.
Saskarsmes psiholoģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:9.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:30:47
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | HZK_008 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Psiholoģija | Mērķauditorija: | Farmācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Laura Bitiniece | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Atbilstīgi vidējai izglītībai. | ||||||||
Mērķis: | Rast sapratni par saskarsmes būtību, mērķiem un līdzekļiem, lai spētu tos pielietot praksē. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Kas ir saskarsme? | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Saruna un klausīšanās | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Efektīva saskarsme | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Saskarsme grupās | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Maldināšana. Konflikti | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Izaicinājumi un stratēģijas veselības komunikācijā | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Neverbālā komunikācija | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Klausīšanās prasme | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Sociālā ietekme | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Saskarsme grupās | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Konflikregulējoša saskarsme | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Pacienta centrēta farmācijas prakse | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Saskarsmes situācijas visaptveroša analīze | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Farmaceita/pacienta saskarsmes situācija I | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Farmaceita/pacienta saskarsmes situācija II | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
16 | Kontroldarbs | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Kas ir saskarsme? | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Saruna un klausīšanās | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Efektīva saskarsme | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Saskarsme grupās | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Maldināšana. Konflikti | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Izaicinājumi un stratēģijas veselības komunikācijā | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Neverbālā komunikācija | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Klausīšanās prasme | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Sociālā ietekme | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Saskarsme grupās | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Konflikregulējoša saskarsme | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Pacienta centrēta farmācijas prakse | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Saskarsmes situācijas visaptveroša analīze | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Farmaceita/pacienta saskarsmes situācija I | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Farmaceita/pacienta saskarsmes situācija II | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
16 | Kontroldarbs | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | • cilvēku uzvedības vērojumi, • gadījumu analīze, • patstāvīgi sagatavotas prezentācijas, • lomu spēles u.c. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Kumulatīvais vērtējums 10 ballu sistēmā: 1. Eksāmens – 40% 2. Darbs semināros – 60%, kas ietver: • Individuāli sagatavotas prezentācijas – 20% • Kontroldarbu par nodarbību tēmām – 40% | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Students spēj nosaukt saskarsmes veidus, funkcijas, struktūru. Atpazīst valodas, kognitīvos un vides faktorus, kuri būtiski ietekmē saskarsmi. Students spēj aprakstīt komunikatīvos šķēršļus un efektīvas informācijas sniegšanas un iegūšanas metodes, izklāstīt konfliktregulējošas saskarsmes pamatprincipus, uzticības palielināšanas tehnikas, komunikatīvo barjeru pārvarēšanas metodes, raksturot komunikācijas stilus. | ||||||||
Prasmes: | Analizēt gadījumus, ietekmēt saskarsmes procesu, adekvāti risināt konflikta situācijas, veidot konstruktīvas attiecības ar pacientu/klientu, kolēģiem, sniegt un saņemt informāciju, klausīties, uzdot jautājumus, pārvarēt komunikatīvās barjeras. | ||||||||
Kompetences: | Kognitīvā kompetence – spēja teorētiskās atziņas pielietot praksē reālajā saskarsmes procesā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | The Routledge Handbook of Health Communication, Ed.by T.L.Thompson, N.G.Harrington, Routledge, NY, 2022. | ||||||||
2 | Reņģe V. Sociālā psiholoģija.- Rīga, 2002 (akceptējams izdevums) | ||||||||
3 | Omārova S. Cilvēks runā ar cilvēku – R., 2006. (akceptējams izdevums) | ||||||||
4 | de Oliveira, D. R., & Shoemaker, S. J. (2006). Achieving patient-centeredness in pharmacy practice: Openness and the pharmacist’s natural attitude. Journal of the American Pharmacists Association, 46(1), 56–64. | ||||||||
5 | H. Fekseuss “Izcilas sociālās prasmes”, nodaļa “Tuvcīņa. Kad briest konflikts”, 249.-288.lpp., Zvaigzne ABC, 2019. Tulk. I.Grezmane. | ||||||||
6 | Reņģe V. Psiholoģija: savstarpējo attiecību psiholoģija –R., 2004. (akceptējams izdevums) | ||||||||
7 | Saskarsmes psiholoģija. 2 sēj. -R., 2003-2004. (akceptējams izdevums) | ||||||||
8 | Kupčs J. Saskarsmes psiholoģija.– R., 1997. (akceptējams izdevums) | ||||||||
9 | Omārova S. Komunikācija – R., 2007. (akceptējams izdevums) | ||||||||
10 | Glāsa L. Ķermeņa valoda – R., 2005. (akceptējams izdevums) | ||||||||
11 | Pīzs A. Ķermeņa valoda – R., 2016. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | DeVito, Joseph A. The interpersonal communication book. Pearson, 2013. | ||||||||
2 | Engleberg, Isa N., Wynn, Dianna R. Working in Groups. Communication Principles and Strategies. Pearson, 2017. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | RSU bibliotēkas materiāli | ||||||||
2 | Pētījumi veselības komunikācijā, tai skaitā, pacientu/ārstu komunikācijas ieraksti un transkripti |