.
Propedeitika
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:15.02.2023 10:14:47
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | ISK_034 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Internā medicīna | Mērķauditorija: | Māszinības | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Larisa Umnova | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Iekšķīgo slimību katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Hipokrāta iela 2, iskrsu[pnkts]lv, +371 67042338 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Priekšzināšanas normālajā anatomijā un histoloģijā, normālajā fizioloģijā un bioķīmijā, medicīnas fizikas pamatos, kā arī bioloģijas un ģenētikas pamatos. | ||||||||
Mērķis: | Kursa mērķis ir sniegt studentiem zināšanas un prasmes, lai studējošie spētu pastāvīgi novērtēt pacienta stāvokli un raksturot galvenās klīniskās problēmas. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Slimnieka izmeklēšanas principi un metodes. Slimnieka sūdzības, anamnēze. Slimnieka aptauja. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Pacienta vispārējā apskate: raksturīgākās ārējās slimību pazīmes (ķermeņa miesasbūves, sejas, ādas un nagu, limfmezglu izmaiņas). | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Sirds un asinsvadu slimību raksturīgākās pazīmes. Akūtu sirds slimību pazīmes. Elektrokardiogrāfijas principi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Elpošanas orgānu sistēmas slimību raksturīgākās izpausmes un anamnēze. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Sirds slimnieka sūdzības, anamnēze. Atreriālā pulsa palpācija, sirds auskultācija, asinsspiediena mērīšana. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
6 | Elektrokardiogrammas galveno parametru izvērtēšana. Akūtu koronāru patoloģiju elektrokardiogāfiskās pazīmes. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
7 | Plaušu slimnieka apskate un izmeklēšana (palpācijas, perkusijas un auskultācijas tehnika). Spirometrijas principi. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
8 | Gremošanas orgānu sistēmas izmeklēšanas metodes. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
9 | Nieru un urīnceļu izmeklēšanas metodes. GFĀ loma un aprēķināšanas formulas. Urīna analīzes izvērtēšana (eritrocīti, leikocīti, cilindri, baktērijas). | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
10 | Endokrīno saslimšanu sindromi. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
11 | Muskuļu un skeleta slimību raksturīgākās pazīmes un anamnēze. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
12 | Laboratoro asins analīžu izvērtēšana un interpretācija. Asinsrades sistēmas slimību pazīmes (anēmijas, leikozes, limfomas). | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Māsas, saskaņojot ar Stradiņa klīniskās universitātes slimnīcas nodaļu vecākajām māsām, veic slimnieku izmeklēšanu, nepieciešamības gadījumā, veic arī procedūras, pavada slimniekus uz izmeklējumiem, izskaidro procedūru būtību. Nobeidzot studiju programmu izvēlas slimnieku aprūpes plāna izstrādāšanai. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 50% teorētiskās zināšanas un 50% praktiskās iemaņas. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Nosaukt subjektīvās izmeklēšanas daļas un biežākās pacienta sūdzības raksturojošos parametrus. Nosaukt pacienta vispārējo stāvokli (samaņu, barojumu) raksturojošās pazīmes, biežākās ādas izmaiņas. Raksturot orgānu savstarpējo novietojumu attiecībā pret ķermeņa virsmu. Nosaukt un aprakstīt biežākās plaušu, sirds-asinsvadu, gremošanas, izvadorgānu un asinsrades problēmu pazīmes. Nosaukt kritiskās sirdsdarbības, elpošanas un nieru funkcijas rādītāju vērtības. Raksturot slodzes un funkcionālo testu pamatprincipus. Nosaukt biežākos endokrīno orgānu funkcijas traucējumus, tos raksturojošās hormonu līmeņa pārmaiņas, un šo pārmaiņu biežākās pazīmes. Nosaukt glikozes vielmaiņas rādītājus un normas vērtības. Nosaukt biežāk izmantotās asiņu klīniskā un bioķīmiskā sastāva analīzes. Raksturot māsu profesijas standartu, funkcijas un lomas. Raksturot slimnieka aprūpes plāna sastādīšanas principus un nozīmi. | ||||||||
Prasmes: | Prast iztaujāt slimnieku par viņa(-s) sūdzībām un anamnēzi. Prast novērtēt slimnieka samaņas pakāpi, orientāciju, barojumu, šķidruma balansu, ādas un gļotādu pārmaiņas. Prast veikt plaušu, sirds-asinsvadu, gremošanas, izvadorgānu, endokrīno un asinsrades sistēmu pamata izmeklēšanu, noteikt orgānu robežas. Prast veikt muskuļu un locītavu pārbaudi. Prast veikt 12 novadījumu EKG pierakstu un novērtēt tā pamat-rezultātus (ritma veids, sirdsdarbības frekvence). Prast pielietot Maslova vajadzību piramīdu prioritāro problēmu formulēšanai un aprūpes plāna sastādīšanai. | ||||||||
Kompetences: | Patstāvīgi iztaujājot pacientu formulēt pacienta problēmas (māsu diagnozes). Pārbaudīt formulētās problēmas, veicot slimnieka objektīvo izmeklēšanu pa orgānu sistēmām – plaušu, kardiovaskulārā, gremošanas, izvadorgānu un asinsrades. Novērtējot biežākos klīniskos izmeklējumus – elektrokardiogrāfiju, spirometriju, asins un bioķīmiskās analīzes, apkopot iegūtos rezultātus slimību sindromos. Sastādīt slimnieka aprūpes plānu un izvirzīt problēmu risināšanas mērķus. Prast novērtēt biežāko saslimšanu pazīmes un komplikācijas. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Propedeitika. 5.izdevums, Prof. G.Orļikova redakcijā, 2014 | ||||||||
2 | Rudzītis Kristaps. Diagnostikas pamati un terapijas preambula. Nacionālais Apgāds, 2010 (akceptējams izdevums) | ||||||||
3 | Medicīniskās aprūpes rokasgrāmata, Jumava, 2001. (akceptējams izdevums) | ||||||||
4 | Propedeitika. Klīniskie uzdevumi. Prof. G.Orļikova redakcijā, 2004. (akceptējams izdevums) | ||||||||
5 | S. Lejniece. Klīniskā hematoloģija. Nacionālais Apgāds, 2020 | ||||||||
6 | Hutchinson's Clinical Methods. 24th edition. By Michael Swash and Michael Glynn. Saunders Ltd, 2018 | ||||||||
7 | A. Lejnieks . Klīniskā medicīna. Pirmā, Otrā un Trešā grāmata. Rīga: Medicīnas apgāds, 2010-2012. (akceptējams izdevums) | ||||||||
8 | Ārvalstu studentiem/For international students | ||||||||
9 | Hutchinson's Clinical Methods. 24th edition. By Michael Swash and Michael Glynn. Saunders Ltd, 2018 | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Siegenthaler W. Differential Diagnosis in Internal medicine: From Symptom to Diagnosis. NY: Thieme Medical Publishers, 2007 | ||||||||
2 | Duale Reihe Anamnese und Klinische Untersuchung. Middeke M, Füeßl HS. Thieme, 2010 | ||||||||
3 | Bates Guide to Physical Examination and History Taking. 12th edition. Lippincott Williams & Wilkins, 2017 | ||||||||
4 | Kalvelis A. Klīniskā elektrokardioloģija. Rīga, Nacionālais Medicīnas apgāds. 2008. | ||||||||
5 | Ārvalstu studentiem/For international students | ||||||||
6 | Duale Reihe Anamnese und Klinische Untersuchung. Middeke M, Füeßl HS. Thieme, 2010 | ||||||||
7 | Siegenthaler W. Differential Diagnosis in Internal medicine: From Symptom to Diagnosis. NY: Thieme Medical Publishers, 2007 | ||||||||
8 | Bates Guide to Physical Examination and History Taking. 12th edition. Lippincott Williams & Wilkins, 2017 |