.
Informācijpratība tiesību zinātnē
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:29:42
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | JF_410 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Tiesību zinātnes | Mērķauditorija: | Tiesību zinātne | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Daiga Spila | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 12 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 2 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 4 | ||||
Nodarbības (skaits) | 3 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 6 | ||||
Kopā kontaktstundas | 10 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Pamatiemaņas darbā ar datoru, valsts valodas un angļu valodas zināšanas. | ||||||||
Mērķis: | Uzlabot studiju procesa kvalitāti, padziļinot zināšanas par tiesību nozares informācijas daudzveidību, un pilnveidot iemaņas informācijas meklēšanā, izguvē un apstrādē tiesību zinātnē. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Informācijpratības jēdziens. Informācijas meklēšana tehnika, meklēšanas stratēģijas veidošana, informācijas saglabāšana, paziņojumu par jaunumiem uzstādīšana, individuālā reģistrēšanās elektroniskajos resursos. | Lekcijas | 1.00 | datorklase | |||||
2 | Bibliotēku elektroniskie katalogi. Grāmatu, RSU akadēmiskā personāla un studiju noslēguma darbu meklēšana elektroniskajā katalogā. | Nodarbības | 2.00 | datorklase | |||||
3 | Publikāciju meklēšana elektroniskajos katalogos. Elektronisko katalogu sasaiste ar citiem resursiem, iespēja lasīt žurnālu “Jurista vārds”. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
4 | E-grāmatu datubāzes: EBSCO, EbookCentral (arī info par AccessMedicine, ClinicalKey). Informācijas meklēšana, izvērtēšana un saglabāšana e-grāmatu datubāzēs. | Nodarbības | 2.00 | datorklase | |||||
5 | Citējamības datubāzes: Scopus, Web of Science. Žurnālu ietekmes faktors. Citēšana, atsauču veidi. | Lekcijas | 1.00 | datorklase | |||||
6 | Nozares citētāko žurnālu noskaidrošana. Autoru citēšanas informācijas noskaidrošana. Atsauču veidošanas rīks: EndNote. | Nodarbības | 2.00 | datorklase | |||||
7 | E-žurnāli. Pilntekstu žurnālu datubāzes. Vienotais informācijas meklētājs Primo. Starpbibliotēku abonements. Informācijas meklēšana, izvērtēšana un saglabāšana e-žurnālu datubāzēs. Publikāciju pilno tekstu iegūšana. | Lekcijas | 1.00 | datorklase | |||||
Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||||
8 | Vienotais informācijas meklētājs Primo: Avotu meklēšana un noskaidrošana, vai tie pieejami RSU abonētajās datubāzēs; vai ir embargo periods; savas personīgās informācijas noskaidrošana par izsniegumiem, rezervēšanu, parādiem. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
9 | Citi resursi: uzziņu, enciklopēdiju, ziņu datubāzes: Letonika, Britanica, Leta, Nozare, News.lv | Lekcijas | 1.00 | datorklase | |||||
Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||||
10 | Brīvpieejas zinātniskie, pētniecības un nozares resursi. Brīvpieejas resursu kvalitātes izvērtēšana. | Nodarbības | 2.00 | datorklase | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Informācijpratības jēdziens. Informācijas meklēšana tehnika, meklēšanas stratēģijas veidošana, informācijas saglabāšana, paziņojumu par jaunumiem uzstādīšana, individuālā reģistrēšanās elektroniskajos resursos. | Lekcijas | 1.00 | datorklase | |||||
4 | E-grāmatu datubāzes: EBSCO, EbookCentral (arī info par AccessMedicine, ClinicalKey). Informācijas meklēšana, izvērtēšana un saglabāšana e-grāmatu datubāzēs. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
5 | Citējamības datubāzes: Scopus, Web of Science. Žurnālu ietekmes faktors. Citēšana, atsauču veidi. | Lekcijas | 1.00 | datorklase | |||||
7 | E-žurnāli. Pilntekstu žurnālu datubāzes. Vienotais informācijas meklētājs Primo. Starpbibliotēku abonements. Informācijas meklēšana, izvērtēšana un saglabāšana e-žurnālu datubāzēs. Publikāciju pilno tekstu iegūšana. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
9 | Citi resursi: uzziņu, enciklopēdiju, ziņu datubāzes: Letonika, Britanica, Leta, Nozare, News.lv | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Nodarbībās studējošie veic patstāvīgos darbus, kuros: 1) atbilstoši savai individuālajai tēmai, apzina atslēgvārdus un sagatavo precīzu meklēšanas stratēģijas izteiksmi, 2) veic informācijas meklējumus bibliotēku resursos, 3) noskaidro savas nozares pasaulē citētākos žurnālus, 4) veic informācijas meklējumus RSU abonētajās datubāzēs un brīvpieejas resursos, 5) pielieto vienoto meklētāju PRIMO, 6) izvērtē atrastos meklējumu rezultātus un informācijas avotus un 7) izveido atrasto avotu atsauču sarakstu. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Kursa vērtējumu veido: gala pārbaudījums – 70% un patstāvīgie darbi – 30%. Dalība lekcijās un praktiskajās nodarbībās ir obligāta. Kavētās praktiskās nodarbības ir jāatstrādā, ieniedzot visus (7) praktiskos darbus. Nodarbību laikā notiek teorētisko un praktisko zināšanu pārbaudes. Kursa noslēgumā – eksāmens (rakstisks). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pēc sekmīgas studiju kursa prasību izpildes studējošie būs apguvuši zināšanas, kas ļaus atpazīt un novērtēt kvalitatīvus, ticamus, izvērtētus un zinātniskus tiesību zinātnes informācijas resursus. Studējošie demonstrēs informācijas meklēšanas rīkus un līdzekļus, izveidos atbilstošu informācijas meklēšanas stratēģiju un piemēros kritisko vērtēšanu atrastajai informācijai. Iegūtās zināšanas ļaus pielietot otrā tīmekļa rīkus un iespējas tiesību nozares jaunākās informācijas saņemšanai un organizēšanai. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā studējošie pratīs patstāvīgi strādāt ar elektroniskajiem resursiem tiesību nozarē, pielietot paplašinātās meklēšanas prasmes elektroniskās informācijas meklēšanā. Veiks padziļināto informācijas meklēšanu tiešsaistes e-grāmatu, pilntekstu žurnālu datubāzēs, citējamības informācijas datubāzēs, veidos precīzas meklēšanas stratēģijas un saglabās rezultātus. | ||||||||
Kompetences: | Studējošie, pielietojot apgūtās teorētiskās un praktiskās zināšanas, spēs veikt kvalitatīvu, izvērtētu informācijas meklējumu. Patstāvīgi analizēs informācijas meklēšanas iespējas un situācijas, kā arī veidos atbilstošu meklēšanas stratēģiju. Kritiski analizēs atrastās informācijas ticamību un noderīgumu, tās atbilstību tēmai un konkrētajai situācijai. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Mārtinsone, K., A. Pipere, U. Berķis, M. Dambrova, et al. Zinātniskā rakstīšana un pētījumu rezultātu izplatīšana. Rīga : Rīgas Stradiņa universitāte, 2018. | ||||||||
2 | Spila, D., Znotiņa I. Medicīnas informācijas meklēšanas pamatu apgūšana elektroniskajos resursos : mācību materiāls informācijpratībā. Rīga : Rīgas Stradiņa universitāte, 2014. | ||||||||
3 | Bradley, P. Expert Internet searching. London: Facet Publishing, 2012. | ||||||||
4 | Burkhardt, J. M. Teaching Information Literacy. Chicago: Chicago ALA Editions, 2003 | ||||||||
5 | Burkhardt, M. Teaching Information Literacy Reframed : 50+ Framework-Based Exercises for Creating Information-Literate Learners. ALA Neal-Schuman, 2016. | ||||||||
6 | Chen, I., Terry T. K. Wired for Learning : An Educator’s Guide to Web 2.0. Information Age Publishing, 2009. | ||||||||
7 | Hana, S., Noor, A., Hendricks, J. A. Social Media : Usage and Impact. Lexington Books, 2011. | ||||||||
8 | Heine, C. Teaching Information Fluency. Lanham: Lanham Scarecrow Press, 2013. | ||||||||
9 | Safko, L. The social media bible : tactics, tools & strategies for business success. Hoboken, N.J. : John Wiley & Sons, 2012. | ||||||||
10 | Sherman, C., Price, G. The invisible web : uncovering information sources search engines can't see. Medford, New Jersey : Cyberage books, 2005. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Ally, M. M-Libraries 4 : From margin to mainstream - mobile technologies transforming lives and libraries. Facet Publishing, 2014. | ||||||||
2 | Blanchett, H., J. Webb, Powis, C. A Guide to Teaching Information Literacy : 101 Tips. Edtion ed. London: Facet Publishing, 2012. | ||||||||
3 | Harris, F. J. I Found It on the Internet : Coming of Age Online. Chicago: ALA Editions, 2011. | ||||||||
4 | Krieviņš, V. Informācijas meklēšanas stratēģijas internetā un meklētāja Google efektīvs lietojums : rokasgrāmata - mācību līdzeklis skolām, pašizglītībai, profesionālajai un pieaugušo izglītībai. Rīga: Rīga : Multineo, 2008. | ||||||||
5 | Kutais, B. G. Internet Policies and Issues. Nova Science Publishers, Inc, 2011. | ||||||||
6 | Mūze, B. Bibliogrāfiskās norādes un atsauces : metodiskais līdzeklis / Baiba Mūze, Daina Pakalna, Iveta Kalniņa. Rīga : LU Akadēmiskais apgāds, 2005 | ||||||||
7 | Notess, G. R. Teaching Web Search Skills : Techniques and Strategies of Top Trainers. Medford, N.J.: Information Today, Inc, 2006. | ||||||||
8 | Ragains, P. Information Literacy Instruction That Works. ALA Neal-Schuman, 2014. | ||||||||
9 | Tensen, B. L., Hampson, K. Mastering digital research : a guide for students,. Toronto : Nelson Education, 2010. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Informācijpratība sociālajās zinātnēs |