.
Pēdu un objektu meklēšana, fiksēšana un izņemšana notikuma vietā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:23.05.2024 13:21:51
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | JF_522 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 8.00 | ECTS: | 12.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Tiesību zinātnes; Kriminālistika un operatīvās darbības teorija | Mērķauditorija: | Civilā un militārā aizsardzība; Tiesību zinātne | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Aelita Zīle | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 48 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 96 | ||||
Nodarbības (skaits) | 16 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 32 | ||||
Kopā kontaktstundas | 128 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 16 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 32 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 48 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Nepieciešamas priekšzināšanas Kriminālprocesā, Kriminālistikas tehnikā. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt teorētiskās zināšanas un nostiprināt praktiskās iemaņas, drošības pasākumu ievērošanai, nepieļaujot kontaminācijas riskus notikuma vietas apskatē. Sniegt teorētiskās zināšanas par pēdu veidošanās dabaszinātnisko pamatu un pēdu veidošanās mehānismu. Sniegt teorētiskās zināšanas un nostiprināt praktiskās iemaņas darbā ar dažāda veida lietiskajiem pierādījumiem notikuma vietā, veicot to meklēšanu, fiksēšanu, izņemšanu un dažāda veida salīdzinošo paraugu izņemšanā, pielietojot tam nepieciešamos tehniskos līdzekļus un materiālus. Sniegt teorētiskās zināšanas un nostiprināt praktiskās iemaņas personu kriminālistiskā raksturojuma izveidē un fotoattēlu ieguvē. Sniegt teorētiskās zināšanas un nostiprināt praktiskās iemaņas kriminālistiskajā identifikācijā un diagnostikā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Drošības pasākumi notikuma vietā. 1.1 Individuālie aizsardzības līdzekļi. 1.2. Kontaminācijas riski notikuma vietā. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Pēdas un objekti notikuma vietā. 2.1. Pēdu veidošanās mehānisms un pēdu iedalījums. 2.2. Pēdu un objektu meklēšanas, fiksēšanas un izņemšanas tehniskie līdzekļi un metodes. 2.3. Digitālās iespējas pēdu un objektu fiksēšanā. 2.4. Vāji redzamu un latentu pēdu vizualizēšanas metodes. | Lekcijas | 5.00 | auditorija | |||||
3 | Trasoloģija. 3.1.Trasoloģijas jēdziens un nozīme noziedzīga nodarījuma atklāšanā. 3.2.Trasoloģijas dabaszinātniskais pamats, pēdu izveides pamatnosacījumi, pēdu klasifikācija un izplatītākie trasoloģisko pēdu veidi. 3.3. Homeoskopisko, mehanohomisko, mehanoskopisko un dzīvnieku pēdu meklēšana, fiksēšana un izņemšana. 3.4. Atsevišķu vāji redzamu vai latentu trasoloģisko pēdu vizualizēšanas metodes un vizulalizēšana notikuma vietā. 3.5. Objektu ar trasoloģiskām pēdām iesaiņošanas nosacījumi. | Lekcijas | 9.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||||
4 | Mikroobjekti. 4.1. Mikroobjektu jēdziens un iedalījums. 4.2.Mikroobjektu meklēšana, fiksēšana un izņemšana. 4.3 Atsevišķu mikroobjektu izņemšanas un iesaiņošanas nosacījumi. 4.4. Objektu ar mikroobjektiem izņemšanas un iesaiņošanas nosacījumi. | Lekcijas | 3.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | Daktiloskopija. 5.1.Daktiloskopijas jēdziens un nozīme noziedzīga nodarījuma atklāšanā. 5.2.Cilvēka ādas uzbūve un tās īpatnības. 5.3.Papillārlīniju rakstu pēdu meklēšana, fiksēšana un izņemšana. 5.4. Vāji redzamu un latentu papillārlīniju rakstu pēdu vizualizēšanas metodes un vizualizēšana notikuma vietā. 5.5.Objektu ar papillārliniju rakstu pēdām iesaiņošanas nosacījumi. 5.6. Personas daktiloskopiskās kartes izgatavošana. | Lekcijas | 6.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
6 | Ballistika. 6.1.Ieroču jēdziens, to klasifikācija un krimināltiesiskais raksturojums. 6.2.Kriminālistiskā ballistika un tās risināmie jautājumi. 6.3.Šaujamieroča un munīcijas jēdziens, to pazīmes. 6.4.Šaujamieroču un munīcijas klasifikācija. 6.5.Šāviena pēdas un to iedalījums 6.7. Šāviena pēdu meklēšana, fiksēšana un izņemšana. 6.8.Šaujamieroču un munīcijas izņemšana un iesaiņošanas nosacījumi. | Lekcijas | 5.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||||
7 | Bioloģiskās pēdas. 7.1. Bioloģiskās pēdas un to iedalījums. 7.2. Asins pēdas un to veidi. Asins pēdu meklēšana, fiksēšana un izņemšana. 7.3. Spermas pēdas meklēšana, fiksēšana un izņemšana. 7.4. Siekalu un krēpu pēdu, meklēšana, fiksēšana un izņemšana. 7.5. Sviedru pēdu meklēšana, fiksēšana un izņemšana. 7.6. Objektu ar bioloģiskajām pēdām iesaiņošanas un uzglabāšanas nosacījumi. | Lekcijas | 5.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
8 | Odoroloģija. 8.1.Kriminālistiskās odoroloģijas jēdziens un nozīme noziedzīgu nodarījumu atklāšanā. 8.2.Smaržas un smaržu pēdu jēdziens, smaržu konservācija. 8.3.Cilvēka smaržu pēdu meklēšana un izņemšanas nosacījumi. 8.4. Obektu ar smaržu pēdām izņemšanas nosacījumi. 8.5.Odoroloģiskās izpētes process - izpētes priekšmets, izpētes objekts, izpētes līdzekļi un metodes, izpētes subjekts. 8.6. Salīdzinošā parauga izņemšana. | Lekcijas | 5.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
9 | Kriminālistiskājā identifikācijā un diagnostikā pielotajāmās informācijas sistēmas un to iespējas. | Lekcijas | 6.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
10 | Personu kriminālistiskā raksturojuma izveide un fotoattēlu ieguve. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Drošības pasākumi notikuma vietā. 1.1 Individuālie aizsardzības līdzekļi. 1.2. Kontaminācijas riski notikuma vietā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Pēdas un objekti notikuma vietā. 2.1. Pēdu veidošanās mehānisms un pēdu iedalījums. 2.2. Pēdu un objektu meklēšanas, fiksēšanas un izņemšanas tehniskie līdzekļi un metodes. 2.3. Digitālās iespējas pēdu un objektu fiksēšanā. 2.4. Vāji redzamu un latentu pēdu vizualizēšanas metodes. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Trasoloģija. 3.1.Trasoloģijas jēdziens un nozīme noziedzīga nodarījuma atklāšanā. 3.2.Trasoloģijas dabaszinātniskais pamats, pēdu izveides pamatnosacījumi, pēdu klasifikācija un izplatītākie trasoloģisko pēdu veidi. 3.3. Homeoskopisko, mehanohomisko, mehanoskopisko un dzīvnieku pēdu meklēšana, fiksēšana un izņemšana. 3.4. Atsevišķu vāji redzamu vai latentu trasoloģisko pēdu vizualizēšanas metodes un vizulalizēšana notikuma vietā. 3.5. Objektu ar trasoloģiskām pēdām iesaiņošanas nosacījumi. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
4 | Mikroobjekti. 4.1. Mikroobjektu jēdziens un iedalījums. 4.2.Mikroobjektu meklēšana, fiksēšana un izņemšana. 4.3 Atsevišķu mikroobjektu izņemšanas un iesaiņošanas nosacījumi. 4.4. Objektu ar mikroobjektiem izņemšanas un iesaiņošanas nosacījumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||||
5 | Daktiloskopija. 5.1.Daktiloskopijas jēdziens un nozīme noziedzīga nodarījuma atklāšanā. 5.2.Cilvēka ādas uzbūve un tās īpatnības. 5.3.Papillārlīniju rakstu pēdu meklēšana, fiksēšana un izņemšana. 5.4. Vāji redzamu un latentu papillārlīniju rakstu pēdu vizualizēšanas metodes un vizualizēšana notikuma vietā. 5.5.Objektu ar papillārliniju rakstu pēdām iesaiņošanas nosacījumi. 5.6. Personas daktiloskopiskās kartes izgatavošana. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
6 | Ballistika. 6.1.Ieroču jēdziens, to klasifikācija un krimināltiesiskais raksturojums. 6.2.Kriminālistiskā ballistika un tās risināmie jautājumi. 6.3.Šaujamieroča un munīcijas jēdziens, to pazīmes. 6.4.Šaujamieroču un munīcijas klasifikācija. 6.5.Šāviena pēdas un to iedalījums 6.7. Šāviena pēdu meklēšana, fiksēšana un izņemšana. 6.8.Šaujamieroču un munīcijas izņemšana un iesaiņošanas nosacījumi. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||||
7 | Bioloģiskās pēdas. 7.1. Bioloģiskās pēdas un to iedalījums. 7.2. Asins pēdas un to veidi. Asins pēdu meklēšana, fiksēšana un izņemšana. 7.3. Spermas pēdas meklēšana, fiksēšana un izņemšana. 7.4. Siekalu un krēpu pēdu, meklēšana, fiksēšana un izņemšana. 7.5. Sviedru pēdu meklēšana, fiksēšana un izņemšana. 7.6. Objektu ar bioloģiskajām pēdām iesaiņošanas un uzglabāšanas nosacījumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
8 | Odoroloģija. 8.1.Kriminālistiskās odoroloģijas jēdziens un nozīme noziedzīgu nodarījumu atklāšanā. 8.2.Smaržas un smaržu pēdu jēdziens, smaržu konservācija. 8.3.Cilvēka smaržu pēdu meklēšana un izņemšanas nosacījumi. 8.4. Obektu ar smaržu pēdām izņemšanas nosacījumi. 8.5.Odoroloģiskās izpētes process - izpētes priekšmets, izpētes objekts, izpētes līdzekļi un metodes, izpētes subjekts. 8.6. Salīdzinošā parauga izņemšana. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
9 | Kriminālistiskājā identifikācijā un diagnostikā pielotajāmās informācijas sistēmas un to iespējas. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
10 | Personu kriminālistiskā raksturojuma izveide un fotoattēlu ieguve. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Darbs ar e-studijās ievietotajiem materiāliem un speciālo literatūru, darbs ar interneta resursiem, pārrunas, diskusijas, konsultācijas. Astoņu prakstisku uzdevumu izpilde. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Aktīva līdzdalība lekcijās un praktiskajās nodarbībās sastāda 30%, astoņi prakstiskie uzdevumi sastāda 40% (katrs uzdevums ir 5%), rakstisks eksāmens sastāda 30% no studiju kursa vērtējuma. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Students spēs demonstrēt studiju kursā apgūtās pamata un specializētās zināšanas, no kurām daļa zināšanu atbilst attiecīgās zinātnes nozares augstāko sasniegumu līmenim. Students iegūs teorētiskās zināšanas drošības pasākumu ievērošanā notikuma vietā. Students spēs demonstrēt teorētieskās zināšanas par pēdu veidošanās dabaszinātnisko pamatu un to veidošanās mehānismu. Students iegūs teorētiskās zināšanas par nepieciešamo tehnisko līdzekļu un materiālu pielietošanu dažāda veida lietisko pierādījumu meklēšanā, fiksēšanā, izņemšanā un dažāda veida salīdzinošo paraugu izņemšanā. Students iegūs teorētiskās zināšanas personas kriminālistiskā raksturojuma izveidē un fotoattēlu ieguvē. Students spēs demonstrēt teorētieskās zināšanas kriminālistiskajā identifikācijā un diagnostikā. | ||||||||
Prasmes: | Apgūstot kursu, students spēs pastāvīgi strukturēt savu mācīšanos, analizēt savu zināšanu līmeni un to racionāli papildināt, atlasīt un izvērtēt literatūras avotus un spēj izkopt zinātniski-pētnieciskās iemaņas. Students spēs pielietot zinātnisku pieeju un praktiskās iemaņas dažāda veida lietisko pierādījumu meklēšanā, fiksēšanā un izņemšanā, pielietojot nepieciešamos tehniskos līdzekļus un materiālus, ievērojot drošības pasākumus un nepieļaujot kontaminācijas riskus. Atbilstoši notikuma vietas apskatē izņemtajiem lietiskajiem pierādījumiem, students spēs izņemt salīdzinošo materiālu. Students spēs pastāvīgi izveidot personas kriminālistisko raksturojumu un iegūt identifikācijas fotoattēlus. Students spēs pielietot zinātnisku pieeju un praktiskās iemaņas kriminālistiskajā identifikācijā un diagnostikā. | ||||||||
Kompetences: | Students, izmantojot iegūtās teorētiskās zināšanas un prasmes, spēs ievērot drošības pasākumus notikuma vietā, nepieļaujot kontaminācijas riskus. Students, pielietojot iegūtās teorētiskās zināšanas un prasmes, spēs patstāvīgi pieņemt argumentētu lēmumu par materiāli-tehniskās bāzes izvēli dažāda veida lietisko pierādījumu meklēšanā, fiksēšanā, izņemšanā un salīdzinošā materiāla izņemšanā. Pielietojot teorētiskās zināšanas un praktiskās iemaņas, students patstāvīgi protīs izveidot personas kriminālistisko raksturojumu un iegūt identifikācijas fotoattēlus. Students spēs pielietot zinātnisku pieeju un praktiskās iemaņas, pieņemot argumentētu lēmumu kriminālistiskajā identifikācijā un diagnostikā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Grieznis, P. Praktiskā kriminālistika. Rīga,“Likuma vārdā”, 2000. (akceptējams izdevums) | ||||||||
2 | Konovalovs, J. Vielas kā noziedzīga nodarījuma pēdas. Rīga, SIA ,,Petrovskis un Ko”, 2007. (akceptējams izdevums) | ||||||||
3 | Kriminālistika. 1.d. Kriminālistiskā tehnika. Mācību grāmata, I daļa, IV izdevums. Autoru grupa profesora A. Kavaliera vadībā. Rīga, Latvijas Policijas akadēmija, 2003. (akceptējams izdevums) | ||||||||
4 | Robinson, E.M. Introduction to Crime Scene Photography. Elsevier, 2013. | ||||||||
5 | Valsts policijas Kriminālistikas pārvalde. Notikuma vietas apskates eksperta rokasgrāmata. Rīga, 2014. | ||||||||
6 | Valsts policijas Kriminālistikas pārvalde. Tiesu ekspertīze un noziedzīga nodarījuma notikuma vietas apskate. Vadlīnijas ekspertīžu noteikšanai un darbam notikuma vietā. Rīga, 2015. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Čentoricka, M. Pirkstu pēdu atklāšanas un izņemšanas līdzekļi un metodes. Rīga, Latvijas Vēstnesis, 2002. | ||||||||
2 | Daktiloskopija. Aut. kol. O. Arājs, M. Čentoricka, S. Silarāja, A. Evardsons. Rīga, Latvijas Vēstnesis, 2005. | ||||||||
3 | Konovalovs, J., Kļaviņa, Z. Kriminālistiskā odoroloģija (cilvēka smaržu pēdas). Rīga: SIA "Petrovskis un Ko”, 2003. | ||||||||
4 | Rekomendācijas lietisko pierādījumu izņemšanai notikuma vietas apskates laikā. Rīga: Valsts tiesu ekspertīžu birojs, 2005. | ||||||||
5 | Tetetris, O. Tiesu medicīnas esence. Rīga: Apgāds "Rasa ABC”, 2004. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | European Network of Forensic Science Institutes (ENFSI) |