Pārlekt uz galveno saturu

Invaliditāte: priekšstati, pieredze un rīcībpolitika

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:7.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:25:26
Par studiju kursu
Kursa kods:KSK_220LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Komunikācijas zinātneMērķauditorija:Informācijas un komunikācijas zinātne
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Agita Lūse
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Sociālo zinātņu fakultāte
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Dzirciema iela 16, Rīga, szfatrsu[pnkts]lv
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)5Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas10
Nodarbības (skaits)5Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas10
Kopā kontaktstundas20
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Zināšanas kvalitatīvajās sociālo pētījumu metodēs.
Mērķis:
Iepazīstināt studentus ar invaliditāti kā parādību, kuras prizmā atklājas konkrētu sabiedrību un to grupu vērtības, mērķi, attieksmes un komunikācijas prakses, tostarp priekšstati par paaudžu attiecībām, par dzimumsocialitāti (dzimti), normu un devianci, sociālo taisnīgumu, rūpēm, sociālo iekļaušanu un indivīda autonomiju.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Invaliditāte – medicīniska kategorija, sociāla kustība, prakses ietvars un izziņas priekšmets. Teorētiskie skatupunkti un jēdzieni.Lekcijas1.00auditorija
2Kvalitatīvās izpētes metodes invaliditātes studijās.Nodarbības1.00auditorija
3Invaliditātes pieredze, tās psihosociālie un dzimtes aspekti.Nodarbības1.00auditorija
4Biopolitika un „bioloģiskā pilsonība”. Invaliditāte karu un katastrofu prizmā.Lekcijas1.00auditorija
5Komunikācija par un ar invaliditātes skartiem cilvēkiem: stereotipi un pieredzes. Vecumposmi, socializācija. Medikalizācija un sociālā kontrole.Nodarbības1.00auditorija
6Mentāla un intelektuāla invaliditāte, sociālā izstumšana un sociālā līdzdalība.Lekcijas1.00auditorija
7Tiesiskais regulējums. Cilvēku ar invaliditāti identitātes konstruēšana politiskajā diskursā Latvijā.Lekcijas1.00auditorija
8Invaliditāte sociālās nevienlīdzības prizmā. Rehabilitācija un nodarbinātība.Lekcijas1.00auditorija
9Ziņojumi par gadījumu izpēti.Nodarbības2.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Studentiem jāsagatavojas nodarbībām, izstudējot katra temata obligāto literatūru un citus norādītos avotus. Katrā semināra nodarbībā studentam jāsniedz kritisks pārskats par kādu no literatūras avotiem un jāpiedalās diskusijā. Tiek arī sagaidīts, ka priekšmeta apguves gaitā studenti patstāvīgi izstrādās gadījuma izpēti un prezentēs to grupā. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
1) Vismaz 50% nodarbību apmeklējums, 2) sniegums semināros (tekstu prezentācijas, dalība diskusijās u.tml.), 3) grupā prezentēts un sekmīgi aizstāvēts pārbaudes darbs.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:• Zināšanas un izpratne par invaliditātes skaidrojuma teorētiskajiem modeļiem. • Zināšanas par galvenajiem tiesību aktiem, kas regulē personu ar invaliditāti tiesības starptautiski un Latvijā. • Zināšanas un izpratne par invaliditātes izpētes virzieniem socioloģijā, antropoloģijā, bioētikā, vēsturē u.c. nozarēs.
Prasmes:• Analizēt un argumenti diskutēt par vēsturiski mainīgas invaliditātes politikas vadlīnijām, t.sk. starptautisku un nacionālu tiesību aktu prizmā. • Analizēt, skaidrot, novērtēt un salīdzināt konkrētās valstīs piekoptas invaliditātes politikas prakses personu ar invaliditāti pašu definēto vajadzību un interešu prizmā, t.sk. no personisku naratīvu skatpunkta. • Kritiski reflektēt par metodoloģiju, kas izmantojama sociālos pētījumos par invaliditātes skartiem cilvēkiem.
Kompetences:• Kritiski vērtēt medijos sastopamus invaliditātes skartu cilvēku un to grupu atainojumus. • Veidot lietišķu un iekļaujošu komunikāciju ar invaliditātes skartu cilvēku un viņu interešu aizstāvju biedrībām un organizācijām. • Sniegt izprastu un zināšanās balstītu politikas dokumentu un rīcībpolitikas novērtējumu, kā arī sniegt priekšlikumus un ierosinājumus problēmu risināšanai.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Viss obligātās literatūras saraksts redzams e-studijās (tas ir apjomīgs un tiks atjaunots katru gadu)
2Garland Thomson, Rosemarie. 2018. “From Wonder to Error: A Genealogy of Freak Discourse in Modernity.” Pp. 89–98 in Classic Readings on Monster Theory. Volume One, edited by A. S. Mittman and M. Hensel. Amsterdam: ARC Humanities Press.
3Mattingly, C. 1998. Healing dramas and clinical plots. Cambridge: Cambridge University Press.
4Davis, Lennard J. 2013. The Disability Studies Reader. Routledge.
5Antze, Paul. 2010. “On the Pragmatics of Empathy in the Neurodiversity Movement.” Pp. 310–327 in Ordinary ethics, edited by M. Lambek. Fordham University Press.
6Ginsburg, Faye, and Rayna Rapp. 2013. “Entangled Ethnography: Imagining a Future for Young Adults with Learning Disabilities.” Social Science & Medicine 99:87.
7Ginsburg, Faye, and Rayna Rapp. 2020. “Disability/Anthropology: Rethinking the Parameters of the Human. An Introduction to Supplement 21.” Current Anthropology 61(S21):S4–15.
Papildu literatūra
1Block, P. 2007. "Doing Cultural Anthropology and Disability Studies in Rehabilitation Training and Research Contexts," in Anthropology Put to Work. Edited by L. W. Field and R. G. Fox, pp. 85-102. Oxford, New York: Berg. PDF.
2Dammeyer, J. 2010. Parents’ management of the development of their children with disabilities: Incongruence between psychological development and culture Outlines - Critical Practice Studies 1:42-55. PDF.
3Frank, G. 2000. Venus on wheels: two decades of dialogue on disability, biography, and being female in America. Berkeley, Calif.: University of California Press.
4Kohrman, M. 2007. "Why Am I Not Disabled? Making State Subjects, Making Statistics in Post-Mao China," in Disability in Local and Global Worlds. Edited by B. Ingstad and S. R. Whyte, pp. 212-236. Berkeley, Los Angeles, London: University of California Press. PDF.
5Odex, Amasco. 2016. The Holistic Model of Disability: An Alternative Approach. Kindle edition. AFODEX Publishing.
6Siebers, Tobin. 2008. Disability Theory. Ann Arbor, MI: University of Michigan Press. doi:10.3998/mpub.309723.
7Wilkinson, Mary. 2009. Defying disability : the lives and legacies of nine disabled leaders. London: Jessica Kingsley Publishers.
Citi informācijas avoti
1Apvienoto Nāciju Organizācija. 2010. "Konvencija par personu ar invaliditāti tiesībām". Latvijas Republikas tiesību akti.
2World Health Organization. 2003. Starptautiskā funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācija: SFK. Ženēva, Rīga: Pasaules Veselības Organizācija.
3Zhivitere, M., et al. 2011. Annex to the distance education course "Ability not disability in workplace". Education and Culture DG, Lifelong Learning Programme Riga: Information Systems Management Institute. LNB:Grāmatu krātuve.
4LR Invaliditātes likums. http://likumi.lv/doc.php?id=211494
5Ministru kabineta noteikumi Nr. 805. Noteikumi par prognozējamas invaliditātes, invaliditātes un darbspēju zaudējuma noteikšanas kritērijiem, termiņiem un kārtību. https://likumi.lv/ta/id/271253-noteikumi-par-prognozejamas-…
6Disability Studies Quarterly. [The first journal in the field of disability studies]. http://dsq-sds.org/
7Michigan Disability Rights Coalition. Models of Disability. http://www.copower.org/leadership/models-of-disability