.
Iekšķīgo slimību diferenciāldiagnostika un ārstēšanas novitātes
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:04.04.2022 09:14:14
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | ISK_218 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 3.00 | ECTS: | 4.50 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Internā medicīna | Mērķauditorija: | Ārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Jūlija Voicehovska | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Iekšķīgo slimību katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Hipokrāta iela 2, iskrsu[pnkts]lv, +371 67042338 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 16 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 48 | ||||
Kopā kontaktstundas | 48 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Propedeitikā, patoloģijā, farmakoloģijā, imunoloģijā, dermatoloģijā, bioķīmijā, hemostāzē, vizuālā diagnostikā, kā arī priekšzināšanas, kas iegūtas iepriekšējos studiju gados apgūtajām iekšķīgajām slimībām. | ||||||||
Mērķis: | Studenti apgūs izplatītāko iekšķīgo slimību diagnostikas, diferenciāldiagnostikas un ārstēšanas novitātes. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Hronisks koronārs sindroms. Etioloģija, patoģenēzes diagnostika, ārstēšana. Akūts koronārs sindroms. Diagnostika, patoģenēze, ārstēšana. Miokarda infarkta definīcija. Akūta koronārā sindroma komplikācijas, to diagnostika, ārstēšana, prevencija, klīnisko gadījumu analīze. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
2 | Arteriālā hipertensija. Etioloģija, patoģenēze, definīcija, – jaunumi. Riska grupu identifikācija, jaunie biomarķieri. Sekundārā hipertensija. Arteriālā hipertensija – ārstēšanas iespējas, taktika. Rezistentā hipertensija. Specifiski gadījumi saistībā ar arteriālo hipertensiju, klīnisko gadījumu analīze. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
3 | Sirds ritma traucējumi – elektrokardiogrāfijas loma. Dažādas diagnostikas iespējas. Sirds vadīšanas sistēmas blokādes. Ātriju fibrilācija un ātriju undulācija. Diagnostika, ārstēšana. Insultu un trombemboliju riska atpazīšana un redukcija. Ventrikulāri ritma traucējumi. Riska faktori, identifikācija. Implantējamās ritmu koriģējošās iekārtas – EKS, ILR, ICD, CRT. Klīnisko gadījumu analīze. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
4 | Akūtie stāvokļi kardioloģijā. Dzīvībai bīstamas aritmijas. | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
5 | Plaušu artērijas trombembolija: novērtēšana. Mehānismi, riska faktori, riska stratifikācija, prognoze, prevencija. Ārstēšanas iespējas. Klīnisko gadījumu analīze. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
6 | Jēdziens par kardiomiopātijām. Diagnostika, mehānismi, ārstēšana. Hroniska sirds mazspēja. Mehānismi, patofizioloģija. Ārstēšanas iespējas. Polimorbīdi pacienti, koncepcija. Klīnisko gadījumu analīze. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
7 | Elpas trūkuma diferenciāldiagnoze – klīnisko gadījumu analīze. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
8 | Obstruktīvā un centrālā miega apnoja. Iemesli, patoģenēze, diagnostikas un ārstēšanas principi | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
9 | Obstruktīvas plaušu slimības, diferenciāldiagnoze un ārstēšanas novitātes. Asinsspļaušana. Iemesli, diferenciāldiagnoze, izmeklēšana un ārstēšana. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
10 | Sāpes vēderā, biežākie cēloņi, diferenciāldiagnostika. Attēldiagnostikas vērtība. Holangiopankreātiskās zonas slimību diferenciāldiagnostika. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
11 | Funkcionālās gremošanas trakta slimības. Diferenciāldiagnostika un ārstēšanas iespējas. Zarnu trakta slimību diferenciāldiagnostika un ārstēšana. Klīnisko gadījumu analīze. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
12 | Primāru un sekundāru glomerulopātiju diferenciālā diagnostika un ārstēšana. Urīna izmeklēšana, sindromi, proteinūrijas diferenciālā diagnostika. Hroniska nieru slimība: pacientu ilgtermiņa uzraudzība, nieru aizstājterapijas uzsākšana. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
13 | Skābju - sārmu līdzsvara biežāko traucējumu diagnostika, nieru loma un korekcija. Neatliekamie stāvokļi multimorbīdiem nieru slimniekiem, diagnostika, ārstēšana. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
14 | Anēmiju diferenciāldiagnostika. izmeklēšanas un ārstēšanas plāns anēmiju gadījumos. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
15 | Difūzas saistaudu slimības. Vaskulīti. Diagnostika, klīnisko gadījumu analīze. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
16 | Vairogdziedzera patoloģijas diferenciālā diagnoze, akūti stāvokli. Endokrīnas hiper- un hipotensijas. Klīnisko gadījumu analīze. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Individuālais darbs ar pacientu – anamnēzes ievākšana, izmeklējumu interpretācija, ārstēšanas plāna sastādīšana, iespējamās diagnozes formulēšana; pacienta slimības gadījuma izveidošana docētāja, ārstējošā ārsta vadībā; studiju pētnieciskā darba izstrāde tā prezentācija un aizstāvēšana. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Saskaņā ar Valsts pārbaudījuma nolikumu. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Ieskaite (Semestra) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti iegūst zināšanas par svarīgāko iekšķīgo slimību etioloģiju, patoģenēzi, diagnostiskajiem kritērijiem, diferenciālo diagnostiku un ārstēšanu. Studenti apgūst zināšanas par medicīniskās dokumentācijas aizpildīšanas principiem stacionārajos apstākļos. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti pratīs komunicēt ar pacientiem un kolēģiem, identificēt studiju aprakstā uzskaitītās iekšķīgās slimības, to smagumu un gaitu, diferencēt tos, pamatot diagnozi, nozīmēt nepieciešamo izmeklēšanu plānu un novērtēt rezultātus, nozīmēt ārstēšanu konkrētiem slimniekiem, noformēt nepieciešamo medicīnisko dokumentāciju. | ||||||||
Kompetences: | Studiju kursa iegūtās kompetences ļaus mērķtiecīgi un strukturēti noskaidrot pacienta anamnēzi, novērtēt pacienta vitālos rādītājus (proti, pacienta apziņas stāvokli, elpošanu, sirdsdarbību, centrālo un perifēro pulsu, arteriālo asinsspiedienu, asins skābekļa piesātinājumu, ķermeņa temperatūru, diurēzi), ļaus sasaistīt patoloģisko procesu dažādos komponentus un simptomātiku, kas to ietekmē, ļaus izvērtēt pacienta veselības stāvokli, interpretēt atbilstību normai un novirzi no tās, un attiecināt atradni un konkrēto situāciju, un pieņemt lēmumu par tālāko rīcības taktiku. Ļaus atpazīt akūtus stāvokļus medicīnā, organizēt savlaicīgu palīdzības sniegšanu, ļaus interpretēt dažādu izmeklējumu rezultātus un formulēt atbilstošo slēdzienu, plānot ārstēšanas taktiku. Iegūtās kompetences ļaus veikt attiecīgajam patoloģiskajam stāvoklim atbilstošās manipulācijas, izrakstīt receptes, aizpildīt medicīnisko dokumentāciju saskaņā ar normatīvo aktu prasībām. | ||||||||
Klīniskās Prasmes: | |||||||||
Nr. | Skill | Level | |||||||
1 | Aknu labās daivas palpācija | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
2 | Ascīta noteikšana (palpatori) | A - Iesācēja līmenis | |||||||
3 | Ascīta noteikšana (perkutori) | A - Iesācēja līmenis | |||||||
4 | Plaušu auskultācija | C1 - Augsts līmenis | |||||||
5 | Sirds auskultācija (hemodinamiski secīgā metode) | C1 - Augsts līmenis | |||||||
6 | Sirds auskultācija (topogrāfiski secīgā metode) | C1 - Augsts līmenis | |||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | ESC Clinical practice guidlines | ||||||||
2 | Klīniskā medicīna. prof. A.Lejnieka redakcijā. Medicīnas Apgāds, 785-914, 2010 | ||||||||
3 | S.Lejniece. Klīniskā hematoloģija. Nacionālais Medicīnas Apgāds, 2020. | ||||||||
4 | S.Lejniece. Klīniskā hematoloģija. Nacionālais Medicīnas Apgāds, 2002. | ||||||||
5 | S.Lejniece Dzselzs deficīta anēmija. Medicīnas Apgāds, 2015. | ||||||||
6 | S.Lejniece, A.Lejnieks, B.Janicka-Kupra. Dzelzs deficīts. Absolūts vai funkcionāls. Medicīnas Apgāds, 2018. | ||||||||
7 | Conn's Current Therapy. Kellerman, Rick D. Rakel, David P. 2019, Elsevier Inc | ||||||||
8 | The Merc Manual | ||||||||
9 | A.Kalvelis. Kardioloģija. Rīga, 2018. | ||||||||
10 | Braunwalds Heart Disease: A textbook of cardiovascular medicine | ||||||||
11 | Harrison’s Principles of Internal Medicine. 19th Edition | ||||||||
12 | E. Vēverbrants, A. Pētersons. Nephrology in your pocket. e-textbook, iBooks Store, Apple, 2015. | ||||||||
13 | Oxford Textbook of Clinical Nephrology. 3rd Edition, 2005. | ||||||||
14 | Imboden J., Hellmann D., Stone J. Current Diagnosis & Treatment in Rheumatology. 3rd Edition (LANGE CURRENT Series) | ||||||||
15 | Kelley’s Textbook of Rheumatology, current edition | ||||||||
16 | Safron Whitehead, John Miell. „Clinical endocrinology”. Scion Publishing.com, 2013. | ||||||||
17 | Williams Textbook of Endocrinology. 12th Edition, 2011. | ||||||||
18 | J. Pokrotnieks. Gastrointestinālā endoskopija. Rīga, 2000, „Pilatus”, 144 lpp. | ||||||||
19 | A.Danilāns. Hroniskas aknu slimības I, II un III daļa. Medicīnas apgāds, 2009-2013. | ||||||||
20 | E. Vēverbrants, A. Pētersons. Nefroloģija kabatā. e-grāmata, iBooks Store, Apple, 2015. | ||||||||
21 | A. Pētersons, E. Vēverbrants, I. Lazovskis. „Kā atklāt un ārstēt nieru slimības”. 1998, Rīga. | ||||||||
22 | A.Kalvelis, A.Lejnieks. Galveno kardiovaskulāro slimību un izpausmju klīniskas formas un diagnozes formulējumi. Rīga, 2017. | ||||||||
23 | ESC Guidelines for the diagnosis and treatment | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Hoffbrand's Essential Haematology (Essentials). 7th Edition by A. Victor Hoffbrand and Paul A. H. Moss, Willey Blackwell, 2015. | ||||||||
2 | Postgraduate Haematology. A. Victor Hoffbrand and Douglas R. Higgs, 2016. | ||||||||
3 | Blood Cells: A Practical Guide. Barbara J. Bain. 5th Edition, Wiley Blackwell, 2015. | ||||||||
4 | Haematology: A Core Curriculum. 1st Edition. Barbara Jane Bain, 2010. | ||||||||
5 | Tytgat G.N.J., Tytgat S.H.A.J. Grading and Staging in Gastroenterology. Thieme Stuttgart. N.Y., 2009. | ||||||||
6 | Oxford Textbook of Rheumatology, current edition | ||||||||
7 | A.Kalvelis. Elektrokardioloģijas pamati. Nacionālais apgāds, 2009 | ||||||||
8 | Gerd Herold and colleagues. Internal Medicine. 2nd Edition | ||||||||
9 | Disease Management : a guide to clinical pharmacology / Michael D. Randall, Karen E. Neil. 2016 | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | EHA mājas lapa (http://www.ehaweb.org/) | ||||||||
2 | ASH mājas lapa (http://www.hematology.org/) | ||||||||
3 | Rome Fundation http://www.romecriteria.org/. | ||||||||
4 | First Principles of Gastroenterology | ||||||||
5 | World Endoscopy Organization | ||||||||
6 | Gastroenteroloģijas Atbalsta biedrības mājas lapa |