.
Sociālā un vadības psiholoģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:25:50
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | KSK_062 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Psiholoģija; Sociālā psiholoģija | Mērķauditorija: | Komunikācijas zinātne | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ivans Jānis Mihailovs | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 20 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Bakalaura līmeņa izglītība. | ||||||||
Mērķis: | Veidot priekšstatu par sociālo un vadības psiholoģiju kā zinātnēm un to praktisko pielietojumu savā profesijā. Attīstīt studējošo zināšanas par populārākajām vadības psiholoģijas teorijām, izprotot vadību kā sociālās mijsakarības procesu. Veidot izpratni par vadības un sociālajiem procesiem. Sniegt priekšstatu par organizāciju kā sistēmu. Sekmēt vadības prasmju pilnveidi. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Mūsdienu sociālās psiholoģijas problemātika un galvenie sasniegumi. Sociālā psiholoģija kā zinātne. Sociālās psiholoģijas aizsākumi. Pētīšanas metodes sociālajā psiholoģijā. Eksperimenti sociālajā psiholoģijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Personība, tās veidošanās sociālajā kontekstā. Dažādas personības teorijas. Sociālā ietekme. Vara. Konformisms. Lēmumu pieņemšana. Sindromi, efekti un fenomeni psiholoģijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Stereotipi, sociālie aizspriedumi un diskriminācija. To atšķirības, veidošanās motivācija un cēloņi. Dažādu kultūru atšķirības. Neverbālā komunikācija. Tās izpausmes. Iespaida veidošanās. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Stress sociālajā psiholoģijā. Stresa stāvokļi. Tā diagnostika. Pašizziņa. Stresa vadīšana. Paņēmieni un tehnikas. Praktiskā pielietošana sarežģītās situācijās. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Vadīšana organizācijā. Vadīšanas process. Vadības psiholoģijas aizsākumi. Organizācija un vadītāja funkcijas. Vadīšanas teorijas. Vadīšanas teoriju attīstība. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
6 | Vadītājs un līderis. Vadītāju klasifikācija. Vadītāja prasmes. Vara, tās izpausmes. Vadības stili. Adizes vadītāju stilu teorija. Dažādas motivācijas teorijas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Konfliktoloģijas teorija. Konfliktu veidi. Konflikta attīstība. Konfliktogēni. Konfliktu vadīšanas iespējas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Seminārs. Sindromi, efekti un fenomeni psiholoģijā. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Saskaņojot ar pasniedzēju – sagatavot prezentāciju. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Vērtējums 10 ballu sistēmā. Prasības: piedalīšanās seminārā (iepriekš sagatavota darba prezentācija) un noslēguma darbs – problēmsituācijas, kas ir saistīta ar vadīšanas procesiem, analīze, vērtējums un risinājuma vairāku alternatīvu redzējums. Vērtēšanas kritēriji: 10 (izcili): Brīva orientēšanās sociālās un vadīšanas psiholoģijas likumsakarībās, prasme patstāvīgi analizēt vadīšanu kā prognozēšanas, plānošanas, vadāmo sistēmu organizēšanas, darbības motivācijas un kontroles procesu. Problēmsituācijas izklāstā iekļaut pamatojumu, kas saistīts ar vadīšanas psiholoģiskajām atziņām, ietverot organizācijas vadīšanas metožu aprakstu. Prasme paredzēt situācijas risinājuma alternatīvas, kā arī izvēlēties, pēc studējošā viedokļa, atbilstošāko, pamatojot vadītāja sociālpsiholoģiskās funkcijas attiecīgajā grupā. 9 (teicami): Brīva orientēšanās sociālās un vadīšanas psiholoģijas likumsakarībās, prasme patstāvīgi analizēt vadīšanu kā prognozēšanas, plānošanas, vadāmo sistēmu organizēšanas, darbības motivācijas un kontroles procesu. Problēmsituācijas izklāstā iekļaujot pamatojumu, kas saistīts ar vadīšanas psiholoģiskajām atziņām, ietverot organizācijas vadīšanas metožu izklāstu. Prasme paredzēt konkrētas situācijas risinājuma alternatīvas, kā arī izvēlēties, pēc studējošā viedokļa, atbilstošāko. 8 (ļoti labi): Orientēšanās sociālās un vadīšanas psiholoģijas likumsakarībās, prasme patstāvīgi analizēt vadīšanu kā prognozēšanas, plānošanas, vadāmo sistēmu organizēšanas, darbības motivācijas un kontroles procesu. Problēmsituācijas izklāstā iekļaut pamatojumu, kas saistīts ar vadīšanas psiholoģiskajām atziņām, ietverot organizācijas vadīšanas metožu izklāstu. Prasme paredzēt konkrētas situācijas risinājuma citu iespēju, kā arī izvēlēties, pēc studējošā viedokļa, atbilstošāko. 7 (labi): Orientēšanās sociālās un vadīšanas psiholoģijas likumsakarībās, prasme patstāvīgi analizēt vadīšanu kā prognozēšanas, plānošanas, vadāmo sistēmu organizēšanas, darbības motivācijas un kontroles procesu. Problēmsituācijas izklāstā iekļaut pamatojumu, kas saistīts ar vadīšanas psiholoģiskajām atziņām. Prasme paredzēt konkrētas situācijas risinājuma citu iespēju. 6 (gandrīz labi): Zināšanas par sociālās un vadīšanas psiholoģijas likumsakarībām. Problēmsituācijas izklāstā iekļaut pamatojumu, kas saistīts ar vadīšanas psiholoģiskajām atziņām. Prasme paredzēt konkrētas situācijas risinājuma citu iespēju. 5 (viduvēji): Zināšanas par sociālās un vadīšanas psiholoģijas likumsakarībām. Problēmsituācijas izklāstā iekļaut pamatojumu, kas saistīts ar vadīšanas psiholoģiskajām atziņām. 4 (gandrīz viduvēji): Zināšanas par sociālās un vadīšanas psiholoģijas likumsakarībām. Problēmsituācijas izklāsts. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Attīstīt priekšstatu par sociālo un vadības psiholoģiju kā zinātni un to praktisko pielietojumu savā profesijā. Padziļināt zināšanas par nozīmīgākajām vadības psiholoģijas teorijām. | ||||||||
Prasmes: | Apliecināt izpratni par vadības procesu izpausmēm. Praksē apliecināt priekšstatu par vadības dinamisko procesu norisēm. | ||||||||
Kompetences: | Sekmēt studentu prasmju un iemaņu pilnveidi vadības jautājumu jomā, kā arī sekmēt spēju vadības procesus vērtēt plašāko sociālo procesu ietvarā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Boxal P., Purcell J. (2011) Strategy and Human Resource Management. UK: Palgrave Macmillan. | ||||||||
2 | Brooks I. (2009) Organisational Behaviour Individuals, groups and organisation. London: Pearson Education Limited, 355. | ||||||||
3 | Doppler K., Lauterburg Ch. (2002) Change Management. Frankfurt/New York: Campus Verlag. | ||||||||
4 | Garleja R. (2003) Darbs, organizācija un psiholoģija. Rīga: RaKa. | ||||||||
5 | Garleja R. (2007) Cilvēkpotenciāls sociālā vidē. Rīga: J.Rozes apgāds. | ||||||||
6 | Gratone L. (2004) Cilvēkresursu stratēģija. Rīga: Jumava. | ||||||||
7 | Hilb M. (2005) Integriertes Personal – Management. Ziele – Strategien – Instrumente. Luchterhand Verlag. | ||||||||
8 | Krīgers V. (2003) Komandas vadība. Rīga: Novo. | ||||||||
9 | Ķēniņš Kings G. (2002) Amerikas pieredze uzņēmuma vadībai. Izlase. Rīga: Biznesa partneri. | ||||||||
10 | Lindner-Lohmann D., Lohmann F., Schirmer U. (2008) Personalmanagement. Leopzig: Physica-Verlag. | ||||||||
11 | MacDonald I., Burke C., Stewart K. (2006) Systems Leadership: Creating Positive Organisations. Burlington: Gower Publishing Company. | ||||||||
12 | Neuburger R. (2006) Compact Büro-Spicker Office Management. München: Compact Verlag. | ||||||||
13 | Ozoliņa A.Nucho, Vidnere M. (2003) Intervēšanas prasme. Rīga: RaKa. | ||||||||
14 | Reņģe V. (1999) Organizāciju psiholoģija. Rīga: Kamene. | ||||||||
15 | Schreuőgg G. (2008) Organisation: Grundlagen moderner Organisationgestaltung. Wiesbaden: Gabler/GWV Fachverlag GmbH. | ||||||||
16 | Tafinders P. (2004) Intensīvais līdervadības kurss. Rīga: Pētergailis. | ||||||||
17 | Torrington D., Hall J., Taylor S., Atkinson C. (2011) Human Resource Management. UK: Pearson Education Limited. | ||||||||
18 | Wichel-Kirsch, Janusch M., Knorr E. (2008) Personalwirtschaf. Wiesbaden: Fachverlag. | ||||||||
19 | Spector, P. E. (2017) Industrial and organizational psychology: Research and practice. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons. | ||||||||
20 | Truxillo, D. M., Bauer, T. N., & Erdogan, B. (2016). Psychology and work: Perspectives on industrial and organizational psychology. New York: Routledge. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Gaile A., Pavlova M. (2017). Efektīva vadītāja rokasgrāmata. Rīga: Valsts kanceleja. | ||||||||
2 | Джуэлл Л. (2001). Индустриально – организационная психология. Санкт-Петербург: Питер. |