.
Starpkultūru komunikācija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:25:56
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | KSK_067 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Komunikācijas zinātne; Komunikācijas teorija | Mērķauditorija: | Komunikācijas zinātne | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ivans Jānis Mihailovs | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 3 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 6 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Nav nepieciešamas. | ||||||||
Mērķis: | Kursa mērķis ir veicināt studentu kritisku, analītisku domāšanu, pilnveidot kultūrkompetenci un starpkultūru komunikācijas prasmes globalizācijas un kultūru dažādības apstākļos. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads starpkultūru komunikācijā. Kultūras jēdziens un dažādības jēdziens. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Starpkultūru dialogs un starpkultūru komunikācija: Teorētiskās pamatpieejas un praktiskie risinājumi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Kultūras atmiņa, atmiņas konstruēšana, kultūras atmiņas trauma, kultūrpēdu teorija: J. Asmans, S. Grinblats, P. Nora. Mājas darbs – eseja: Etnogrāfiskā pašizpēte | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Kultūrkompetence un tās modeļi, kultūrkompetences pilnveide: sevis iepazīšana, atvērtība un interese par citiem, sociālo prasmju pilnveide. Vai man piemīt starpkultūru kompetence? | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Dažādības konstruēšana. Starpkultūru komunikācijas (paš)pieredze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Starpkultūru dialogs: Latvijas gadījums. Vai integrācija ir kādam vajadzīga? Kas notiek ar latviešu nāciju un Latvijas tautu? Kāda vieta ir Latvijas minoritātēm? | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Latvija: Starpkultūru komunikācijas pieredze | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Kultūru hibriditāte. Pītera Berka un Zigmunta Baumana koncepcijas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Studentu kulturogrammu prezentācijas un debates par noteicošajām identifikācijām. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Starpkultūru komunikācijas īpatnības organizācijā | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Starpkultūru komunikācijas analīze organizācijā / medijos | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Starpkultūru komunikācija un starpkultūru dialogs: ES un Latvijas Republikas politikas dokumenti | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads starpkultūru komunikācijā. Kultūras jēdziens un dažādības jēdziens. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Starpkultūru dialogs un starpkultūru komunikācija: Teorētiskās pamatpieejas un praktiskie risinājumi | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
3 | Kultūras atmiņa, atmiņas konstruēšana, kultūras atmiņas trauma, kultūrpēdu teorija: J. Asmans, S. Grinblats, P. Nora. Mājas darbs – eseja: Etnogrāfiskā pašizpēte | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
4 | Kultūrkompetence un tās modeļi, kultūrkompetences pilnveide: sevis iepazīšana, atvērtība un interese par citiem, sociālo prasmju pilnveide. Vai man piemīt starpkultūru kompetence? | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
5 | Dažādības konstruēšana. Starpkultūru komunikācijas (paš)pieredze. | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
6 | Starpkultūru dialogs: Latvijas gadījums. Vai integrācija ir kādam vajadzīga? Kas notiek ar latviešu nāciju un Latvijas tautu? Kāda vieta ir Latvijas minoritātēm? | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
7 | Latvija: Starpkultūru komunikācijas pieredze | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Kultūru hibriditāte. Pītera Berka un Zigmunta Baumana koncepcijas. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
9 | Studentu kulturogrammu prezentācijas un debates par noteicošajām identifikācijām. | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
10 | Starpkultūru komunikācijas īpatnības organizācijā | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
11 | Starpkultūru komunikācijas analīze organizācijā / medijos | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Starpkultūru komunikācija un starpkultūru dialogs: ES un Latvijas Republikas politikas dokumenti | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Eseja: Etnogrāfiskā pašizpēte. Studentu kulturogrammu prezentācijas. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1 – 10 ballu sistēmā, pēc prezentācijas grupās semināros, eseju kvalitātes izvērtēšanas un pēc eksāmena atzīmes. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti iegūst priekšstatu par aktuālām problēmām starpkultūru komunikācijā, faktoriem, kas ietekmē cilvēka individuālo attīstību, kā arī sociālo institūtu struktūru un socializāciju daudzkultūru sabiedrībā. | ||||||||
Prasmes: | Prasmes veidot analīzi par kultūrdažādību, interpretēt teorētiskos tekstus, īstenot vajadzību izpēti, praktiski sazināties un veidot uzticēšanās attiecības starpkultūru komunikācijas kontekstā. | ||||||||
Kompetences: | Studenti ir kompetenti veidot nostāju starpkultūru jomā, reaģēt uz rasisma izpausmēm, integrēt, iegūtās zināšanas un alternatīvus viedokļus par starpkultūru dialogu un konfliktiem; kritiski analizēt situācijas dinamiku starpkultūru komunikācijā konkrētā sabiedrībā vai kopienā, īstenot kultūrsensitīvu profesionālo praksi. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Gircs K. Kultūru interpretācija. Rīga: 1998., lpp. 10.-37. | ||||||||
2 | Hallam E., Street B. Cultural encounters – representing “otherness”. pp. 1 – 10. | ||||||||
3 | Bīstamie sakari: seno fobiju šodiena Latvijā. (krājums ir e-studijās pdf formā) | ||||||||
4 | Nora P. Between Memory and History. Representations, Vol. 26 Spring, 1989, pp. 7-24. | ||||||||
5 | Apinis V. Iecietība jūdaismā: ebreji attieksmē pret pasauli un citādo. Tēraudkalns V. Skulte I., Hanovs D. (red.) Antisemitisms un islamofobija Latvijā – pagātne, aktuālā situācija, risinājumi. Rīga, 2006. – 18. – 28. lpp. | ||||||||
6 | Habermas J. Struggles for Recognition in the Democratic Constitutional State In: Taylor C. Multiculturalism, pp. 107-148. | ||||||||
7 | Mohammadi – Sreberny A. The Many Cultural Faces of Imperialism. In: Beyond cultural imperialism: globalization, communication and the new international order / ed. by Peter Golding and Phil Harris. – pp. 49 – 68. | ||||||||
8 | Hanovs D. Can postcolonial theory help explain Latvian politics of integration? Reflections on contemporary Latvia as a postcolonial society, 2016, In: Journal of Baltic Studies 47(1):1-21 | ||||||||
9 | Smith A. D. The Rites of Nation: elites, mases and the re-enactment of the national past. p. 21-37. In: The Cultural Politics of Nationalism and Nation Building, Routledge, 2014. | ||||||||
10 | Kluczewska-Klich B. Public Space and Private Places within the City. In: Frontiers and Identities. Cities in Regions and Nations, 2008. – pp. 17- 28 | ||||||||
11 | Heath J., Potter A. Nation of Rebels. Why Countercultures became Consumer Cultures. – pp. 98-134. | ||||||||
12 | Tisenkopfs T. Izraidīšana no supermarketa. Uzburtā vieta. Rīga, 2007. - lpp. 74-90. | ||||||||
13 | Mitter P. The Hottentot Venus and Western Man: reflections on the construction of beauty in the West. – pp. 35 – 50. | ||||||||
14 | Eriksen T.H. 2017. An overheated world. | ||||||||
15 | Lazda – Mazula I., Ose L. , Viša K. Apmācību kursa Starpkultūru komunikācija rokasgrāmata. Rīga: SIF, 2013. | ||||||||
16 | Lazda – Mazula I., Ose L. , Viša K. Starpkultūru komunikācija II. Rokasgrāmata. Rīga: SIF, 2015. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Muiznieks N. (ed.), How Integrated is Latvian Society? Riga, 2010. | ||||||||
2 | Sampedro V. Introduction: New Trends and Challenges in Political Communication// The International Journal of Press/Politics, Vol. 16, No. 4, 2011. P. 431-439. | ||||||||
3 | Annus, E. 2012. The Problem of Soviet colonialism in the Baltics. Journal of Baltic Studies, Vol. 43, Number 1: 21-45 | ||||||||
4 | Assmann, J. 2000. Das kulturelle Gedächtnis. Schrift, Erinnerung und politische Identität in frühen Hochkulturen [Cultural memory. Script, remembering and political identity in early high cultures]. Frankfurt am Main: Becksche Reihe. | ||||||||
5 | Assmann, A. 2012. “Transformatsii novogo rezhima vremeni” [Transformations of the new time mode]. Novoe Literaturnoe Obozrenie, 116: 16–31. | ||||||||
6 | Bal, M. 2006. Kulturanalyse [Analysis of Culture]. Frankfurt am Main: Suhrkamp Taschenbuch. | ||||||||
7 | Buck-Morss S. Theorizing Today: The Post-Soviet Condition. Accessed February 15, 2013. | ||||||||
8 | Cooper, F. 2012. Kolonialismus denken: Konzepte und Theorien in kritischer Perspektive [Thinking Colonialism: Concepts and Theories from a Critical Perspective]. Frankfurt: Campus. | ||||||||
9 | Cooper, F. 2005. “Postcolonial Studies and the Study of History.” In Postcolonial studies and beyond, edited by Loomba, A., Kaul, S., Bunzl, M., Burton, A., Esty, J., 401–422. Durham and London: Duke University Press. | ||||||||
10 | Hanovs, D., Teraudkalns, V. 2012. “Denying the Other in the Cyber Space: Democracy and Political Culture in Latvia. Analysis of the Internet Campaign “For Mother Tongue” (November 2011)”. In Ethnicity. Towards the Politics of Recognition in Latvia | ||||||||
11 | Hanovs, D. 2011. “What Should be Done with the Other? Ethnic Diversity in Integration Policy in Latvia.” Ethnicity 4: 33–54. | ||||||||
12 | Nora P. 1998. Zwischen Geschichte und Gedächtnis [Between History and Memory]. Frankfurt am Main: Fischer. | ||||||||
13 | Račevskis, K. 2006. K. Towards a Postcolonial Perspective on the Baltic States In Baltic Postcolonialism. On the Boundary of Two Worlds: Identity, Freedom, and Moral Imagination in the Baltics. edited by Kelertas, V. 165-186. Amsterdam/ New York: Rod | ||||||||
14 | Kļaviņš K. Savienotie trauki. Rīga: LU Akadēmiskais apgāds, 2018. |