.
Ievads žurnālistikā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:8.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:17.06.2024 10:44:31
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | KSK_106 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Komunikācijas zinātne; Komunikācijas teorija | Mērķauditorija: | Komunikācijas zinātne | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Anda Rožukalne | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Nav nepieciešamas. | ||||||||
Mērķis: | Radīt studentos izpratni par žurnālistikas izveidošanās cēloņiem, galvenajiem attīstības posmiem, vietu un uzdevumiem Latvijā un pasaules kontekstā, iepazīstinot ar žurnālistikas funkcijām un uzdevumiem, šīs jomas vietu valsts politiskajā, tiesiskajā, ekonomiskajā sistēmā. Kursa galvenie uzdevumi ir iepazīstināt studentus ar žurnālistikas daudzveidīgajām izpausmēm, radot pamatu praktisko žurnālistikas kursu apguvei: sniegt ieskatu žurnālistikas darbības problēmās; veidot izpratni par žurnālistikas un mediju vides dinamisko attīstību, tās cēloņiem un procesiem; analizēt žurnālistikas un tās auditoriju mijiedarbību. Kursā studenti attīstīta teorētiski apgūtās iemaņas, lai varētu strādāt dažādos masu medijos. Īpaša uzmanība šajā kursā pievērsta žurnālistikas attīstības procesu un prakses analīzei Latvijā, Baltijas valstīs un Skandināvijā, kā arī informācijas kvalitātes, informācijas avotu novērtēšanai un informācijas vērtības noteikšanai. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Žurnālistikas uzdevumi mūsdienās, būtība, funkcijas, misija. Žurnālistikas kā profesijas problēmjautājumi. Žurnālistikas pieejas un žurnālistu profesionālās lomas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Žurnālistika Latvijā, tās īpatnības un attīstības galvenie posmi. Žurnālistikas kā profesijas problēmjautājumi. Preses brīvība, vārda brīvība. Preses brīvība žurnālistikas praksē Latvijā un pasaulē. Mediju neatkarība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Žurnālistika kā profesija, tās dažādās izpausmes. Mediju specifika un žurnālistikas īpatnības: prese, radio, televīzija, ziņu aģentūras, interneta portāli, digitālās vietnes, sociālās tīklošanās platformas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Žurnālistika un valsts. Mediju un žurnālistikas tiesiskais regulējums, pašregulācija žurnālistikā. Sabiedriskie un komerciālie mediji. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Goda un cieņas jēdziens preses un vārda brīvības kontekstā. Žurnālista ētikas pamati. Ētikas kodeksi un rīcības kodeksi. Ētiskas žurnālistikas dilemmas, ētikas jautājumi dažādos žurnālista darbības posmos. Tiesības uz attēlu. Žurnālistika un personiskās dzīves neaizskaramības problēma. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Latvijas mediju attīstība. Masu mediju sistēmas pārmaiņas 20.gs. 80.gadu beigās, jaunas mediju sistēmas veidošanās un attīstība 90. gados un 21.gs. Latvijas žurnālistika Baltijas un Skandināvijas valstu kontekstā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Kā rodas informācija? Kur un kā žurnālisti iegūst informāciju? Kā atrast informācijas avotu? Kā to novērtēt? | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Kā iegūt sabiedriski un politiski nozīmīgu informāciju. Sagatavošanās process un paņēmieni. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Informācijas avoti žurnālistikā. Komunikācija ar informācijas avotu, tā uzticamības pārbaude. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Profesionālā ētika: ik dienas žurnālisti atbild uz jautājumu, kas ir un kas nav ētiski? Kā atrast pareizās atbildes? Situāciju analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Žurnālista profesija. Tās izaicinājumi mūsdienās. Kā var zināt, ko nozīmē profesionāla žurnālistika? Kur slēpjas sporta, biznesa vai šovbiznesa žunālistikas profesionālisms? Kādas ir aktuālās profesionālisma problēmas žurnālistikā? | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Žurnālista darbs dažādos medijos: zināšanas, prasmes, profesionālās lomas | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | 1. literatūras apgūšana; 2. eseju iesniegšana; 3. praktiskie uzdevumi. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studenta darbs tiks vērtēts sekojoši: 1. līdzdalība lekcijās – 15%; 2. darbs semināru nodarbībās – 25%; 3. esejas – 15%; 4. individuālie un grupu darbi – 20%; 5. eksāmens – 25%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Sekmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti apgūst zināšanas par: • žurnālistikas funkcijām un uzdevumiem; • žurnālistikas ētiku; • žurnālistikas tiesisko regulāciju; • žurnālista profesijas specifiku. | ||||||||
Prasmes: | Sekmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti apgūst prasmi: • atšķirt žurnālistikas tipus un to kvalitāti, funkcijas, uzvedību; • novērtēt ētisku un neētisku profesionālo rīcību; • izvērtēt informāciju, tās noderīgumu, informācijas avotus. | ||||||||
Kompetences: | Sekmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti izprot mediju būtību un žurnālistikas pamatus, tās regulējumu, profesionālo ētiku un dilemmas. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | O’Neill, D. & Harcup, T. (2020). News Values and News Selection. In T. Hanitzsch & K. Wahl-Jorgensen (Eds.), The Handbook of Journalism Studies, 2nd edition. New York, NY: Routledge. | ||||||||
2 | Karlsson, M., & Clerwall, C. (2019). Cornerstones in Journalism: According to citizens. Journalism Studies, 20(8), 1184–1199. | ||||||||
3 | Kreiss, D. (2019). The Social Identity of Journalists. Journalism, 20(1), 27–31. | ||||||||
4 | Waisbord, S. (2018). Truth is What Happens to News: On Journalism, Fake News, and Post-Truth. Journalism Studies, 19(13), 1866-1878. | ||||||||
5 | Matamoros-Fernández, Ariadna, and Johan Farkas. 2021. “Racism, Hate Speech, and Social Media: A Systematic Review and Critique.” Television & New Media 22 (2): 205–24. | ||||||||
6 | Rožukalne, A. (2020). Self-censorship in Latvian journalism: A research note. European Journal of Communication, 35(1), 60–64. https://doi.org/10.1177/0267323119897799 | ||||||||
7 | Niklas Luhmann, The Reality of the Mass Media, London, Polity Press, 2002, p.130. | ||||||||
8 | Baltic Media in Transition, Ed. by Peeter Vihalemm, Tartu, Tartu University Press, 2002, p.305. | ||||||||
9 | Development of the Media in Latvia in the 1990s, Baltic Media in Transition, Ed. by Peeter Vihalemm, Tartu, Tartu University Press, 2002, pp.65.-71. | ||||||||
10 | Latvijas Mediju analīze. Komunikācijas pētījumu sērija, Daudzveidība III, Rīga: LU Komunikācijas studiju nodaļa, 2001. 70. lpp. | ||||||||
11 | Deuze, M., What is Journalism?, Journalism, Vol. 6 (4), 2005, pp. 442. – 446. | ||||||||
12 | Šulmane, 2., Neatrastās Identitātes? Latvijas Dienas Laikrakstu Žurnālisti Politikas, Ekonomikas un Kultūras Lauku Ietekmē, 2011. (fails: identitātes) Rīga: Latvijas universitāte. | ||||||||
13 | O’Neill, O. (2002). A question of trust. Reith Lectures. Cambridge: Cambridge University Press. | ||||||||
14 | Lasmane, Skaidrīte (2011) Komunikācijas ētika. Rīga: Latvijas universitāte (5.nodaļa “Mediju un žurnālistu ētika”). | ||||||||
15 | Jan Fredrik Hovden, Gunnar Nygren & Henrika Zilliacus-Tikkanen (eds.) (2016) Becoming a journalist. Nordicom. (fails: becoming_a_journalist, no 51 – 70.lpp.) | ||||||||
16 | Šulmane, I. Latvijas žurnālisti gadsimta beigās. Latvijas Mediju analīze. Komunikācijas pētījumu sērija, Daudzveidība II, Rīga: LU Komunikācijas studiju nodaļa, 2001. 62.-69.lpp. | ||||||||
17 | Šulmane, I. Profesionālais diskurss latviešu un krievu presē: salīdzinošā analīze. Daudzveidība, Rīga, LU, 2002. 158.lpp. | ||||||||
18 | Development of the Media in Latvia in the 1990s, Baltic Media in Transition, Ed. by Peeter Vihalemm, Tartu, Tartu University Press, 2002, pp.65.-71. | ||||||||
19 | Singer, J., Who are These Guys?, Journalism, Vol. 4 (2), pp. 139. -163. | ||||||||
20 | Franks, S. (2013). Women and Journalism. London: I.B.Tauris. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Lewis, S. C., Zamith, R., & Coddington, M. (2020). Online Harassment and Its Implications for the Journalist–Audience Relationship. Digital Journalism, 8(8), 1047–1067. | ||||||||
2 | Denis McQuail, Karen Siune, New Media Politics, The Function of the Mass Media. New Media Politics., 1999 | ||||||||
3 | Latvijas Mediju analīze. Komunikācijas pētījumu sērija, Daudzveidība II, Rīga: LU Komunikācijas studiju nodaļa, 2001. 162.lpp. | ||||||||
4 | Komunikācija. Latvijas Universitātes Raksti 648, Rīga, Zinātne, 2002, 127. – 196. lpp. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Eiropas Žurnālistikas observatorija | ||||||||
2 | International Federation of Journalists | ||||||||
3 | Latvijas žurnālistu asociācija |