.
Zinātniski pētnieciskā darba metodoloģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:09.05.2024 14:44:53
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | JF_491 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Tiesību zinātnes | Mērķauditorija: | Tiesību zinātne; Civilā un militārā aizsardzība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Aivars Stankevičs | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 12 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 24 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 2 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 4 | ||||
Kopā kontaktstundas | 12 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Informācijpratība (Spēja atrast, atlasīt, novērtēt, pārvaldīt un izmantot informāciju, kas nepieciešama zinātniski pētnieciskā darba veikšanai). | ||||||||
Mērķis: | Sniegt studējošajiem izpratni par zinātniskās pētniecības metodoloģijas jautājumiem, zinātniskās pētniecības metodēm, kā pamatu studiju darbu veikšanai, pētnieciskā procesa gaitu un tā organizāciju, kā arī studiju darbu izstrādes, noformēšanas un aizstāvēšanas pamatprincipiem. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Zinātniskās pētniecības būtība un pētījuma metodoloģijas pamati • Zinātniskās pētniecības process • Pētījuma metodoloģijas jēdzienu skaidrojums • Zinātniskās darba valodas specifika • Pētījumu ētikas principi un akadēmiskais godīgums • Pētījumu veidi | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Pētnieciskā procesa gaita un organizācija • Pētniecības tēmas izvēle, pamatojums • Literatūras izvērtējums un pārskata veidošana • Bibliogrāfisko norāžu veidošana • Datu vākšana un analīze, primārie un sekundārie dati; statistikas dati | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Pētījuma dizains • Pētījuma struktūra un aktualitāte • Pētījuma hipotēze vai pētījuma jautājums • Pētījuma mērķis un uzdevumi • Pētījuma metodes izvēle un pamatošana | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
4 | Kvantitatīvā un kvalitatīvā pieeja pētniecībā • Kvantitatīvās pētniecības metodes un to izmantošanas iespējas • Kvalitatīvās pētniecības metodes un to izmantošanas priekšnosacījumi • Kvantitatīvo un kvalitatīvo pētniecības metožu kombinēta izmantošana | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Informācijas (datu) ieguves metodes pētījumā • Dokumentu izpēte • Aptaujas metodes pētījumā • Intervija • Ekspertu aptauja • Novērošana • Eksperiments | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
6 | Pētniecības darbu izstrāde, noformēšana un aizstāvēšana • Pētniecības darba pieteikuma sagatavošana • Pētniecības darba izstrādāšanas procesa posmi • Pētniecības darba noformējums, atbilstoši metodiskajiem noteikumiem • Pētniecības darba aizstāvēšana | Lekcijas | 3.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Zinātniskās pētniecības būtība un pētījuma metodoloģijas pamati • Zinātniskās pētniecības process • Pētījuma metodoloģijas jēdzienu skaidrojums • Zinātniskās darba valodas specifika • Pētījumu ētikas principi un akadēmiskais godīgums • Pētījumu veidi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Pētnieciskā procesa gaita un organizācija • Pētniecības tēmas izvēle, pamatojums • Literatūras izvērtējums un pārskata veidošana • Bibliogrāfisko norāžu veidošana • Datu vākšana un analīze, primārie un sekundārie dati; statistikas dati | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
3 | Pētījuma dizains • Pētījuma struktūra un aktualitāte • Pētījuma hipotēze vai pētījuma jautājums • Pētījuma mērķis un uzdevumi • Pētījuma metodes izvēle un pamatošana | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Kvantitatīvā un kvalitatīvā pieeja pētniecībā • Kvantitatīvās pētniecības metodes un to izmantošanas iespējas • Kvalitatīvās pētniecības metodes un to izmantošanas priekšnosacījumi • Kvantitatīvo un kvalitatīvo pētniecības metožu kombinēta izmantošana | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
5 | Informācijas (datu) ieguves metodes pētījumā • Dokumentu izpēte • Aptaujas metodes pētījumā • Intervija • Ekspertu aptauja • Novērošana • Eksperiments | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
6 | Pētniecības darbu izstrāde, noformēšana un aizstāvēšana • Pētniecības darba pieteikuma sagatavošana • Pētniecības darba izstrādāšanas procesa posmi • Pētniecības darba noformējums, atbilstoši metodiskajiem noteikumiem • Pētniecības darba aizstāvēšana | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studējošie grupā izstrādā patstāvīgo darbu (viena patstāvīgā darba apakštēma katram studējošajam) par kādu no studiju kursā apskatītām tēmām un publiski prezentē izstrādātā darba rezultātus. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Vērtēšanas kritēriji sastāv no trīs komponentēm (Gala vētējumu veidos: dalība un aktivitātes 25%; veikti visi patstāvīgie darbi 25%; sekmīgi nokārtots eksāmens 50%): • Studējošā dalība un aktivitāte kontaktnodarbībās (lekcijās un praktiskajās nodarbībās). Studējošais, kurš ir apmeklējis mazāk par pusi no kontaktnodarbībām netiek pielaists pie gala pārbaudījuma – eksāmena. • Noteiktā laikā un kvalitātē veikti visi patstāvīgie darbi. Studējošais, kurš noteiktā laikā nav izpildījis patstāvīgā darba uzdevumus vai ir ieguvis nepietiekamu vērtējumu patstāvīgajā darbā, netiek pielaists pie gala pārbaudījuma – eksāmena. • Gala pārbaudījums – eksāmens (rakstisks). Eksāmena rezultātus vērtē 10 ballu skalā. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Apgūstot studiju kursu, studējošajam veidojas izpratne par būtiskākajiem pētniecības aspektiem, zinātniskās pētniecības ētikas principiem, pētījuma veidiem, pētniecības metodēm, instrumentiem un to pielietojumu darbā. | ||||||||
Prasmes: | Studējošais prot studiju kursā iegūtās teorētiskās zināšanas pielietot praksē, analizēt pētnieciskos darbus, noteikt zinātniskās kategorijas, izvirzīt pētniecības mērķi un organizēt pētījuma norisi, iegūt, apkopot un analizēt pētījumam nepieciešamos datus, noformēt un prezentēt pētījuma rezultātus. | ||||||||
Kompetences: | Pabeidzot studiju kursu, studējošais spēs patstāvīgi veikt praktisku pētījumu, atpazīt metodoloģijas kļūdas un analizēt zinātnisko literatūru. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Mārtinsone, K., Pipere, A., Kamerāde, D. Pētniecība. Teorija un prakse. Rīga: RaKa, 2016. 546 lpp. | ||||||||
2 | Kristapsone, S. Zinātniskā pētniecība studiju procesā. Rīga: Biznesa augstskola Turība, 2014. 352 lpp. | ||||||||
3 | Pētnieciskā darba izstrādes, noformēšanas un aizstāvēšanas metodiskie noteikumi. Rīga: RSU JF Dome, 2021. gada 17. jūnija sēde, Protokols Nr. 8-3-1/13/2021 | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Eko, U. Kā uzrakstīt diplomdarbu. Rīga: Jāņa Rozes apgāds, 2006. 319 lpp. | ||||||||
2 | Mārtinsone, K. Ievads pētniecībā: stratēģijas, dizaini, metodes. Rīga: RaKA, 2011. 284 lpp. |