.
Civilā un vides aizsardzība, pirmā palīdzība
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:12.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:04.09.2024 11:02:00
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | KPUMTK_010 | LKI līmenis: | Visiem līmeņiem | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Veselības aprūpe | Mērķauditorija: | Medicīnas pakalpojumi; Psiholoģija; Māszinības; Sporta treneris; Ārstniecība; Zobārstniecība; Sociālā labklājība un sociālais darbs; Sabiedrības veselība; Medicīnas tehnoloģijas; Klīniskā farmācija; Civilā un militārā aizsardzība; Farmācija; Dzīvās dabas zinātnes; Vecmāšu zinības; Rehabilitācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Oļegs Sabeļņikovs | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Klīnisko prasmju un medicīnisko tehnoloģiju katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, kpumtkrsu[pnkts]lv, +371 67061579 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 11 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 22 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 11 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 22 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Bioloģija, fizika, ķīmija (vidusskolas kursu līmenī). | ||||||||
Mērķis: | Pilnveidot studējošo kompetenci pirmās palīdzības sniegšanā. Informēt par civilās aizsardzības struktūru un organizāciju valstī, kā arī pienākumiem un pasākumiem dažādu katastrofu gadījumos, lai nodrošinātu adekvātu un savlaicīgu rīcību. Informēt par būtiskākajiem vides aspektiem (gaisu, ūdeni, augsni, pārtiku u.c.) un to potenciālo ietekmi uz veselību un drošību, kā arī kontroli, novēršanu un samazināšanu (atbilstoši MK noteikumiem nr. 716 “Minimālās prasības obligātā civilās aizsardzības kursa saturam un nodarbināto civilās aizsardzības apmācības saturam”, kas pieņemti 15.12.2017.). | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Pirmā palīdzība | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
2 | Rīcība negadījuma vietā. Pirmās palīdzības sniedzēja drošība. Pieaugušo pamatatdzīvināšanas pasākumi (ar AED algoritmu) | Nodarbības | 2.00 | MITC | |||||
3 | Pamatatdzīvināšanas pasākumu praktiskā norise (īpatnības jaundzimušajiem, bērniem, pusaudžiem). Pirmā palīdzība svešķermeņa aspirācijas gadījumā. Pirmā palīdzība slīkšanas gadījumā | Nodarbības | 2.00 | MITC | |||||
4 | Dzīvībai bīstama asiņošana. Šoks | Nodarbības | 2.00 | MITC | |||||
5 | Traumas. Kukaiņu kodumi. Anafilakse | Nodarbības | 2.00 | MITC | |||||
6 | Termiski bojājumi. Ķīmiskie apdegumi. | Nodarbības | 2.00 | MITC | |||||
7 | Pirmā palīdzība neatliekamos stāvokļos. Akūtas saindēšanās | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
8 | Civilā aizsardzība un tās vispārējie uzdevumi, struktūra, regulējums, organizācija. Iesaistīto tiesības un pienākumi, uzdevumi. Valstī iespējamās katastrofas un to potenciālās sekas, apdraudējuma risku novērtēšana, pasākumu plānošana un iespējamās rīcības. Ikdienā iespējamās bīstamās situācijas (iekšējie un ārējie apdraudējumi), svarīgākās vispārējās prasības drošai uzvedībai dažādās situācijās sadzīvē, transportā, dabā, publiskās vietās, kā arī elektroniskajā vidē | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
9 | Ar apkārtējo vidi saistītās ārkārtas situācijas, to novērtēšana, sekas un pasākumu plānošana. Industriālie riski, to novērtēšana, sekas un pasākumu plānošana. Specifiskie riski atbilstoši izmantotajām ķīmiskajām vielām un aprīkojumam. Radiācijas drošība | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
10 | Terorisms un tā izpausmes. Civilās trauksmes un apziņošanas sistēmas – valstī kopumā un konkrētās struktūrvienībās. Starptautiskā sadarbība. Indivīda rīcība (t.sk. evakuācijas pasākumi), izdzirdot trauksmes signālu un aizsardzības pasākumi. Dažādu speciālistu (t.sk. veselības aprūpes) iespējamā iesaiste, loma un rīcības ārkārtas situācijās | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
11 | Vides veselība un aizsardzība. Aktualitātes un būtiskākās vides izraisītās veselības un drošības problēmas. Globālo klimata izmaiņu ietekme. Būtiskākie vides faktori, to identificēšana un novērtēšana (gaiss, ūdens, augsne, troksnis, dažādi piesārņojumi u. tml.). Rīcība dažādu vides aspektu mazināšanā un rīcībai ar vidi saistītās ārkārtas situācijās | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Pirmā palīdzība | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
2 | Rīcība negadījuma vietā. Pirmās palīdzības sniedzēja drošība. Pieaugušo pamatatdzīvināšanas pasākumi (ar AED algoritmu) | Nodarbības | 2.00 | MITC | |||||
3 | Pamatatdzīvināšanas pasākumu praktiskā norise (īpatnības jaundzimušajiem, bērniem, pusaudžiem). Pirmā palīdzība svešķermeņa aspirācijas gadījumā. Pirmā palīdzība slīkšanas gadījumā | Nodarbības | 2.00 | MITC | |||||
4 | Dzīvībai bīstama asiņošana. Šoks | Nodarbības | 2.00 | MITC | |||||
5 | Traumas. Kukaiņu kodumi. Anafilakse | Nodarbības | 2.00 | MITC | |||||
6 | Termiski bojājumi. Ķīmiskie apdegumi. | Nodarbības | 2.00 | MITC | |||||
7 | Pirmā palīdzība neatliekamos stāvokļos. Akūtas saindēšanās | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
8 | Civilā aizsardzība un tās vispārējie uzdevumi, struktūra, regulējums, organizācija. Iesaistīto tiesības un pienākumi, uzdevumi. Valstī iespējamās katastrofas un to potenciālās sekas, apdraudējuma risku novērtēšana, pasākumu plānošana un iespējamās rīcības. Ikdienā iespējamās bīstamās situācijas (iekšējie un ārējie apdraudējumi), svarīgākās vispārējās prasības drošai uzvedībai dažādās situācijās sadzīvē, transportā, dabā, publiskās vietās, kā arī elektroniskajā vidē | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
9 | Ar apkārtējo vidi saistītās ārkārtas situācijas, to novērtēšana, sekas un pasākumu plānošana. Industriālie riski, to novērtēšana, sekas un pasākumu plānošana. Specifiskie riski atbilstoši izmantotajām ķīmiskajām vielām un aprīkojumam. Radiācijas drošība | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
10 | Terorisms un tā izpausmes. Civilās trauksmes un apziņošanas sistēmas – valstī kopumā un konkrētās struktūrvienībās. Starptautiskā sadarbība. Indivīda rīcība (t.sk. evakuācijas pasākumi), izdzirdot trauksmes signālu un aizsardzības pasākumi. Dažādu speciālistu (t.sk. veselības aprūpes) iespējamā iesaiste, loma un rīcības ārkārtas situācijās | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
11 | Vides veselība un aizsardzība. Aktualitātes un būtiskākās vides izraisītās veselības un drošības problēmas. Globālo klimata izmaiņu ietekme. Būtiskākie vides faktori, to identificēšana un novērtēšana (gaiss, ūdens, augsne, troksnis, dažādi piesārņojumi u. tml.). Rīcība dažādu vides aspektu mazināšanā un rīcībai ar vidi saistītās ārkārtas situācijās | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Teorētiskā sagatavošanās nodarbībām, izmantojot e-studijās ievietotos materiālus. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Lai varētu kārtot gala pārbaudījumu, ir jāizpilda sekojoši kritēriji: 1. Sekmīgi nokārtoti visi daudzatbilžu testi pēc videolekcijām. 2. Sekmīgi nokārtoti visi pirmsnodarbību testi. 3. Apmeklētas un ieskaitītas visas praktiskās nodarbības. Vērtējumu veido: kumulatīvais vērtējums par testiem (50%) un kursa gala pārbaudījums – rakstiska ieskaite (50%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti pratīs: • raksturot sirds-asinsvadu un elpošanas sistēmas nozīmi dzīvībai svarīgu funkciju uzturēšanā; • aprakstīt pirmās palīdzības sniedzēja rīcības plānu negadījuma vietā; • aprakstīt pieaugušo un bērnu pamata atdzīvināšanas algoritmus; • nosaukt un raksturot ārējās un iekšējās asiņošanas klīniskās pazīmes, asiņošanas apturēšanas metodes; • aprakstīt šoka attīstības mehānismus, pretšoka pasākumus; • nosaukt kaulu lūzumu, locītavu mežģījumu, cīpslu un muskuļu sastiepumu pazīmes un pirmo palīdzību cietušajiem; • nosaukt ārējās vides kaitīgo faktoru nelabvēlīgo ietekmi uz cilvēka organismu (pārkaršanu, atdzišanu, apsaldējumus). Apgūtas zināšanas par civilās aizsardzības sistēmas struktūru, tiesisko regulējumu, organizāciju un vadību; zināšanas par valsts, pašvaldību, juridisko un fizisko personu uzdevumiem, tiesībām un pienākumiem civilās aizsardzības jomā; zināšanas par paaugstinātas bīstamības objektiem, apdraudējuma risku novērtēšanu, īpašnieku vai tiesisko valdītāju pienākumiem un tiesībām; zināšanas par pašvaldību civilās aizsardzības komisijām; zināšanas par civilās aizsardzības pasākumu plānošanu; zināšanas par bīstamām vielām, to klasifikāciju un prasībām to glabāšanai un pārvadājumiem; zināšanas par starptautiskās palīdzības lūgšanu un sniegšanu; par individuālajiem aizsardzības līdzekļiem katastrofas gadījumā; zināšanas par īpašiem tiesiskajiem režīmiem un rīcībām specifiskos objektos. Izpratne par dažādiem vides faktoriem, to ietekmi uz veselību un drošību, rīcību dažādās ar vidi saistītās ārkārtas situācijās. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti pratīs: • efektīvi rīkoties nelaimes gadījuma vietā pirms NMP brigādes atbraukšanas; • veikt cietušo vitālo funkciju novērtēšanu pirmshospitālā posmā; • veikt pamata atdzīvināšanas pasākumus pieaugušajiem un bērniem; • sniegt pirmo palīdzību svešķermeņa aspirācijas gadījumā; • veikt ārējās asiņošanas apturēšanu ar tiešā spiediena, spiedošā pārsēja metodēm; • veikt pretšoka pasākumu kompleksu; • sniegt pirmo palīdzību traumu gadījumā; • sniegt pirmo palīdzību temperatūras izraisīto bojājumu gadījumā; • sniegt pirmo palīdzību krampju gadījumā; • demonstrēt spēju strādāt pēc komandas darba principiem, savas kompetences ietvaros. Studiju kursa apguves rezultātā students zinās, kā apzināt dažādus apdraudējumus un to, kā rīkoties dažādās ārkārtas situācijās. Spēs patstāvīgi, kritiski analizēt, atrast informāciju un datus, veicot vides veselības problēmu identifikāciju, kā arī izvērtēt to nozīmi cilvēka veselības saglabāšanā un nostiprināšanā. | ||||||||
Kompetences: | Studiju kursa apguves rezultātā students spēs efektīvi sniegt pirmo palīdzību cietušajam dažādās dzīvībai un veselībai kritiskās situācijās optimālā veidā, izmantojot pieejamos resursus, kā arī pareizi rīkoties dažādās ārkārtas situācijās. | ||||||||
Klīniskās Prasmes: | |||||||||
Nr. | Skill | Level | |||||||
1 | Automātiskā ārējā defibrilatora (AED) pielietošana | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
2 | Cietušā novietošana stabilā sānu guļā | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
3 | Kardiopulmonālā reanimācija (pamata) | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
4 | Manuāla kakla imobilizācija pie mugurkaula traumas | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
5 | Nazofaringeālā elpvada ievadīšana | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
6 | Orofaringeālā elpvada ievadīšana | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
7 | Pirmā palīdzība cietušajam ar svešķermeņi brūcē | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
8 | Pirmā palīdzība šoka gadījumā | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
9 | Rīcība aizrīšanās gadījumā | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
10 | Rīcība krampju lēkmes gadījumā | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
11 | Rīcība ķermeņa atdzišanas gadījumā | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
12 | Spiedošā pārsēja uzlikšana cietušajam ar masīvo asiņošanu | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
13 | Traumatiski amputēto ķermeņa daļu saglabāšana un transportēšana | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
14 | Ventilācija ar elpināmo maisu | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Praktisko nodarbību materiāli un E-studiju resursi. | ||||||||
2 | ERC Guidelines 2021 | ||||||||
3 | Pirmās palīdzības sniegšanas pamatzināšanu apmācības programmas vadlīnijas. | ||||||||
4 | Vai Tu zini, kā rīkoties ārkārtas situācijās? Rīga: Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests, 2020, 9 lpp. | ||||||||
5 | Valsts aizsardzības koncepcija. Rīga: LR Aizsardzības ministrija, 2020, 15 lpp. | ||||||||
6 | Ārvalstu studentiem/For international students | ||||||||
7 | ERC Guidelines 2021 | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | First Aid Manual. DK Publishing, 2021. | ||||||||
2 | Rīcība ārkārtas situācijās. RSU, 2011. | ||||||||
3 | Vides veselība. RSU, 2008. | ||||||||
4 | Eglīte M. Darba medicīna. 2.izdevums - Rīga, 2012. | ||||||||
5 | Palīdzība cietušajam | ||||||||
6 | Ārvalstu studentiem/For international students | ||||||||
7 | First Aid Manual. DK Publishing, 2021. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | "Minimālās prasības obligātā civilās aizsardzības kursa saturam un nodarbināto civilās aizsardzības apmācības saturam" (MK noteikumi Nr. 716). | ||||||||
2 | "Noteikumi par apmācību pirmās palīdzības sniegšanā" (MK noteikumi Nr. 557). | ||||||||
3 | http://stradavesels.lv | ||||||||
4 | http://www.vugd.gov.lv |