.
Iekšķīgās slimības ar propedeitiku
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:14.09.2023 08:52:40
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | ISK_063 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Internā medicīna | Mērķauditorija: | Zobārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Vladimirs Voicehovskis | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Iekšķīgo slimību katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Hipokrāta iela 2, iskrsu[pnkts]lv, +371 67042338 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 7 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 21 | ||||
Kopā kontaktstundas | 33 | ||||||||
Pilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 7 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 21 | ||||
Kopā kontaktstundas | 31 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Zināšanas no ievada medicīnas vēsturē, ētikā un tiesībās; cilvēka anatomijā un fizioloģijā; bioķīmijā; mikrobioloģijā; patoloģiskā anatomijā un patoloģiskā fizioloģijā, farmakoloģijā. | ||||||||
Mērķis: | Veidot studentu izpratni par profesionālo komunikāciju kā būtisku ārsta praktiskā darba sastāvdaļu. Sniegt zināšanas par propedeitikas pamatprincipiem, etioloģiju, patoģenēzi, klīnisko ainu, laboratorisko un cita veida izmeklēšanu, diferenciāldiagnozi, diagnostikajiem kritērijiem, izmeklēšanas, ārstēšanas plānu un profilaksi svarīgākajām iekšķīgām slimībām, attīstīt praktiskās iemaņas slimnieka izmeklēšanā, iepazīstināt ar medikamentozās terapijas pamatprincipiem (galvenās medikamentu grupas), to blaknēm. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ārsta profesionālās saskarsmes pamatprincipi | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
2 | Propedeitika | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
3 | Kardioloģija | Lekcijas | 2.00 | E-studiju vide | |||||
4 | Pneimonoloģija | Lekcijas | 2.00 | E-studiju vide | |||||
5 | Gastroenteroloģija | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
6 | Endokrinoloģija | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
7 | Nefroloģija | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
8 | Reimatoloģija | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
9 | Hematoloģija | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
10 | Ievads klīnikā: Saskarsmes definīcija, klīnikas un nodaļas noteikumi, ārsta tēls (lomu spēle). Ētiskie aspekti. Deontoloģija. Akadēmiskais godīgums. Ārsta-pacienta attiecības, noteikumi, likumiskie aspekti, ārsta biroja dizains, asistenta loma, medicīniska dokumentācija, Historia morbi (subjektīvā daļa), “pirmais pacients” (lomu spēle). | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
11 | Pamata metodes pacientu vispārīgā izmeklēšanā. Asins spiediena noteikšana, pulsa mērīšana, auskultācija, perkusija, palpācija. Prakse ar pacienta simulatoru, grupas kolēģiem. Historia morbi (objektīvā daļa). | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
12 | Kardioloģija: propedeitikas principi, izmeklēšanas metodes. Sirds auskultācija. Prakse ar pacienta simulatoru, grupas kolēģiem. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
13 | Kardioloģija: kardiovaskulārie riski, arteriāla hipertenzija, hipertenzīvās krīzes, akūts koronārs sindroms, miokarda infarkts. Klīnikas apmeklējums. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
14 | Kardioloģija: aritmijas, akūta un hroniska sirds mazspēja, infekciozs endokardīts, mutes dobuma slimību loma kardiovaskulāro slimību attīstībā, kardioloģisko medikamentu ietekme (antikoagulantu, diurētisko līdzekļu u.c.) pie orālās patoloģijas, slimību izpausmes mutes dobumā un maksillofaciālajā reģionā. Klīnikas apmeklējums. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
15 | Pneimonoloģija: propedeitikas principi, izmeklēšanas metodes. Plaušu auskultācija. Prakse ar pacienta simulatoru, grupas kolēģiem. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
16 | Pneimonoloģija: elpošanas sistēmas funkcionāla izmeklēšana; elpošanas mazspēja, bronhiāla astma, astmas lēkme, hroniska obstruktīva plaušu slimība, bronhīts, pneimonijas, pleirīts, slimību izpausmes mutes dobumā un maksillofaciālajā reģionā. Klīnikas apmeklējums. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
17 | Gastroenteroloģija: propedeitikas principi, izmeklēšanas metodes, holangiopankreatogrāfiskās zonas slimības, žults kolika, dzeltes. Klīnikas apmeklējums. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
18 | Gastroenteroloģija: gastrīts, kuņģa un divpadsmitpirkstu zarnas čūla, kuņģa-zarnu trakta asiņošana; enterokolīts, Krona slimība; slimību izpausmes mutes dobumā un maksillofaciālajā reģionā. Klīnikas apmeklējums. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
19 | Gastroenteroloģija: instrumentālās izmeklēšanas metodes – videogastro-, videokolonoskopija, US-izmeklēšana. | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
20 | Endokrinoloģija: propedeitikas principi, izmeklēšanas metodes, cukura diabēts, komas, metabolais sindroms, hipotireoidisms, hipertireoidisms, osteoporoze; slimību izpausmes mutes dobumā un maksillofaciālajā reģionā. Klīnikas apmeklējums. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
21 | Nefroloģija: propedeitikas principi, izmeklēšanas metodes, nefrolitiāze, nieru kolika, nefrotisks sindroms, akūta un hroniska nieru mazspēja, hemodialīze, peritoneālā dialīze, nieres transplantācija. Klīnikas apmeklējums. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
22 | Reimatoloģija: propedeitikas principi, izmeklēšanas metodes, reimatoīds artrīts, sistēmiska sarkanā vilkēde, sistēmas skleroze; vaskulīti: Vegenera granulomatoze, Čērdža-Štrossa sindroms, temporālais (gigantšūnu) poliarterīts, Takayasu arterīts, Henoha-Šēnleina purpura, Sjogrēna sindroms; metabolā artropātija: podagra; slimību izpausmes mutes dobumā un maksillofaciālajā reģionā. Klīnikas apmeklējums. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
23 | Hematoloģija: propedeitikas principi, izmeklēšanas metodes, akūtas un hroniskās leikēmijas, anēmija (B12 un dzelzs deficīta), koagulopātija, hemorāģiskās diatēzes, hemofīlija, trombocitopēnija, trombocitopēniska purpura; slimību izpausmes mutes dobumā un maksillofaciālajā reģionā. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Iepazīties ar ieteicamās un rekomendējamās literatūras avotiem uz katru konkrētu praktisko nodarbību. Identificēt neskaidros jautājumus un problēmas. Atpazīt neskaidros gadījumus (klīniskos gadījumus) un uzdevumus. Iepazīties ar standartizētiem “klīniskiem gadījumiem”: novērtējums, diagnostika, ārstēšanas ordinācija (ja nepieciešama). Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Standartizēti un formalizēti uzdevumi (MCQ): • teorētiskie jautājumi (5 grupas) – 60% no kopējās atzīmes; • praktiskie jautājumi (viens “klīniskais gadījums”: novērtējums, diagnostika, ārstēšanas ordinācija, ja nepieciešama) – 40% no kopējās atzīmes. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (OSKE) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti iegūs zināšanas par vissvarīgākajām sirds, bronhu, plaušu slimībām, endokrīnām, hematoloģiskām, reimatoloģiskām, nieru un gastrointestinālā trakta slimībām, to etioloģiju, patoģenēzi, diagnostiskiem kritērijiem, ārstēšanas principiem. Studenti iegūs zināšanas par slimnīcas un ambulatorās medicīniskās dokumentācijas aizpildīšanu. | ||||||||
Prasmes: | Studenti pratīs diagnosticēt mācītās slimības, novērtēt smagumu, gaitu, profilaksi un ārstēšanu pirms zobārstniecības manipulācijām. | ||||||||
Kompetences: | Studenti spēs veikt situācijas analīzi, demonstrēt individuālu attieksmi pret pacientu un radošu pieeju katrā klīniskā gadījumā. | ||||||||
Klīniskās Prasmes: | |||||||||
Nr. | Skill | Level | |||||||
1 | Aknu perkusija | A - Iesācēja līmenis | |||||||
2 | Arteriālā pulsa noteikšana | A - Iesācēja līmenis | |||||||
3 | Arteriālā spiediena noteikšana. | A - Iesācēja līmenis | |||||||
4 | Balss drebēšanas (fremitus pectoralis) pārbaude | A - Iesācēja līmenis | |||||||
5 | Blumberga (Blumberga-Ščotkina; atlaišanas sāpju) simptoms | A - Iesācēja līmenis | |||||||
6 | Ezofagogastroduodenoskopija (EGDS, Augšējā gastrointestinālā endoskopija) | A - Iesācēja līmenis | |||||||
7 | Fiksētu devu spiediena inhalatoru bez krājtelpas izmantošana | A - Iesācēja līmenis | |||||||
8 | Galotnes grūdiena palpācija | A - Iesācēja līmenis | |||||||
9 | Insulīna ievadīšana, izmantojot pilnšļirci (pildspalvu) | A - Iesācēja līmenis | |||||||
10 | Kolonoskopija (KS) | A - Iesācēja līmenis | |||||||
11 | Krūškurvja salīdzinošā perkusija priekšpusē un sānos | A - Iesācēja līmenis | |||||||
12 | Kuņģa lielās kurvatūras palpācija ar dempfu | A - Iesācēja līmenis | |||||||
13 | Perkusija | A - Iesācēja līmenis | |||||||
14 | Plaušu auskultācija | A - Iesācēja līmenis | |||||||
15 | S veida zarnas palpācija/colon sigmoideum palpācija | A - Iesācēja līmenis | |||||||
16 | Sirds auskultācija (tradicionālā metode) | A - Iesācēja līmenis | |||||||
17 | Vēdera virspusējā palpācija | A - Iesācēja līmenis | |||||||
18 | Žultspūšļa palpācija - ortnera simptoma pārbaude | A - Iesācēja līmenis | |||||||
19 | Žultspūšļa palpācija -kurvuazjē simptoma pārbaude | A - Iesācēja līmenis | |||||||
20 | Žultspūšļa palpācija -mērfija simptoma pārbaude | A - Iesācēja līmenis | |||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Lejnieks A. Klīniskā medicīna. SIA Medicīnas Apgāds. Rīga 2010, 2012. (akceptējams izdevums) | ||||||||
2 | Rudzītis K. Diagnostikas pamati un terapijas preambula. Rīga: Nacionālais apgāds, 2010 (akceptējams izdevums) | ||||||||
3 | Bickley L.S., Szilagyi P.G. Bates' Guide to Physical Examination and History Taking. Lippincott Williams&Wilkins, 2017 | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Allen JF. Health law & medical ethics for healthcare professionals. Boston: Pearson, 2012. | ||||||||
2 | Back A, Arnold R, Tulsky J. Mastering communication with seriously ill patients. Cambridge University Press, 2009. | ||||||||
3 | Goldman-Cecil Medicine. W.B.Saunders Company, 2020 | ||||||||
4 | Kumar P, Clark M. Kumar and Clark's Clinical Medicine. A Textbook for Medical Students and Doctors. W.B.Saunders, London. 10th Edition, 2021 | ||||||||
5 | Lloyd M, Bor R. Clinical Communication Skills for Medicine. 4th Edition. Churchill Livingstone, 2018. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | http://estudijas.rsu.lv/index.php |