.
Filosofiskā antropoloģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:13.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:08.08.2024 08:55:54
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | HZK_040 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Filozofija; Filozofiskā antropoloģija | Mērķauditorija: | Zobārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Uldis Vēgners | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Nav nepieciešamas. | ||||||||
Mērķis: | Veidot izpratni par filozofiskajām pieejām jautājumā par cilvēku un tā dabu, kā arī dažādām nozīmīgām cilvēka dzīves dimensijām, ietverot kultūras, eksistenciālos un ētiskos aspektus. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Brīvība | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Gara un ķermeņa problēma | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Ētika | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Kultūra | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Asistētā nāve | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Filozofija | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Brīvība un atbildība | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Personas identitāte | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Cilvēks un dzīvnieks | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Bezapziņa | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Ķermenis | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Dzimums un dzimta | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Labais un ļaunais | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Nāve | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
16 | Laba nāve | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | 1. Obligātās literatūras un semināru lasāmvielas apguve. Pirms katra semināra studentiem ir jāizlasa semināra lasāmviela, jāgatavojas atbildēt uz jautājumiem par tajā paustajiem jēdzieniem, idejām un argumentiem. 2. Prezentācijas sagatavošana par semināra lasāmvielu. Kursa gaitā katram studentam vai studentu grupai (ja studentu semināra grupā ir vairāk par tekstiem, kas jālasa uz katru semināru) uz semināru patstāvīgi ir jāsagatavo viena prezentācija par semināra lasāmvielu, prezentēšanai semināra laikā. 3. Patstāvīgi sagatavoties eksāmenam par kursā apgūtajām tēmām lekcijās un semināros. 4. Kursa noslēgumā studenti e-studijās aizpilda kursa novērtēšanas anketas. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1. Dalība semināros individuāli un grupā (40% no gala vērtējuma). Students aktīvi piedalās visos semināros, saprot un spēj formulēt semināra lasāmvielā paustās idejas, produktīvi iesaistās diskusijās par semināra tēmas jautājumiem, argumentē savu pozīciju, diskusijās izmanto atbilstošu terminoloģiju, diskusijās atsaucas uz semināra lasāmvielu. 2. Semināra lasāmvielas prezentācija (20% no gala vērtējuma). Students individuāli (vai, atbilstoši situācijai, grupā) veic prezentāciju par kādu no semināra tekstiem, kurā students spēj identificēt un uzrāda sapratni par teksta mērķi un tajā paustajiem jēdzieniem, idejām un argumentāciju. 3. Eksāmens (40% no gala vērtējuma). Students raksta eksāmenu, kurā tiek vērtētas viņa zināšanas par kursā apgūtajām tēmām. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Students zina un saprot filozofisko pieeju antropoloģijā, galvenās teorētiskās pieejas un jēdzienus cilvēka izpratnē filozofiskajā antropoloģijā, kā arī dažādas nozīmīgas cilvēka dzīvi raksturojošas dimensijas, ietverot kultūras, eksistenciālos un ētiskos aspektus. | ||||||||
Prasmes: | Studenti spēj atpazīt un adekvāti lietot apgūtos filozofiskās antropoloģijas jēdzienus, cilvēku raksturojošās dimensijās, atpazīst filozofiskās antropoloģijas galvenās problēmas, formulē jautājumus, diskusijas ietvaros, analizē un kritiski izvērtē filozofiskās pieejas, jēdzienus un argumentus, formulē un argumentēti pamato savu pozīciju diskusijās, piedāvā risinājumus problēmām. | ||||||||
Kompetences: | Spēj izprast, interpretēt un kritiski izvērtēt filozofiskās antropoloģijas pieeju un tās galvenās teorētiskās pieejas, kā arī nozīmīgākās cilvēka dzīvi raksturojošās dimensijas, kā tās aprakstītas filozofijā. Studenti ir paaugstinājuši savu komunikatīvo (darbs grupās, diskusijas) un kognitīvo (patstāvīgais darbs, eksāmens) kompetenci. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Ferrando, F. 2020. Leveling the Posthuman Playing Field. Theology and Science. 18(1), 1–6. [viewed 19.03.2022.] | ||||||||
2 | Fuchs, T. 2022. In Defence of the Human Being: Foundational Questions of an Embodied Anthropology. New York: Oxford University Press. | ||||||||
3 | Stenmark, M. 2012. Theories of Human Nature: Key Issues. Philosophy Compass. 7(8), 543–58. [viewed 26.03.2022.] (akceptējams izdevums) | ||||||||
4 | Stevenson, L. F., ed. 2017. Thirteen Theories of Human Nature. 7th ed. New York: Oxford University Press. | ||||||||
5 | Wentzer, T. S. and Mattingly, C. 2018. Toward a New Humanism: An Approach from Philosophical Anthropology. HAU: Journal of Ethnographic Theory. 8(1–2), 144–57. [viewed 20.03.2022.] | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Doyle, D. J. 2018. What Does It Mean to Be Human? Life, Death, Personhood and the Transhumanist Movement. 1st ed. Cham: Springer International Publishing | ||||||||
2 | Dutton, E. Anthropology, The Philosophy Of. In: Internet Encyclopedia of Philosophy. [viewed 20.03.2022.] | ||||||||
3 | Roughley, N. 2021. Human Nature. In: Zalta, E. N., ed. The Stanford Encyclopedia of Philosophy. Metaphysics Research Lab, Stanford University. [viewed 26.03.2022.] | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Calarco, M. 29.09.2015. On the Separation of Human and Animal. From Aristotle to Agamben: How Philosophy Is Changing Its Tune on Animal Life. Stanford University Press Blog. [viewed 26.03.2022.] |