.
Pētnieciskā žurnālistika
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:25:41
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | KSK_261 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Komunikācijas zinātne | Mērķauditorija: | Komunikācijas zinātne | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Anda Rožukalne | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 7 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 14 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Apgūti studiju kursi „Ievads žurnālistikā”; „Ievads studijās un specialitātē”; „Ievads komunikācijas teorijās”; „Ziņu žurnālistika”; „Žurnālistikas metodes un žanri”. | ||||||||
Mērķis: | Kursa mērķis ir sniegt studentiem priekšstatu par pētnieciskās žurnālistikas būtību, tās vēsturiskajiem aspektiem un izveidošanās cēloņiem gan teorētiskā, gan praktiskā līmenī. Ievērojot pētnieciskās žurnālistikas īpašo lomu masu mediju darbībā, šajā kursā tiek apskatītas pētnieciskās žurnālistikas galvenās ētiskās un profesionālās dilemmas, informācijas vākšanas metožu pielietojums pētnieciskajā žurnālistikā, kā arī pētnieciskās žurnālistikas formas un formāti dažāda tipa masu medijos – laikrakstos, žurnālos, radio, televīzijā, internetā. Šī kursa galvenais uzdevums ir panākt, lai studenti apgūst pētnieciskās žurnālistikas teorētiskos aspektus, vēsturi, materiāla vākšanas metodes un pieejas pētnieciskajā žurnālistikā. Studiju kursa gaitā izpildot praktiskos uzdevumus, studenti iemācās radīt pētnieciskās žurnālistikas darbus. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Pētnieciskās žurnālistikas attīstības priekšnoteikumi un galvenie principi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Pētnieciskās žurnālistikas darba iecerēšana un plānošana. Ideja, informācijas avoti, darba gaita. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Informācijas vākšanas metodes pētnieciskajā žurnālistikā. Novērojums. Eksperiments. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Pētnieciskās žurnālistikas avoti. Avotu datu bāzes, to veidošana. Kritiskā domāšana žurnālistikā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Pētnieciskās žurnālistikas formāti un žanri. Analītiskais raksts. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Dati un žurnālistika. Datu žurnālistika. Pētnieciskās žurnālistikas starptautiskie tīkli un projekti. Pētnieciskās žurnālistikas profesionālās ētikas problēmas. Kritiskā domāšana žurnālistikā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Pētnieciskās žurnālistikas rakstu (video vai audio sižetu) darba gaitas prezentācija. Diskusija. Informācijas metožu apspriešana. Avotu izvēle un atlase. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Pētnieciskās žurnālistikas darbu atlasīto tematu fona un konteksta informācijas analīze. Faktu pārbaudes uzdevums. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Pētnieciskās žurnālistikas grāmatas vai filmas analīzes prezentācija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Pētnieciskās žurnālistikas raksta (video vai audio sižeta) informācijas analīzes, tās pietiekamības pārbaude, žanra izvēle un publikācijas plānošana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Faktu un viedokļu pārbaude pētnieciskajā žurnālistikā. Gatavu darbu faktu pārbaudes metodes un resursi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Pētnieciskās žurnālistikas raksta (video vai audio sižeta) noslēguma prezentācija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Lekcijās un semināros sniegtās zināšanas aprobēt, veidojot patstāvīgu pētnieciskās žurnālistikas darbu, pētnieciskās žurnālistikas grāmatas analīzi, pētnieciskās žurnālistikas mērķiem paredzētu liela apjoma datu analīzi. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | • Līdzdalība lekcijās. • Līdzdalība un aktivitāte semināros. • Visu semināru uzdevumu izpilde. • Radošais projekts – pētnieciskās žurnālistikas darba veidošana. Kursa minimālās prasības: 1-2 patstāvīgi pētījumi vai 1 patstāvīgs, 2 -3 pētījumi grupās. Lai žurnālistikas pētījums būtu ieskaitīts, tam jābūt pabeigtam un sagatavotam publicēšanai. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | • Par pētnieciskās žurnālistikas izveidošanās apstākļiem, tās tematiem, veidiem un formātiem. • Par pētnieciskās žurnālistikas informācijas vākšanas metodēm. • Par pētnieciskās žurnālistikas uzdevumiem, tematiem, avotiem. • Par pētnieciskās žurnālistikas profesionālo ētiku. • Par pētnieciskās žurnālistikas mūsdienu attīstības tendencēm. | ||||||||
Prasmes: | • Pastāvīgi iecerēt, plānot un realizēt pētnieciskās žurnālistikas darbu par dažādām tēmām dažādu mediju platformām. • Savākt, atlasīt, izprast un pasniegt informāciju pētnieciskās žurnālistikas vajadzībām. • Izveidot pētnieciskās žurnālistikas atbilstoši medija satura un tehniskajām prasībām un vajadzībām. • Izmantot, apstrādāt, analizēt datus pētnieciskās žurnālistikas darba mērķu piepildīšanai. | ||||||||
Kompetences: | • Izvērtēt realitāti, piemērojot informāciju pētnieciskās žurnālistikas darbu veidošanai. • Atbildība par savāktās un sniegtās informācijas kvalitāti, informācijas avotu vērtību un atbilstību, kā arī pret tās eventuālajiem efektiem. • Kritiska attieksme pret pētnieciskās žurnālistikas informācijas saturu un formu. • Paškritiska, profesionāli ētiska un atbildīga attieksme pret informācijas vērtību un auditorijai sniegtās informācijas atbilstību tās vajadzībām, veidojot pētnieciskās žurnālistikas darbu. • Atbildīga, uz zināšanām balstīta tehnoloģiju pielietošana pētnieciskās žurnālistikas darbu veidošanas procesā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Lee Hunter, M. (2012) The Global investigative journalism casebook , UNESDOC Digital Library. | ||||||||
2 | Bellincat (n.d.) Bellingcat's Digital Toolkit. https://docs.google.com/document/d/1BfLPJpRtyq4RFtHJoNpvWQj… | ||||||||
3 | The Investigative Journalism Manual (2016) Konrad-Adenauer-Stiftung. http://www.investigative-manual.org/wp-content/uploads/2016… | ||||||||
4 | Silverman, C. (n.d.) Verification Handbook for Investigative Reporting. European Journalism Centre. | ||||||||
5 | Investigative Journalism Manuals (n.d.) Global Investigative Journalism Network. https://gijn.org/investigative-journalism-manuals/ | ||||||||
6 | Matteo Gerli, Marco Mazzoni and Roberto Mincigrucci (2018) Constraints and limitations of investigative journalism in Hungary, Italy, Latvia and Romania. European Journal of Communication 2018, 33(1) 22–36 | ||||||||
7 | Brüggemann, Michael, and Sven Engesser. 2017. “Beyond False Balance: How Interpretive Journalism Shapes Media Coverage of Climate Change.” Global Environmental Change 42 (January): 58–67. | ||||||||
8 | Stetka, V and Örnebring, H. (2013) Investigative Journalism in Central and Eastern Europe: Autonomy, Business Models, and Democratic Roles. The International Journal of Press/Politics, 18(4), 413-435. | ||||||||
9 | Marsh, K. (2013) Investigative Journalism: Secrets, Salience and Storytelling. In: Karen Fowler-Watt and Stuart Allan (eds) Journalism: New Challenges. Centre for Journalism & Communication Research Bournemouth University, 222 - 242. | ||||||||
10 | Waisbord, S. (2002) The Challenges of Investigative Journalism. 56 U. Miami L. Rev. 377 (2002) Available at: http://repository.law.miami.edu/umlr/vol56/iss2/6 | ||||||||
11 | The Leveson Inquiry (2012) Culture, Practice and Ethics of the Press, Available at: http://www.levesoninquiry.org.uk/ | ||||||||
12 | Mocek S (2015) Journalists as critical change agents and popular disseminators. In: Zielonka J (ed.) Media and Politics in New Democracies. Oxford: Oxford University Press, pp. 99–118. | ||||||||
13 | 10 free tools for journalists to learn how to code | Media news Investigative Journalism https://www.journalism.co.uk/news/7-free-platforms-for-jour… | ||||||||
14 | Pētnieciskā žurnālistika - resursu vai iniciatīvas problēma? Ingus Bērziņš, ttp://luszf.blogspot.com/2006/01/ptniecisk-urnlistika-resursu-vai.html www.DELFI.lv galvenais redaktors. | ||||||||
15 | MacIntyre, D. (2012) Rumours of the Death of Investigative Journalism Are Greatly Exaggerated in Mair, J. and Keeble, R. (ed.) (2012) Investigative Journalism: Dead or Alive, Abramis | ||||||||
16 | Dubois, Elizabeth, and Grant Blank. 2018. “The Echo Chamber Is Overstated: The Moderating Effect of Political Interest and Diverse Media.” Information, Communication & Society 21 (5): 729–45. | ||||||||
17 | Human Trafficking: Investigating an Evil Hidden in Plain Sight - Global Investigative Journalism Networkhttps://gijn.org/2021/06/17/human-trafficking-investigating… | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | www.globalinvestigativejournalism.org | ||||||||
2 | www.dicar.org | ||||||||
3 | www.ire.org | ||||||||
4 | www.lmdmc.lv | ||||||||
5 | www.vvoj.org | ||||||||
6 | http://www.neliesi.lv/index.php?interesantakais | ||||||||
7 | What I learned: Python for Data Journalists – dana branham https://danabranham.com/journalism-musings/what-i-learned-p… | ||||||||
8 | Punting on the obstruction question.https://www.theatlantic.com/politics/archive/2019/04/muelle… | ||||||||
9 | How they did it: Investigative reporting tips from the 2019 Goldsmith Prize finalists https://journalistsresource.org/tag/goldsmith-finalists-201… | ||||||||
10 | Ntibinyane, N. (2018) INVESTIGATIVE JOURNALISM IN AFRICA: AN EXPLORATORY STUDY OF NON-PROFIT INVESTIGATIVE JOURNALISM ORGANIZATIONS IN AFRICA. Reuters Institute Fellowship Paper University of Oxford. | ||||||||
11 | verificationhandbook.com | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | washingtonpost.com/news/fact-checker | ||||||||
2 | factcheckingday.com/#how-to, poynter.org/fact-checkers-code-of-principles |