.
Ziņu žurnālistika
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:25:31
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | KSK_260 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Komunikācijas zinātne | Mērķauditorija: | Komunikācijas zinātne | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Anna Peipiņa | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 5 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 10 | ||||
Kopā kontaktstundas | 20 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Apgūts kurss „Ievads žurnālistikā”. | ||||||||
Mērķis: | Kursa uzdevums ir radīt studentos izpratni par ziņu žurnālistikas izveidošanās cēloņiem, būtību, nozīmi dažādu mediju darbā. Kurss iepazīstina ar ziņu rakstīšanas pamatprincipiem un dod pamatpriekšstatus par ziņu vietu masu medijos un ziņu žurnālistikas funkcijām un lomu sabiedrībā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads ziņu žurnālistikā. Kursa prezentācija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Ziņas masu medijos. Ziņu žurnālistikas loma un funkcijas. Kas ir ziņa? Kā atrast faktus? Fakta dimensija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Ziņu žurnālistika un laika spiediena ietekme. Kā atrast savu ziņu? Kā izveidot ziņu stresa apstākļos? | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Ziņu rakstīšanas principi un pieejas. Precizitāte, skaidrība, objektivitāte, godīgums. Kā rodas ziņa? Kā pasniegt jaunumu? Ziņu struktūras, ziņu līdi un to veidošana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Semināra laikā no piedāvātā materiāla, jāizveido 2 tipu/uzbūves ziņas, pamatojot savu izvēli – ziņu kritērijus, struktūru, medija tipu. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Ziņu rakstīšana. Ziņu vērtības, to attīstība un nozīme. Ziņu temati un avoti. Kā strādāt ar ziņu avotiem? Piemēru analīze. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Ziņu avoti, to izvēle un iegūtās informācijas atlase. Darbs ar ziņu avotiem. Avotu pieejamības un kompetences problēma. Ziņu avoti, kas „jāmedī” un avoti, no kuriem jāatsakās. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Raksturīgākās ziņu kļūdas. Ziņu analīze un rediģēšana. Žurnālista uzvedība ziņu materiāla vākšanas un pasniegšanas laikā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Žurnālista uzvedība ziņu materiāla vākšanas un pasniegšanas laikā. Intervijas veidošana ar ziņu žurnālistu. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Ziņas tēmas izpēte, ziņas veidošana (rakstiski, video, audio, foto): ievads, avotu izvēle, procesu ietekme ziņas rakstīšanā. Ziņas rediģēšana un vizuālā materiāla izvēle. Sadarbība ar redaktoru. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Prezentācijas sagatavošana par vienu no izvēlētajām tēmām. Intervijas sagatavošana ar ziņu žurnālistu. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1. līdzdalība lekcijās – 35% 2. darbs semināru nodarbībās – 20% 3. individuālie darbi – 20% 4. eksāmens – 25% | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Par ziņu žurnālistikas būtību, ziņu vērtībām, ziņu tematiem, ētikas un profesionālisma principiem ziņu žurnālistikā, ziņu struktūrām, ziņu īpatnībām un to rakstīšanas posmiem dažādos medijos. | ||||||||
Prasmes: | Prasmes rakstīt dažāda tipa, dažādu tematu un dažādu struktūru ziņas; iemaņas izvērtēt ziņu kvalitāti, patiesīgumu, neitralitāti, pilnvērtīgumu; iemaņas izvērtēt, vai ziņu tapšanas laikā realitāte nav stereotipizēta, vai žurnālists nav aizspriedumains un neobjektīvs. | ||||||||
Kompetences: | Studiju kurss dod pamatiemaņas ziņu rakstīšanā, trenē prasmes atlasīt svarīgāko informāciju, rakstīt precīzi, objektīvi, skaidri un īsi. Tas attīsta prasmi strukturēt informāciju, novērtēt tās nozīmi, objektivitāti, precizitāti, veidojot pamatu darbam ziņu žurnālistikā dažādos medijos. Kursā tiek apskatīti būtiskākie ziņu temati, darbs ar ziņu avotiem un ziņu ietekmes faktori masu mediju atspoguļotās pasaules un reālo notikumu kontekstā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | The Handbook of journalism Studies. Edited by Karin Wahl-Jorgensen Thomas Hanitzsch, Routledge. Taylor & Francis. 2009 | ||||||||
2 | DIGITAL JOURNALISM: MAKING NEWS, BREAKING NEWS. Open society Foundation, 2014 | ||||||||
3 | Mencher, Melvin. News reporting and Writing. 4th ed. vai 5th ed. | ||||||||
4 | Richard Keeble, The Newspapers handbook, London, 2003 | ||||||||
5 | Weinberg Stewe. The Reporters Handbook, 1996 | ||||||||
6 | Fink, Conrad, Introduction To professional Newswriting, 1998 | ||||||||
7 | JOURNALISM, ‘FAKE NEWS’ AND DISINFORMATION A Model Course for Journalism Educators and Trainers Worldwide | ||||||||
8 | Ethics in the news. Ethical Journalism Network. 2017 | ||||||||
9 | The Future of Journalism. Papers from a conference organised by the BBC College of Journalism, BBC College of Journalism, 2009. | ||||||||
10 | Balmas M. When fake news becomes real. Communication Research, 2012. 41, 3: 430–454. | ||||||||
11 | Welbers K and Opgenhaffen M. Presenting news on social media. Digital Journalism, 2018. 7: 45–62. | ||||||||
12 | Papacharissi Z. Toward new journalism(s): Affective news, hybridity, and liminal spaces. Journalism Studies, 2015. 16(1): 27–40. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Brewer PR, Young DG, Lambe JL, et al. ‘Seize your moment, my lovely trolls’: News, satire, and public opinion about net neutrality. International Journal of Communication, 2018. 12: 1408–1430. | ||||||||
2 | Djerf-Pierre M and Shehata A. Still an agenda setter: Traditional news media and public opinion during the transition from low to high choice media environments. Journal of Communication, 2017. 67, 5: 733–757. | ||||||||
3 | Wahl-Jorgensen K. Subjectivity and story-telling in journalism: Examining expressions of affect, judgement and appreciation in pulitzer prize-winning stories. Journalism Studies, 2013. 14(3): 305–320. | ||||||||
4 | Deuze M. What is journalism: Professional identity and ideology of journalists reconsidered. Journalism, 2005. 6, 4: 442–464. | ||||||||
5 | Baum MA. Soft News Goes to War: Public Opinion and American Foreign Policy in the New Media Age. Princeton, NJ: Princeton University Press, 2003. | ||||||||
6 | Mast J, Coesemans R and Temmerman M. Hybridity and the news: Blending genres and interaction patterns in new forms of journalism. Journalism, 2017. 18(1): 3–10. | ||||||||
7 | Mellado C, Hellmueller L, Márquez-Ramírez M, et al. The hybridization of journalistic cultures: A comparative study of journalistic role performance. Journal of Communication, 2017. 67(6): 944–967. | ||||||||
8 | Ottovordemgentschenfelde S. Organizational, professional, personal: An exploratory study of political journalists and their hybrid brand on Twitter. Journalism, 2017. 18(1): 64–80. | ||||||||
9 | The 5 Principles of Ethical Journalism https://ethicaljournalismnetwork.org/who-we-are/5-principle… | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Political news journalism: Mediatization across three news reporting context http://miun.diva-portal.org/smash/get/diva2:743070/FULLTEXT… | ||||||||
2 | http://profslw.com/wp-content/uploads/2008/07/General-News… | ||||||||
3 | http://ethanzuckerman.com/reading/elements%20of%20journalis… | ||||||||
4 | https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/fi… |