.
Veselības aprūpes un pētniecības ētika
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:29:46
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | HZK_055 | LKI līmenis: | 8. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Veselības aprūpe | Mērķauditorija: | Psiholoģija; Medicīnas pakalpojumi; Farmācija; Ārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Vija Sīle | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 0 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 0 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Priekšzināšanas Medicīnas filozofijā, bioētikā. | ||||||||
Mērķis: | Iepazīstināt doktorantus ar mūsdienu veselības aprūpes un pētniecības ētikas pamatnostādnēm un to pielietojumu praksē – aktuālajām problēmām un iespējamiem risinājumiem, veidot ētiski pamatotu attieksmi pret pacientiem un kolēģiem, kā arī citām ārstniecībā un pētījumos iesaistītajām personām. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Tiesiskā un ētiskā aspektu saistība ārstniecībā un pētniecībā | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Starptautiskie un vietējie normatīvie akti | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Ētikas pamatprincipi veselības aprūpē | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Tiesības, pienākumi, atbildība. Ētiskās uzraudzības sistēma | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Pētniecības ētiskie pamatprincipi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Risku un ieguvumu līdzsvarošana pētniecībā | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Medicīnas ētikas aktuālās problēmas | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Pētniecības ētikas aktuālās problēmas | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Eseja, izvēloties vienu no piedāvāto aktuālo tēmu saraksta vai arī pēc vienošanās ar docētāju – par sava promocijas darba aktuālo problēmu, ja tā tematiski atbilst kursā aplūkojamajai tematikai. Kursa docētāja lekcijā, kura noris dialoga formā, doktorants sniedz 5 minūšu prezentāciju par izvēlēto tēmu. Literatūru doktorants meklē patstāvīgi. Eseju iesniedz vienu dienu pirms eksāmena un tās minimālais apjoms ir 1000 vārdu. Eseju mērķis ir attīstīt kognitīvi analītisko kompetenci. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Vērtēšana 10 ballu sistēmā: eksāmens (rakstisks) – 40%, patstāvīgi sagatavotas esejas un to prezentācija – 60%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pārzina ētikas terminoloģiju, veselības aprūpes un pētniecības procesu reglamentējošos dokumentus, pamatprincipus un ētikas kodeksus. | ||||||||
Prasmes: | Prot orientēties galvenajos veselības aprūpes un pētniecības ētikas jautājumos, spēj risināt problēmsituācijas, māk identificēt ar biomedicīnas pētījumu kontekstu saistītās ētiskās problēmas, analizēt gadījumus un analizēt pētījuma dizaina ētiskos jautājumus, izvērtēt biomedicīnas pētījumu aprakstā lietotos ētiskos argumentus. | ||||||||
Kompetences: | Orientēšanās galvenajos veselības aprūpes un pētniecības ētikas jautājumos, problēmsituāciju risināšana, ētisko problēmu identificēšana pētniecībā, pētījumu dizaina analīze, ētisko argumentu izvērtēšana biomedicīnas pētījumu aprakstos. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Konvencija par cilvēktiesību un cieņas aizsardzību bioloģijā un medicīnā - Ovjedo, 1997. (akceptējams izdevums) | ||||||||
2 | Pasaules Ārstu asociācijas Helsinku deklarācija - Latvijas Ārsts, 2013, Nr. 10, 5.-6.lpp. | ||||||||
3 | Pacientu tiesību likums: LV likums. Latvijas Vēstnesis. 205(4191). | ||||||||
4 | Ašnevica, S., Gusarova, A., Lieljuksis A. u. c. 2015. Medicīnas tiesības. Rīga: Tiesu nama aģentūra | ||||||||
5 | Sīle, V. (sast.), Biomedicīnas ētika: teorija un prakse, 2006. Rīga, Rīgas Stradiņa universitāte. (akceptējams izdevums) | ||||||||
6 | Vaughn, L., Bioethics: Principles, Issues, and Cases. 2019. 4th ed., Oxford, Oxford University Press, | ||||||||
7 | Research in Medical and Biological Sciences (ed. by Petter Laake). 2015. London : Academic Press. | ||||||||
8 | Beauchamp, T.L. and J.F. Childress, 2013. Principles of biomedical ethics, 7th edn., New York, Oxford University Press. | ||||||||
9 | Ārvalstu studentiem/For international students | ||||||||
10 | Vaughn, L., Bioethics: Principles, Issues, and Cases. 2019. 4th ed., Oxford, Oxford University Press, | ||||||||
11 | Research in Medical and Biological Sciences (ed. by Petter Laake). 2015. London : Academic Press. | ||||||||
12 | Beauchamp, T.L. and J.F. Childress, 2013. Principles of biomedical ethics, 7th edn., New York, Oxford University Press. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Palčeja, E. un Bankava, A. 2018. Pacientu drošība un ārstniecības personu juridiskās atbildības līkloči. Jurista Vārds. 34(1040) | ||||||||
2 | The Cambridge textbook of bioethics, editor-in-chief P.A. Singer, 2008. Cambridge; New York, Cambridge University Press. | ||||||||
3 | Ārvalstu studentiem/For international students | ||||||||
4 | The Cambridge textbook of bioethics, editor-in-chief P.A. Singer, 2008. Cambridge; New York, Cambridge University Press. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Latvijas ārstu ētikas kodekss (arstubiedriba.lv) | ||||||||
2 | Pētniecības ētika | BIOR |