.
Kritiskā domāšana
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:8.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:25:54
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | KSK_235 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Komunikācijas zinātne | Mērķauditorija: | Informācijas un komunikācijas zinātne | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Artūrs Utināns | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 12 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 24 | ||||
Nodarbības (skaits) | 12 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 48 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Pamatzināšanas kritiskā domāšanā. | ||||||||
Mērķis: | Veicināt zināšanu apguvi par zinātnisko skepticismu informācijas analīzē, domāšanas loģikā, argumentācijā un zinātniskas diskusijas vešanā. Veicināt izpratnes veidošanu par objektīvas domāšanas nozīmi profesionālajā un sabiedriskajā dzīvē, pētījumu veikšanā un interpretācijā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Kritiskās domāšanas definējumi. Kritiskās domāšanas iemaņas. Metodikas zināšanas. Kritiskās domāšanas dispozīcija. Kritiskās domāšanas pašvērtējums. Ideāls kritiskais domātājs. Duālo sistēmu teorija: ātrā un lēnā domāšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Kritiskās domāšanas iemaņu apguves process: apraksts, analīze, izvērtējums. Kritiskās domāšanas analītiskā procesa soļi. Refleksija un klarifikācija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Loģikas likumi: pētāmā lieluma noprecizēšanas likums; pretrunas likums; trešā izslēgšanas likums; pietiekoša (apmierinoša) pierādījuma likums. Cēloņsakarību atšķirība no citiem saišu veidiem (korelācijas, līdzības, sakritības). | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Loģiku ierobežojošie lielumi: vērtības; savas taisnības izjūta; impulsīvas emocijas, savs paštēls kā pašapmāns par sevi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Izplatītākās loģikas kļūdas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Zinātniskās un kritiskās domāšanas svarīgāko ideju attīstības īsa vēsture. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Kritiskā domāšana teorijās par apziņu. Debates. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Kritiskās domāšanas dispozīcijas sastāvdaļas un to attīstīšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Argumentācijas prasmes. Diferenciācija starp vājiem un stipriem argumentiem. Kļūdaino pieņēmumu atspēkošana. Sokrātiskais dialogs. Debates. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Pārliecību vai pieņēmumu noteikšana. Debates – kas ir psihiska slimība un kas ir psihiska veselība. Homoseksualitāte – norma vai patoloģija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Kritiskā domāšana un empātija. Spēja tolerēt pretējus uzskatus. Spēja uztvert kritiku adekvāti. Neadekvāta kritikas uztvere. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Kritiskā domāšana kā godīgums. Melu nepieciešamība. Debates. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Kritiskā domāšana un emocionālā inteliģence. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Kritiskā domāšana un morāle. Intuitīvā morāle un kritiskajā domāšanā balstītā ētika. Aizspriedumu atspēkojums. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Atspēkojošo intuitīvās morāles argumentu noformulēšana. Debates. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
16 | Kritiskā domāšana un radošā domāšana. Elastība, prāta atvērtība un skepticisms kā pierādījumu konservatīvisms. Prāta vētra kā tehnika. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
17 | Sokrātiskā dialoga prasmju attīstība. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
18 | Kritiskās domāšanas konflikts ar neracionālajām subpersonībām. Cilvēka neracionālo subpersonību veidi. Subpersonību atpazīšanas nozīme kritiskās domāšanas pašvērtējuma attīstībā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
19 | Kritiskā domāšana teorijās par cilvēka dabu un dzimumatšķirībām. Debates. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
20 | Kritiskā domāšana teorijās par brīvo gribu. Debates. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
21 | Ilūzijas. Pašapmāns. Murgi. Maģiskā domāšana, mitoloģiskā domāšana, ticība paranormālajam un kritiskā domāšana. Sazvērestības teoriji argumentācijas kļūdas. Sazvērestību teoriju atspēkošanas problemātika. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
22 | Kritiskā domāšana ticības jautājumos (skepticisms, agnosticisms, ateisms, sekulārais humānisms, racionālisms). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
23 | Kritiskā domāšana un laimes sasniegšana vai dzīves labsajūta. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
24 | Nākotnes domāšanai nepieciešamās piecas formas (Hovarda Gārdnera teorija). Disciplinējošais, sintezējošais, kreatīvais (radošais), respektoloģiskais un ētiskais domāšanas tips. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Patstāvīgajā darbā studējošais izskata iespējamos datu analīzes domāšanas modeļus, sava viedokļa argumentāciju. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Tiek vērtēta studējošo līdzdalība praktiskajos darbos. Patstāvīgajā darbā studējošais izskata iespējamos datu analīzes domāšanas modeļus, sava viedokļa argumentāciju. Nodarbību ieskaite tiek izlikta, ja sekmīgi izpildīti praktiskie darbi un patstāvīgais darbs. Ieskaites vērtējums veidojas no praktisko darbu un patstāvīgā darba vērtējumiem un ir sekmīgs, ja atbilst vismaz 4 ballēm. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | 1. Zināšanas par informācijas, teoriju un individuālu uzskatu analīzes principiem. 2. Zināšanas par spēcīgas argumentācijas principiem. | ||||||||
Prasmes: | 1. Prasmes argumentēt savu viedokli. 2. Prasmes atšķirt zinātniski pamatotus uzskatus no pseidozinātniskiem. 3. Prasmes diskutēšanā un pārrunu vešanā. 4. Prasmes veidot pamatotus secinājumus. 5. Prasmes analizēt izlasīto informāciju. 6. Prasmes kritiski pamatot savu pētījumus. | ||||||||
Kompetences: | Studiju kursa apguves rezultātā studējošie būs spējīgi novērtēt informāciju un dažādu teoriju zinātniskumu. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Stella Jones-Devitt and Liz Smith. Critical Thinking in Health and Social Care. SAGE Publications, 2007. | ||||||||
2 | Browne, M. Neil. Asking the right questions: a guide to critical thinking / M. Neil Browne, Stuart M. Keeley. Bowling Green State University. 11th edition. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Rubene, Z. Kritiskā domāšana studiju procesā. Otrs papildinātais izdevums. LU Akadēmiskais apgāds, 2008. | ||||||||
2 | Schick, T. How to think about weird things: critical thinking for a new age. 7th edition. The McGraw-Hill Companies, 2014. | ||||||||
3 | Smith, Jonathan C. Pseudoscience and extraordinary claims of the paranormal: a critical thinker’s toolkit. Wiley-Blackwell, 2010. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Argumentācija un kritiskā domāšana. 1.-6. lekcija. Mārtiņš Vaivars, Edgars Lapiņš. YouTube. | ||||||||
2 | https://www.criticalthinking.org/ |