.
Starpdisciplinārā pieeja neatliekamiem medicīniskiem stāvokļiem
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:17.08.2021 15:21:54
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | KPUMTK_003 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Anestezioloģija un reanimatoloģija | Mērķauditorija: | Ārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Marina Šarkele | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Klīnisko prasmju un medicīnisko tehnoloģiju katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, kpumtkrsu[pnkts]lv, +371 67061579 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 2 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 4 | ||||
Nodarbības (skaits) | 7 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 28 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Sekmīgi apgūts studiju programmas “Medicīna” A sadaļas saturs (Neatliekamajā medicīnā; Dzemdniecībā un ginekoloģijā; Anestezioloģijā un reanimatoloģijā). | ||||||||
Mērķis: | Nodrošināt starpdisciplinārās pieejas apguvi biežāko neatliekamo stāvokļu gadījumā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Komandas darbs neatliekamajās situācijās 1. | Lekcijas | 1.00 | MITC | |||||
2 | Komandas darbs neatliekamajās situācijās 2. | Lekcijas | 1.00 | MITC | |||||
3 | Pieaugušo paplašinātais atdzīvināšanas algoritms. Atdzīvināšanas īpatnības dzemdniecībā. Simulācija Nr. 1: pacients uzņemšanas nodaļā/stacionāra nodaļā ar pēkšņu sirdsdarbības apstāšanos. Simulācija Nr. 2: grūtniece ar pēkšņu kardiovaskulāru kolapsu. | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
4 | Traumas pacients. Simulācija Nr. 1: Traumas pacienta izmeklēšana un stāvokļa izvērtēšana uzņemšanas nodaļā. Simulācija Nr. 2: Politraumas pacients pēc ceļa satiksmes negadījuma. | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
5 | Neatliekamas situācijas dzemdniecībā. Masīva asiņošana dzemdniecībā. Smaga preeklampsija. Simulācija Nr. 1: Paciente iestājusies ar paaugstinātu asins spiedienu (180/110 mmHg), pacientei attīstās krampji. Simulācija Nr. 2: Pacientei pēc dzemdībām attīstās masīva asiņošana ar asins zudumu virs diviem litriem. | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
6 | Grūti elpceļi. Neatliekamas elpceļu nodrošināšanas metodes. Anafilaktisks šoks. Simulācija Nr. 1: Pacients ar anafilaktisku šoku. Simulācija Nr. 2: Pacients ar progresējošu elpošanas mazspēju un tūsku balsenes apvidū. Neveiksmīga intubācija. | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
7 | Masīva asiņošana. Hipovolēmisks šoks. Infūzu terapijas pamatprincipi neatliekamajā situācijā. Simulācija Nr. 1: Pacients ar aknu ruptūru un masīvu asins zudumu. Simulācija Nr. 2: Pacients ar traumatisku ekstremitātes amputāciju. | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
8 | Metabolie traucējumi. Elektrolītu un glikozes metabolisma atkarīgi neatliekamie stāvokļi. Simulācija Nr. 1: Pacients ar hipo/hiperkaliēmiju un kardiālu mazspēju/ pacients ar hipo/hipernatriēmiju un neiroloģisko deficītu. Simulācija Nr. 2: Pacients ar ketoacidozi. | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
9 | Simulēts klīnisks gadījums. Darbs komandā. Ieskaite | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Teorētiskā sagatavošanās praktiskajām nodarbībām, ieskaitot arī kursā iekļauto klīnisko prasmju apgūšanai nepieciešamo, izmantojot rekomendētus mācību materiālus (literatūru, videomateriālus utt.). | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Teorētisko zināšanu (mutiska) un klīnisko prasmju (simulētā vidē) vērtēšana. Nodarbību apmeklējums obligāts | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Students spēj: • aprakstīt komandas darba pamatprincipus neatliekamajās situācijās; • izmantot efektīvas komunikācijas tehnikas un paņēmienus; • aprakstīt kardiopulmonālās reanimācijas īpatnības pieaugušajiem un grūtniecēm; • aprakstīt smagas preeklampsijas, metabolo traucējumu un masīvas asiņošanas riska faktorus, simptomus un ārstēšanas iespējas; • raksturot traumas pacienta ārstēšanas iespējas un īpatnības; • aprakstīt masīvas asiņošanas riska faktorus, simptomus un ārstēšanas iespējas; • aprakstīt elektrolītu disbalansa, metabolo traucējumu (piem. diabētiskās ketoacidozes) simptomus un ārstēšanas iespējas pieaugušajiem; • raksturot anafilakses rašanās iemeslus, rīcības plānu neatliekamajā situācijā; • izmantot elpceļu nodrošināšanas tehnikas un instrumentus neatliekamajās situācijās; • raksturot hipovolēmiskā šoka rašanās iemeslus un rīcības plānu neatliekamajā situācijā. | ||||||||
Prasmes: | Students spēj efektīvi līdzdarboties multidisciplinārās komandas ietvaros (simulētā vidē) demonstrējot konkrēta klīniskā scenārija sekmīgai realizācijai nepieciešamās komunikācijas un klīniskās prasmes. | ||||||||
Kompetences: | Students spēj sekmīgi nodrošināt neatliekamo palīdzību studiju kursā iekļautās akūtās situācijās, strādājot multidisciplinārajā komandā, izprotot procesa būtību un pieņemot pārdomātus savai kompetencei atbilstošus lēmumus. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Klīniskā anestezioloģija un intensīvā terapija. I.Vanaga un A.Sondores redakcijā. Nacionālais Apgāds, 2017. (latviešu plūsmai) | ||||||||
2 | Dzemdniecība. D.Rezebergas redakcijā. Medicīnas apgāds, 2016. (latviešu plūsmai) | ||||||||
3 | Thompson, J., Moppett, I., & Wiles, M. Smith and Aitkenhead's Textbook of Anaesthesia. Philadelphia: Elsevier. 2019 | ||||||||
4 | http://www.ginasoc.lv/kliniskas-rekomendacijas-2 - LAG vadlīniajs | ||||||||
5 | http://www.nice.org.uk/nicemedia/live/13098/50418/50418.pdf | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Williams Obstetrics. 26th edition. 2022, Williams & Wilkins | ||||||||
2 | Obstetric Evidence based Guidelines.Evided by Vincenzo Berghella MD FACOG 2007. | ||||||||
3 | Miller's Anesthesia. Miller R.D.(ed). New York: Churchill Livingstone. 9th Edition, 2020. | ||||||||
4 | Textbook of Critical Care. 6th Edition. By Mitchell P. Fink, Edward Abraham, Jean-Louis Vincent, and Patrick M. Kochanek. Philadelphia, Elsevier Saunders, 2016. | ||||||||
5 | Medicīnas mācīšanās sistēmas platforma /Medical learning system platform AMBOSS |