.
Kā atpazīt un apkarot dezinformāciju?
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:27.03.2024 10:33:23
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | KF_044 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Komunikācijas zinātne; Komunikācijas teorija | Mērķauditorija: | Informācijas un komunikācijas zinātne | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Lāsma Šķestere | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 20 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Pamata zināšanas par komunikāciju, sabiedriskajām attiecībām vai žurnālistiku. | ||||||||
Mērķis: | Katrs indivīds un sabiedrība kopumā ir atkarīga no informācijas, balstoties, uz kuru tā var pieņemt sev būtiskus lēmumus. Taču, vai visai informācijai, ar kuru mēs ikdienā sastopamies, var uzticēties? Kādam var šķist, ka mūsdienās, kad pieejami tik daudzveidīgi informācijas avoti, manipulācijas ar sabiedrisko domu un dezinformācija ir neiespējama, taču šodienas kontekstā tā ir kļuvusi vēl jo aktuālāka, nonākot lielas izvēles priekšā: ko lasīt un skatīties, kam uzticēties. Šajā kursā studenti iepazīsies ar daudzveidīgām informācijas manipulācijas formām, ar psiholoģiskiem faktoriem, kas padara cilvēkus neaizsargātus pret dezinformāciju un sazvērestības teorijām. Studenti attīstīs zināšanas, kā atpazīt un reaģēt uz maldīgiem uzskatiem digitālajā vidē. Šis kurss ietver praktiskus mācību vingrinājumus un simulācijas spēli, lai stiprinātu kritiskās domāšanas prasmes. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads kursā. Kas ir patiesība; viltus ziņas; faktu pārbaude; kognitīvā novirze; loģiskās kļūdas un patiesības šķirošana? | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Viltus uzskatu psiholoģija. Neobjektivitāte informācijas atklāšanā, apstrādē un interpretācijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Plašsaziņas līdzekļu atspoguļojums un faktu pārbaude. Individuāls uzdevums: no kurienes es saņemu ziņas? | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Sazvērestības teorijas: cēloņi un sekas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Dezinformācijas pielietojumi. Grupas piešķiršana. Gadījuma izpētes analīze (grupu darbs 3-4 studenti). Studentiem tiks lūgts uzrakstīt gadījuma izpētes aprakstu un sagatavot prezentāciju par to. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Baumas, sociālie mediji un tiešsaistes dezinformācija. Viltus ziņu, dezinformācijas izaicinājuma risināšana digitālajā laikmetā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Atbildes uz dezinformāciju: iet un neiet. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Praktiskais seminārs dezinformācijas atklāšanā (vizuālo pierādījumu pārbaude, ģeogrāfiskā atrašanās vieta, uzlabotas meklēšanas metodes). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Simulācijas spēles I daļa. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Simulācijas spēles II daļa. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Patstāvīgais darbs: lekcijās un semināros iegūto zināšanu izmantošana dezinformācijas atklāšanā un iespējamās stratēģijas izvēlē, tās apkarošanai. Literatūras studēšana. Analītiskā raksta veidošana. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Gala atzīme ir atkarīga no individuāliem uzdevumiem, grupu uzdevumiem, praktiskiem uzdevumiem un snieguma simulācijas spēlē. 2 atsevišķi analītiskie raksti: “Kur es varu iegūt jaunumus?” (20%); “Mīta attīstība” (40%); 1 grupas analīze: “Dezinformācijas pielietošana” (20%); sniegums simulācijas spēlē (20%) = 100% kopā. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti spēs: - Izprast galveno jēdzienu dezinformācija, viltus ziņas lietojumu; - Izprast ziņu mediju un informācijas spēku; - Noteikt īstu ziņu galvenās īpašības: pārbaudi, atbildību, neatkarību un vairākas perspektīvas; - Novērtēt ziņu un citas informācijas avotu ticamību un precizitāti; - Dekonstruēt ziņu stāstus; - Izmantot ziņas un citu informāciju, lai cīnītos pret dezinformāciju. | ||||||||
Prasmes: | - Daudznozaru komandas veidošana un sadarbība; - Sarežģītu problēmu risināšana; - Spēja sazināties, lai radītu sarežģītu problēmu risinājumus. | ||||||||
Kompetences: | - Spēja pārbaudīt un kritiski pārskatīt medijus, īpaši digitālo mediju saturu; - individuāli un grupās apkopot, apspriest un prezentēt ar tēmu saistītās problēmas; - pielietot teorētiskās zināšanas praksē. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Vraga, Emily K., Bode, Leticia (2020). “Defining Misinformation and Understanding its Bounded Nature: Using Expertise and Evidence for Describing Misinformation.” Political Communication 37(1): 136–144. | ||||||||
2 | Li, Jianing, Wagner Michael (2020). “The Value of Not Knowing: Partisan Cue-Taking and Belief Updating of the Uninformed, the Ambiguous, and the Misinformed.” Journal of Communication 70(5): 646–669. | ||||||||
3 | Gillian Murphy, Elizabeth F. Loftus, Rebecca Hofstein Grady, Linda J. Levine, and Ciara M. Greene (2019). “False Memories for Fake News During Ireland’s Abortion Referendum.” Psychological Science | ||||||||
4 | Cass R. Sunstein and Adrian Vermeule (2009). “Conspiracy Theories: Causes and Cures.” Journal of Political Philosophy 17(2): 202–227. | ||||||||
5 | J. Eric Oliver and Thomas J. Wood (2014). “Conspiracy Theories and the Paranoid Style(s) of Mass Opinion.” American Journal of Political Science 58(4): 952–966. | ||||||||
6 | Oscar Barrera, Sergei Guriev, Emeric Henry, and Ekaterina Zhuravskaya (2020). “Facts, alternative facts, and fact checking in times of post-truth politics.” Journal of Public Economics 182: 104123. | ||||||||
7 | Marwick, Alice, and Rebecca Lewis. (2017). ”Media manipulation and disinformation online." Pages 1-56 | ||||||||
8 | C. Thi Nguyen. (2018). “Escape the echo chamber.” Aeon, newsletter, April. | ||||||||
9 | Tim Boucher (2018). “Adversarial Social Media Tactics Exposing Red Team Tricks To Empower Blue Team Defenders.” Medium. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Deibert, Ronald J. (2019). “Three Painful Truths About Social Media.” Journal of Democracy 30, no. 1: 25–39. | ||||||||
2 | Read, Max (2020). “5 Theories About Conspiracy Theories.” New York Magazine, February 6. | ||||||||
3 | Stephan Lewandowsky, John Cook, Ullrich Ecker, and Sander van der Linden (2020). “How to Spot COVID-19 Conspiracy Theories.” George Mason University Center for Climate Change Communication. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | A Neuroscientist Explains What Conspiracy Theories Do To Your Brain (Inverse, 2019). |