Pārlekt uz galveno saturu

Komunikācijas teorētiskie modeļi

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:25:45
Par studiju kursu
Kursa kods:KSK_127LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Komunikācijas zinātneMērķauditorija:Komunikācijas zinātne
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Ilva Skulte
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Sociālo zinātņu fakultāte
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Dzirciema iela 16, Rīga, szfatrsu[pnkts]lv
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)4Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas8
Kopā kontaktstundas20
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Kursu „Komunikācijas situāciju analīze”, „Mediju teorijas”
Mērķis:
Sniegt pārskatu par nozīmīgākajiem komunikācijas modeļiem un teorijām, kā arī iespējām, ko tās/tie piedāvā svarīgāko žurnālistikas, sabiedrisko attiecību un komunikācijas problēmu interpretācijā un analīzē
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Komunikācijas izpratne un komunikācijas zinātne. Modelēšana kā zinātnes metode. Komunikācijas teorētiskās domas attīstība un komunikācijas modeļu daudzveidība. Komunikācijas līmeņi un komunikācijas modeļi. Daudzlīmeņu modeļi.Lekcijas1.00auditorija
2Retorika (Aristotelis). Valodas psiholoģija un filozofija (K.Bīlers vs. L. Vitgenšteins). Semiostrukturālisms (F. De Sosīrs, Jākobsons, Greims, Barts). Runas aktu teorija (Ostins, Serls).Lekcijas1.00auditorija
3Komunikācijas lingvistiskie modeļi.Nodarbības1.00auditorija
4Komunikatīvās darbības modeļi un uztveres modeļi.Lekcijas1.00auditorija
5Informācijas teorija un matemātiskie komunikācijas modeļi. K. Šēnons. V. Vīvers, V.Meijers - Eplers. Lineārā pamatmodeļa attīstība (Berlo, Osguds-Šramms).Lekcijas1.00auditorija
6Komunikācijas socioloģiskie modeļi I. Sabiedrība, mijiedarbība, uzvedība un komunikatīvā darbība.Lekcijas1.00auditorija
7Publiskās komunikācijas situācijas modelēšana.Nodarbības1.00auditorija
8Komunikācijas teorētiskie modeļi jauno mediju laikmetā.Lekcijas1.00auditorija
9Maģistra darba teorētiskā modeļa izstrāde un prezentācija.Nodarbības2.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Izlasīt zinātniskos rakstus, kas atklāj dažādu autoru komunikācijas traktējumu Izprast katras pieejas specifiku. Sagatavot sekojošus jautājumus: -Par kādām tēmām runāts rakstā? -Kādai teorētiskajai paradigmai šāds skatījums pieder? -Ko no tā var iemācīties? -Kā / vai rakstā paustās teorētiskās atziņas var palīdzēt man izprast mana maģistra darba jautājumu? -Kādas metodes izmatotas datu iegūšanai teorijas atziņu pamatošanai? Izprast sava maģistra darba tēmu teorētiski un modelēt komunikācijas procesus un problēmas tam izvēlētajā situācijā. Sarakstīt eseju un to prezentēt studiju biedru priekšā. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
Lekciju un semināru apmeklējums un aktivitāte, semināru uzdevumi, eseja, eksāmens.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studenti pārzina un prot nosaukt un raksturot galvenos teorētiskos virzienus un skolas, kā arī modeļus komunikācijas procesu skaidrošanai, kā arī pārzina galvenos mainīgos dažādos komunikācijas konceptuālajos modeļos.
Prasmes:Pēc sekmīgi apgūta studiju kursa studenti būs gatavi: • sistēmiski un abstrakti raksturot komunikācijas procesus un galvenos iesaistītos aktorus; • kritiski un analītiski izvērtēt komunikācijas prakses problēmu noteiktas teorētiskās paradigmas ietvaros; • veidot teorētisko pamatu savam maģistra darbam.
Kompetences:Studenti spēj izvēlēties un lietot releventāko teorētisko pieeju un modeli pētniskajos projektos un mediju komunikācijas analīzē
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Aristotle. Rhetoric.
2Castells, M. The Network Theory of Power. //International Journal of Communication 5 , 2011, pp. 773–787
3De Saussure, F.Saussure's Third Course of Lectures on General Linghuistics (1910-1911).
4Evolution of Three Media Effects Models. In: Journal of Communication, 2007, nr. 57,pp.9-20.
5Habermas, J. Communicative Ethics. (1998)
6Hall, S. Encoding, decoding.
7http://www.marxists.org/reference/archive/habermas/1998/com…
8Luhman, N. The reality of the mass media. – Cambridge; Polity Press, 2000.
9Liotārs, Ž.F. Postmodernais stāvoklis. Pārskats par zināšanām. - Rīga, LMC, 2008.
10Lyotard, J.F. (1979) The Postmodern Condition.A Report on Knowledge.
11McQuail, D. Windahl, S. Communication Models for Study of Mass Communication. - London: Longman, 1993.
12Michel Foucault (1969). The Archæology of Knowledge Chapter 1. The Unities of Discourse.
13Ostins, Dž.L. Kā darīt lietas ar vārdiem. – Rīga: Liepnieks un Rītups, 2011.
14Scheufele, D., Tewksbury, D. Framing, Agenda Setting, and Priming: The
15Scolari, C.Mapping conversations about new media: the theoretical field of digitalcommunication// New Media Society, 2009, 11, pp. 943 – 963
16Weaver, W. Recent Contributions to The Mathematical Theory of Communication.
17Bennett, W. L., & Pfetsch, B. (2018). Rethinking political communication in a time of disrupted public spheres. Journal of communication, 68(2), 243-253.
18Deuze, M. (2020). The role of media and mass communication theory in the global pandemic. Communication today, 11(2), 4-16.
19Lull, J. (2019). Evolutionary communication: An introduction. Routledge.
20Guzman, A. L., & Lewis, S. C. (2020). Artificial intelligence and communication: A human–machine communication research agenda. New media & society, 22(1), 70-86.
21Moffett, J. W., Folse, J. A. G., & Palmatier, R. W. (2021). A theory of multiformat communication: mechanisms, dynamics, and strategies. Journal of the Academy of Marketing Science, 49, 441-461.
22Van Dijck, J., Nieborg, D., & Poell, T. (2019). Reframing platform power. Internet Policy Review, 8(2), 1-18.
Papildu literatūra
1Borch, C. Systemic Power : Luhmann, Foucault, and Analytics of Power // Acta Sociologica 48 / 2005, pp. 155 – 167
2Habermas, J. Political Communication in Media Society: Does Democracy Still Enjoy an Epistemic Dimension? The Impact of Normative Theory on Empirical Research // Communication Theory 16 (2006) 411–42
3Manovich, L. The Practice of Everyday Media Life.
4Mulligan, K. The Essence of Language: Wittgenstein’s Builders and Buhler’s Bricks. In: Revue de Métaphysique Et de Morale, 1997
5Williams. D. Virtual Cultivation: Online Worlds, Offline Perceptions.// Journal of Communication, 56, 2006, pp. 69–87
6van Dijck, J., & Lin, J. (2022). Deplatformization, platform governance and global geopolitics: Interview with José van Dijck. Communication and the Public, 7(2), 59-66.