.
Pētījumi sociālajās zinātnēs: kvalitatīvās un kvantitatīvās metodes
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:26:16
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | KSK_245 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Socioloģija; Organizāciju un sabiedriskās pārvaldes socioloģija | Mērķauditorija: | Komunikācijas zinātne | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Emīls Ķīlis | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 20 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Zināšanas par pētniecību bakalaura līmenī. | ||||||||
Mērķis: | Padziļināt zināšanas par pētījumu plānošanas un organizēšanas specifiku sociālajās zinātnēs, pētniecības dizainiem, kvantitatīvo un kvalitatīvo metodoloģiju un datu ieguves metodēm, kā arī biežāk lietoto metožu priekšrocībām un vājajām pusēm. Sniegt pārskatu par galvenajām prasībām zinātnē, kuru ievērošana nodrošina maģistra darbam pietiekošu metodoloģisku, argumentētu un sistemātisku korektumu; pilnveidot zināšanas par bibliogrāfisko norāžu un atsauču noformēšanu pētnieciskajos darbos; nodrošināt akadēmiska pētījuma izstrādes prasmes un kompetenci atbilstoši maģistra darba zinātniskās kvalitātes prasībām. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Sociālā pētījuma process, tā loģiskā struktūra. Maģistra darbs kā pētījuma veids, tā izstrādes prasības un specifika. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Pētījuma dizaini, kvantitatīvā un kvalitatīvā pētījuma metodoloģija, jauktā pētījumu stratēģija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Pētījuma idejas attīstība, problēma kā pētījuma īstenošanas pirmais solis, pētījuma lauka strukturēšana un pētījuma jautājumu definēšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Kvantitatīvā pētījumu stratēģija/metodoloģija; pētījuma dizaina specifika un iespējas kvantitatīvas metodoloģijas ietvaros. Hipotēze, izlases veidošana, mainīgie, pētījuma jautājumi. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
5 | Kvantitatīvās pētniecības metodes. Aptauja, tās kvantitatīvās formas, novērojums, satura – jeb kontentanalīze, interneta pētījumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Anketas izveide kvantitatīvo aptauju datu ieguves vajadzībām, jautājumu formulēšanas metodiskie pamatprincipi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Kvalitatīvās pētniecības metodes. Kvalitatīvās intervijas (padziļinātās, daļēji strukturētās) fokusgrupu diskusija, kvalitatīvais novērojums. Intervijas situācijas īpatnības kvalitatīvā pētījumā. Vadlīniju sagatavošanas metodiskie pamatprincipi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Pētījuma komunikācijas pamatprincipi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Datu analīze kvantitatīvā un kvalitatīvā pētījumā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Grupā veikta pētījuma problēmas analīze un tai atbilstošs pētījuma projekta plāns. Kopsavilkumi par norādīto literatūru. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Dalība lekcijās un grupu darbos (20%). Grupā veikta pētījuma problēmas analīze un tai atbilstošs pētījuma projekta plāns (20%). Kopsavilkumi par norādīto literatūru (20%). Gala pārbaudījums: eksāmens testa formā (40%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pilnveidot zināšanas par pētījumu plānošanas un organizēšanas specifiku sociālajās zinātnēs, pētniecības dizainiem, kvantitatīvo un kvalitatīvo metodoloģiju un datu ieguves metodēm, kā arī biežāk lietoto metožu priekšrocībām un vājajām pusēm; par zinātniskās un ikdienas izziņas procesa atšķirībām, akadēmiska un lietišķa pētījuma plānošanas pamatprincipiem un pētījuma struktūras galvenajiem elementiem; par pētījuma metodoloģijām, metožu daudzveidību un atšķirībām dažādās zinātņu disciplīnās un starpdisciplināros pētījumos. | ||||||||
Prasmes: | Identificēt maģistra līmeņa pētījuma tvērumam piemērotu problēmu un pētījuma jautājumus, atklāt akadēmiskajā diskusijā izmantotos argumentus un izvirzīt galveno argumentu jeb pieņēmumu, ko pierādīt; atlasīt problēmai piemērotus teorētiskos avotus, izplānot atbilstošu pētījuma dizainu, izvēlēties empīriskās pētījuma metodes, izstrādāt to instrumentāriju, kā arī veidot ar pētījuma jautājumiem un izvirzīto tēzi saistītus secinājumus, kuri jāpierāda pētnieciska darba ietvaros. | ||||||||
Kompetences: | Nostiprināt kompetenci pielietot zinātniskas metodes sociālo fenomenu sistemātiskai izpētei, veikt pētījumus gan studiju procesā, gan profesionālajā darbībā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Bryman, A. (2016) Social research methods., books.google.com | ||||||||
2 | Creswell, J. W. (2014) Research Design. SAGE Publications. London. | ||||||||
3 | Punch, K. (2014) Introduction to social research : quantitative and qualitative approaches. SAGE Publications. London. | ||||||||
4 | Robson, C., McCartan, K. (2016) Real Word research. John Wiley and Sons Ltd | ||||||||
5 | Walliman, N. (2017) Research Methods: The Basics. Routledge, DOI https://doi.org/10.4324/9781315529011 | ||||||||
6 | Pētniecība: teorija un prakse (2016). Zinātn. red. Kristīne Mārtinsone, Anita Pipere, Daiga Kamerāde. Rīga: RaKa. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Hughes, A.J., Sharrock, W.W. Theory and methods in sociology. Palgarve Macmillan. 2007. | ||||||||
2 | Punch, K. F. (2000) Introduction to Social Research., SAGE Publications, London. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Pētījumu un publikāciju datu bāze http://petijumi.mk.gov.lv/ |