Pārlekt uz galveno saturu

Patopsiholoģijas pamati

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:01.08.2024 09:08:16
Par studiju kursu
Kursa kods:KF_041LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Psiholoģija; Klīniskā psiholoģijaMērķauditorija:Psiholoģija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Ieva Pakse
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Dzirciema iela 16, Rīga, szfatrsu[pnkts]lv
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)8Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas16
Nodarbības (skaits)8Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas16
Kopā kontaktstundas32
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)2Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas4
Kopā kontaktstundas16
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Personības psiholoģija, Attīstības psiholoģija.
Mērķis:
Veidot izpratni par patopsiholoģiju kā psiholoģijas apakšvirzienu, tās tematiku, izmantotajiem jēdzienim un specifiku. Veidot izpratni par psiholoģisko procesu izmaiņām, pataloģisku izmaiņu gadījumos.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Abnormāla uzvedība - vēsture, izpētes metodoloģija un metodesLekcijas1.00auditorija
2Bērnu un pusaudžu patopsiholoģija - garīgā atpalicība, epilepsija, šizofrēnija, depresija, trauksme, autisms, neirozes un psihosomatiskas saslimšanas, psihopātija, uzmanības deficīts, hiperaktivitāteLekcijas2.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
3Patopsiholoģija un kognitīvie procesi - uzmanības, uztveres, atmiņas, domāšanas traucējumiLekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
4Patopsiholoģija un afekts - emocionālās un gribas sfēras traucējumi. Afektīvas psihozes.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
5Patoloģiskas personības raksturojumsLekcijas1.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
6Psiholoģiskās konsultēšanas un izvērtēšanas nozīme darbā ar psihopatoloģijāmLekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
7Biopsihosociālais modelis un aprūpe multidisciplinārā komandā. Ētiskie aspekti darbā ar cilvēkiem ar psihiskiem traucējumiem.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Abnormāla uzvedība - vēsture, izpētes metodoloģija un metodesLekcijas1.00auditorija
2Bērnu un pusaudžu patopsiholoģija - garīgā atpalicība, epilepsija, šizofrēnija, depresija, trauksme, autisms, neirozes un psihosomatiskas saslimšanas, psihopātija, uzmanības deficīts, hiperaktivitāteLekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
3Patopsiholoģija un kognitīvie procesi - uzmanības, uztveres, atmiņas, domāšanas traucējumiLekcijas1.00auditorija
4Patopsiholoģija un afekts - emocionālās un gribas sfēras traucējumi. Afektīvas psihozes.Lekcijas1.00auditorija
5Patoloģiskas personības raksturojumsLekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
7Biopsihosociālais modelis un aprūpe multidisciplinārā komandā. Ētiskie aspekti darbā ar cilvēkiem ar psihiskiem traucējumiem.Lekcijas1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Patstāvīga sagatavošanās pirms un aktīva līdzdalība nodarbībās. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
Aktīva līdzdalība nodarbībās (15%) Pareizi atbildēti mazie pārbaudes darbi katras nodarbības sākumā (15%) Individuāli veikta rakstiska gadījuma analīze (30%) Eksāmens (40%)
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Studiju rezultāti
Zināšanas:Spēj klasificēt psihiskās attīstības slimības, to simptomātiku, izpausmes un raksturot to veidošanās procesu biopsihosociālā modeļa kontekstā. Spēj aprakstīt izpētes metodes psihiskās attīstības traucējumu izvērtēšanai. Spēj izvērtēt ētiskos aspektus darbā ar cilvēkiem ar psihiskās attīstības traucējumiem.
Prasmes:Spēj pielietot zināšanas, lai formulētu indivīda kognitīvo, afektīvo un uzvedības procesu patopsiholoģiju. Spēj formulēt psihologa profesionālās darba robežas multidisciplinārā komandā.
Kompetences:Spēj izmantot apgūtās zināšanas, lai atbilstoši traucējuma specifikai, izvēlētos izpētes un konsultēšanas metodes. Spēj patstāvīgi aprakstīt un noteikt psihologa kompetences robežas darbā ar indivīdiem ar psihiskās attīstības traucējumiem.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Butcher, J. N., Hooley, J. M., Mineka, S. M., & Nock, M. K. (2017). Abnormal Psychology. Pearson Higher Ed USA.
2Andrew S. Davis, P. (2013). Psychopathology of Childhood and Adolescence : A Neuropsychological Approach. Springer Publishing Company.
3Oyebode, F. (2018). Sims' Symptoms in the Mind: Textbook of Descriptive Psychopathology, 6th edition. Edinburgh: Elsevier.
Papildu literatūra
1Liepiņa, S. (2003). Speciālā psiholoģija. RaKa.