.
Mūsdienu sabiedrības tendences un problēmas
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:8.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:25:33
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | KSK_236 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Socioloģija | Mērķauditorija: | Informācijas un komunikācijas zinātne | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Andris Saulītis | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Nav nepieciešamas. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt zināšanas par tendencēm mūsdienu sabiedrībā kopumā un atsevišķās sabiedrības dzīves jomās: nodarbinātībā, ģimenes dzīvē, izglītībā u.c, izmaiņu tendenču raksturošanai izmantojot pētījumu un statistikas datus par Latviju un citām Eiropas un pasaules valstīm. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Sabiedrības definēšana. Sabiedrība un sociālie mehānismi. Socioloģijas loma un metodes sociālo problēmu noteikšanā un izpētē | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Sociālā ietekme un pārmaiņas. Evolūcija un bioloģija, gēni un kultūra. Pūļa gudrība un individuālā rīcība | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Pārmaiņu identificēšana 21. gadsimtā | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Nevienlīdzība 21. gadsimtā. Sociālā nevienlīdzība un stratifikācija, sociāli politiskās struktūras izmaiņas Latvijā 20.gs. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Austrumeiropa pēc sociālisma | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Tehnoloģijas un sabiedrība. Sociālie tīkli, lielie dati, algoritmi, novērošana un izsekošana | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Digitalizācija un sabiedrība | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Politekonomija un kapitālisms 21. gadsimtā. Mājsaimniecības un labklājība. Nodarbinātība un darbs | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Darbs 21. gadsimtā | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Patēriņš 21. gadsimtā | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Referātu prezentācijas un diskusija | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Darbs ar literatūru. Datu meklēšana un apkopošana, sagatavojot referātu un semināru uzdevumus. Referāta un semināru darbu prezentācija. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Semināra darbu prezentācijas: 70%. Referāts, tā prezentācija: 30%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | • Zināšanas par mūsdienu sabiedrību, vērtībām, valstu attīstības modeļiem, kā arī par mūsdienu sabiedrībās notiekošajā globālām pārmaiņām un to ietekmi uz sabiedrības dzīves jomām – ģimeni, nodarbinātību, izglītību. • Zināšanas par statistikas un pētījumu datiem un avotiem, kas tiek izmantoti sabiedrības novērtēšanai un salīdzinošai analīzei. • Izpratne par sabiedrības izmaiņu tendencēm un galvenajām problēmām, kas saistītas ar sabiedrības novecošanu, sociālo iekļaušanu un sociālo nevienlīdzību. | ||||||||
Prasmes: | • Raksturot un identificēt globālos un Latvijā notiekošos sociālos procesus un sociālās problēmas, balstoties uz statistikas un sociālo pētījumu datiem. • Kritiski analizēt, skaidrot un argumentēti diskutēt par pētījumos novērotajām faktoru saistībām (korelācijām) vai cēloņsakarībām (kauzalitāti). | ||||||||
Kompetences: | Piemērotu datu avotu un metožu izvēle, mūsdienu sabiedrības novērtēšanai un notiekošo sociālo procesu un problēmu ietekmes analīzei dažādās sociālās dzīves jomās, iegūto rezultātu interpretēšana gan Latvijas, gan globālā mērogā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Stephens-Davidowitz, Seth. 2017. Everybody Lies: Big Data, New Data, and What the Internet Can Tell Us About Who We Really Are. New York, NY: Dey Street Books. | ||||||||
2 | Dzenovska, D. 2018. School of Europeanness: Tolerance and Other Lessons in Political Liberalism in Latvia. Cornell University Press. | ||||||||
3 | Sumpter, David. 2018. Outnumbered: From Facebook and Google to Fake News and Filter-Bubbles – The Algorithms That Control Our Lives. 1st edition. Bloomsbury Sigma. | ||||||||
4 | Susskind, D. 2020. A World Without Work: Technology, Automation and How We Should Respond. Penguin UK. | ||||||||
5 | Wallace-Wells, David. 2019. The Uninhabitable Earth : Life After Warming. New York : Tim Duggan Books. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Lāce T. 2012. Sociālā atstumtība Latvijā: situācijas raksturojums un politikas analīze. Zinātne. | ||||||||
2 | Sabiedrības novecošana: sociālā aizsardzība, nevienlīdzība un darba tirgus riski. LU FSI. | ||||||||
3 | Therborn, G. 2011. The World. A Beginner’s Guide. Cambridge, Polity Press | ||||||||
4 | Daudzveidīgās un mainīgās Latvijas identitātes. 2014. LU Akadēmiskais apgāds. | ||||||||
5 | Latvija. Pārskats par tautas attīstību, pieejami no: http://www.szf.lu.lv | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | http://www.lm.gov.lv | ||||||||
2 | http://www.csb.gov.lv | ||||||||
3 | http://www.nap.lv | ||||||||
4 | http://www.latvija2030.lv | ||||||||
5 | http://www.satori.lv |