.
Korpusa analīze
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.09.2024 08:57:15
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | KF_057 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Komunikācijas zinātne; Komunikācijas teorija | Mērķauditorija: | Socioloģija; Psiholoģija; Komunikācijas zinātne; Sociālā antropoloģija; Tiesību zinātne; Sociālā labklājība un sociālais darbs; Sabiedrības veselība; Politikas zinātne; Vadībzinātne; Tiesību zinātne; Uzņēmējdarbības vadība; Informācijas un komunikācijas zinātne; Pedagoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Sergejs Kruks | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 20 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Nav nepieciešamas. | ||||||||
Mērķis: | Iemācīt strādāt ar latviešu valodas korpusiem un interpretēt vārdu nozīmes liela apjoma tekstos. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Korpusa jēdziens. Valodas lietojuma statistiskās likumsakarības. Sketch Engine meklētājs. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Vārdu biežums. Datu normalizācija un relatīvais biežums. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Valodas lietojuma problēmas formulējums, atslēgas vārdu atlase. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
4 | Vārdu biežums (turp.). Konkordance. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Kolokācija. Statistiskā analīze (MI-, MS-, t-vērtības) | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Vārdu nozīmes definīcija: vārdnīcas un korpuss. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
7 | Kolokācija (trup.). Statistiskā analīze (logDice). | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Korpusa statistika (Pīrsona tests hi kvadrātā, Cramer's V, Atlikumi) | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Pētāmo vārdu kolokācijas: kvalitatīvā un kvantitatīvā analīze. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
10 | Pētījuma prezentācija un apspriešana. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studenta specializācijas nozares būtiski apstrīdamo konceptu nozīmes interpretācija, izmantojot latviešu valodas korpusus. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Pārzina korpusus, identificē pētījuma problēmu, formulē hipotēzi, atlasa atslēgas vārdus, atrod un interpretē kolokācijas un konkordances, iegūst un apstrādā statistiskas datus, izdara secinājumus. Patstāvīgais darbs, piedalīšanās nodarbībās, eksāmens. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Spēj atpazīt nozīmes rašanos principus un nozīmes paradigmu pamata atšķirības, pārzinās valodas korpusa veidošanas un lietošanas principus. | ||||||||
Prasmes: | Prot strādāt ar Sketch Engine korpusu programmu, noteikt vārdu biežumus, atrast konkordances un kolokācijas, iegūt un analizēt valodas lietojuma statistisku, interpretēt datus kvalitatīvi un kvantitatīvi. | ||||||||
Kompetences: | Formulē nozares problēmu kā valodas lietojuma problēmu, izvirza hipotēzi, iegūst un interpretē kvalitatīvos un kvantitatīvos datus, izdara secinājumus un izvirza rekomendācijas. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Kruks, S., I. Skulte. (2016). „Politikas izzušana Saeimas diskursā”. Latvijas Zinātņu akadēmijas Vēstis: 49-56. | ||||||||
2 | Kruks, S. (2020). “Uzticības, sadarbības un vienotības konceptu izpratne Nacionālajā attīstības plānā 2021.-2027. gadam”. Akadēmiskā Dzīve 56: 131-147. | ||||||||
3 | McEnery, Tony and Andrew Hardie. (2012). Corpus Linguistics. Method, Theory and Practice. Oxford: Oxford University Press. | ||||||||
4 | Paquot, M. and S. Gries. (2020). Practical Handbook of Corpus Linguistics. Springer. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Barczewska, Shala. (2017). Corpus-Based Analysis of US Press Discourse. Cambridge Scholars Publisher. | ||||||||
2 | Cunningham, Clark D. and Jesse Egbert. (2020). Analyzing legal discourse in the United States. Pp. 462-480 in Friginal E., Hardy J. (eds) The Routledge Handbook of Corpus Approaches to Discourse Analysis. London: Routledge. | ||||||||
3 | Darģis, R., G. Rābante-Buša, I. Auziņa, S. Kruks. (2016). „ParliSearch – a system for large text corpus discourse analysis”. Pp. 115-121 in I. Skadiņa, R. Rozis (eds) Human Language Technologies – The Baltic Perspective. IOS Press. | ||||||||
4 | Gerring, J. (1999). "What Makes a Concept Good? A Criterial Framework for Understanding Concept Formation in the Social Sciences". Polity, Vol.31, No.3, (Spring), pp. 357–393. | ||||||||
5 | Kaal, B., I. Maks and A. van Elfrinkhof. (2014). From Text to Political Positions. Amsterdam: John Benjamins. | ||||||||
6 | Marmor, Andrei and Scott Soames. (2011). Philosophical Foundations of Language and Law. Oxford: Oxford University Press. |