.
Informācijas sabiedrības tiesības
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:11.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:29:03
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | JF_392 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Tiesību zinātnes; Tiesību teorija un vēsture | Mērķauditorija: | Tiesību zinātne | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Uldis Ķinis | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 2 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 4 | ||||
Kopā kontaktstundas | 12 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Profesionālo maģistru programmā studentiem ir nepieciešamas priekšzināšanas tiesību teorijā, tiesību filozofijā, loģikā, konstitucionālajās, civilajās un krimināltiesībās, jāsaprot juridisko zināšanu pārvaldības elementi un procesi. Akadēmiskajiem maģistriem ir nepieciešama izpratne par tiesībām, to galvenajām nozarēm un jābūt spējai kritiski domāt un loģiski analizēt. | ||||||||
Mērķis: | Mēs dzīvojam informācijas sabiedrībā. Tā ir uz zināšanās balstīta sabiedrība, kurā informācijas tehnoloģijai ir būtiska nozīme tiesiskuma un cilvēktiesību nodrošināšanā. Šī kursa galvenais mērķis ir attīstīt digitālo pratību juristiem. Digitālā pratība sevī ietver ne tikai tehniskās un juridiskās zināšanas par tehnoloģijām, bet arī kritisko domāšanu, komandas darbu, juridisko kāzusu risināšanu un citas 2020. gada Jurista profesijas standarta 5.5. p. noteiktās zināšanas, prasmes un kompetences. Studējošie apgūs zināšanas par kibertelpas regulējuma problēmām, kibertiesību avotiem, atvērtiem datiem un to pielietojumu jurista darbā, izpratni, kā informācijas tehnoloģijas (mākslīgais intelekts, robotika, lielie dati, blokķēdes, virtuālā realitāte u.c.) var ietekmēt sabiedrības tiesiskumu un kiberdrošību, un apgūs iemaņas, kā risināt šīs juridiskās problēmas. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Informācijas sabiedrības jēdziens. Tiesību un informācijas sistēma. Kibertelpa un informācijas pakalpojuma regulējums. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Datorkods – kibertelpas regulētājs. Tiesiskie aspekti. Programmēšanas kļūda un programmas nepilnība, juridiskais novērtējums. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Problēmjautājums. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
4 | Cilvēktiesību un demokrātisko tiesību aizsardzība digitālajā vidē. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Jurists un tehnoloģijas. Reg tech, Legal tech. E-publiskais pakalpojums – juridisks algoritma regulējums. Jurista līdzdalība algoritma veidošanā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Komandu darbs – Juridiska kāzusa risināšana. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
7 | Kiberdrošības jēdziens un pazīmes. Tiesiski aizsargājamas intereses jēdziens kibertelpā. Kritiskās informācijas infrastruktūras regulējums ES un Latvijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Kāzuss. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Kibernoziegumu jēdziens, veidi un jurisdikcija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Kāzuss saistīts ar kibernoziegumu. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Informācijas sabiedrības jēdziens. Tiesību un informācijas sistēma. Kibertelpa un informācijas pakalpojuma regulējums. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
2 | Datorkods – kibertelpas regulētājs. Tiesiskie aspekti. Programmēšanas kļūda un programmas nepilnība, juridiskais novērtējums. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
3 | Problēmjautājums. | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
4 | Cilvēktiesību un demokrātisko tiesību aizsardzība digitālajā vidē. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
5 | Jurists un tehnoloģijas. Reg tech, Legal tech. E-publiskais pakalpojums – juridisks algoritma regulējums. Jurista līdzdalība algoritma veidošanā. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
6 | Komandu darbs – Juridiska kāzusa risināšana. | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
7 | Kiberdrošības jēdziens un pazīmes. Tiesiski aizsargājamas intereses jēdziens kibertelpā. Kritiskās informācijas infrastruktūras regulējums ES un Latvijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Kāzuss. | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
9 | Kibernoziegumu jēdziens, veidi un jurisdikcija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Kāzuss saistīts ar kibernoziegumu. | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studentam ir jāizdomā kāzuss par kursa ietvarā skartu jautājumu un jāiesniedz šī kāzusa teksts ar izvērstu faktisko un juridisko pamatojumu. Apjoms 5 - 7 lpp. 1000 - 1400 vārdu. Formāts TNR Word, Regular, 12, 1,5. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Gala atzīmi veidos visu kursa laikā iegūto vērtējumu procentuālā summa. Zināšanas tiks vērtētas procentuāli (1 – 100%) un gala vērtējums tiek pārvērsts 10 ballu sistēmā: līdzdalība un atbilžu kvalitāte semināros – 20%; kontroldarbi – 10%; kāzuss – 15%; Referāta vērtējumu veidos trīs – pasniedzēja vērtējums + divu studējošo recenziju vērtējuma vidējais procents diapazonā no 1 – 100%; recenzijas kvalitāti novērtē pasniedzējs – 5%; eksāmena atzīme – 50%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studējošie iegūs zināšanas par tiesību piemērošanas īpatnībām informācijas sabiedrībā, tostarp, informācijas tehnoloģiju izmantošanas rezultātā radītu juridisko un faktisko apstākļu izvērtēšanai; tiesību tālākveidošana un analoģijas piemērošana tehnoloģiju jomā; informācijas sabiedrības patstāvīgo un palīgavotu noteikšana un izmantošana; juridisku dokumentu sagatavošana par jautājumiem, kas saistīti ar e- vides izmantošanu. | ||||||||
Prasmes: | Studenti iegūs jurista darbā nepieciešamās prasmes, lai spētu izvērtēt juridiskās problēmas, kas saistītas ar e- vidi, tostarp, juridisko seku izvērtēšanu, tiesībtālākveidošanas prasmes e- vidē u.c. Jurista profesijas standartā noteiktās prasmes. | ||||||||
Kompetences: | Studentiem jāspēj kursā iegūtās zināšanas integrēt dažādās tiesību jomās. Studentam ir jāspēj personai sniegt juridiskā palīdzība gadījumos, kad tiesiskās attiecības ir saistītas ar e- vides izmantošanu neatkarīgi no tiesību jomas, kādā juridiskās sekas iestājušās. Studentam jāprot sagatavot nepieciešamie juridiskie dokumenti, jāprot atlasīt un piemērot nepieciešamā tieību norma u.c. jurista profesijas standartā noteiktās kompetences. Kursa rezultātā iegūtajām kompetencēm ir jāveicina studenta pētnieciskā darbība un ētiskās atbildības izpratne. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Latvijas Republikas Satversme | ||||||||
2 | Informācijas tehnoloģiju drošības likums | ||||||||
3 | Krimināllikums 132-1, 145, 150, 177-1, 241- 244. pants. | ||||||||
4 | Valsts informācijas sistēmu likums | ||||||||
5 | Informācijas atklātības likums. | ||||||||
6 | Nacionālās drošības likums// http://www.likumi.lv/doc.php?id=14011likumi.lv | ||||||||
7 | 2015. gada 28. 07. Ministru kabineta noteikumi Nr. 442 "Kārtība, kādā tiek nodrošināta informācijas un komunikācijas tehnoloģiju sistēmu atbilstība minimālajām drošības prasībām" | ||||||||
8 | Latvijas kiberdrošības stratēģija | ||||||||
9 | D. Šmite, D. Dosbergs, J. Borzovs Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas nozares tiesību un standartu pamati. Rīga, LU Akadēmiskais apgāds, 2005. 11- 17. | ||||||||
10 | History lessons for a general theory of law and technology by Gregory N. Mandel | ||||||||
11 | Cyberspace and law of the horse F.H. Easterbrook, 1996 | ||||||||
12 | Why have a theory of law and technological change L.B. Moses | ||||||||
13 | Informācijas un komunikāciju tiesības I.d. Autoru kolektīvs U. Ķiņa vadībā. Rīga, Turība, 2002. 66-75, 89-120, 112- 135 lpp. | ||||||||
14 | U. Ķinis „Valsts informācijas sistēmu krimināltiesiskā aizsardzība”. Jurista vārds, 2011.gada septembris. | ||||||||
15 | Declaration of Principles Building the Information Society: a global challenge in the new Millennium | ||||||||
16 | U. Ķinis Kibernoziedzība, kibernoziegumi un Jurisdikcija i. Rīga, Jumava, 2015. 69-80; 121-149; 270-301 | ||||||||
17 | Saeimas, MK datu bāzes, politikas dokumentu datu bāze, RSU bibliotēkā tiešsaistē abonējamās d/b u.c. | ||||||||
18 | L. Lessig Code version 2.0. 2006 CC (Creative commons) 1-9;38- 83. | ||||||||
19 | Raagna I. Protecting the right to respect for private and family life under European Convention on Human rights. Council of Europe Human Rights handbooks. | ||||||||
20 | U. Ķinis ,I. Gudele Informācijas sistēmu drošība. Informācijas un komunikāciju tiesības II.d. Autoru kolektīvs U. Ķiņa vadībā. Rīga, Turība, 2002. 200-220 lpp. | ||||||||
21 | Jebkuri citi avoti par seminārā apspriežamiem jautājumiem. http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001…{"itemid":["001-117513"]} | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | ECT lietas, piem , Frederik NeIJ and Sunde Kolmisippi, 2013.gada februāra spriedums, | ||||||||
2 | Rumbles W. Theft of the digital: can you steal virtual property?// http://www.laws.canterbury.ac.nz/documents/17_2_354_374.pdf | ||||||||
3 | U. Ķinis Noziedzīgi nodarījumi datortīklos- kibernoziegumi, TNA, 2000. | ||||||||
4 | Ķinis U. Kibernoziegumi, Turība, 2007. | ||||||||
5 | Article 8: The right to respect for private and family life, home and correspondence. Human Right review 2012// http://www.equalityhumanrights.com/uploaded_files/humanrigh… | ||||||||
6 | Erlank W. The legal acceptance of virtual property// http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1591384 | ||||||||
7 | The EU-US Privacy Collision: a turn to institutions and procedures By Swartz P.M. Harward law review. Vol. http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2290261 | ||||||||
8 | A. Murrey Looking Back at the Law of the Horse: Why Cyberlaw and the Rule of Law are Important | ||||||||
9 | Human rights in the digital age | ||||||||
10 | Robolaw Guidelines and regulations for robotics | ||||||||
11 | EU Commission Ethics guidelines for truthworthy AI |