.
Žurnālistikas metodes un žanri
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:7.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:19.08.2024 10:20:45
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | KSK_196 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Komunikācijas zinātne; Komunikācijas teorija | Mērķauditorija: | Komunikācijas zinātne | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Līga Ozoliņa | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Apgūti kursi: "Ievads žurnālistikā", "Ziņu žurnālistika". | ||||||||
Mērķis: | Kursa ietvaros, studentiem ir jāapgūst teorētiskās un praktiskās zināšanas par informācijas vākšanas metodēm un žanriem žurnālistikā, kā arī tiks veidota un trenēta prasme zināšanas izmantot žurnālistikas tekstu, audio un video darbu veidošanā. Lai veicinātu izpratni par žurnālistikas kā profesijas veidošanos un attīstību Latvijā, mācību gaitā tiks analizētas dažādu žurnālistikas skolu un dažādu mediju žanri, tādējādi apgūstot analītiski kritisku pieeju. Studenti vērtēs ne vien savu un kolēģu patstāvīgos darbus, bet arī piemērus no Latvijas preses prakses. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Žanru sistēma medijos: informatīvie, viedokļa un jauktie žanri. Žanru izmantojums žurnālistikā. Žanru funkcijas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Informācijas vākšanas metodes. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Tulkošana kā daļa no žurnālista darba ikdienas. Tulkotā satura veidošanas pamatprincipi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Reportāža, tās veidi. Reportāžas hronoloģiskās uzbūves princips. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Intervija kā žurnālistikas žanrs un kā informācijas vākšanas metode. Intervijas izmantošana dažādos žurnālistikas žanros un atšķirīgos medijos. Interviju veidi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Jautājumu veidi. Argumentācija un kritiskā domāšana. Profesionālā ētika un interviju situācijas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Intervijas sagatavošana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Apraksta līdu veidošana. Apraksta struktūra. Temata un tā fokusa atrašana žurnālistikā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Preses konference. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Komentārs un redakcijas sleja. Komentāru tipi. Komentāru funkcijas. Komentāru rakstīšanas posmi, komentāru struktūra. Analītiskais raksts. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Komentāra sagatavošana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Virsrakstu veidošana, virsrakstu tipi. Attēlu paraksti. Virsrakstu un attēlu parakstu rakstīšanas paņēmieni. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | 1. Faktu un viedokļu intervija (5000 – 8000 zīmes). Uzdevums: patstāvīgi sagatavot pilnvērtīgu faktu un viedokļu interviju, prezentēt to seminārā. (Intervija obligāti jāsagatavo studenta medija vajadzībām un jāiesniedz publicēšanai studentu medija vadītājam). 2. Komentāra teksta rakstīšana, tā veidošana video formātā (Studentu medija rubrikai „Man ir, ko teikt”). Komentārs teksta, video un audio formātā. (Komentārs obligāti jāsagatavo studenta medija vajadzībām un jāiesniedz publicēšanai studentu medija vadītājam). 3. Atbilstoši lekcijās apspriestajam teorētiskajam materiālam, studentam patstāvīgi jāveido personības apraksts (5000 – 7000 zīmes) un tā veidošanas problēmas jāapspriež seminārā. Semināra laikā tiks veidoti 3 dažādi apraksta līdi un virsraksti, notiks to analīze. (Apraksts obligāti jāsagatavo studenta medija vajadzībām un jāiesniedz publicēšanai studentu medija vadītājam.) Aprakstu var veidot video vai audio formātā kā sižetu. Katram aprakstam jāpievieno tā pieteikums sociālajos medijos. 4. Atbilstoši lekcijās apspriestajam teorētiskajam materiālam, studentam patstāvīgi jāveido vēstures, biznesa, sezonālo svētku, zinātnes, praktiskais vai problēmapraksts (3000 – 5000 zīmes) un tā veidošanas problēmas jāapspriež seminārā. Semināra laikā tiks veidoti 3 dažādi apraksta līdi un virsraksti, notiks to analīze. Apraksta veidošanā jāizmanto vismaz 3 – 5 oriģināli avoti, nedrīkst izmantot citu mediju saturu. (Apraksts obligāti jāsagatavo studenta medija vajadzībām un jāiesniedz publicēšanai studentu medija vadītājam). Aprakstu var veidot video formātā kā sižetu. Katram aprakstam jāpievieno tā pieteikums sociālajos medijos. 5. Sagatavošanās preses konferencei, preses brīfingam (2 lpp.). Uzdevums: Sagatavot un prezentēt pirms preses konferences apgūto informāciju un sagatavotos jautājumus. Pamatot savu izvēli un tālāk iegūtās informācijas izmantojumu publikācijā konkrētā medijā. 6. Atbilstoši lekcijās apspriestajam teorētiskajam materiālam, studentam patstāvīgi jāizplāno 3 dažādas komentāru idejas (1000 zīmes) konkrēta medija formātam (ideja, tās aktualitāte, fokuss, auditorija, nepieciešamā informācija, argumenti, aizstāvētais viedoklis, tā pamatojums). Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Aktivitāte semināros – 15%. Rakstiem piedāvāto ideju kvalitāte – 15%. Dažādu žanru darbu kvalitāte un iesniegšana paredzētajā termiņā – 70%. Darba vērtējums ir atkarīgs no šādiem faktoriem: • Izpildītā uzdevuma kvalitātes, oriģinalitātes un atbilstības semināra tematam; praktiskajiem darbiem nedrīkst izmantot prakses laikā savāktos materiālus, intervijas ar radiniekiem, tuviem paziņām vai ģimenes locekļiem. • Darba semināros un profesionālās attieksmes pret praktiskajiem uzdevumiem. • Darba iesniegšanas atbilstības noteiktajiem termiņiem un atbildības uzdevuma veikšanas procesā; bez attaisnojoša iemesla novēloti iesniegtie darbi netiks vērtēti un tiks uzskatīti par neieskaitītiem. • Darba iesniegšanas studentu medijā. Studentu medija redakcijā neiesniegtie darbi netiks ieskaitīti! • Radošo darbu iesniegšanas atbilstošā termiņā – katra semināra datumā! | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Zinās žurnālistikas žanru attīstību. Spēs pielieot žurnālistikas žanru īpašības, veidus, formātus. Orientēsies žurnālistikas žanru transformācijā. Spēs pielietot kritisko domāšanu žurnālistikā. Pārzinās starpžanru formātus. | ||||||||
Prasmes: | Prasme veidot dažāda tipa intervijas. Prasme veidot dažāda tipa aprakstus. Prasme veidot analītiskus un komentējošus žanru materiālus žurnālistikā. Prasme pielāgot katra žanra darbu konkrēta medija formātiem. Prasme strukturēt informāciju: virsrakstus, līdus un citus katra žanra darbu raksturojošus elementus. | ||||||||
Kompetences: | Atpazīt informācijas raksturu un sakārtot to atbilstošā žanrā. Izvērtēt katra žanra kvalitātes kritērijus savā un citu mediju sniegumā. Novērtēt dažādu žanru profesionālās ētikas problēmas un prasības. Veidot konkrēta žanra darbus specifiskiem mediju formātiem. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Göran Eriksson. The management of applause and laughter in live political interviews (fails: sage_political_interviews). Raksts no Media, Culture & Society | ||||||||
2 | LinkFeigenbaum, A. (2020). The data storytelling workbook. New York, NY: Routledge. | ||||||||
3 | The shaping of an online feature journalist. Steen Steensen, Oslo University College, Norway (fails: sage_feature) Raksts no Journalism | ||||||||
4 | Arts.ac. | ||||||||
5 | Dennis Hayes. Let’s stop trying to teach students critical thinking | ||||||||
6 | Dimants, A., Russ-Mols, S. (2009). "Žurnālistika. Mācību un rokasgrāmata" | ||||||||
7 | Janet Malcolm. Constructing boundaries of journalism, Journalism, 2006 SAGE Publications, (London, Thousand Oaks, CA and New Delhi); Vol. 7(1): 5–24 | ||||||||
8 | Telling True Stories: A Nonfiction Writers’ Guide from the Nieman Foundation at Harvard University. edited by Mark Kramer and Wendy Call, Plume, 2007. | ||||||||
9 | America’s Best Newspaper Writing. edited by Roy Peter Clark and Christopher Scanlan, Bedford/St. Martin’s, 2006. | ||||||||
10 | How to write a feature article | ||||||||
11 | Interviewing for journalists (media skills) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Robert Boynton. The New New Journalism: Conversations with America's Best Nonfiction Writers on Their Craft Paperback. 2005 | ||||||||
2 | McNae's Essential Law for Journalists Paperback – 2014 by Mike Dodd, Mark Hanna | ||||||||
3 | Lee Gutkind. You Can't Make This Stuff Up: The Complete Guide to Writing Creative Nonfiction--From Memoir to Literary Journalism and Everything in Between Paperback 2012 | ||||||||
4 | Tips for writing a features article | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | LSM | ||||||||
2 | The New Yorker | ||||||||
3 | Guardian | ||||||||
4 | IR |