Egbert, Jesse and Paul Baker. (2020). Using Corpus Methods to Triangulate Linguistic Analysis. London: Routledge. | ||||||||
13 | Baker, Paul and Tony McEnery. (eds) (2015). Corpora and Discourse Studies. Integrating Discourse and Corpora. London: Palgrave. | ||||||||
14 | Skulte, I., Kozlovs, N. (2018). Depoliticization of the Saeima Debates: Loosing the Gist of ‘Welfare’. In S. Kruk (ed.) Pluralism Anxiety. Riga: RSU. | ||||||||
15 | Kruks, S., Skulte, I. (2016). „Politikas izzušana Saeimas diskursā”, Latvijas Zinātņu akadēmijas Vēstis 3:49-56. (latviešu plūsmai) | ||||||||
16 | Darģis, R., Rābante-Buša, G., Auziņa, I., Kruks,S. (2016). „ParliSearch – a system for large text corpus discourse analysis”. Pp. 115-121 in I. Skadiņa, R. Rozis (eds) Human Language Technologies – The Baltic Perspective. IOS Press. | ||||||||
17 | Van Dijk, T. (2014). Discourse as Knowledge. A Sociocognitive Approach. Cambridge: Cambridge University Press. | ||||||||
18 | Caple, H., Changpeng, H., Bednarek, M. (2020). Multimodal News Analysis Across Cultures. Cambridge University Press. | ||||||||
19 | Maiorani, Arianna and Christine Christie. (2014). Multimodal Epistemologies Towards an Integrated Framework. London: Routledge. | ||||||||
20 | Zhao, S., Djonov, E., Björkvall, A., Boeriis M. (2017). Advancing Multimodal and Critical Discourse Studies: Interdisciplinary Research Inspired by Theo van Leeuwen’s Social Semiotics. London: Routledge. | ||||||||
21 | Hallin, Daniel C. and Paolo Mancini. (2004). Comparing Media Systems. Three Models of Media and Politics. Cambridge University Press. | ||||||||
22 | Hallin, Daniel C. and Paolo Mancini. (2012). Comparing Media Systems Beyond the Western World. Cambridge University Press. | ||||||||
23 | Luhmann, Niklas. (2000). The Reality of the Mass Media. Cambridge: Polity Press. | ||||||||
24 | Dimants, Ainars. (2018). Chapter 18. Latvia: Different journalistic cultures and different accountability within one media system. Eberwein, Tobias; Fengler, Susanne; Karmasin, Matthias (eds.). The European Handbook of Media Accountability. London | ||||||||
25 | Ségur, Céline. (2020). French Perspectives on Media, Participation and Audiences. Palgrave Macmillan. | ||||||||
26 | Wissenburg, Marcel. (2009). Political Pluralism and the State Beyond Sovereignty. London: Routledge. | ||||||||
27 | Christians, Clifford G., Glasser, Theodore L., et.al. (2009). Normative Theories of the Media. Chicago: University of Illinois press. | ||||||||
28 | Müller, Julian F. (2019). Political Pluralism, Disagreement and Justice. The Case for Polycentric Democracy. London: Routledge. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Bass, Sarah and Parvanta, Claudia F. (2020). Health communication strategies and skills for a new era. Burlington, MA: Jones & Bartlett Learning. | ||||||||
2 | Thompson, Teresa L. and Nancy Grant Harrington. (2022). The Routledge Handbook of Health Communication. 3rd ed. London: Routledge. | ||||||||
3 | Islentyeva, Anna. (2020). Corpus-Based Analysis of Ideological Bias: Migration in the British Press. London: Routledge. | ||||||||
4 | Friginal, Eric and Jack A. Hardy (eds.) (2020). The Routledge Handbook of Corpus Approaches to Discourse Analysis. London: Routledge. | ||||||||
5 | Benson, Phil. (2017). The Discourse Of YouTube. Multimodal Text In A Global Context. London: Routledge. | ||||||||
6 | Wildfeuer, Janina. (2013). Film Discourse Interpretation. Towards a New Paradigm for Multimodal Film Analysis. London: Routledge. | ||||||||
7 | Van Leeuwen, Theo. (2005). Introducing Social Semiotics. London: Routledge. | ||||||||
8 | Dimants, Ainars. (2019). Konkurrierende journalistische Kulturen: Gehört das Mediensystem Lettlands zum Klientel-Modell? Publizistik, 64, 2, 241–253. | ||||||||
9 | Siebert, Fred S., Peterson, T., Schramm, W. (1956). Four Theories of The Press. Urbana: University of Illinois Press. | ||||||||
10 | Rožukalne, Anda. (2013). Kam pieder Latvijas mediji?: Monogrāfija par Latvijas mediju sistēmu un ietekmīgākajiem mediju īpašniekiem. Rīga: Zinātne. (latviešu plūsmai) | ||||||||
11 | Kruks, Sergejs. (2007). Daugavpils masu mediju sistēma. Daugavpils kā attīstības ceļvedis. Rīga: Zinātne, 86–99. (latviešu plūsmai) | ||||||||
12 | Brikše, Inta. (2016). Latvijas mediji: izaicinājumi, ieguvumi un draudi (1987–2002). Brikše, I. Komunikācija. // Mediji. Universitāte. Rīga: Mansards, 64–86. (latviešu plūsmai) | ||||||||
13 | Press, Andrea L., Tripodi. F. (2021). Media-Ready Feminism and Everyday Sexism. How US Audiences Create Meaning Across Platforms. New York: State University of New York. | ||||||||
14 | Habermas, J. (1986). The Theory of Communicative Action (Vol. 1). Boston, MA: Beacon Press. | ||||||||
15 | Weisser, Martin. (2016). Practical Corpus Linguistics. An Introduction to Corpus-Based Language Analysis. Oxford: Wiley. | ||||||||
16 | Habermas, J. (1998). The Theory of Communicative Action (Vol. 2). Cambridge: Polity Press. |