.
Nāves vēsture
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:11.03.2024 14:15:23
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | KSK_172 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Socioloģija; Sociālā antropoloģija | Mērķauditorija: | Psiholoģija; Māszinības; Socioloģija; Sociālā antropoloģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Anna Žabicka | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Vēlamas priekšzināšanas klasiskajās un mūsdienu antropoloģijas teorijās. Spēja lasīt akadēmiskus tekstus angļu valodā. | ||||||||
Mērķis: | Kursa mērķis ir sniegt zināšanas un izvērst diskusiju par nāves sociālajiem, kulturālajiem, vēsturiskajiem, politiskajiem, medicīniskajiem un ētiskajiem aspektiem atšķirīgās kultūrtelpās. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads nāves vēsturē. Dzīve un nāve antropoloģijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
2 | Nāve, rituāli un sabiedrība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | Ķermenis un sociālā identitāte. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Nāve un politika. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | Sēras, atmiņas un pieminēšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
6 | Nāve medicīnā: orgānu transplantācija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Kursa ietvaros noteiktās literatūras lasīšana un analīze. Koncentrēti (700 – 1000 vārdi) rakstiski pārspriedumi par semināru tekstiem – rakstiem un grāmatām – (pie norādītajām nodarbībām), kas iesniedzami līdz semināra dienai. Praktiskais darbs. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Aktīva dalība nodarbību diskusijās. Seši īsi pārspriedumi par semināra tekstiem. Praktiskais uzdevums. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti orientējas nāves antropoloģijas daudzpusībā un izprot dažādus diskursus un aspektus, kā iespējams pētīt ar nāvi un miršanu saistītus problēmjautājumus. Studenti atpazīst tādus jēdzienus kā – nāve kā rituāls, sociāls ķermenis, sēras, sociālā nāve u.c. | ||||||||
Prasmes: | Prot izskaidrot nāves rituālu nozīmību sabiedrībās un to, kādi procesi veido un ietekmē ar nāvi un mirstīgumu saistītās mainīgās tradīcijas. Prot aprakstīt kontekstus un situācijas, kurās var izpausties t.s. sociālā nāve, kā arī izprot, caur kādām kategorijām var pievērsties sociālās nāves pētniecībai. Spēj iesaistīties auglīgās diskusijās ar autoriem, kas par to raksta, par šī jēdziena lietderību un stiprajām un vājajām pusēm. Studenti spēj analītiski lasīt augstas kvalitātes akadēmisku sociālo zinātņu literatūru, kas kompleksi aptver tādas tēmas kā nāve un miršana to sociālajā, medicīniskajā, politiskajā, vēsturiskajā kontekstā. Studenti spēj verbāli un rakstiski izteikt argumentētus, piemēros balstītus skatījumus par nāves un miršanas sociālkulturālajiem jautājumiem. | ||||||||
Kompetences: | Studenti spēj kompetenti spriest un diskutēt par nāves un miršanas kompleksajiem vēsturiskajiem un sociālkulturālajiem procesiem. Studenti ir kompetenti diskutēt par ar nāvi un miršanu saistītiem jautājumiem, dažādu diskursu ietvaros. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Ariès, P. (1983). “Conclusions” in The Hour of Our Death. Vintage". p. 603 – 614. | ||||||||
2 | Fabian, J. (1972). “How others die: Reflections on the Anthropology of Death”. Social Research. Vol. 39. Taylor & Francis. 49-61. | ||||||||
3 | Hertz, R. ([1907] 2016). A Contribution to the Study of the Collective Representation of Death. In: Hertz, Robert Death and the right hand. pp. 197-212. | ||||||||
4 | Scheper-Hughes, N. (2017). “Death Without Weeping.” In Robben, Antonius C G M. 2017. Death, Mourning, and Burial: A Cross-Cultural Reader. 2nd Edition. Wiley. pp. 179-193. | ||||||||
5 | Verdery, K. (1999). The political lives of dead bodies: Reburial and postsocialist change. Columbia University Press. | ||||||||
6 | Lock, M. (2001). Twice Dead: Organ Transplants and the Reinvention of Death. Berkeley: University of California Press. American Medical Association, vol. 205, No 6, 1968 Aug. 5, 85-88. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Rosaldo, Renato. (2014). The Day of Shelly’s Death. The Poetry and Ethnography of Grief. Durham & London: Duke University Press. | ||||||||
2 | Barts, Rolāns. (2010). Sēru dienasgrāmata. 1977. gada 26. oktobris – 1979. gada 15. septembris. Rīga: Laikmetīgās mākslas centrs. (latviešu plūsmai) | ||||||||
3 | Atul, G. (2014). Being mortal: medicine and what matters in the end. | ||||||||
4 | Kalanithi, P. (2016). When breath becomes air. Random House. | ||||||||
5 | De León, J. (2015). The land of open graves: Living and dying on the migrant trail (Vol. 36). Univ of California Press. | ||||||||
6 | Watson, J. L. (1982). “On Flesh and Bones: the Management of Death Pollution in Cantonese Society” in Death and the Regeneration of Life., M. Bloch and J. Parry, eds. 155-187. | ||||||||
7 | Lawton, J. (1998). Contemporary hospice care: the sequestration of the unbounded body and ‘dirty dying’. Sociology of Health & Illness, 20(2), 121-143. |