Pārlekt uz galveno saturu

Zinātniski pētnieciskā darba metodoloģija

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:8.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:14.08.2024 08:45:50
Par studiju kursu
Kursa kods:JF_491LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Tiesību zinātnesMērķauditorija:Civilā un militārā aizsardzība; Tiesību zinātne
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Kitija Bite
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Sociālo zinātņu fakultāte
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Dzirciema iela 16, Rīga, szfatrsu[pnkts]lv
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)12Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas24
Nodarbības (skaits)4Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas8
Kopā kontaktstundas32
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)4Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas8
Nodarbības (skaits)2Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas4
Kopā kontaktstundas12
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Informācijpratība (Spēja atrast, atlasīt, novērtēt, pārvaldīt un izmantot informāciju, kas nepieciešama zinātniski pētnieciskā darba veikšanai).
Mērķis:
Sniegt studējošajiem izpratni par zinātniskās pētniecības metodoloģijas jautājumiem, zinātniskās pētniecības metodēm, kā pamatu studiju darbu veikšanai, pētnieciskā procesa gaitu un tā organizāciju, kā arī studiju darbu izstrādes, noformēšanas un aizstāvēšanas pamatprincipiem.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
11. tēma. Zinātne. Pētniecība un pētījums. Pētījuma dizainsLekcijas2.00auditorija
22. tēma. Pētījuma posmi. Pētījuma noformēšana. Pētījuma ētika.Lekcijas2.00auditorija
33. tēma. Pētījuma problēma – pētījuma pamats.Lekcijas2.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
44. tēma. Informācijas atlase. Zinātniski ticami avoti. 5. tēma. Tēma un temats. Temata formulēšana. 6. tēma. Pētījuma virzība jeb pētījuma plānsLekcijas1.00auditorija
57. tēma. Ievads jeb pētījuma metodoloģija.Lekcijas2.00auditorija
68. tēma. Zinātniskais rakstības stils. Nodaļu izstrāde pētījumā. Nobeigums – pētījuma rezultāti. 9. tēma. 9. tēma. Pētījuma rezultātu prezentēšanaLekcijas3.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
11. tēma. Zinātne. Pētniecība un pētījums. Pētījuma dizainsLekcijas1.00auditorija
22. tēma. Pētījuma posmi. Pētījuma noformēšana. Pētījuma ētika.Lekcijas0.50auditorija
33. tēma. Pētījuma problēma – pētījuma pamats.Lekcijas0.50auditorija
Nodarbības1.00auditorija
44. tēma. Informācijas atlase. Zinātniski ticami avoti. 5. tēma. Tēma un temats. Temata formulēšana. 6. tēma. Pētījuma virzība jeb pētījuma plānsLekcijas0.50auditorija
57. tēma. Ievads jeb pētījuma metodoloģija.Lekcijas0.50auditorija
68. tēma. Zinātniskais rakstības stils. Nodaļu izstrāde pētījumā. Nobeigums – pētījuma rezultāti. 9. tēma. 9. tēma. Pētījuma rezultātu prezentēšanaLekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Studentiem obligāti apgūstami materiāli e-studijās. Kursa laikā studentu zināšanas tiek pārbaudītas regulāri – kontroldarbi, darbs grupās, aktivitāte semināros. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
50% obligāts apmeklējums – 20%. Dalība grupu darbā – 20%. Sekmīgi nokārtots noslēguma tests – 20%. Individuāls mājas darbs [pētnieciskā darba ievads] – 20%. Rakstisks eksāmens – 20%. Eksāmenu kārto tie studenti, kuri izpildījuši kursa prasības. Studiju kursa gala vērtējums veido vidējā atzīme.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Studiju rezultāti
Zināšanas:- nosauc un raksturo zinātnes nozares Latvijā; - nosauc pētījuma dizaina veidus; - sakārto loģiskā secībā pētījuma posmus; - izklāsta Metodisko noteikumu nosacījumus pētījuma noformēšanas pamatprasībām; - identificē akadēmiskā godīguma veidus; - nosauc 4 juridiskās problēmas veidus un raksturo katru no tiem; - definē avotu veidus un to atrašanas iespējas zinātniski ticamiem avotiem; - apraksta tēmas un temata atšķirības; - reproducē satura nodaļu loģiskumu no parauga; - identificē pētījuma metodoloģijas 11 elementus; - nosauc metodes un tiesību normu interpretācijas metodes, prot tās rakturot; - apraksta zinātniskā rakstības stila būtību; - nosauc citu rakstības stilu pazīmes; - apraksta pētnieciskā darba nobeiguma būtību; - apkopo pētījuma rezultātus no parauga; - atpazīst pētījuma rezultāta prezentēšanas posmus..
Prasmes:- izskaidro un argumentē pētījuma dizaina izvēli tiesību zinātnes pētījumiem; - skaidro un pamato pētījuma posmu pēctecības nepieciešamību; - izskaidro Metodisko noteikumu būtību un atpazīst kļūdas to neievērošanā; - atpazīst akadēmiskā godīguma pārkāpumus praktiskās situācijās; - identificē juridiskās problēmas veidu konkrētā situācijā; - atpazīst un prot atrast zinātniski ticamus avotus; - prot formulēt tēmas un temata nosaukumus piemēros; - prot formulēt vienkāršu satura rādītāju no parauga; - prot izskaidrot metodoloģijas izmantošanu studiju darbā I; - prot pareizā secībā izkārtot metodoloģijas elementus un spēj raksturot šo kārtību; - spēj raksturot atšķirības metodēm un tiesību normu interpretācijas metodēm; - atpazīst tekstā zinātnisko rakstības stilu; - spēj izskaidrot pētnieciskā darba nobeiguma veidošanās mehānismu; - spēj no parauga atlasīt pētījuma rezultātus, kas virzāmi prezentācijai; - prot identificēt svarīgākos pētījuma rezultātus, kas raksturo tematu; - spēj prezentācijas paraugā (PPTX) izkārtot nobeiguma saturu; - prot darboties komandē, diskutēt argumentēt pētījuma rezultātu prezentēšanu.
Kompetences:- risina praktiskus akadēmiskā godīguma pārkāpumus un nepieļau tos savā darbībā; - apraksta konkrētu juridisko problēmu savam tematam; - prot atrast un izmantot zinātniski ticamus avotus savam tematam; - plāno un apraksta pētījuma metodoloģiju izvēlētajam tematam; - modificē metodes un tiesību normu interpretācijas metodes savam pētnieciskā darba tematam; - prot noformēt pētniecisko darbu, atbilstoši Metodisko noteikumu prasībām; - analizē svešu tekstu, atrodot metodoloģijas kļūdas un tās labojot; - praktiski prot prezentēt pētnieciskā darba rezultātus, izmantojot paraugu (PPTX).
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Mārtinsone, K., Pipere, A., Kamerāde, D. Pētniecība. Teorija un prakse. Rīga: RaKa, 2016. 546 lpp.
2Kristapsone, S. Zinātniskā pētniecība studiju procesā. Rīga: Biznesa augstskola Turība, 2014. 352 lpp.
3Pētnieciskā darba izstrādes, noformēšanas un aizstāvēšanas metodiskie noteikumi. Rīga: RSU JF Dome, 2021. gada 17. jūnija sēde, Protokols Nr. 8-3-1/13/2021
Papildu literatūra
1Eko, U. Kā uzrakstīt diplomdarbu. Rīga: Jāņa Rozes apgāds, 2006. 319 lpp.
2Mārtinsone, K. Ievads pētniecībā: stratēģijas, dizaini, metodes. Rīga: RaKA, 2011. 284 lpp.