.
Sociālo pētījumu metodes
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:9.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:25:26
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | KSK_063 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Komunikācijas zinātne | Mērķauditorija: | Informācijas un komunikācijas zinātne; Komunikācijas zinātne | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Alnis Stakle | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Pamatzināšanas darbā ar datoru. | ||||||||
Mērķis: | Iepazīstināt studentus ar sociālo pētījumu procesa loģiku, kvantitatīvo un kvalitatīvo metodoloģiju dizainu un datu vākšanas metodēm. Sniegt iespēju studentiem lasīt un izprast zinātnisko literatūru sociālo pētījumu jomās. Sniegt nepieciešamās pamatzināšanas un prasmes, lai studenti patstāvīgi varētu izstrādāt paši savus pētījumu projektus un kursa darbus: izvēlēties piemērotas pētniecības metodes, veikt datu apstrādi un analīzi. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Socialā pētījuma process. Kvalitatīva un kvantitatīva pētījuma stratēģija. Pētījumu stratēģija un pētījuma dizains. Kvantitatīvo pētījumu dizaini | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Pētniecības ētika. Pētījuma zinātniskais stiprums | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Pētījuma koncepcijas izveide. Pētījuma problēma. Pētījuma jautājums. Pētījuma hipotēze. Koncepti un mainīgie | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Populācija, mērķpopulācija un izlase. Izlases veidi un izlases veidošanas principi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Datu ieguves metodes. Primārie, sekundārie un terciārie dati. Datu ieguves metodes kvantitatīvajā pētījumā. | Lekcijas | 1.00 | datorklase | |||||
6 | Aptaujas anketas veidošana. Jautājumu formulēšana. Mērījumu skalas. | Lekcijas | 1.00 | datorklase | |||||
7 | Kvalitatīva un kvantitatīva pētījuma stratēģija. Pētījumu stratēģija un pētījuma dizains. Kvantitatīvo pētījumu dizaini | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
8 | Pētniecības ētika | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
9 | Pētījuma koncepcijas izveide. Pētījuma problēma. Pētījuma jautājums. Pētījuma hipotēze. Koncepti un mainīgie. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
10 | Aptaujas anketas veidošana. Jautājumu formulēšana. Mērījumu skalas. | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
11 | Datu statistiskās analīzes programmas. Darbs ar SPSS. Datu faila izveide. Aprakstošā statistika. Atšķirības starp grupām. Korelācijas analīze | Nodarbības | 2.50 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Socialā pētījuma process. Kvalitatīva un kvantitatīva pētījuma stratēģija. Pētījumu stratēģija un pētījuma dizains. Kvantitatīvo pētījumu dizaini | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
2 | Pētniecības ētika. Pētījuma zinātniskais stiprums | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Pētījuma koncepcijas izveide. Pētījuma problēma. Pētījuma jautājums. Pētījuma hipotēze. Koncepti un mainīgie | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Datu ieguves metodes. Primārie, sekundārie un terciārie dati. Datu ieguves metodes kvantitatīvajā pētījumā. | Lekcijas | 1.00 | datorklase | |||||
6 | Aptaujas anketas veidošana. Jautājumu formulēšana. Mērījumu skalas. | Lekcijas | 0.50 | datorklase | |||||
7 | Kvalitatīva un kvantitatīva pētījuma stratēģija. Pētījumu stratēģija un pētījuma dizains. Kvantitatīvo pētījumu dizaini | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
8 | Pētniecības ētika | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
9 | Pētījuma koncepcijas izveide. Pētījuma problēma. Pētījuma jautājums. Pētījuma hipotēze. Koncepti un mainīgie. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Aptaujas anketas veidošana. Jautājumu formulēšana. Mērījumu skalas. | Nodarbības | 0.50 | ||||||
11 | Datu statistiskās analīzes programmas. Darbs ar SPSS. Datu faila izveide. Aprakstošā statistika. Atšķirības starp grupām. Korelācijas analīze | Nodarbības | 1.50 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studenti darba grupās veic pilna cikla pilotpētījumu, izmantojot kvantitatīvās pētījumu metodes. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Apmeklējums – 15%, pārbaudes darbi – 25% (10% izlases aprēķināšana, 15% darbības ar SPSS), eksāmena darbs/ patstāvīgi veikts pētījums – 60% (20% anketas sagatavošana, 40% rezultātu apkopošana, interpretācija un prezentēšana). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti iegūs zināšanas par pētījumu nozīmi sociālajās zinātnēs; par dažādajām sociālo pētījumu veikšanas stratēģijām, to priekšrocībām un ierobežojumiem. Iegūs izpratni par kvalitatīvi veikta pētījuma kritērijiem. | ||||||||
Prasmes: | Studenti iegūs prasmes izvēlēties pētījuma vajadzībām atbilstošo pētniecisko metodi, definēt mērķa grupu un sastādīt izlasi atbilstoši pētījuma uzdevumam. Kursa laikā studenti iemācīsies izveidot aptaujas anketu, formulēt un sastādīt dažādas struktūras jautājumus. Iemācīsies patstāvīgi veikt kvantitatīvo pētījumu datu apstrādi, statistisko rādītāju analīzi un izdarīt korektus secinājumus. Studenti apgūs iemaņas darbā ar statistikas programmu SPSS, iemācīsies novērtēt publiskā telpā pieejamo kvantitatīvo pētījumu rezultātu precizitāti un drošticamību. | ||||||||
Kompetences: | Kursa ietvaros studenti gūs priekšstatu par dažādām pētījumu metodoloģijām un to pielietojumu socioloģisko pētījumu veikšanā. Iemācīsies kritiski izvērtēt publiskajā telpā pieejamās informācijas par dažādās aptaujās iegūtajiem datiem drošticamību. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Pētniecība: Teorija un Prakse / Kristīnes Mārtinsones, Anitas Piperes, Daigas Kamerādes Zinātniskajā Redakcijā. Rīga: RaKa, 2016. | ||||||||
2 | Methodological Thinking: Basic Principles of Social Research Design / Donileen R. Loseke. Los Angeles: Sage, 2013. | ||||||||
3 | Statistika: Mācību Grāmāmata Augstskolām / Oļģerts Krastiņš, Inta Ciemiņa; Latvijas Republikas Centrālā Statistikas Pārvalde. Rīga: Latvijas Republikas Centrālā Statistikas Pārvalde, 2003. | ||||||||
4 | Discovering Statistics Using IBM SPSS Statistics: And Sex and Drugs and Rock'n'roll / Andy Field. 4th ed. Los Angeles [etc.]: Sage, 2013. | ||||||||
5 | Zinātniskā Rakstīšana un Pētījumu Rezultātu Izplatīšana / Kristīnes Mārtinsones un Anitas Piperes Zinātniskajā Redakcijā; 2018. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Long, A. (n. d.) Evaluation Tool for Quantitative Research Studies. | ||||||||
2 | University of the West of England. Data Analysis: Critical appraisal. 2019. | ||||||||
3 | Raff, J. How to read and understand a scientific paper: a guide for non-scientists. 2013. | ||||||||
4 | Vasermanis, E., Šķiltere, D. Varbūtību teorija un matemātiskā statistika. Rīga, LU. 2003. | ||||||||
5 | Нименья, И.Н. Статистика. Санкт-Петербург, Издательский дом «Нева». 2004. | ||||||||
6 | The Sage Handbook of Innovation in Social Research Methods / Edited by Malcolm Williams, W. Paul Vogt. 1st ed. Los Angeles: Sage Publications, 2011. | ||||||||
7 | Real World Research: A Resource for Users of Social Research Methods in Applied Settings / Colin Robson. 3rd ed. Chichester, West Sussex; Hoboken, N.J.: Wiley-Blackwel, 2011. | ||||||||
8 | The SAGE Handbook of Social Media Research Methods / Edited by Luke Sloan, Anabel Quan-Haase. 2017. | ||||||||
9 | Sage Handbook of Mixed Methods in Social & Behavioral Research / Edited by Abbas Tashakkori, Charles Teddlie. 2nd ed. Los Angeles: SAGE Publications, 2010. | ||||||||
10 | Ruane, Janet M. Introducing Social Research Methods. Wiley-Blackwell, 2016. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Latvijas Statistikas gadagrāmata, 2017. Rīga: Centrālā statistikas pārvalde, 2018. | ||||||||
2 | Izlases lieluma aprēķināšanas programma | ||||||||
3 | LR CSP mājas lapa | ||||||||
4 | Pētījumu un publikāciju datu bāze | ||||||||
5 | WVS mājas lapa | ||||||||
6 | EVS mājas lapa | ||||||||
7 | https://www.rsu.lv/petnieciba | ||||||||
8 | https://www.rsu.lv/biblioteka | ||||||||
9 | https://www.openintro.org/stat/textbook.php |