.
Vides antropoloģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:26:02
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | KSK_242 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Socioloģija; Sociālā antropoloģija | Mērķauditorija: | Sociālā antropoloģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Agnese Bankovska | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Pamatzināšanas antropoloģijā. | ||||||||
Mērķis: | Kursa mērķis ir dot studentiem iespēju novērot, pētīt un apspriest sarežģītās mijiedarbības starp cilvēku kopienām, kas sajaucas ar to dabisko vidi. Pašreizējā vides krīze rada dzīvīgus strīdus par cilvēku sabiedrības nozīmi klimata pārmaiņu, antropogēno slogu un dzīvnieku izmiršanas izraisīšanos. Šajā virzienā vides antropoloģija piedāvā noderīgu instrumentu, šādu strīdu kartēšanai, identificējot gan dažādus cilvēku kolektīvu radītās vides pieredzes veidus, gan politiskās pieejas, kas mobilizētas publiskās debatēs par vides stāvokli. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Daba-kultūra | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
2 | Cilvēks un daba saistītās pasaulēs | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | Kultūru skatījumi uz vidi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Vides radīšana Rietumu pasaulē | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | Vide kā politika | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
6 | Pārdomājot vidi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studentiem patstāvīgi jāapgūst obligātā literatūra, jāgatavo nepieciešamie rakstu darbi un mutiskās uzstāšanās. Studenti patstāvīgi gatavojas semināriem, apmeklē bibliotēku un izmanto pieejamos digitālos resursus, lai sagatavotos klātienes nodarbībām. Specifiskie uzdevumi tiek aktualizēti katru gadu un izklāstīti e-studiju platformā. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Aktīva dalība nodarbībās. Rakstisks noslēguma darbs. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti gūs zināšanas nozīmīgākajās un aktuālākajās vides antropoloģijas teorijās, iepazīstas ar galvenajiem jēdzieniem un tēmām mūsdienu vides antropoloģijā, apgūst dažādu teorētisko skolu nostādnes. | ||||||||
Prasmes: | Studenti gūst un padziļina prasmes teorētisku tekstu analīzē un salīdzināšanā, kā arī iemaņas viedokļu rakstiskā un mutiskā izklāstīšanā, balstoties gan jauniegūtajās teorētiskajās zināšanās, gan arī empīriskos novērojumos. | ||||||||
Kompetences: | Spēja kritiski vērtēt studiju kursā apskatīto teorētisko un empīrisko materiālu, izmantot to citu teorētisko un empīrisko materiālu interpretēšanā un analīzē, kā arī pielietot praktisku problēmu risināšanā un pētniecībā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Visa literatūra ir angļu valodā un piemērota gan latviešu, gan angļu plūsmas studentiem | ||||||||
2 | Descola, Philippe. 2009. The two natures of Lévi-Strauss. In B. Wiseman (Ed.). The Cambridge Companion to Lévi-Strauss, 103-117. Cambridge: Cambridge University Press. | ||||||||
3 | Ingold, Tim. 2013. Dreaming of dragons: on the imagination of real life. Journal of the Royal Anthropological Institute 19: 734-752. | ||||||||
4 | Candea, Matei. 2010. “I fell in love with Carlos the meerkat: Engagement and detachment in human-animal relations. American Ethnologist 37(2): 241-258. | ||||||||
5 | Tsing, Anna L. 2018. Nine provocations for the study of domestication. In A.H. Swanson, M.E. Lien and G.B. Ween (Eds.). Domestication gone wild, 231-251. Durham: Duke University Press. | ||||||||
6 | Gibson, Diana. 2018. Towards plant-centred methodologies in anthropology. Anthropology Southern Africa 41(2): 92–103. | ||||||||
7 | Kirksey, S. Eben, and Stefan Helmreich. 2010. The emergence of multispecies ethnography. Cultural Anthropology 25(4): 545–576. | ||||||||
8 | Freidberg, Susanne. 2003. ‘French Beans for the Masses: A Modern Historical Geography of Food in Burkina Faso’. Journal of Historical Geography 29 (3): 445–63. | ||||||||
9 | Calkins, Sandra. 2019. ‘Bananas, Humanitarian Biotech, and Human-Plant Histories in Uganda’. Medicine Anthropology Theory 6 (3): 29–53. | ||||||||
10 | Krenak, Ailton and Duarte, Andreia. 2021. Silence of the World: Scenic Experiment Script. TDR 65(4): 67-76. | ||||||||
11 | Meneley, Anne. 2021. ‘Eating Wild: Hosting the Food Heritage of Palestine’. PoLAR: Political and Legal Anthropology Review 44 (2): 207–222. | ||||||||
12 | Reis-Castro, Luisa. 2021. Becoming Without: Making Transgenic Mosquitoes and Disease Control in Brazil. Environmental Humanities 13(2): 323-347. | ||||||||
13 | Howard, Penny McCall. 2018. ‘The Anthropology of Human-Environment Relations: Materialism with and without Marxism’. Focaal 2018 (82): 64–79. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Ortner, Sherry B. 1974. Is female to male as nature is to culture? In M.Z. Rosaldo and L. Lamphere (Eds.). Woman, culture, and society, 68-87. Stanford, CA: Stanford University Press. | ||||||||
2 | Haraway, Donna. 2006. Encounters with Companion Species: Entangling Dogs, Baboons, Philosophers, and Biologists. Configurations 14(1/2): 97-114. | ||||||||
3 | Hartigan Jr, John. 2017. ‘How to Interview a Plant: Ethnography of Life Forms’. In Care of the Species: Races of Corn and the Science of Plant Biodiversity, 253–81. Minneapolis [et al.]: University of Minnesota Press. | ||||||||
4 | Harris, Marvin et al. 1966. The Cultural Ecology of India’s Sacred Cattle. Current Anthropology 7(1): 51-66 | ||||||||
5 | Prihandoko. Sanjatmiko. 2021. Multispecies ethnography: reciprocal interaction between residents and the environment in Segara Anakan, Indonesia. South East Asia Research 29(3): 384-400. | ||||||||
6 | Calkins, Sandra. 2021. ‘Toxic Remains: Infrastructural Failure in a Ugandan Molecular Biology Lab’. Social Studies of Science, April, 1-22. |