Pārlekt uz galveno saturu

Pētījumi sociālajās zinātnēs: kvalitatīvās un kvantitatīvās metodes

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:26:16
Par studiju kursu
Kursa kods:KSK_245LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Socioloģija; Organizāciju un sabiedriskās pārvaldes socioloģijaMērķauditorija:Komunikācijas zinātne
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Emīls Ķīlis
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Sociālo zinātņu fakultāte
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Dzirciema iela 16, Rīga, szfatrsu[pnkts]lv
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)4Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas8
Kopā kontaktstundas20
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Zināšanas par pētniecību bakalaura līmenī.
Mērķis:
Padziļināt zināšanas par pētījumu plānošanas un organizēšanas specifiku sociālajās zinātnēs, pētniecības dizainiem, kvantitatīvo un kvalitatīvo metodoloģiju un datu ieguves metodēm, kā arī biežāk lietoto metožu priekšrocībām un vājajām pusēm. Sniegt pārskatu par galvenajām prasībām zinātnē, kuru ievērošana nodrošina maģistra darbam pietiekošu metodoloģisku, argumentētu un sistemātisku korektumu; pilnveidot zināšanas par bibliogrāfisko norāžu un atsauču noformēšanu pētnieciskajos darbos; nodrošināt akadēmiska pētījuma izstrādes prasmes un kompetenci atbilstoši maģistra darba zinātniskās kvalitātes prasībām.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Sociālā pētījuma process, tā loģiskā struktūra. Maģistra darbs kā pētījuma veids, tā izstrādes prasības un specifika.Lekcijas1.00auditorija
2Pētījuma dizaini, kvantitatīvā un kvalitatīvā pētījuma metodoloģija, jauktā pētījumu stratēģija.Lekcijas1.00auditorija
3Pētījuma idejas attīstība, problēma kā pētījuma īstenošanas pirmais solis, pētījuma lauka strukturēšana un pētījuma jautājumu definēšana.Nodarbības1.00auditorija
4Kvantitatīvā pētījumu stratēģija/metodoloģija; pētījuma dizaina specifika un iespējas kvantitatīvas metodoloģijas ietvaros. Hipotēze, izlases veidošana, mainīgie, pētījuma jautājumi.Lekcijas2.00auditorija
5Kvantitatīvās pētniecības metodes. Aptauja, tās kvantitatīvās formas, novērojums, satura – jeb kontentanalīze, interneta pētījumi.Lekcijas1.00auditorija
6Anketas izveide kvantitatīvo aptauju datu ieguves vajadzībām, jautājumu formulēšanas metodiskie pamatprincipi.Nodarbības1.00auditorija
7Kvalitatīvās pētniecības metodes. Kvalitatīvās intervijas (padziļinātās, daļēji strukturētās) fokusgrupu diskusija, kvalitatīvais novērojums. Intervijas situācijas īpatnības kvalitatīvā pētījumā. Vadlīniju sagatavošanas metodiskie pamatprincipi.Nodarbības1.00auditorija
8Pētījuma komunikācijas pamatprincipi.Lekcijas1.00auditorija
9Datu analīze kvantitatīvā un kvalitatīvā pētījumā.Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Grupā veikta pētījuma problēmas analīze un tai atbilstošs pētījuma projekta plāns. Kopsavilkumi par norādīto literatūru. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
Dalība lekcijās un grupu darbos (20%). Grupā veikta pētījuma problēmas analīze un tai atbilstošs pētījuma projekta plāns (20%). Kopsavilkumi par norādīto literatūru (20%). Gala pārbaudījums: eksāmens testa formā (40%).
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Pilnveidot zināšanas par pētījumu plānošanas un organizēšanas specifiku sociālajās zinātnēs, pētniecības dizainiem, kvantitatīvo un kvalitatīvo metodoloģiju un datu ieguves metodēm, kā arī biežāk lietoto metožu priekšrocībām un vājajām pusēm; par zinātniskās un ikdienas izziņas procesa atšķirībām, akadēmiska un lietišķa pētījuma plānošanas pamatprincipiem un pētījuma struktūras galvenajiem elementiem; par pētījuma metodoloģijām, metožu daudzveidību un atšķirībām dažādās zinātņu disciplīnās un starpdisciplināros pētījumos.
Prasmes:Identificēt maģistra līmeņa pētījuma tvērumam piemērotu problēmu un pētījuma jautājumus, atklāt akadēmiskajā diskusijā izmantotos argumentus un izvirzīt galveno argumentu jeb pieņēmumu, ko pierādīt; atlasīt problēmai piemērotus teorētiskos avotus, izplānot atbilstošu pētījuma dizainu, izvēlēties empīriskās pētījuma metodes, izstrādāt to instrumentāriju, kā arī veidot ar pētījuma jautājumiem un izvirzīto tēzi saistītus secinājumus, kuri jāpierāda pētnieciska darba ietvaros.
Kompetences:Nostiprināt kompetenci pielietot zinātniskas metodes sociālo fenomenu sistemātiskai izpētei, veikt pētījumus gan studiju procesā, gan profesionālajā darbībā.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Bryman, A. (2016) Social research methods., books.google.com
2Creswell, J. W. (2014) Research Design. SAGE Publications. London.
3Punch, K. (2014) Introduction to social research : quantitative and qualitative approaches. SAGE Publications. London.
4Robson, C., McCartan, K. (2016) Real Word research. John Wiley and Sons Ltd
5Walliman, N. (2017) Research Methods: The Basics. Routledge, DOI https://doi.org/10.4324/9781315529011
6Pētniecība: teorija un prakse (2016). Zinātn. red. Kristīne Mārtinsone, Anita Pipere, Daiga Kamerāde. Rīga: RaKa.
Papildu literatūra
1Hughes, A.J., Sharrock, W.W. Theory and methods in sociology. Palgarve Macmillan. 2007.
2Punch, K. F. (2000) Introduction to Social Research., SAGE Publications, London.
Citi informācijas avoti
1Pētījumu un publikāciju datu bāze http://petijumi.mk.gov.lv/