Pārlekt uz galveno saturu

Starpdisciplinārā pieeja neatliekamiem medicīniskiem stāvokļiem

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:17.08.2021 15:21:54
Par studiju kursu
Kursa kods:KPUMTK_003LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Anestezioloģija un reanimatoloģijaMērķauditorija:Ārstniecība
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Marina Šarkele
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Klīnisko prasmju un medicīnisko tehnoloģiju katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, kpumtkatrsu[pnkts]lv, +371 67061579
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)2Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas4
Nodarbības (skaits)7Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā nodarbību kontaktstundas28
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Sekmīgi apgūts studiju programmas “Medicīna” A sadaļas saturs (Neatliekamajā medicīnā; Dzemdniecībā un ginekoloģijā; Anestezioloģijā un reanimatoloģijā).
Mērķis:
Nodrošināt starpdisciplinārās pieejas apguvi biežāko neatliekamo stāvokļu gadījumā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Komandas darbs neatliekamajās situācijās 1.Lekcijas1.00MITC
2Komandas darbs neatliekamajās situācijās 2.Lekcijas1.00MITC
3Pieaugušo paplašinātais atdzīvināšanas algoritms. Atdzīvināšanas īpatnības dzemdniecībā. Simulācija Nr. 1: pacients uzņemšanas nodaļā/stacionāra nodaļā ar pēkšņu sirdsdarbības apstāšanos. Simulācija Nr. 2: grūtniece ar pēkšņu kardiovaskulāru kolapsu.Nodarbības1.00MITC
4Traumas pacients. Simulācija Nr. 1: Traumas pacienta izmeklēšana un stāvokļa izvērtēšana uzņemšanas nodaļā. Simulācija Nr. 2: Politraumas pacients pēc ceļa satiksmes negadījuma.Nodarbības1.00MITC
5Neatliekamas situācijas dzemdniecībā. Masīva asiņošana dzemdniecībā. Smaga preeklampsija. Simulācija Nr. 1: Paciente iestājusies ar paaugstinātu asins spiedienu (180/110 mmHg), pacientei attīstās krampji. Simulācija Nr. 2: Pacientei pēc dzemdībām attīstās masīva asiņošana ar asins zudumu virs diviem litriem.Nodarbības1.00MITC
6Grūti elpceļi. Neatliekamas elpceļu nodrošināšanas metodes. Anafilaktisks šoks. Simulācija Nr. 1: Pacients ar anafilaktisku šoku. Simulācija Nr. 2: Pacients ar progresējošu elpošanas mazspēju un tūsku balsenes apvidū. Neveiksmīga intubācija.Nodarbības1.00MITC
7Masīva asiņošana. Hipovolēmisks šoks. Infūzu terapijas pamatprincipi neatliekamajā situācijā. Simulācija Nr. 1: Pacients ar aknu ruptūru un masīvu asins zudumu. Simulācija Nr. 2: Pacients ar traumatisku ekstremitātes amputāciju.Nodarbības1.00MITC
8Metabolie traucējumi. Elektrolītu un glikozes metabolisma atkarīgi neatliekamie stāvokļi. Simulācija Nr. 1: Pacients ar hipo/hiperkaliēmiju un kardiālu mazspēju/ pacients ar hipo/hipernatriēmiju un neiroloģisko deficītu. Simulācija Nr. 2: Pacients ar ketoacidozi.Nodarbības1.00MITC
9Simulēts klīnisks gadījums. Darbs komandā. IeskaiteNodarbības1.00MITC
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Teorētiskā sagatavošanās praktiskajām nodarbībām, ieskaitot arī kursā iekļauto klīnisko prasmju apgūšanai nepieciešamo, izmantojot rekomendētus mācību materiālus (literatūru, videomateriālus utt.).
Vērtēšanas kritēriji:
Teorētisko zināšanu (mutiska) un klīnisko prasmju (simulētā vidē) vērtēšana. Nodarbību apmeklējums obligāts
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Students spēj: • aprakstīt komandas darba pamatprincipus neatliekamajās situācijās; • izmantot efektīvas komunikācijas tehnikas un paņēmienus; • aprakstīt kardiopulmonālās reanimācijas īpatnības pieaugušajiem un grūtniecēm; • aprakstīt smagas preeklampsijas, metabolo traucējumu un masīvas asiņošanas riska faktorus, simptomus un ārstēšanas iespējas; • raksturot traumas pacienta ārstēšanas iespējas un īpatnības; • aprakstīt masīvas asiņošanas riska faktorus, simptomus un ārstēšanas iespējas; • aprakstīt elektrolītu disbalansa, metabolo traucējumu (piem. diabētiskās ketoacidozes) simptomus un ārstēšanas iespējas pieaugušajiem; • raksturot anafilakses rašanās iemeslus, rīcības plānu neatliekamajā situācijā; • izmantot elpceļu nodrošināšanas tehnikas un instrumentus neatliekamajās situācijās; • raksturot hipovolēmiskā šoka rašanās iemeslus un rīcības plānu neatliekamajā situācijā.
Prasmes:Students spēj efektīvi līdzdarboties multidisciplinārās komandas ietvaros (simulētā vidē) demonstrējot konkrēta klīniskā scenārija sekmīgai realizācijai nepieciešamās komunikācijas un klīniskās prasmes.
Kompetences:Students spēj sekmīgi nodrošināt neatliekamo palīdzību studiju kursā iekļautās akūtās situācijās, strādājot multidisciplinārajā komandā, izprotot procesa būtību un pieņemot pārdomātus savai kompetencei atbilstošus lēmumus.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Klīniskā anestezioloģija un intensīvā terapija. I.Vanaga un A.Sondores redakcijā. Nacionālais Apgāds, 2017. (latviešu plūsmai)
2Dzemdniecība. D.Rezebergas redakcijā. Medicīnas apgāds, 2016. (latviešu plūsmai)
3Thompson, J., Moppett, I., & Wiles, M. Smith and Aitkenhead's Textbook of Anaesthesia. Philadelphia: Elsevier. 2019
4http://www.ginasoc.lv/kliniskas-rekomendacijas-2 - LAG vadlīniajs
5http://www.nice.org.uk/nicemedia/live/13098/50418/50418.pdf
Papildu literatūra
1Williams Obstetrics. 26th edition. 2022, Williams & Wilkins
2Obstetric Evidence based Guidelines.Evided by Vincenzo Berghella MD FACOG 2007.
3Miller's Anesthesia. Miller R.D.(ed). New York: Churchill Livingstone. 9th Edition, 2020.
4Textbook of Critical Care. 6th Edition. By Mitchell P. Fink, Edward Abraham, Jean-Louis Vincent, and Patrick M. Kochanek. Philadelphia, Elsevier Saunders, 2016.
5Medicīnas mācīšanās sistēmas platforma /Medical learning system platform AMBOSS